Afgewezen schreef:Luther schreef:Afgewezen schreef:Luther schreef:Als het geloof van de ouders, of de dopeling voorwaarde zijn voor de doop, grond je de doop op dat geloof.
Nee, voorwaarde is niet hetzelfde als grond. Volgens mij heeft Edg dat jullie al proberen duidelijk te maken.
Goed, je gaat dus meepraten. Prima. Even technisch dan: als je geloof veronderstelt in de dopeling of vraagt van de ouders, OMDAT er anders niet gedoopt mag/kan worden, volgens mij bedoel je dan te zeggen dat de doop ook iets zegt over de staat-voor-God van dopeling en/of doopouders; daarmee wordt de doop gegrond op het geloof van de ouders. Toch?
Natuurlijk moet het sacrament in geloof ontvangen worden, maar de doop als zodanig zegt niets over de eeuwige staat van de dopeling en zijn ouders.
Dit is een van de je axioma's: dat de doop aan het geloof voorafgaat. Terwijl de Schrift toch echt het geloof aan de doop vooraf laat gaan - evenals dat Abrahams geloof aan de besnijdenis voorafgaat.
Inderdaad, maar dat geldt niet voor het zaad van Abraham. Evenals in het NT: in de missionaire context gaat geloof voorop; in de gewone gang van zaken eerst doop dan geloof.
Afgewezen schreef:Juist het feit dat je beweert dat de doop als zodanig niets zegt over de eeuwige staat van de dopeling, geeft aan dat je ten diepste niet verstaat waar het in de doop om gaat.
De doop is een teken en zegel van beloofde genade. Geestelijke zegeningen worden be-tekend. Zij verzegelen de beloften van God. Het sacrament zegt niets van een mens, enkel wie God voor die mens zijn wil. Zie Rom. 4:11: Abraham werd niet gerechtvaardigd werd door werken maar door geloof. Het sacrament verzegelt geen subjectieve genade maar objectieve belofte van God. Let wel: daarom is het toepassende werk van de Heilige Geest is noodzakelijk! De doop is een pleitgrond. De belofte die is betekend en verzegeld, geldt alle verbondskinderen. het gaat dus niet om de uitverkiezing, maar om welmenende beloften van God, die de grootheid van Gods genade benadrukken maar ook de hoge verantwoordelijkheid van de mens!
Ik zou ook kunnen stellen dat baptisten en overdopers niet begrijpen wat een sacrament is. Ze stellen: de doop is de bewuste antwoord van de gelovige op wat God in Zijn Woord gezegd heeft. De gelovige belijdt zijn eigen dood en opstanding in Christus. Daarmee wordt de doop een soort belijdenis van de gelovige.
Maar: een sacrament is een teken en zegel van Gods beloften in Zijn Woord. Dat was de besnijdenis en dat is de doop, maar ook Heilig Avondmaal. Tekenen in de Bijbel slaan altijd op Gods Woord en Zijn belofte en nooit op iets van de mens. Zie bijv. teken aan Achaz, teken aan Hizkia, aan Gideon, de wolkkolom, etc. etc.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)