De tweeverbonders erkennen meestal ook het doopformulier en de HC. De formulering dat alleen de uitverkorenen begrepen zijn in het wezen van het verbond, maakt niet dat de gedoopten geen deel uit zouden maken van het verbond in zijn openbaringsgestalte.huisman schreef:Het is heel eenvoudig. Bij de tweeverbonder zitten alleen de uitverkorenen in het verbond. In ons doopformulier, de H.C. ( vr 74) en de NGB zitten al de gedoopten in het verbond....en ja dat is de drieverbondenleer of.......een Lutheriaans aangepaste versie van de tweeverbondenleerLuther schreef:Van dit misverstand moet ik je nog eens gaan afhelpen, merk ik....huisman schreef:Als je maar eerlijk verwoord dat ons doopsformulier, de HC en de NGB zich uiten op een wijze die alleen maar past bij de drieverbondenleer.
Je hebt een gemankeerd en eenzijdig beeld van de twee-verbonds-leer.
Het is maar net hoe je de zaken noemt. In alle gevallen moet je vaststellen dat niet allen Israël zijn, die uit Israël zijn. Daar moeten alle gereformeerden een oplossing voor vinden. En de benaming twee of drie verbonden is niet meer dan een theologisch op formule brengen van de werkelijkheid. Beide opvattingen zijn mijns inziens prima te verenigen met de openbaring van God.
De ene formulering brengt het ene gevaar mee, de andere formulering een ander gevaar. Het eigene van de Gereformeerde Gemeenten is -ietwat gegeneraliseerd-, dat deze vooral oog hebben voor andermans gevaren. Dat is nog een erfenis uit het verleden. Maar dat geheel terzijde.