Niet als deze mede-christen reeds gestorven is.positief-o schreef:Ok, maar dan hoef ik dus voor geen enkele mede-christen nog te bidden.Johann Gottfried Walther schreef:Als Christus voor de gelovige pleit (Rom 8 o.a.) wat hebben we dan nog gelovigen nodig?
Is Christus voorbeden te kort? Mist die nog iets?
Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte
Dat is geen logische redenering. Dat hoeft ook niet. Maar het voegt verder niets toe aan het gesprek.
Het argument van JGW is gewoon onjuist.
Het argument van JGW is gewoon onjuist.
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte
Nou dat laatste betwijfel ik.DDD schreef:Dat is geen logische redenering. Dat hoeft ook niet. Maar het voegt verder niets toe aan het gesprek.
Het argument van JGW is gewoon onjuist.
Of engelen en gezaligden in de hemel bidden voor mensen op aarde, weet ik niet. Volgens mij staat daarover niet zoveel, of niets, in de Bijbel. De vraag of wij het nodig hebben, is een andere. Dan stem ik met JGW in dat de voorbidding van Christus voldoende is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte
Dat Christus voorbede volmaakt is, sluit het goede van voorbede voor elkaar niet uit. En daarom kan het ook niet als argument worden gebruikt tegen het bidden tot heiligen. Want dat is feitelijk niets anders dan een verzoek om voorbede, maar dan naar overledenen.
Dat is bij mijn weten niet volgens de protestantse traditie, maar dit argument is daarvoor niet voldoende.
Dat is bij mijn weten niet volgens de protestantse traditie, maar dit argument is daarvoor niet voldoende.
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte
Misschien even voor de duidelijkheid: Gaat het hier om bidden voor overledenen, tot overledenen of door overledenen?DDD schreef:Dat Christus voorbede volmaakt is, sluit het goede van voorbede voor elkaar niet uit. En daarom kan het ook niet als argument worden gebruikt tegen het bidden tot heiligen. Want dat is feitelijk niets anders dan een verzoek om voorbede, maar dan naar overledenen.
Dat is bij mijn weten niet volgens de protestantse traditie, maar dit argument is daarvoor niet voldoende.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte
Dat weet ik niet. Maar in ieder geval sluit de volmaaktheid van Christus gebed geen van deze drie uit. Het is daarvoor eenvoudig geen relevant argument.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5110
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte
Ik zie geen mogelijhkeden om gebeden van en via overleden gelovigen te rijmen met Christus volmaakte voorbede.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte
Ik vind het een drogreden.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5110
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte
Bewijs bidden van doden voor ons maar eens, dat het Bijbels is, of van gebeden voor doden.DDD schreef:Ik vind het een drogreden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte
In de hemel zal geen gedachte meer zijn aan deze aarde en de zonde. Daar zijn de gezaligden vervuld van Gods lof en van het Lam.DDD schreef:Dat weet ik niet. Maar in ieder geval sluit de volmaaktheid van Christus gebed geen van deze drie uit. Het is daarvoor eenvoudig geen relevant argument.
De voorbidding van Christus is zo volmaakt dat Gods kinderen op deze aarde een eventuele voorbidding door andere heiligen niet alleen niet nodig hebben, maar is zelfs strijdig met de volmaaktheid van Christus' voorbede.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte
Op dit forum discusieert men vaak via overledenen.
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte
Openbaring 6:9 en 10 En toen Het het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen dergenen, die gedood waren om het Woord Gods, en om de getuigenis, die zij hadden.Luther schreef:In de hemel zal geen gedachte meer zijn aan deze aarde en de zonde. Daar zijn de gezaligden vervuld van Gods lof en van het Lam.DDD schreef:Dat weet ik niet. Maar in ieder geval sluit de volmaaktheid van Christus gebed geen van deze drie uit. Het is daarvoor eenvoudig geen relevant argument.
De voorbidding van Christus is zo volmaakt dat Gods kinderen op deze aarde een eventuele voorbidding door andere heiligen niet alleen niet nodig hebben, maar is zelfs strijdig met de volmaaktheid van Christus' voorbede.
En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen?
Dit lijken mij wel gedachten aan de zondige aarde. Ook zullen de hemelingen het Lam loven en prijzen omdat Hij hun verlost heeft van de zonden. Ze weten waarvan ze verlost zijn en loven Hem daarvoor: Zeggende met een grote stem: Het Lam, Dat geslacht is, is waardig te ontvangen de kracht, en rijkdom, en wijsheid, en sterkte, en eer, en heerlijkheid, en dankzegging.
En alle schepsel, dat in den hemel is, en op de aarde, en onder de aarde, en die in de zee zijn, en alles, wat in dezelve is, hoorde ik zeggen: Hem, Die op den troon zit, en het Lam, zij de dankzegging, en de eer, en de heerlijkheid, en de kracht in alle eeuwigheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte
Als dit inderdaad slaat op gezaligden in de hemel, dan trek ik mijn eerdere stelling in.huisman schreef:Openbaring 6:9 en 10 En toen Het het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen dergenen, die gedood waren om het Woord Gods, en om de getuigenis, die zij hadden.Luther schreef:In de hemel zal geen gedachte meer zijn aan deze aarde en de zonde. Daar zijn de gezaligden vervuld van Gods lof en van het Lam.DDD schreef:Dat weet ik niet. Maar in ieder geval sluit de volmaaktheid van Christus gebed geen van deze drie uit. Het is daarvoor eenvoudig geen relevant argument.
De voorbidding van Christus is zo volmaakt dat Gods kinderen op deze aarde een eventuele voorbidding door andere heiligen niet alleen niet nodig hebben, maar is zelfs strijdig met de volmaaktheid van Christus' voorbede.
En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen?
Dit lijken mij wel gedachten aan de zondige aarde. Ook zullen de hemelingen het Lam loven en prijzen omdat Hij hun verlost heeft van de zonden. Ze weten waarvan ze verlost zijn en loven Hem daarvoor: Zeggende met een grote stem: Het Lam, Dat geslacht is, is waardig te ontvangen de kracht, en rijkdom, en wijsheid, en sterkte, en eer, en heerlijkheid, en dankzegging.
En alle schepsel, dat in den hemel is, en op de aarde, en onder de aarde, en die in de zee zijn, en alles, wat in dezelve is, hoorde ik zeggen: Hem, Die op den troon zit, en het Lam, zij de dankzegging, en de eer, en de heerlijkheid, en de kracht in alle eeuwigheid.
Overigens weet ik niet zeker of dit de juiste uitleg is. het gaat hier om een visioen met Gods boodschap voor de aarde. Het geroep van deze martelaren kan ook zo uitgelegd worden, dat bij hun sterven hun geroep naar de hemel steeg. Het is dan een zelfde soort uitroep als Ps. 13:2 en 89:47.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5110
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte
Gij zult den Heere, uw God, aanbidden, en Hem alleen dienen. Lukas 4v8
Dus niet bidden tot overledenen al zijn het gelovigen.
Dus niet bidden tot overledenen al zijn het gelovigen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte
Bidden is iets heel anders dan aanbidden. De RKK beweert toch niet dat je heiligen of zelfs Maria moet aanbidden??? Hoe kom je erbij.
Ik zie geen verschil tussen het bidden tot overleden heiligen en het vragen van voorbede in de kerk. Maar we hoeven de hele discussie niet over te doen.
JGW stelde iets, en ik meld dat dit een drogreden is. Daarmee hoef ik nog niet te bewijzen dat de bijbel zegt dat zoiets wel mag, want ik was al tot de conclusie gekomen dat er maar enkele bijbelteksten zijn die daarvoor aanleiding geven. De bovengenoemde tekst uit openbaring en de geschiedenis van de rijke man en de arme Lazarus. Die laatste wordt overigens door sommigen als gelijkenis uitgelegd, maar zonder dat de bijbeltekst daarvoor enige aanleiding geeft.
Ik zie geen verschil tussen het bidden tot overleden heiligen en het vragen van voorbede in de kerk. Maar we hoeven de hele discussie niet over te doen.
JGW stelde iets, en ik meld dat dit een drogreden is. Daarmee hoef ik nog niet te bewijzen dat de bijbel zegt dat zoiets wel mag, want ik was al tot de conclusie gekomen dat er maar enkele bijbelteksten zijn die daarvoor aanleiding geven. De bovengenoemde tekst uit openbaring en de geschiedenis van de rijke man en de arme Lazarus. Die laatste wordt overigens door sommigen als gelijkenis uitgelegd, maar zonder dat de bijbeltekst daarvoor enige aanleiding geeft.