Is thuislezen Bijbels?

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Refocalvinist zoals jij het brengt zijn predikanten eigenlijk maar bijzaak of zelfs overbodig.
Het is een wonder dat God mensen wil gebruiken maar predikanten te kort kan zeker een oordeel van God zijn.
Leesdienst hoort als noodoplossing gezien te worden. Normaal hoort er een predikant te zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Luther »

RefoCalvinist schreef:Volle bediening van het Woord is geen nooddienst! Ik neem daar aanstoot aan omdat zo te typeren.
Het woordje 'nooddienst' wil alleen maar aangeven dat het lezen van een preek door een ouderling, zoals Bouwman terecht de DKO uitlegt op basis van synodeacta van eeuwen, een vervanging in geval van nood is. Die 'nood' is er in het geval dat er geen predikant voor de verkondiging beschikbaar is. Het zegt dus niet dat een leesdienst niet een gezegende eredienst zou kunnen zijn, want dat kan uiteraard wel. Maar het blijft een hulpdienst in geval van nood, waardoor de Heere uiteraard wel kan spreken. De ouderling die leest, bedient daarmee echter niet het Woord.
Nogmaals uit het standaardwerk over de kerkorde - H. Bouwman, pag. 559:
De leesdienst is een hulpdienst, die in geval van nood de gewone bediening des Woords vervangt. In de kruiskerken was het voorgeschreven, dat wanneer des Zondags de prediking niet door een dienaar kon gehouden worden, de ouderling voorgaan zal in het gebed en de lezing van een predikatie, welke door den dienaar of door den kerkeraad zal zijn aanbevolen, zonder toevoeging van eenige verklaring of beantwoording van vragen (Le Bouton, 1563).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door GJdeBruijn »

RefoCalvinist schreef:Nee, want God spreekt.
Je verwart toch wel degelijk e.e.a.
God spreekt op vele manieren. Maar niet alle manieren zijn daarmee ook aangewezen als alternatieve Woordbediening!
Als God spreekt door een boek dat je leest en het wordt gezegend, dan zeg je toch ook niet dat we de kerkdiensten wel kunnen verzuimen en nalaten, want God spreekt, dus dat is ook levende Woordbediening? Dat is krom, nietwaar? Toch redeneer je op min of meer gelijke wijze.

Gods Woord is duidelijk: Gods knechten worden geroepen om het Woord vrijuit te verkondigen. Dat is de Bijbelse lijn.
Al het andere wat we met onze redenaties redeneren zijn kromme stokken die weliswaar als rechte stok in Gods hand gebruikt kunnen worden, maar waar de Heere geen belofte aan heeft verbonden dat het vrucht zal dragen. Dat het klaarblijkelijk vrucht mag hebben is genade en niet te verachten, zeker niet. Maar dan is dan ondanks dat we geen predikers hebben.

Je zou het ook eens van een andere zijde kunnen benaderen: Geeft de Schrift voorbeelden van prediking waarbij een niet-prediker de prediking van een andere uitspreekt als zijnde de gehele Woordbediening van dat moment? Ik meen van niet.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door emigrant »

Het ambt van predikant is niet duidelijk omschreven. Het ambt aller gelovigen is algemener in de Schrift.
Hoofdzaak boven de zondagse kerkgang is je huisgodsdienst. De hele week door. Onderzoekt de schriften, volgens mij is thuislezen mits met meer dan 1 persoon Bijbelser dan slapend in de kerkbank zitten.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door RefoCalvinist »

GJdeBruijn schreef:
RefoCalvinist schreef:Nee, want God spreekt.
Je zou het ook eens van een andere zijde kunnen benaderen: Geeft de Schrift voorbeelden van prediking waarbij een niet-prediker de prediking van een andere uitspreekt als zijnde de gehele Woordbediening van dat moment? Ik meen van niet.
Oh nee? En de prediking van predikanten is hun eigen prediking? Nee, want dat is prediking van God! van Christus!
En Paulus? Die gaf die prediking door! En Johannes? Die gaf die prediking door!

Voor de rest blijf ik er aanstoot aannemen om de opening van Gods Woord in een leesdienst als nooddienst te zien!
En dan is een predikant een genadegave Gods! Maar een leesdienst is een preek lezen die eerder is uitgesproken door zo'n genadegave Gods. Daardoor niet van mindere waarde t.o.v. van het voorgaan van een predikant.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Luther »

RefoCalvinist schreef:
GJdeBruijn schreef:
RefoCalvinist schreef:Nee, want God spreekt.
Je zou het ook eens van een andere zijde kunnen benaderen: Geeft de Schrift voorbeelden van prediking waarbij een niet-prediker de prediking van een andere uitspreekt als zijnde de gehele Woordbediening van dat moment? Ik meen van niet.
Oh nee? En de prediking van predikanten is hun eigen prediking? Nee, want dat is prediking van God! van Christus!
En Paulus? Die gaf die prediking door! En Johannes? Die gaf die prediking door!

Voor de rest blijf ik er aanstoot aannemen om de opening van Gods Woord in een leesdienst als nooddienst te zien!
En dan is een predikant een genadegave Gods! Maar een leesdienst is een preek lezen die eerder is uitgesproken door zo'n genadegave Gods. Daardoor niet van mindere waarde t.o.v. van het voorgaan van een predikant.
Niet van mindere waarde in de zin dat de Heere het niet kan gebruiken, maar wel nooddienst in de zin dat er nood is, namelijk: er is geen predikant.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door RefoCalvinist »

Luther schreef:
RefoCalvinist schreef:
GJdeBruijn schreef:
RefoCalvinist schreef:Nee, want God spreekt.
Je zou het ook eens van een andere zijde kunnen benaderen: Geeft de Schrift voorbeelden van prediking waarbij een niet-prediker de prediking van een andere uitspreekt als zijnde de gehele Woordbediening van dat moment? Ik meen van niet.
Oh nee? En de prediking van predikanten is hun eigen prediking? Nee, want dat is prediking van God! van Christus!
En Paulus? Die gaf die prediking door! En Johannes? Die gaf die prediking door!

Voor de rest blijf ik er aanstoot aannemen om de opening van Gods Woord in een leesdienst als nooddienst te zien!
En dan is een predikant een genadegave Gods! Maar een leesdienst is een preek lezen die eerder is uitgesproken door zo'n genadegave Gods. Daardoor niet van mindere waarde t.o.v. van het voorgaan van een predikant.
Niet van mindere waarde in de zin dat de Heere het niet kan gebruiken, maar wel nooddienst in de zin dat er nood is, namelijk: er is geen predikant.
Het Woord gaat open! Gods stem wordt gehoord door de gemeente! Dan is een predikant van mindere waarde dan Gods stem!
Ja de Heere zend dienstknechten uit om Zijn Woord door te geven, wat Hij te spreken geeft.
Maar dat is ook het geval bij leesdiensten, daar gaf Hij ook te spreken.
De Heere zend op Zijn tijd en wijze. Vraag mij dan af of je van nood mag spreken (wordt het namelijk zo ervaren?), eerder om verlegen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

emigrant schreef:Het ambt van predikant is niet duidelijk omschreven. Het ambt aller gelovigen is algemener in de Schrift.
Hoofdzaak boven de zondagse kerkgang is je huisgodsdienst. De hele week door. Onderzoekt de schriften, volgens mij is thuislezen mits met meer dan 1 persoon Bijbelser dan slapend in de kerkbank zitten.
Die laatste vergelijking is natuurlijk niet helemaal zuiver: niemand voert hier een pleidooi om maar naar de kerk te gaan, al is het dan dat je slapend in de kerk zit. Slapend rijk worden gaat in de kerk niet op.

Dat huisgodsdienst belangrijker is dan kerkgang, ben ik beslist met je oneens. Het geloof is door het gehoor; m.i. is de bediening van het Woord tijdens de kerkdiensten van het grootste belang. Huisgodsdienst is ook belangrijk, jazeker. Maar wel in de goede rangorde blijven zien.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Luther »

RefoCalvinist schreef:Het Woord gaat open! Gods stem wordt gehoord door de gemeente! Dan is een predikant van mindere waarde dan Gods stem!
Ja de Heere zend dienstknechten uit om Zijn Woord door te geven, wat Hij te spreken geeft.
Maar dat is ook het geval bij leesdiensten, daar gaf Hij ook te spreken.
De Heere zend op Zijn tijd en wijze. Vraag mij dan af of je van nood mag spreken (wordt het namelijk zo ervaren?), eerder om verlegen!
Ik heb niet gesproken over het effect, namelijk dat Gods Woord klinkt, maar over de orde der kerk. het is de Heere Zelf die de predikdienst bevolen heeft, en niet de leesdienst. Dat kan evenwel in noodgevallen wel gebruikt worden. Als er geen predikant is, geen levende verkondiging, dan mag je op grond van Gods Woord over nood spreken. Dat dat mogelijk niet altijd zo ervaren wordt, doet daar niets aan af.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door emigrant »

eilander schreef:Die laatste vergelijking is natuurlijk niet helemaal zuiver: niemand voert hier een pleidooi om maar naar de kerk te gaan, al is het dan dat je slapend in de kerk zit. Slapend rijk worden gaat in de kerk niet op.

Dat huisgodsdienst belangrijker is dan kerkgang, ben ik beslist met je oneens. Het geloof is door het gehoor; m.i. is de bediening van het Woord tijdens de kerkdiensten van het grootste belang. Huisgodsdienst is ook belangrijk, jazeker. Maar wel in de goede rangorde blijven zien.
Hoe actief is de zondagse kerkganger ergens achter in een bank vergeleken met thuiszitters?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door RefoCalvinist »

Luther schreef:
RefoCalvinist schreef:Het Woord gaat open! Gods stem wordt gehoord door de gemeente! Dan is een predikant van mindere waarde dan Gods stem!
Ja de Heere zend dienstknechten uit om Zijn Woord door te geven, wat Hij te spreken geeft.
Maar dat is ook het geval bij leesdiensten, daar gaf Hij ook te spreken.
De Heere zend op Zijn tijd en wijze. Vraag mij dan af of je van nood mag spreken (wordt het namelijk zo ervaren?), eerder om verlegen!
Ik heb niet gesproken over het effect, namelijk dat Gods Woord klinkt, maar over de orde der kerk. het is de Heere Zelf die de predikdienst bevolen heeft, en niet de leesdienst. Dat kan evenwel in noodgevallen wel gebruikt worden. Als er geen predikant is, geen levende verkondiging, dan mag je op grond van Gods Woord over nood spreken. Dat dat mogelijk niet altijd zo ervaren wordt, doet daar niets aan af.
En ik heb geschreven over het "effect" dat Gods Woord klinkt. En mijn inziens stijgt dat boven een kerkorde uit.
Een levende Woordverkondiging hangt niet af van wel of geen predikant, maar of de Heere Zijn Geest en zegen eraan wil paren.
Dus dan is leesdienst geen nooddienst, maar met recht een eredienst. Omdat het "in de hulp en enige verwachting staat van de Heere".
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

Als de Heere maar werkt, beste Emigrant. En pas op dat je niet weer een onzuivere tegenstelling maakt.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door emigrant »

In elk geval, ook aan thuislezen kan Hij zijn Zegen schenken.
Alleen heb ik dan geen sacramenten.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Luther »

RefoCalvinist schreef:En ik heb geschreven over het "effect" dat Gods Woord klinkt. En mijn inziens stijgt dat boven een kerkorde uit.
Een levende Woordverkondiging hangt niet af van wel of geen predikant, maar of de Heere Zijn Geest en zegen eraan wil paren.
Dus dan is leesdienst geen nooddienst, maar met recht een eredienst. Omdat het "in de hulp en enige verwachting staat van de Heere".
De kerkorde is een voluit geestelijke zaak.
Je vermengt steeds twee zaken, maar ik denk dat ik dat al voldoende heb duidelijk gemaakt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Luther »

emigrant schreef:In elk geval, ook aan thuislezen kan Hij zijn Zegen schenken.
Alleen heb ik dan geen sacramenten.
Dat is niet de weg die de Heere geboden heeft; daarom zou ik die conclusie van Gods zegen niet te makkelijk trekken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie