Evolutie of schepping
Re: Evolutie of schepping
Ik las ergens de volgende uitspraak: "Zou Cees Dekker straks ook heel lang moeten wachten voordat God de nieuwe hemel en aarde klaar heeft?"
Wel iets om over na te denken...
Tekst uit Hebreeen 11Van Ewijk schreef:Wie is er eigenlijk ooit op het idee gekomen om schepping en evolutie van elkaar te scheiden en er twee heel verschillende en tegenovergestelde begrippen van te maken met twee kampen die elkaar hier over betwisten?
Is Gods werk niet één geheel?
Behoort zijn schepping soms zo doorzichtig te zijn dat ons menselijk bevattingsvermogen het kan doorzien en plaatsen?
Maken wij van hem in onze gedachten dan geen God met beperkingen zoals de oude afgoden met ieder zijn eigen terrein? (regengoden, berggoden, goden van de oceaan)
Gods werk is altijd dynamisch geweest en zal dat ook blijven zijn, continu in beweging en ontwikkeling wat continu nieuwe inzichten en net zoveel mystiek oplevert, tot de laatste dag aan toe.
Trouwens, mij eigen persoonlijke optiek is dat er in de bijbel al een voorbeeld word gegeven.
Er word al eens getuigd van het vergaan van de oude aarde in het verhaal van Noach, en het scheppen van een nieuwe vanuit de ark en zijn nazaten.
Als wij het scheppingsverhaal in Genesis lezen over een grote bedekkende vloed kan ik het persoonlijk niet voor onmogelijk houden dat het wellicht al velen malen eerder is gebeurd waarvan de overblijfselen nu nog te vinden zijn en Genesis slechts begint met hetgeen voor ons nodig is om te weten, namelijk de aanvang der mensheid.
Maar nogmaals, wie zijn wij om Gods werk te doorzien?
Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen, die men ziet, niet geworden zijn uit dingen, die gezien worden.
En wie het verzonnen heeft om over evolutie te beginnen? Het ongeloof?
Wat bedoel je met ontwikkeling? Gods werk was af. Volmaakt. Evolutie is dat nooit. Dat alleen is al in strijd met het Woord.
Met ontwikkeling bedoel ik dat niets wat God geschapen heeft statisch is.Sheba schreef: Wat bedoel je met ontwikkeling? Gods werk was af. Volmaakt. Evolutie is dat nooit. Dat alleen is al in strijd met het Woord.
Geboorte , leven en dood volgen elkaar op.
De aarde beweegt, de zeeën bewegen in eb en vloed, de seizoenen komen en gaan en het graan op het land komt op door zijn hand.
Hetgeen wat wij ''evolutie'' zijn gaan noemen behoeft niets meer en minder te zijn dan diezelfde voortdurende dynamiek.
Gods werk is inderdaad volmaakt, de mens echter niet, vandaar ook dus de verkeerde inzichten en strijdvragen.
P.S. Als wat ik boven zeg in strijd is met het woord zie ik daar graag de onderbouwing van.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Evolutie daar wordt het volgende steeds beter. Het sterke blijft, daaruit volgt een nog beter ras, soort. Etc.etc. Dat we niet volmaakt zijn is het gevolg van de zonde.Van Ewijk schreef:Met ontwikkeling bedoel ik dat niets wat God geschapen heeft statisch is.Sheba schreef: Wat bedoel je met ontwikkeling? Gods werk was af. Volmaakt. Evolutie is dat nooit. Dat alleen is al in strijd met het Woord.
Geboorte , leven en dood volgen elkaar op.
De aarde beweegt, de zeeën bewegen in eb en vloed, de seizoenen komen en gaan en het graan op het land komt op door zijn hand.
Hetgeen wat wij ''evolutie'' zijn gaan noemen behoeft niets meer en minder te zijn dan diezelfde voortdurende dynamiek.
Gods werk is inderdaad volmaakt, de mens echter niet, vandaar ook dus de verkeerde inzichten en strijdvragen.
P.S. Als wat ik boven zeg in strijd is met het woord zie ik daar graag de onderbouwing van.
Niet statisch is ook wat anders als ontwikkeling...
God heeft ons juist volmaakt geschapen. En dat is iets wat de evolutie ontkent.
De evolutie ontkent ook dat de wereld door het woord Gods is toebereid. Hetgeen God in Zijn Woord ons juist voorhoud. ( Hebreeen 11)
Nogmaals, het woord evolutie is een menselijke uitvinding om een scheiding in Gods werk aan te brengen wat een geheel is.Sheba schreef:Evolutie daar wordt het volgende steeds beter. Het sterke blijft, daaruit volgt een nog beter ras, soort. Etc.etc. Dat we niet volmaakt zijn is het gevolg van de zonde. God heeft ons juist volmaakt geschapen. En dat is iets wat de evolutie ontkent.
De evolutie ontkent ook dat de wereld door het woord Gods is toebereid. Hetgeen God in Zijn Woord ons juist voorhoud. ( Hebreeen 11)
Niet alleen de wereld, maar het ganse universum is door Gods woord toebereid.
In welk opzicht spreken u en ik elkaar dan tegen?
Wat bedoel je nou?Van Ewijk schreef:Nogmaals, het woord evolutie is een menselijke uitvinding om een scheiding in Gods werk aan te brengen wat een geheel is.Sheba schreef:Evolutie daar wordt het volgende steeds beter. Het sterke blijft, daaruit volgt een nog beter ras, soort. Etc.etc. Dat we niet volmaakt zijn is het gevolg van de zonde. God heeft ons juist volmaakt geschapen. En dat is iets wat de evolutie ontkent.
Niet alleen de wereld, maar het ganse universum is door Gods woord toebereid.
In welk opzicht spreken u en ik elkaar dan tegen?
Idd..Het gaat mij niet om de persoon maar om zijn ideeën. Ze zullen onherroepelijk veel meer aantasten van het christelijk geloof. Als de HEERE openbaarde dat Hij in 6 dagen alles schiep maar er in werkelijkheid miljarden jaren voor nodig had zou ik als kind toch erg gaan twijfelen aan de rest van Gods Woord.keesjanm schreef:Ik las ergens de volgende uitspraak: "Zou Cees Dekker straks ook heel lang moeten wachten voordat God de nieuwe hemel en aarde klaar heeft?"
Alle ketterijen in de twintigste eeuw zijn begonnen met het overschreeuwen van Genesis 1-3. Eigenlijk best zorgelijk dat op een forum dat pretendeert de rechterkant van de reformatorische gezindte te vertegenwoordigen de schepping in 6 dagen een discussiepunt is.
Om met DIA te spreken: Ik voel mij hier steeds minder thuis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Precies! En dat is wat mij betreft ook een antwoord op de vraag van @Parsifal aan mij.huisman schreef:Idd..Het gaat mij niet om de persoon maar om zijn ideeën. Ze zullen onherroepelijk veel meer aantasten van het christelijk geloof. Als de HEERE openbaarde dat Hij in 6 dagen alles schiep maar er in werkelijkheid miljarden jaren voor nodig had zou ik als kind toch erg gaan twijfelen aan de rest van Gods Woord.keesjanm schreef:Ik las ergens de volgende uitspraak: "Zou Cees Dekker straks ook heel lang moeten wachten voordat God de nieuwe hemel en aarde klaar heeft?"
Alle ketterijen in de twintigste eeuw zijn begonnen met het overschreeuwen van Genesis 1-3. Eigenlijk best zorgelijk dat op een forum dat pretendeert de rechterkant van de reformatorische gezindte te vertegenwoordigen de schepping in 6 dagen een discussiepunt is.
Om met DIA te spreken: Ik voel mij hier steeds minder thuis.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zijn wij het eens of vergis ik mij?Sheba schreef:Wat bedoel je nou?
Ik begrijp je niet, daarom mijn vraag wat bedoel je nou.Van Ewijk schreef:Zijn wij het eens of vergis ik mij?Sheba schreef:Wat bedoel je nou?
Dus of jij jouw stelling iets meer kan verduidelijken.
Nogmaals, het woord evolutie is een menselijke uitvinding om een scheiding in Gods werk aan te brengen wat een geheel is.
Mijn stelling is dit:Sheba schreef: Ik begrijp je niet, daarom mijn vraag wat bedoel je nou.
Gods werk en zodoende ook de aard der schepping is zo groot dat een mens die onmogelijk kan doorgronden, men (de wetenschap) heeft daarom door alle onderzoek en ontdekkingen meer vragen gekregen dan antwoorden.
Het hele concept evolutie komt dan ook voort uit een combinatie van menselijk onbegrip en ongeloof.
O, bedoelde je het zo. En dan is volgens jou de evolutie dus iets wat haaks op het Woord van God staat en af te wijzen is? En dus niet iets wat we naast elkaar kunnen en mogen laten staan?Van Ewijk schreef:Mijn stelling is dit:Sheba schreef: Ik begrijp je niet, daarom mijn vraag wat bedoel je nou.
Gods werk en zodoende ook de aard der schepping is zo groot dat een mens die onmogelijk kan doorgronden, men (de wetenschap) heeft daarom door alle onderzoek en ontdekkingen meer vragen gekregen dan antwoorden.
Het hele concept evolutie komt dan ook voort uit een combinatie van menselijk onbegrip en ongeloof.
Laatst gewijzigd door Sheba op 26 sep 2015, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgen horen wij allemaal de bekende woorden. Zeggen wij er amen op?
Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
Amen ja Amen
Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
Amen ja Amen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Amen!huisman schreef:Morgen horen wij allemaal de bekende woorden. Zeggen wij er amen op?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Dank.Bert Mulder schreef:Amen!huisman schreef:Morgen horen wij allemaal de bekende woorden. Zeggen wij er amen op?