Is thuislezen Bijbels?

Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door henriët »

emigrant schreef:In elk geval, ook aan thuislezen kan Hij zijn Zegen schenken.
Alleen heb ik dan geen sacramenten.
En dat vind je ( eufemistisch gezegd) geen verarming?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door emigrant »

Beter thuis in de zuivere leer, dan in de kerk dwalen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door henriët »

emigrant schreef:Beter thuis in de zuivere leer, dan in de kerk dwalen.
Ai, wat onbijbels.
Jezus leert het ons echt anders...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door henriët »

De Heere Jezus heeft de tempeldienst nooit losgelaten, terwijl Hij er wel felle kritiek op had.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door emigrant »

Die basis vind je anders in de NGB in de oproep zich af te scheiden van de valse kerk.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Luther »

emigrant schreef:Die basis vind je anders in de NGB in de oproep zich af te scheiden van de valse kerk.
Dan wordt er niet aan toegevoegd dat je maar thuis moet blijven, maar dat je je moet aansluiten bij de ware kerk. Mocht die er niet zijn, dan moet je 'm oprichten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door henriët »

emigrant schreef:Die basis vind je anders in de NGB in de oproep zich af te scheiden van de valse kerk.
Ja..
En om je daarbij te voegen èn te blijven....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door henriët »

henriët schreef:
emigrant schreef:Die basis vind je anders in de NGB in de oproep zich af te scheiden van de valse kerk.
Ja..
En om je bij de zuivere leer te voegen èn te blijven....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door RefoCalvinist »

Luther schreef:
RefoCalvinist schreef:En ik heb geschreven over het "effect" dat Gods Woord klinkt. En mijn inziens stijgt dat boven een kerkorde uit.
Een levende Woordverkondiging hangt niet af van wel of geen predikant, maar of de Heere Zijn Geest en zegen eraan wil paren.
Dus dan is leesdienst geen nooddienst, maar met recht een eredienst. Omdat het "in de hulp en enige verwachting staat van de Heere".
De kerkorde is een voluit geestelijke zaak.
Je vermengt steeds twee zaken, maar ik denk dat ik dat al voldoende heb duidelijk gemaakt.
Ik vermeng niks trek alleen een andere lijn. M.i. een Bijbelse.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door emigrant »

Een groot voordeel van thuislezen is dat ik bij een moeilijk gedeelte even met de preek kan stoppen om iets op te zoeken of te denken. En dat ik door de week altijd naar het prekenboek kan terug grijpen. Het zingen doe ik uit Datheen, geen enkele gemeente in de omgeving doet dat nog. Of uit Utenhove/marnix. Gegroeid uit gezondheidskwestie waardoor ik lastig kerkgang kon doen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Curatorium »

emigrant schreef:Gegroeid uit gezondheidskwestie waardoor ik lastig kerkgang kon doen.
Nog steeds geen rechtmatige reden om te gaan thuislezen. Je kan je altijd inschrijven bij een reformatorische kerk (dan maar geen Datheen...) als (gast)lid, vervolgens meeluisteren via internet, of zoals men dan vroeger deed: via bandjes van een paar weken terug.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door emigrant »

Curatorium schreef:
emigrant schreef:Gegroeid uit gezondheidskwestie waardoor ik lastig kerkgang kon doen.
Nog steeds geen rechtmatige reden om te gaan thuislezen. Je kan je altijd inschrijven bij een reformatorische kerk (dan maar geen Datheen...) als (gast)lid, vervolgens meeluisteren via internet, of zoals men dan vroeger deed: via bandjes van een paar weken terug.
Wat is het verschil tussen een bandje en een boek?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Luther »

emigrant schreef:Wat is het verschil tussen een bandje en een boek?
Om een boek zit een bandje, maar om een bandje zit geen boek :).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door ejvl »

emigrant schreef:Wat is het verschil tussen een bandje en een boek?
Niet zoveel, het gaat niet om een boek of bandje maar om (gast)lid te zijn van een kerk met daaraan vast de kerkenraad.
Als je gezondheidsklachten hebt is het helaas (let op, helaas) soms onmogelijk ter kerke te gaan. Er kan dan met de kerkenraad overlegd worden of er een kerktelefoonaansluiting of iets dergelijks mag komen of er andere middelen ter beschikking gesteld kunnen worden.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door emigrant »

Of hoe men soms een kerkenraad als heilig sacrament benadert.
Kerkelijke tucht is er wel degelijk bij een thuislezer. Het gaat niet elke keer "van harte" maar dan komt er motivatie door biddend op te zien.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Plaats reactie