Straft God?

Madtice

Bericht door Madtice »

Origineel geplaatst door PeterB
Maar wat beweegt de mens dan om werkelijk naar Christus te komen?
Een ontmoeting met Christus: Hij heeft mij lief zoals ik ben, bam, ik wil naar hem toe
En als Jezus zegt dat je naar hem toe moet komen zoals je ben, hoe ben ik dan?
Uhm... zoals je bent: dat is iets wat wij niet weten, alleen jij kan dat beantwoorden: hier komen fysieke, sociale, psychische, geestelijke facetten bij kijken, evenals talenten, interesses, afkomst, omgeving, etc... dat ben jij, jij dus.. Peter Bond ;)
ben ik dan iemand die van het leven geniet en gewoon m'n leventje leidt in deze wereld?
Ik weet niet of je van het leven geniet, maar je leidt wel gewoon je leventje in deze wereld, net als iedereen. Wij zijn vreemdelingen op aarde... en leven in de wereld (maar zijn niet van de wereld)
Als we zelf nog niet eens voor onze zonden kunnen opdraaien, denk je dan dat we wel met onze zonden zomaar naar het kruis kunnen en willen?
Zeg nou zelf: wat jij voorsteld is makkelijk. Toch? Je kunt zomaar bekeerd worden. " Geloof" dat Christus voor jou gestroven is. Ja maar waar haal ik mijn geloof vandaan?
Toen jouw vader (of moeder) voor het eerst zei dat Sinterklaas niet bestond, waar haalde je dat geloof dan vandaan? Toen de meester zei dat 1 + 1 2 was, waar haalde je dat geloof dan vandaan? Waarom geloof jij dat rood rood is, en groen groen? waar haal je dat geloof dan vandaan?
Geloof is niet iets ergens vandaan halen, geloven is aannemen dat datgene wat beweerd wordt, waar is. Dat is geen gevoel, maar een keuze. Ik geloof, omdat ik daarvoor kies.
Is er ooit wel eens droefheid geweest onder de niet rechtse kerkmensen over wat ze nu eigeljik die grote machtige heilige God aangedaan hebben?
Wat hebben rechtse kerkmensen God meer aan gedaan dan niet rechtse kerkmensen? En waarom delen we nu kerkmensen in in rechts links en middendoor? En waarom spreken we over kerkmensen, en niet over gelovigen (groot verschil!!!)
Op de manier waarop je spreek, ondermijn je het gezag, de macht en het Heilig Recht van God.
Waarom? (het is al duidelijk dat ik het met TCB eens ben, neem ik aan ;) )
Ik probeer alleen maar aan te halen wat Gods Woord zegt.

Wij ook, dus... wees maar gerust :)
Een mens van eeuwigheid verkoren door Gods grote Barmhartigheid kan niet verloren gaan. MAar toch wordt hij in zonden ontvangen en geboren en zondigt hij steeds weer, zijn hele leven lang. En als de Heilige Geest zijn hart gaat bewerken dan is de bekering reeds begonnen. En als die mens dan in gaat leven dat God rechtvaardig is en de mens een zondaar gaat worden (dat hij het gaat beleven dat hij zondaar is) en zo naar Christus komt dan zal die in gaan leven dat Christus voor hem als Middelaar wil tussenkomen. Waar tussen? Tussen God en de Mens.
Maar waarom hebben we een middelaar nodig als we niet inleven dat er schuld is en als we niet voor een Recht gesteld worden?????
Vanwege de bemiddeling door Christus hebben we geen schuld meer en zullen we niet voor een Recht gesteld worden, en als we dat wel worden, dan worden we vrijgesproken. Jezus heeft al mijn zonden al vergeven 2000 jaar geleden, en dat maakt mij gelukkig (zie andere topic), en ik geloof op grond daarvan dat er geen straf is voor de zonde, maar wel disciplinering, om je in goede banen te leiden.
Je kunt absoluut niet erkennen (herstel ik bedoel ontkennen) dat Gods Recht "niet" (en dan zonder "niet", foutje in de formulering) bestaat, want dan zeg je dat Gods Woord niet waar is. Want dat spreekt daar over.
Ja, daar spreekt Gods Woord over, maar in welke context? Kun je misschien de Bijbelteksten er bij plaatsen, dat helpt voor de discussie :)
Gods Wet zal naar ons toekomen, want anders had die hele wet geen nut gehad.
Jezus heeft de wet vervult, zodat er nu plaats is voor een relatie. De Heilige Geest leidt ons op de juiste weg.

Matthijs
roseline

Bericht door roseline »

Straft God?

Ik denk dat als je de bijbel openslaat, dat die vraag wel duidelijk beantwoord wordt....

Bijv. Heb. 12:4-13 - als liefdevolle Vader
Bijv. Heb. 10:26-31 - als wrekend God

[Veranderd op 2/10/02 door roseline]
Madtice

Bericht door Madtice »

In tegenstelling tot het andere topic heb ik deze keer (schaamrood, dat wel) je artikel wel gelezen.
Je begrijpt neem ik aan zelf ook wel dat dit een heel controversieel artikel is. In principe, en dat gaf je al aan met mijn citaat, komen je zonde altijd terug op jezelf. Dat ben ik inderdaad met je eens. Mijn vader vergeleek het eens met een vaatje buskruit, en als je zondigt en geen vergeving vraagt, trek je een heel spoor van buskruit achter je aan. Er hoeft maar een vonkje bij te komen en boem, ingehaald door je zonde.

Ik vind het een schokkend artikel (dat is niet negatief bedoeld, gewoon van 'schokkend' in de zin van, tja, als dit eens waar zou zijn... )
Ik studeer geschiedenis en als je nagaat hoe ongelooflijk bijzonder het Joodse volk in de gehele wereldgeschiedenis is, dat is zo uitzonderlijk, dat kan geen toeval zijn. Vanaf de Grieken en de Macedoniers tot aan heden ten dage, ze waren altijd de uitzondering op de rest van de wereld: cultureel, politiek, religieus.
Tel daar bij op dat ze door de geschiedenis heen kei en keihard zijn behandeld door iedereen, en leg daarnaast de Bijbel waarin God Zijn volk Israel aan de lopende band tuchtigt omdat ze van Hem afdwalen, dan is de optelsom snel gemaakt: God beperkt zich daarmee niet tot de Bijbelse tijd, maar heeft Zijn volk altijd gedisciplineerd... het is alleen een heel koppig volk.
Is dit een beetje een juiste conclusie, Eliyahu?
Plaats reactie