Stichting Heartcry

ejvl

Re: Stichting Heartcry

Bericht door ejvl »

RefoCalvinist schreef:
Orchidee schreef::oO Unbelievabable maar dan andersom!
Selectief luisteren naar opwekking is beslist niet verkeerd maar alles over 1 kam scheren? :nonnon
Het gaat mij er niet om het over één kam te scheren. Maar de theologie in geestelijke liederen is vaak eenzijdig, heeft een verkeerds Godsbeeld en daardoor ook een verkeerd mensbeeld. En trek dan een strikte lijn. Het merendeel van opwekking is on-Bijbels, dus dan verbaasd mij het dat een gemeente behorend bij de Hersteld Hervormden dit laat zingen. Vandaar ook :oO ! Ik had veel verwacht van de Laankerk, maar dat ik daar al zoveel kan verwachten had ik niet gedacht. Jammer! Jammer dat een gemeente in een 8 jaar tijd zo kan verschuiven.
Heb je de teksten van de liederen al opgezocht?
Als dezelfde tekst in een psalm zou staan, wat prima zou kunnen met deze liederen, had je er vast geen moeite mee? Gaat het alleen om de naam "opwekking"? Toevallig staan deze liederen in een bundel van opwekking, ook 2 in Joh de Heer overigens, en inderdaad zijn er verkeerde liederen, dat het merendeel on-bijbels is ben ik niet met je eens en is ook niet aan te tonen volgens mij, maar beoordeel deze liederen dan alleen aangaande de inhoud lijkt mij?
Of ze hadden misschien alleen de titel kunnen aangeven om te zingen, was dat beter geweest? Met de liederen is niets mis volgens mij.
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

ejvl schreef:
RefoCalvinist schreef:
Selectief luisteren naar opwekking is beslist niet verkeerd maar alles over 1 kam scheren? :nonnon
Het gaat mij er niet om het over één kam te scheren. Maar de theologie in geestelijke liederen is vaak eenzijdig, heeft een verkeerds Godsbeeld en daardoor ook een verkeerd mensbeeld. En trek dan een strikte lijn. Het merendeel van opwekking is on-Bijbels, dus dan verbaasd mij het dat een gemeente behorend bij de Hersteld Hervormden dit laat zingen. Vandaar ook :oO ! Ik had veel verwacht van de Laankerk, maar dat ik daar al zoveel kan verwachten had ik niet gedacht. Jammer! Jammer dat een gemeente in een 8 jaar tijd zo kan verschuiven.
Als dezelfde tekst in een psalm zou staan, wat prima zou kunnen met deze liederen, had je er vast geen moeite mee? Gaat het alleen om de naam "opwekking"? Toevallig staan deze liederen in een bundel van opwekking, ook 2 in Joh de Heer overigens, en inderdaad zijn er verkeerde liederen, dat het merendeel on-bijbels is ben ik niet met je eens en is ook niet aan te tonen volgens mij, maar beoordeel deze liederen dan alleen aangaande de inhoud lijkt mij?
Of ze hadden misschien alleen de titel kunnen aangeven om te zingen, was dat beter geweest? Met de liederen is niets mis volgens mij.
Het gaat niet om de naam opwekking. Het gaat mij ook niet om één of twee of drie liederen die wel zouden kunnen.
Het gaat er mij om dat er in deze liederen (en nog geeneens die op het programma staan perse bedoelend) er on-Bijbelse theologie achter staat. Een theologie van activisme en waarin in de mens centraal staat. Van verondersteld geloof. Van een verkeerd Gods beeld en daardoor automatisch van een verkeerd mensbeeld. En wees dan een man en trekt een rechte en vaste lijn. Ja dan moet je liederen die misschien nog geen eens zo slecht zijn toch niet laten zingen. Maar als je op grond van Gods Woord liederen uit een bundel moet afwijzen, en dat zijn echt het merendeel en dat is te bewijzen en zo niet dan ontkracht je het maar (succes!), moet je een dergelijke bundel niet gebruiken.
En dan gaat het niet om de naam opwekking, want er zijn ook genoeg Joh. de Heer liederen die net zo fout zijn. Dan gaat het echt niet om de naam of om de sfeer eromheen, dan gaat het om de inhoud. En beoordeel jij dan ook maar op de inhoud! En niet alleen die je bekend voor ogen zijn, maar verdiep je erin! Daarnaast vraag ik mij af waar dat hijgerige gedrag vandaan komt om allerlei liederen naast de Psalmen en enige gezangen te zingen. Heb je aan de 150 Psalmen niet genoeg? Dan zal er vast een reactie komen dat is een emo-argument, maar dan vraag ik mij af of je alle 150 Psalmen al uit je hoofd ken. Zo niet? Begin daar dan eerst maar eens aan!
ejvl

Bericht door ejvl »

RefoCalvinist schreef: En dan gaat het niet om de naam opwekking, want er zijn ook genoeg Joh. de Heer liederen die net zo fout zijn. Dan gaat het echt niet om de naam of om de sfeer eromheen, dan gaat het om de inhoud. En beoordeel jij dan ook maar op de inhoud! En niet alleen die je bekend voor ogen zijn, maar verdiep je erin! Daarnaast vraag ik mij af waar dat hijgerige gedrag vandaan komt om allerlei liederen naast de Psalmen en enige gezangen te zingen. Heb je aan de 150 Psalmen niet genoeg? Dan zal er vast een reactie komen dat is een emo-argument, maar dan vraag ik mij af of je alle 150 Psalmen al uit je hoofd ken. Zo niet? Begin daar dan eerst maar eens aan!
Ik heb zeker geen hijgerig gedrag, integendeel, echter zijn er naast de 150 psalmen nog ontzettend veel andere mooie liederen. En in welke bundel deze staan maakt mij niets uit. Ik probeer alleen de inhoud van een lied te beoordelen, bij mij is het niet al bij voorbaat verdacht als het (ook) in een bepaalde bundel staat. Gelukkig is er veel meer dan de 150 psalmen. De psalmen zijn mij het liefst en die zing ik het liefst, maar ik durf ook te zeggen dat er gelukkig nog vele, vele andere mooie liederen zijn.

Maar heb je de liederen al inhoudelijk bekeken die op het programma stonden dan?
eilander
Moderator

Re: RE: Re: Stichting Heartcry

Bericht door eilander »

parsifal schreef:
eilander schreef: Daarnaast: er is wel degelijk een andere theologie in het geding, nl. die van het heiligingsdenken. Door in Christus' kracht te strijden tegen de zonde, komen we de zonde te boven. De Bijbelheiligen leren ons volgens mij anders.
Dit brengt de discussie in ieder geval tot iets wat er toe doet. (Ik denk ook dat het organiseren van de conferentie op zondag een discussiepunt hoort te zijn).
Is Door in Christus' kracht te strijden tegen de zonde, komen we de zonde te boven.
trouwens een citaat vanuit HeartCry?
Nee, het is geen letterlijk citaat.
RefoCalvinist

ejvl schreef:
RefoCalvinist schreef: En dan gaat het niet om de naam opwekking, want er zijn ook genoeg Joh. de Heer liederen die net zo fout zijn. Dan gaat het echt niet om de naam of om de sfeer eromheen, dan gaat het om de inhoud. En beoordeel jij dan ook maar op de inhoud! En niet alleen die je bekend voor ogen zijn, maar verdiep je erin! Daarnaast vraag ik mij af waar dat hijgerige gedrag vandaan komt om allerlei liederen naast de Psalmen en enige gezangen te zingen. Heb je aan de 150 Psalmen niet genoeg? Dan zal er vast een reactie komen dat is een emo-argument, maar dan vraag ik mij af of je alle 150 Psalmen al uit je hoofd ken. Zo niet? Begin daar dan eerst maar eens aan!
Ik heb zeker geen hijgerig gedrag, integendeel, echter zijn er naast de 150 psalmen nog ontzettend veel andere mooie liederen. En in welke bundel deze staan maakt mij niets uit. Ik probeer alleen de inhoud van een lied te beoordelen, bij mij is het niet al bij voorbaat verdacht als het (ook) in een bepaalde bundel staat. Gelukkig is er veel meer dan de 150 psalmen. De psalmen zijn mij het liefst en die zing ik het liefst, maar ik durf ook te zeggen dat er gelukkig nog vele, vele andere mooie liederen zijn.

Maar heb je de liederen al inhoudelijk bekeken die op het programma stonden dan?
Zeg ook niet dat je hijgerig aan het doen bent hoor, dus voel je vooral niet aangesproken :super
Ik keur geestelijke liederen ook niet per definitie af, hoor je mij dat zeggen? Zijn liederen verdacht als ze in een bepaalde bundel staan? Nee toch? Dat hoor je mij ook niet zeggen. Ik zeg alleen het merendeel van de opwekkingsbundel is on-Bijbels en daarom moet je geen opwekking zingen. Dat is wat anders. Sommige liederen staan in meerdere bundels, maar die liederen hoeven niet per definitie on-Bijbels te zijn. Dat hoor je mij namelijk ook niet zeggen. Vind het dan ook een beetje jammer dat je nu woorden in de mond legt die ik niet zeg. En zoals ik zei beoordeel ik niet aan een bundelnaam, maar op inhoud. Maar goed blijkbaar moet ik dat nog tig keer herhalen! En je vraag is: ja!
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

RefoCalvinist schreef:
ejvl schreef:
RefoCalvinist schreef:
Het gaat niet om de naam opwekking. Het gaat mij ook niet om één of twee of drie liederen die wel zouden kunnen.
Het gaat er mij om dat er in deze liederen (en nog geeneens die op het programma staan perse bedoelend) er on-Bijbelse theologie achter staat. Een theologie van activisme en waarin in de mens centraal staat. Van verondersteld geloof. Van een verkeerd Gods beeld en daardoor automatisch van een verkeerd mensbeeld. En wees dan een man en trekt een rechte en vaste lijn. Ja dan moet je liederen die misschien nog geen eens zo slecht zijn toch niet laten zingen. Maar als je op grond van Gods Woord liederen uit een bundel moet afwijzen, en dat zijn echt het merendeel en dat is te bewijzen en zo niet dan ontkracht je het maar (succes!), moet je een dergelijke bundel niet gebruiken.
En dan gaat het niet om de naam opwekking, want er zijn ook genoeg Joh. de Heer liederen die net zo fout zijn. Dan gaat het echt niet om de naam of om de sfeer eromheen, dan gaat het om de inhoud. En beoordeel jij dan ook maar op de inhoud! En niet alleen die je bekend voor ogen zijn, maar verdiep je erin! Daarnaast vraag ik mij af waar dat hijgerige gedrag vandaan komt om allerlei liederen naast de Psalmen en enige gezangen te zingen. Heb je aan de 150 Psalmen niet genoeg? Dan zal er vast een reactie komen dat is een emo-argument, maar dan vraag ik mij af of je alle 150 Psalmen al uit je hoofd ken. Zo niet? Begin daar dan eerst maar eens aan!
Activisme en de mens centraal. Is dat in de Psalmen anders dan? Daarin gaat het toch ook vaak over 'ik'? En is het hele Nieuwe Testament ook niet activistisch? Daarin wordt toch ook steeds op geroepen om te bidden, te zoeken, te kloppen, te bekeren, te geloven?
RefoCalvinist

Ditbenik schreef:Activisme en de mens centraal. Is dat in de Psalmen anders dan? Daarin gaat het toch ook vaak over 'ik'? En is het hele Nieuwe Testament ook niet activistisch? Daarin wordt toch ook steeds op geroepen om te bidden, te zoeken, te kloppen, te bekeren, te geloven?
Laat dat even staan in de context! Het benadrukken van de menselijke verantwoordelijkheid en het wijzen op die verantwoordelijkheid is iets anders dan activisme en is iets anders dan de mens centraal.
ejvl

Bericht door ejvl »

RefoCalvinist schreef:Zeg ook niet dat je hijgerig aan het doen bent hoor, dus voel je vooral niet aangesproken :super
Ik keur geestelijke liederen ook niet per definitie af, hoor je mij dat zeggen? Zijn liederen verdacht als ze in een bepaalde bundel staan? Nee toch? Dat hoor je mij ook niet zeggen. Ik zeg alleen het merendeel van de opwekkingsbundel is on-Bijbels en daarom moet je geen opwekking zingen. Dat is wat anders. Sommige liederen staan in meerdere bundels, maar die liederen hoeven niet per definitie on-Bijbels te zijn. Dat hoor je mij namelijk ook niet zeggen. Vind het dan ook een beetje jammer dat je nu woorden in de mond legt die ik niet zeg. En zoals ik zei beoordeel ik niet aan een bundelnaam, maar op inhoud. Maar goed blijkbaar moet ik dat nog tig keer herhalen! En je vraag is: ja!
Ik heb deze post naar het Opwekkings topic gekopieerd en beantwoord RefoCalvinist :)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

parsifal schreef:
Luther schreef:Door het noemen en gebruiken van de bundel Opwekking maak je de gehele bundel 'salonfähig'. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit zelfs van HeartCry niet had verwacht. Mijn zorgen nemen alleen maar toe, wetende dat er veel jongeren uit de gereformeerde gezindte zich aangetrokken weten tot de theologie van HeartCry.
Ja, en verklaarde door de verwijzing naar het boek van Henoch het hele boek canoniek. Door het citeren van Bunyan en Spurgeon neem je hun hele werk over.
Opwekking heeft veel goede liederen en sommige daarvan zijn enkel in opwekking te vinden. Je kunt er ook aardig wat mindere theologie in tegen komen.

Dit soort kritiek leidt af van waar het werkelijk om gaat!
Nee, ik bedoelde het serieus. Door de mogelijk goede liederen uit Opwekking te gebruiken, maak je de hele bundel (m.n. voor jongeren) salonfähig. Voor nogal wat mensen zal dat betekenen: "We zongen een lied uit Opwekking, dus die bundel is gewoon goed."
Het leidt niet af waar het werkelijk om gaat. Waar het namelijk om gaat is de 'andere' theologie achter vele liederen in Opwekking. Laten we ons daar verre van houden. Door toch sommige liederen uit deze bundel te gebruiken, maak je de drempel tot andere liederen gewoonweg lager.
De vergelijking met Henoch slaat m.i. de plank mis. Door Spurgeon en Bunyan met instemming te citeren geef je inderdaad aan dat je al hun werken rustig kunt lezen.
Dus nee, @ejvl, dit is geen kolderargument.
Laatst gewijzigd door Luther op 20 okt 2015, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

ejvl schreef:
Luther schreef:Mijn zorgen nemen alleen maar toe, wetende dat er veel jongeren uit de gereformeerde gezindte zich aangetrokken weten tot de theologie van HeartCry.
Als het goed is heeft HC geen andere theologie dan de kerken, je kunt hooguit zeggen, aangetrokken weten tot het gedachtengoed. Theologie vind ik hier verkeerd gekozen aangezien deze, tenminste naar eigen zeggen, geen andere theologie heeft.
Als het goed is.... sja... Google maar eens op HeartCry en de drie formulieren van Enigheid. Die onderschrijft men niet van harte als de meest evenwichtige samenvatting van de bijbelse theologie.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Waar heb ik alles over één kam geschoren? Ik heb nergens ontkent dat er ook enkele mooie liederen in Opwekking staan. Zelf zou ik de bundel echter niet noemen, maar zeggen: We zingen het lied ".....(en dan de eerste regel citeren)......" De reden daarvoor heb ik reeds gegeven.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Isala schreef:
Luther schreef:Ik zou bijna de verzuchting van @huisman gaan herhalen: Dat je dit op RF moet gaan verdedigen en uitleggen.....
Het staat je vrij om dat te doen. Je laat daarmee echter wel iets van je innerlijke houding zien.
Bovendien vind ik je onderbouwing heel matig.
Arjan Baan is kandidaat, en hij mag dus wel degelijk het Woord bedienen.
Ja, dat mag hij: binnen de Protestantse Kerk in Nederland, onder verantwoordelijkheid van een kerkenraad, binnen de christelijke gemeente.
DDD

Bericht door DDD »

Wat een drukte om een paar opwekkingsliederen.

@RefoCalvinist: Als ik bijna alle psalmverzen uit mijn hoofd ken, mag het dan wel? Wat een raar argument. Zo moeilijk is het niet om alle psalmverzen te kennen. Een kwestie van ze regelmatig zingen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Wat een drukte om een paar opwekkingsliederen.
De kerkgeschiedenis bewijst de afgelopen 2000 jaar dat de meeste dwalingen zingend de kerk zijn binnen gekomen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Luther schreef:
DDD schreef:Wat een drukte om een paar opwekkingsliederen.
De kerkgeschiedenis bewijst de afgelopen 2000 jaar dat de meeste dwalingen zingend de kerk zijn binnen gekomen.
Wow, kun je dit oom nog enigszins onderbouwen?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie