Mara schreef:Zita schreef:
'Het zwijgen van Maria Zachea' vind ik mooi. Confronterend ook wel. Het verhaal had het verhaal van één kant van mijn familie kunnen zijn, alleen moet je voor de RKK de GG invullen.
Het verhaal was wel mooi en levensecht, maar ik vond het een moeilijk te lezen boek, beetje vermoeiend. Ik moest vaak even teruglezen.
Ik las daarna van Koelemeijer 'Anna Boom'. Wat een vervelend boek was dat. Het leek de hele tijd alsof er een soort inleidend gedeelte bezig was, dat nodig was om de rest van het verhaal te kunnen begrijpen. Maar er kwam helemaal geen verhaal. De persoon ging totaal niet leven, en het boek las erg moeizaam. 1 sterretje in mijn sterrensysteem.
Ik las ook 'Vaders van tien' van Henk ter Berge. Een verhaal over hoe kinderen de Tweede Wereldoorlog beleefden. Zij zagen wel de drama's waardoor ze omringd werden, maar in kinderperspectief is alles toch anders. Een doodgeplaagde kikker is bijna net zo erg als een Joods vriendje dat afgevoerd wordt. De strijd met een ander groepje kinderen staat op dezelfde hoogte als de strijd met de Duitsers. En omdat ze niet beter wisten, zijn dingen vanzelfsprekend die helemaal niet vanzelfsprekend horen te zijn. Honger. Stelen. Bedelen. Ik vond het een heel verfrissend perspectief. Vlot en boeiend geschreven. Verder was het niet heel diepzinnig of iets dergelijks. Twee à drie sterren.