Niet te verontschuldigen

Plaats reactie
Refojongere

Niet te verontschuldigen

Bericht door Refojongere »

In Romeinen 1:20 staat dat geen enkel mens te verontschuldigen is voor God. Zou dit dan soms betekenen dat ook zij die nooit van het Evangelie hebben gehoord, niet te verontschuldigen zijn (zonder geloof verloren zullen gaan), of moet ik het anders lezen?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

In Romeinen 1:20 staat dat geen enkel mens te verontschuldigen is voor God. Zou dit dan soms betekenen dat ook zij die nooit van het Evangelie hebben gehoord, niet te verontschuldigen zijn (zonder geloof verloren zullen gaan), of moet ik het anders lezen?
sochrio

Bericht door sochrio »

Ieder mens heeft een ingeschapen Godskennis. DAarmee 'weet' een mens wat goed en kwaad is. In Rom 1 schrijft Paulus: Want Zijn onzienlijke dingen worden van de schepping der wereld aan uit de schepselen verstaan en doorzien beide Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn. (dat is het tekstgedeelte wat jij aanhaalt)
Het antwoord staat in het volgende vers: Omdat ze God kennende (door die ingeschapen godskennis) Hem als God niet hebben verheerlijkt of gedankt; maar zijn verijdeld geworden in hun overleggingen, en hun onverstandig hart is verduisterd geworden.
Waarom zijn mensen die nooit van God gehoord hebben niet te verontschuldigen? ZE hebben hun ingeschapen godskennis, als ze toch hun eigen weg gaan, dan zijn ze te veroordelen
Adje

Bericht door Adje »

Ze zijn GEDOEMD hun eigen gang te gaan, Sochrio!
sochrio

Bericht door sochrio »

Pecies! DAt staat ook in Openbaringen: Wie vuil is, dat hij nog vuil worde enz.
Vergeet echter niet dat dit wel hun eigen schuld is. Je kunt wel zeggen :ze zijn gedoemd hun eigen gang te gaan, maar als je daarmee bedoeld dat ze er in feite zelf niets aan kunnen doen, dan ben ik het niet met je eens.
sochrio

Bericht door sochrio »

Niemand kan iets bijdragen aan zijn eigen zaligheid, maar toch is ieder mens persoonlijk voor zijn of haar zaligheid. Als een mens verloren gaat, dan is dat zijn eigen schuld. Als een mens zalig wordt, dan komt dat alleen door God.
Hoe je dat met je verstand moet uitleggen, weet ik niet. Ik wil ook niet gaan proberen om dat uit te leggen. Als een mens God zou kunnen uitleggen, dan zou God geen God meer zijn. Daarom geloof ik dit.

Ik vermoed dat je me niet helemaal begrepen hebt. Met de zin '....maar als je daarmee bedoeld dat ze er in feite zelf niets aan kunnen doen, dan ben ik het niet met je eens..........' bedoelde ik dat ieder mens persoonlijk verantwoordelijk is voor zijn zaligheid. Ik denk dat je bij dit onderwerp de begrippen verantwoordelijkheid en 'er iets aan doen' moet scheiden. Wanneer we dat niet scheiden dan spreken we de Bijbel tegen.
david

Bericht door david »

En heeft niemand van jullie hier dan moeite mee, om dit zomaar voetstoots aan te nemen?! Het stuit mij ontzettend tegen de borst hoor.
Zolang het om onbekende inboorlingen gaat is het voor ons misschien makkelijk om 'ja' te zeggen tegen deze theorie. Dan geloven we het, omdat het in de Bijbel staat. Maar als het dichter bij huis komt...

[Veranderd op 18/7/02 door david]
roseline

Bericht door roseline »

'Wanneer toch heidenen (een ieder die het evangelie van Jezus niet kent, of in elk geval niet bewust heeft afgewezen) die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet, immers zij tonen, dat het werk der wet in hun hart geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus.' Rom. 2:14-16

God is een rechtvaardig God! Het geweten is ook aan de heidenen gegeven, en als dat het enige licht is wat ze hebben gekregen, dan zal God hen daarnaar oordelen. Als ze ernaar luisteren, dan zijn ze zichzelf tot wet, en doen ze van nature wat de wet gebiedt - en niet de hoorders, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden.

Groetjes, Rose.
david

Bericht door david »

Origineel geplaatst door roseline
'Wanneer toch heidenen (een ieder die het evangelie van Jezus niet kent, of in elk geval niet bewust heeft afgewezen) die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet, immers zij tonen, dat het werk der wet in hun hart geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus.' Rom. 2:14-16

God is een rechtvaardig God! Het geweten is ook aan de heidenen gegeven, en als dat het enige licht is wat ze hebben gekregen, dan zal God hen daarnaar oordelen. Als ze ernaar luisteren, dan zijn ze zichzelf tot wet, en doen ze van nature wat de wet gebiedt - en niet de hoorders, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden.

Groetjes, Rose.
Rose(line),

De theorie achter dit standpunt weet ik, die is eerder in dit topic al uitgebreid behandeld.
Maar waar het mij om gaat is: is er niemand die er moeite mee heeft deze 'theorie' zonder meer te accepteren? Ik weet dat de Bijbel spreekt over een uitverkiezing tegenover onze eigen verantwoordelijkheid. Met dat gegeven heb ik het al heel moeilijk gehad, omdat ik die twee dingen niet bij elkaar kon krijgen.
Maar deze topic gaat nog een stukje verder. Het gaat hier om mensen die niet eens in aanraking komen met het Woord en toch hebben ook zij 100% verantwoordelijkheid!?
Snap jij het, snap ik het. Het gaat er niet om of het al dan niet zo zou zijn. De Bijbel zegt het. Maar het gaat mij erom: nemen jullie bijbelse waarheden als deze zomaar aan, of maken jullie ze ook eigen?

Of misschien graaf ik te diep...

David
:#
england

Bericht door england »

Kan nooit kwaad om diep te graven...:,

In Openbaring staat dat de boeken worden geopened etc, volgens commentaren gaat het dan om het geweten. Ook mesen die zonder God leven hebben een geweten, en gaan soms tegen hun geweten in, en worden denk ik op grond daarvan veroordeeld. Reden dat het Tyrus en Sidon verdragelijker zal zijn in de oordeels dag dan bepaalde andere plaatsen....

Ik heb er zelf een tijd moeite mee gehad, maar ik begrijp nu beter hoe het in elkaar zit. Je wordt niet veroordeelt voor het niet geloven in Iemand waar je nooit van gehoord hebt...
Het heeft mij wel de noodzaak van zending en evangelisatie in doen zien...
roseline

Bericht door roseline »

Ik heb er zelf een tijd moeite mee gehad, maar ik begrijp nu beter hoe het in elkaar zit. Je wordt niet veroordeelt voor het niet geloven in Iemand waar je nooit van gehoord hebt...
ja daar ben ik het mee eens

Lees Matt. 25:31-46

'Here, wanneer hebben wij u hongerig gezien en hebben wij u gevoed?' etc.

mensen die van nature de wet hebben gedaan, volgens hun geweten hebben gehandeld, en hun naaste lief hebben gehad, weten niet dat zij dat de Here hebben gedaan: 'voorwaar Ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze mijn minste broeders hebt gedaan, hebt gij het Mij gedaan...'

zulke mensen heeft God lief, ookal hebben zij Hem niet gekend. Zij hebben in zoverre verantwoordelijkheid dat ze de raad van hun geweten moeten volgen - dat is namelijk hun enige licht, hun weten van goed en kwaad.

Geroepenen: degenen die in aanraking komen met het evangelie

Uitverkorenen: die het evangelie daadwerkelijk aannemen en geloven

Geroepenen kunnen dus het evangelie afwijzen of aannemen, ze kunnen niet zeggen: 'ik wist van niets' - in zoverre hebben zij dus 100% verantwoordelijkheid. Het is je verantwoordelijkheid om het evangelie aan te nemen met een gelovig hart.

Groetjes, Rose.
Kena

Bericht door Kena »

Origineel geplaatst door roseline

Groetjes, Rose.
[font=georgia]
Amen, Rose, amen :bou:

Shalom!

Kena
[/font]
Plaats reactie