Kerkdiensten

Madtice

Bericht door Madtice »

Ik persoonlijk vind dat de mens en zijn relatie met God centraal moet staan in onze bijeenkomsten... Daar gaat het geloof immers om? Prediking is daarbij een goed hulpmiddel, maar gebed ook, en ga zo maar door.
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Van mij mag de 'vorm' en liturgie in de diensten volledig op z'n kop.
Zou zeer verfrissend zijn!

The Critical Brother (o.a. van sleur in kerkdiensten)
Madtice

Bericht door Madtice »

Ben ik helemaal met je eens, Critical Brother... das ook de reden dat ik dit topic ben gestart
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door Madtice
Ben ik helemaal met je eens, Critical Brother... das ook de reden dat ik dit topic ben gestart
Dat had ik dan toch maar even mooi door hè........:,

The Critical Brother (o.a. van platgetreden paden hoor!)
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door roseline
Nee Strik:)
gemeente = ekkle’sia, zn vr
(1577 in Strongs)
Dat wordt dus in mijn bijbel vertaald met: 'gemeente'.
Nu juist - ekklesia, en dit wordt vertaald met gemeente.
Ecclesia = Kerk
gemeente is een onjuiste, opportunistische en typisch reformatorische vertaling om de eigen(zinnig)heid (lees: onafhankelijkheid) van de gemeente (ja, hier wel) te benadrukken.
strik

Bericht door strik »

Maar nu zijn jullie beide aan het 'hemelfietsen'. Wat willen jullie dan, als prediking en gebed centraal blijven staan in de kerkdienst?!?!?:stu
007

Bericht door 007 »

Als we naar de kerk gaan om : het ritueel maar weer eens te uit te voeren, of het programma maar even af te draaien.
Kortom kerkje spelen. Lekker gezellig bij elkaar liedjes zingen en een preek aanhoren.
Sja triest, maar het gebeurt, ook in de "lichtere kerk vormen"
Mensen komen naar de kerk met de instelling: "we zullen wel zien"
De instelling zou moeten zijn: "ik wil dat zien" Ja, zeg: "ik verwacht van God! Of "
Jezus, ik verwacht grote dingen van U deze dag".
007

Bericht door 007 »

Origineel geplaatst door strik
Maar nu zijn jullie beide aan het 'hemelfietsen'. Wat willen jullie dan, als prediking en gebed centraal blijven staan in de kerkdienst?!?!?:stu
Lofprijs, aanbidding, profetieën, woorden an God voor bepaalde mensen, getuigenissen, gebed voor mensen, en soms uitzegeningen van mensen, inzegeningen van huwelijken, het opdragen van baby's aan God, en soms het dopen van mensen die dat zelf willen.
Madtice

Bericht door Madtice »

Wat dacht je van de gehele kerkdienst zoals wij die kennen afschaffen, en de gemeente opsplitsen in groepen van 15 tot 20 man, die elke of om de dag tijdens het avondeten tot acht uur of zo bij elkaar komen en naar een prediking luisteren, discusseren, eventueel avondmaal vieren, en genieten van de 'gemeenschap der gelovigen'. En dan op zondag bij elkaar met alle groepen in een groot auditorium om slechts te aanbidden en te bidden.
Zodra een groep groter wordt dan 15 of 20 (en dat is al snel omdat dit soort groepen laagdrempeliger zijn voor niet-gelovigen, en gelovigen nemer sneller een vriend of collega mee) dan splitst de groep zich weer op: groei in de vorm van celdeling, dus een celkerk. Zo deden de discipelen het ook als je Handelingen leest.

De voordelen:
1. ieders gaven en talenten worden gebruikt. Er zijn geen consument-christenen meer omdat de groep dusdanige grote heeft dat iedereen makkelijk een bijdrage kan leveren.
2. Er is organische groei
3. Geen bureaucratie
4. Intiem en gemeenschappelijk, laagdrempelig
5. Bijbelgetrouw --> mensen worden binnen een celgroep opgeleid om andere celgroepen te leiden: maakt van alle volkeren mijn discipelen...

Dat is dus daadwerkelijk de gehele liturgie en vorm op z'n kop gooien en toch de 'sacramenten' als doop, huwelijk, avondmaal, prediking, etc. te behouden.
007

Bericht door 007 »

Wat dacht je van de gehele kerkdienst zoals wij die kennen afschaffen, en de gemeente opsplitsen in groepen van 15 tot 20 man, die elke of om de dag tijdens het avondeten tot acht uur of zo bij elkaar komen en naar een prediking luisteren, discusseren, eventueel avondmaal vieren, en genieten van de 'gemeenschap der gelovigen'. En dan op zondag bij elkaar met alle groepen in een groot auditorium om slechts te aanbidden en te bidden.
Zodra een groep groter wordt dan 15 of 20 (en dat is al snel omdat dit soort groepen laagdrempeliger zijn voor niet-gelovigen, en gelovigen nemer sneller een vriend of collega mee) dan splitst de groep zich weer op: groei in de vorm van celdeling, dus een celkerk. Zo deden de discipelen het ook als je Handelingen leest.

De voordelen:
1. ieders gaven en talenten worden gebruikt. Er zijn geen consument-christenen meer omdat de groep dusdanige grote heeft dat iedereen makkelijk een bijdrage kan leveren.
2. Er is organische groei
3. Geen bureaucratie
4. Intiem en gemeenschappelijk, laagdrempelig
5. Bijbelgetrouw --> mensen worden binnen een celgroep opgeleid om andere celgroepen te leiden: maakt van alle volkeren mijn discipelen...

Dat is dus daadwerkelijk de gehele liturgie en vorm op z'n kop gooien en toch de 'sacramenten' als doop, huwelijk, avondmaal, prediking, etc. te behouden.
mmm klinkt ook als de visie van de gemeente waar ik bij aangesloten zit.
Relatie is de 1e stap idd.
roseline

Bericht door roseline »

Strik,
Origineel geplaatst door strik
Origineel geplaatst door roseline
Nee Strik:)
gemeente = ekkle’sia, zn vr
(1577 in Strongs)
Dat wordt dus in mijn bijbel vertaald met: 'gemeente'.
Nu juist - ekklesia, en dit wordt vertaald met gemeente.
Ecclesia = Kerk
gemeente is een onjuiste, opportunistische en typisch reformatorische vertaling om de eigen(zinnig)heid (lees: onafhankelijkheid) van de gemeente (ja, hier wel) te benadrukken.
Je mening mag je verkondigen, alleen jammer dat je geen argumenten gebruikt en ook op de mijne niet ingaat.

Ik hou me vooralsnog liever aan de bijbel - dat is GODS WOORD - dan dat ik me aanpas aan jouw onbeargumenteerde mening t.a.v. het Lichaam van Christus - want daar gaat het immers over.

[Veranderd op 27/9/02 door roseline]
strik

Bericht door strik »

Ik hou me vooralsnog liever aan de bijbel - dat is GODS WOORD
Jij houdt je helemaal niet aan de Bijbel, tenzij jij van mening bent dat de Bijbel in de grondtaal Nederlands uit de Hemel is komen vallen!
[/i] - dan dat ik me aanpas aan jouw onbeargumenteerde mening t.a.v. het Lichaam van Christus.[/i]
Ik hoef niets te beargumenteren. Wat waar is is waar.

Het is uiteraard niet zo dat er geen gemeentes waren in de eerste eeuwen na Christus. De Apostelen immers stichtten gemeenten, vooral in Asia Minor. Wat je alleen vergeet, en Paulus maakt dat in zijn brieven duidelijk, dat alle gemeenten behoren tot die ene Kerk, het Lichaam van Christus!

Het is alleen jammer dat die ene Kerk vanaf 1054 is verdeeld, en dat de afgescheiden kerk van Rome in de Reformatie verder is versnipperd en verwijderd is geraakt van de oorspronkelijk Kerk, en steeds meer ketterse gewoonten heeft aangenomen. Erger nog: en ketters zoals Kuitert (hij was gisteren nog op TV) en Den Heijer, de ruimte geeft.
duhnbaron

Bericht door duhnbaron »

Mattheus 28:19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat ik u bevolen heb.
Dit is de GROTE opdracht die Jezus ons geeft ! En niet braaf kerkje spelen met een select groepje!! MAAR GAAT HEEN!
roseline

Bericht door roseline »

Strik,

Dan heb ik het tegen jou toch mooi over 'ekklesia' - als jij denkt dat dat in het nederlands kerk is.

Wat waar is is waar - laten we dan ook stellen dat het waar is dat de huidige KERKdienst tegen de vermaning van Paulus ingaat - 1 Kor. 14:24-40.
Madtice

Bericht door Madtice »

Wat vinden jullie van mijn idee voor de organisatie van de kerk, zie een aantal postings beneden hier... ?
Plaats reactie