Ik begrijp het niet, kan je mij dan de definitie van het NT verbondsvolk geven? Alle gedoopten of gelovigen?Luther schreef:Inderdaad, je ziet dus verschil tussen het oude en nieuwe verbond. Joden waren geen verbondsvolk op basis van nationaliteit, maar op basis van Gods beloften aan Abraham. Daar zat ook een nationale component in, maar zij was veel rijker. Als je enerzijds zegt dat het hetzelfde verbond is, maar de 'voorwaarden' ondertussen verandert, dan ga je scheef.Edg schreef:jaLuther schreef:Het helpt niet als je alleen maar stellingen blijft herhalen.Edg schreef:Niet helder idd, het moet zijn grond is Christus, voorwaarde is geloof.
Maar misschien moet je eerst maar klare wijn schenken over de vraag
...of het oude verbond en het nieuwe verbond in wezen hetzelfde zijn?
...of ook alle kinderen in het OT op voorwaarde van geloof besneden zijn, en derhalve allen behouden zijn?
nee
Ik ga niet de verbonden discussie voeren hier maar ik herhaal:
Joden zijn verbondsvolk op basis van nationaliteit.
Gelovigen zijn bondelingen op basis van geloof, geen geloof is niet in het verbond! En nee ook hun kinderen niet. Daar is het NT helder over. Probeer ze er dan via allerlei dogmatische constructies ook niet in te wurmen. Dan doe je af aan de betekenis van het sacrament, van het nieuwe verbond en breng je ze weer onder de oude bedeling waar de wet heerst. Niet de bedoeling van de doop. Wel de praktijk in groot deel Ger Gez.
Onder het oude verbond zijn kinderen besneden op grond van het verbond en Gods beloften; zo ook onder het nieuwe verbond, wat in wezen één verbond der genade is. Onder het oude verbond zijn er verbondskinderen verloren gegaan door ongeloof, zo zullen er ook onder het nieuwe verbond verbondskinderen (gedoopt) verloren gaan door ongeloof.
Of beweeg ik je nu weer bijna een 3 verbonder te worden?