Kijk dat zeggen ze, maar als je verder vraagt, dan blijkt dat ze allerlei zogenaamde bijbelleraren gebruiken. Je weet al gauw door welke richting ze beïnvloed zijn.ZWP schreef: Voorstanders van geloofsdoop willen geen boekjes lezen, die willen het alleen uit de Bijbel horen.
Verbondsgewijs denken is lastig, van dan moet je nadenken over de theologie zoals die vanuit de Schrift opkomt, en dat is lastig als je sterk biblicistisch denkt.
Men wel hapklare brokken, direct uit het Woord. Op zich niet vreemd, wel heel jammer. Hoe voorkomen we dit, hoe moeten we de jongeren onderwijsen zodat ze niet zo gaan denken?
Belijdenis en scramenten (vh: Ontslag na overdoop)
Re: Ontslag na overdoop
Re: Ontslag na overdoop
Dat weet ik wel, maar dan zeggen ze dat die 'bijbelleraren' ook alleen maar op de Schrift afgaan.Auto schreef:Kijk dat zeggen ze, maar als je verder vraagt, dan blijkt dat ze allerlei zogenaamde bijbelleraren gebruiken. Je weet al gauw door welke richting ze beïnvloed zijn.ZWP schreef: Voorstanders van geloofsdoop willen geen boekjes lezen, die willen het alleen uit de Bijbel horen.
Verbondsgewijs denken is lastig, van dan moet je nadenken over de theologie zoals die vanuit de Schrift opkomt, en dat is lastig als je sterk biblicistisch denkt.
Men wel hapklare brokken, direct uit het Woord. Op zich niet vreemd, wel heel jammer. Hoe voorkomen we dit, hoe moeten we de jongeren onderwijsen zodat ze niet zo gaan denken?
En het is toch niet zo gek dat men liever iets hoort wat direct uit de schrift opkomt, dan dat je maar een boekje van prof. X moet lezen of je verdiepen in de HC, of in de verbondstheologie?
Re: Ontslag na overdoop
Eigenlijk geef je zelf het antwoord al: jongeren onderwijzen dat de Schrift niet bedoeld is om er hapklare brokken uit op te diepen en daarmee aan de haal te gaan, maar één consistent geheel vormt.ZWP schreef:Voorstanders van geloofsdoop willen geen boekjes lezen, die willen het alleen uit de Bijbel horen.Luther schreef:Toch goed dat prof. Baars dat boekje heeft gepubliceerd. Het probleem zit niet in de Bijbelse gegevens, maar in de afnemende bereidheid om verbondsgewijs te denken.ZWP schreef:Op een of andere manier kunnen we niet meer uitleggen waarom de kinderdoop Bijbels is.
Wellicht komt dit omdat je niet letterlijk in de Bijbel kunt lezen dat er jonge kinderen gedoopt worden. Je kunt het alleen afleiden. Terwijl de relatie tussen geloof en doop wel duidelijk uit de Bijbel blijkt.
Blijkbaar is die afgeleide relatie wat te mager in deze tijd van individualisme en biblicisme?
Verbondsgewijs denken is lastig, van dan moet je nadenken over de theologie zoals die vanuit de Schrift opkomt, en dat is lastig als je sterk biblicistisch denkt.
Men wel hapklare brokken, direct uit het Woord. Op zich niet vreemd, wel heel jammer. Hoe voorkomen we dit, hoe moeten we de jongeren onderwijsen zodat ze niet zo gaan denken?
Re: Ontslag na overdoop
Eens, maar erg lastig. Daarom verwacht ik dat het probleem alleen maar groter wordt.Tiberius schreef:Eigenlijk geef je zelf het antwoord al: jongeren onderwijzen dat de Schrift niet bedoeld is om er hapklare brokken uit op te diepen en daarmee aan de haal te gaan, maar één consistent geheel vormt.ZWP schreef: Men wel hapklare brokken, direct uit het Woord. Op zich niet vreemd, wel heel jammer. Hoe voorkomen we dit, hoe moeten we de jongeren onderwijsen zodat ze niet zo gaan denken?
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5209
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Ontslag na overdoop
Ds. W. Pieters over de heilige Doop
Waarom wij kinderen dopen
Wij dopen onze kinderen op grond van:
1. De eenheid van het verbond in het Oude en Nieuwe Testament. (1)
Als het verbond tussen God en Abraham Christus tot inhoud heeft, en de besnijdenis een teken van dát verbond is (2), dan heeft de doop inhoudelijk niets extra’s boven de besnijdenis en kan ze dus op dezelfde manier worden bediend als de besnijdenis.
2. De eenheid van de gemeente van het Oude en Nieuwe Testament. (3)
Wilde een heiden bij de gemeente van Israël horen, dan werd hij eerst besneden. Anders mocht hij het Pascha niet houden. (4) De gemeente waarin wij, heidenen, worden ingelijfd, is niet een nieuwe (geestelijke) gemeente, maar dezelfde waarvan Abraham lid was. De kerk uit jood en heiden kan daarom Jeruzalem worden genoemd .(5) Paulus heeft het in Romeinen 11 vers 17 over Israël. De ongelovige Israëlieten worden wel als takken afgekapt, maar de boom wordt niet omgekapt: “Enige van de takken zijn afgebroken, en gij zijt in hun plaats ingeënt, en gij hebt mede deel aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom.” Paulus heeft het verder in vers 23-24 (6) over die Israëlieten die door geloof weer worden ingelijfd. Hij schrijft dat zij in hun eigen olijfboom (dat is het verbondsvolk) weer worden ingelijfd.
Is het aannemelijk dat de kinderen van die opnieuw ingelijfde Israëlieten die eerst (in de Oudtestamentische bedéling wel bij Gods gemeente hoorden, daar nu niet meer bij horen?
Dat de gemeente en het verbond in de nieuwe bedéling niet wezenlijk nieuw werden, leert de Heere Jezus ons in de gelijkenis van de boze wijngaardeniers. (7) Het gaat daar om de wijngaard die van de joden wordt afgenomen en aan een ander volk (niet aan andere mensen – losse gelovigen, maar aan een natie) zal worden gegeven. Het gaat daar om dezelfde wijngaard, het Koninkrijk van God. Aan wie had Hij dit gegeven, niet aan sommige Israëlieten, maar aan het volk (inclusief kinderen). Dát Koninkrijk nu zou aan (opnieuw) een vólk worden gegeven.
3. Het behoren bij Christus, Zijn Rijk en gemeente.
Wie mogen er worden gedoopt? Die bij Christus, bij Zijn Koninkrijk, bij Zijn gemeente horen. Wie horen daarbij? Niet de groten, maar de kleinen (8) ; niet alleen volwassen gelovigen, maar ook de kinderen van het verbondsvolk. (9) Jezus zegt het uitdrukkelijk: van zulke kinderen is het Koninkrijk van God. (10) Als het Koninkrijk van God ook voor baby’s is, hoe zouden wij hen dan de doop, het teken en zegel van dat Koninkrijk, van die gemeente onthouden? Als Jezus hen zegent, (11) wat kan dan de reden zijn om hen het téken en zégel van Zijn zegen te onthouden? Dit is ook de reden dat Petrus hen in Handelingen 2 vers 38-39 (12) in één adem noemt met de volwassenen, wanneer hij het heeft over dé belofte. Zo had Joël het immers al gezegd: uw zonen en uw dochters… (13) En geen wonder dat Petrus de kinderen er dan bij noemt, want dat deed Joël ook al in verband met de beloofde Heilige Geest. (14)
Die belofte is volgens Petrus voor ‘u’. Dat zijn de verslagenen in het hart. Waarom voegt Petrus direct daar bij ‘en voor uw kinderen’? Hij zegt ook: ‘en voor allen die verre zijn, zovelen als de Heere, onze God, toe (= nabij / tot Zich) roepen zal.’ Die verre zijn, moeten eerst worden geroepen voordat de belofte voor hen is, maar de kinderen hoeven niet eerst te worden geroepen voordat de belofte voor hen is. De belofte is vanaf hun geboorte al voor hen! Waarom zegt Petrus dit? Omdat hij verbondsmatig denkt. Als na de uitstorting van de Heilige Geest, dus in de Nieuwtestamentische bedéling, het verbond en dus de belofte van Abraham ook voor de kinderen der gelovigen golden, zou dan het teken en zegel van dit verbond en deze belofte niet voor ouders én kinderen gelden? Als dit niet Petrus’ bedoeling was, wat dan wel? Bedenk dat de massa bestond uit joden, die overal vandaan waren gekomen om het Pinksterfeest te vieren te Jeruzalem. Hadden zij hun kinderen thuis gelaten in Frygië en zo? Vast niet. Daar stonden ze dan ook mét hun kinderen. Zij ontvingen het teken van het verbond, de doop. “En mijn kinderen? Horen die niet meer bij het verbond, zoals tevoren?” Vers 38 is een aansporing om zich vrijmoedig te laten dopen (vers 37) en begint daarom met ‘want’. Als de kinderen niet gedoopt mochten worden, hoefde Petrus ze er ook niet bij te noemen. Zo wordt voor de tijd van de bediening van de Heilige Geest alles bekrachtigd en bevestigd wat in het Oude Testament zo nadrukkelijk was geopenbaard over de eenheid van kinderen met hun ouders.
Zo ook spreekt Paulus over de heiligen in Korinthe (1 vers 2) (15) en noemt hij de kinderen van gelovige ouders ook heiligen (16), zoals Jeremia van moeders buik aan geheiligd was. (17)
(1) Galaten 3:17 Het verbond, dat te voren door God bevestigd is op Christus, wordt door de wet, die na vierhonderd en dertig jaren gekomen is, niet krachteloos gemaakt, om de belofte te niet te doen.
(2) Genesis 17:11 Gij zult het vlees van uw voorhuid besnijden; en dat zal tot een teken zijn van het verbond tussen Mij en u.
(3) Romeinen 15:8-9 Ik zeg dat Jezus Christus een dienaar geworden is van de besnijdenis, vanwege de waarheid Gods, opdat Hij bevestigen zou de beloften aan de vaderen; en opdat de heidenen God zouden verheerlijken vanwege de barmhartigheid.
(4) Exodus 12:48 Als nu een vreemdeling bij u verkeert, en voor de HEERE het Pascha houden zal, laat alles wat mannelijk is, bij hem besneden worden, en laat hij dan daartoe komen om dat te houden, en hij zal wezen als een ingeborene van het land; maar geen onbesnedene zal daarvan eten.
(5) Galaten 4:26 Jeruzalem dat boven is, dat is vrij, hetwelk is ons aller moeder.
Hebreeën 12:22 Gij zijt gekomen tot de berg Sion, en de stad van de levende God, tot het hemelse Jeruzalem.
Openbaring 21:2,10 Ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, nederdalen van God uit de hemel, toebereid als een bruid, die voor haar man versierd is. En hij voerde mij weg in de geest op een grote en hoge berg, en hij toonde mij de grote stad, het heilige Jeruzalem, nederdalende uit de hemel van God.
(6) Romeinen 11:23-24 Ook zij, indien zij in het ongeloof niet blijven, zullen ingeënt worden; want God is machtig om ze weer in te enten. Want indien gij afgehouwen zijt uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen nature in de goede olijfboom ingeënt zijt; hoeveel te meer zullen deze, die natuurlijke takken zijn, in hun eigen olijfboom geënt worden?
(7) Mattheüs 21:40,41,43 Wanneer dan de heer van de wijngaard zal komen, wat zal hij die landlieden doen? Zij zeiden tot hem: “Hij zal de kwaden een kwade dood aandoen, en zal de wijngaard aan andere landlieden verhuren, die hem de vruchten op hun tijden zullen geven.” “Daarom zeg Ik u, dat het Koninkrijk Gods van u weggenomen zal worden, en aan een volk gegeven, dat zijn vruchten voortbrengt.”
(8) Mattheüs 18:1-4 De discipelen kwamen tot Jezus, zeggende: “Wie is toch de meeste in het Koninkrijk der hemelen?” En Jezus een kindeken tot Zich geroepen hebbende, stelde dat in het midden van hen; en zei: “Voorwaar zeg Ik u: indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderen, zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan. Wie dan zichzelf zal vernederen, gelijk dit kindeken, deze is de meeste in het Koninkrijk der hemelen.”
(9) Deuteronomium 29:10-11 Gij staat heden allen voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods: uw hoofden van uw stammen, uw oudsten, en uw ambtlieden, alle man van Israël; uw kinderen, uw vrouwen, en uw vreemdeling, die in het midden van uw leger is, van uw houthouwer tot uw waterputter toe.
Psalm 22:10-11 Gij zijt het immers, Die mij uit de buik hebt uitgetrokken; Die mij hebt doen vertrouwen, zijnde aan mijner moeders borsten. Op U ben ik geworpen van de baarmoeder af; van de buik van mijn moeder aan zijt Gij mijn God.
(10) Markus 10:14 Jezus, dat ziende, nam het hun zeer kwalijk, en zei tot hen: “Laat de kinderen tot Mij komen, en verhindert ze niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods.”
(11) Markus 10:16 En Hij omving ze met Zijn armen, en de handen op hen gelegd hebbende, zegende Hij ze.
(12) Handelingen 2:38-39 Petrus zei tot hen: “Bekeert u, en een ieder van u worde gedoopt in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. Want u komt de belofte toe, en uw kinderen (letterlijk: voor u is de belofte en voor uw kinderen), en allen, die verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, tot Zich roepen zal.
(13) Joël 2:28 Daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochters zullen profeteren…
(14) Joël 2:16 Verzamelt het volk, heiligt de gemeente, vergadert de oudsten, verzamelt de kinderen, en die de borsten zuigen.
(15) I Korinthiërs 1:2 Aan de gemeente Gods, die te Korinthe is, de geheiligden in Christus Jezus, de geroepen heiligen…
(16) I Korinthiërs 7:14 De ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door de man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.
(17) Jeremia 1:5 Eer Ik u in moeders buik formeerde, heb Ik u gekend, en eer gij uit de baarmoeder voortkwam, heb Ik u geheiligd.
Van deze heilige gemeente getuigt hij dat ze (I Korinthiërs 12 vers 13) “allen door één Geest tot één lichaam zijn gedoopt.” Zou hij hier de kinderen buiten de doop hebben gesloten? Over deze Heilige Geest schrijft Paulus dat Hij Dezelfde is in het Oude én Nieuwe Testament (18) , Die ook in kleine kinderen kan werken. (19)
4. De eenheid van de inhoud van de betekende zaak van besnijdenis en doop.
(1) dat door de Heilige Geest het zondige uit ons wordt weggedaan; in de Oudtestamentische bedéling – in het verbond met Abraham, waar de christen in deelt (20) – beloofd. (21)
(2) de geloofsgerechtigheid in Christus die niet alleen in de besnijdenis (22) , maar ook in de doop wordt afgebeeld en verzegeld (23) en
(3) de belofte dat God onze God is – een belofte die niet alleen hoort bij het verbond met Abraham, maar ook de inhoud is van het Nieuwe Testament, waar de doop een teken en zegel is. (24)
Er immers maar één geloof in zowel het Oude als het Nieuwe Testament, én daarom maar één doop. (25) Als nu van dát geloof het teken, namelijk de besnijdenis aan kinderen moest worden bediend, waarom de doop dan niet? Als God had gewild dat het niet zou gebeuren, zou Hij het hebben gezegd.
5. Het bevel (en de praktijk) om niet personen, maar vólken (bestaande uit gezinnen met kinderen) te dopen. (26)
Stel je voor dat we op de grens van de oude naar de nieuwe bedéling van het genadeverbond zouden leven. God had beloofd dat de nieuwe rijker zou zijn dan de oude, en gespannen zien we er naar uit. Stel, we zouden horen dat de Heere Jezus Zijn apostelen (Mattheüs 28 vers 19) de opdracht gaf om alle volken te onderwijzen (letterlijk staat er: tot discipel te maken) en die tot leden van Zijn gemeente toe te laten “…die besnijdende…”, zouden wij dan zomaar hebben gedacht dat hun kinderen niet bij het verbond zouden horen, en dus niet besneden zouden moeten en mogen worden (zoals al tweeduizend jaren in opdracht van God wel was gebeurd) wanneer hun vaders besneden werden en zo tot de gemeente werden toegelaten?
Zouden wij, zolang het niet uitdrukkelijk door God gezegd was, denken: natuurlijk geldt het teken van Gods verbond nú opeens alleen de heidenen die hun geloof kunnen belijden? Wat hebben de joodse apostelen, die volledig vertrouwd waren met Gods eigen bevel om bij het toelaten van volwassen gelovigen tot Zijn bondsvolk, ook hun kinderen toe te laten, gedacht? Zij konden maar één ding denken: volken tot discipelen van onze Meester maken door ze te besnijden betekent: vaders én hun zonen van acht dagen oud besnijden… Nu staat er in plaats van ‘besnijdt ze’: doopt ze… Waarom zou dit niet van toepassing zijn op de kinderen? Niets dan een uitdrukkelijk verbod van de Heere Jezus kon in de harten van de discipelen zo’n gedachte doen opkomen: nu de nieuwe en rijkere bedéling van Gods genadige verbondsomgang met ons is aangebroken, horen de kinderen er niet meer bij… En de discipelen hebben deze opdracht ook vervuld, door niet individuen te onderwijzen en te dopen, maar huisgezinnen. (27) Zo richten de apostelen zich tot hele huisgezinnen , die bij de gemeente hoorden. (28)
Bedenk hierbij dat Jezus niet zegt: “…onderwijst al de mensen”, maar: al de volken (dat is: als volk / natie – waarvan kinderen per definitie een groot onderdeel vormen). Het onderwijs kon wel niet aan die baby’s worden gegeven, maar dat kon onder de oude bedéling ook niet, en toch wilde God dat ze besneden werden, niet alleen de volwassene, maar ook zijn acht dagen jonge zoon… Als Jezus wilde dat niet individuen werden gemaakt tot Zijn discipelen, maar een volk, dan kon het nooit buiten de kinderen om, omdat een natie zonder kinderen geen natie is. Als kinderen hier niet bij horen, had de opdracht moeten zijn: onderwijs alle mensen, die besnijdende / dopende.
Wanneer de discipelen het bevel krijgen om naties tot Zijn discipelen te maken door hen te dopen, krijgen zij dus het bevel om ook de kinderen van die naties te dopen. Zo hebben de discipelen het ook begrepen toen zij vrouwen doopten, terwijl daar niet één woord over in de Bijbel staat. Maar bij een volk / natie horen ook de vrouwen en de meisjes. Dus toen vrouwen tot geloof kwamen, doopten zij, zonder dat ze er een uitdrukkelijk bevel toe hadden ontvangen, ook de gelovige vrouwen. (29)
Zo bezien is het redelijker te vragen: “Waar staat dat bij het dopen van de naties de kinderen niet mogen worden gedoopt?”, dan te vragen: “Waar staat dat bij het dopen van de naties de kinderen ook moeten worden gedoopt?” Er is dan ook niet één voorbeeld dat kinderen niet werden gedoopt wanneer hun ouders werden gedoopt.
(18) II Korinthiërs 4:13 Wij hebben dezelfde Geest van het geloof…
(19) Lukas 1:41,44 Het geschiedde, toen Elizabet de groet van Maria hoorde, sprong het kindje op in haar buik; en Elizabet werd vervuld met de Heilige Geest … “Want zie, toen de stem van uw groet in mijn oren geschiedde, sprong het kindje van vreugde op in mijn buik.”
(20) Galaten 3:7,9 Dus verstaat gij dat degenen die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn. Zo worden zij die uit het geloof zijn, gezegend met de gelovige Abraham.
(21) Deuteronomium 10:16 Besnijdt dan de voorhuid van uw hart, en verhardt uw nek niet meer.
Deuteronomium 30:6 De HEERE, uw God, zal uw hart besnijden, en het hart van uw zaad, om de HEERE, uw God, lief te hebben met heel uw hart en met heel uw ziel, opdat gij leeft.
(22) Romeinen 4:11 Abraham heeft het teken van de besnijdenis ontvangen als een zegel van de rechtvaardigheid van het geloof, die hem in de voorhuid was toegerekend: opdat hij zou zijn een vader van allen die geloven in de voorhuid zijnde, ten einde ook hun de rechtvaardigheid toegerekend wordt.
(23) Romeinen 6:3-4,6 Weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, zoals Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, zo ook wij in nieuwheid van leven wandelen ... Dit wetend, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan wordt, opdat wij niet meer de zonde dienen.
(24) Genesis 17:7 Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en u, en uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.
Jeremia 31:31-34 Zie, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken. Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb ten dage dat Ik hun hand aangreep om hen uit Egypteland uit te voeren, welk verbond van Mij zij vernietigd hebben. Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël zal maken, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. En zij zullen niet meer een ieder zijn naaste en een ieder zijn broeder leren, zeggende: “Kent de HEERE”, want zij zullen Mij allen kennen van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hun zonden niet meer gedenken.
Hebreeën 8:10 Dit is het verbond, dat Ik met het huis van Israël zal maken na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
(25) Efeziërs 4:4-5 Eén lichaam is het, en één Geest, zoals gij ook geroepen zijt tot een hoop van uw roeping. Eén Heere, één geloof, één doop.
(26) Mattheüs 28:19 Gaat dan heen, onderwijst al de volken, die dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles wat Ik u geboden heb.
Handelingen 2:39 Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen die verre zijn, zo velen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal.
Handelingen 16:15 & 33 En toen zij gedoopt was, en haar huis… & En hij werd terstond gedoopt, en al de zijnen.
I Korinthiërs 1:16 Ik heb ook het huisgezin van Stefanus gedoopt.
(27) Handelingen 11:13-14 En Cornelius heeft ons verhaald, hoe hij een engel gezien had, die in zijn huis stond, en tot hem zei: “Zend mannen naar Joppe, en ontbied Simon, die toegenaamd is Petrus; die woorden tot u zal spreken, waardoor gij zult zalig worden, en heel uw huis.”
Handelingen 16:15 toen Lydia gedoopt was, en haar huis, bad zij ons, zeggende: “Indien gij hebt geoordeeld, dat ik de Heere getrouw ben, zo komt in mijn huis, en blijft er.”
Handelingen 16:31-34 En Paulus en Silas zeiden (tot de stokbewaarder): “Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.” En zij spraken tot hem het woord des Heeren, en tot allen die in zijn huis waren. En hij nam hen tot zich in die ure des nachts, en waste hen van de striemen; en hij werd terstond gedoopt, en al de zijnen. En hij bracht hen in zijn huis, en zette hun de tafel voor, en verheugde zich dat hij met heel zijn huis aan God gelovig geworden was.
Handelingen 18:8 Crispus, de overste der synagoge, geloofde aan de Heere met geheel zijn huis; en velen van de Korinthiers, hem horende, geloofden, en werden gedoopt.
I Korinthiërs 1:16 Ik heb ook het huisgezin van Stefanus gedoopt.
(28) Efeziërs 1:1; 6:1,5 Paulus, een apostel van Jezus Christus, door de wil van God, aan de heiligen die te Efeze zijn, en gelovigen in Christus Jezus … Gij kinderen, weest uw ouders gehoorzaam in de Heere; want dat is recht. Gij dienstknechten, weest gehoorzaam uw heren naar het vlees, met vreze en beven, in eenvoudigheid van uw hart, zoals aan Christus.
(29) Handelingen 16:14-15 Een zekere vrouw, met name Lydia, hoorde; van wie de Heere het hart heeft geopend, dat zij acht nam op wat door Paulus gesproken werd. En toen zij gedoopt was, en haar huis (= gezin), vroeg zij ons: “Indien gij hebt geoordeeld, dat ik de Heere getrouw ben, komt dan in mijn huis, en blijft er.”
Vergelijk Galaten 3:27-29 Zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan. Daarin is noch jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt één in Christus Jezus. En indien gij van Christus zijt, zijt gij dus Abrahams zaad, en naar de belofte erfgenamen.
6. De ‘huisdoop’.
Op het standpunt van baptisten (die de individuele geloofsdoop voorstaan) is het heel vreemd dat er meermalen sprake is van ‘huisdoop’. (30) Net zoals de besnijdenis meteen een ‘huisbesnijdenis’ werd voor allen in het leefklimaat en de leefruimte van Abraham (31) – zoals in de belofte van de Geest ook de slaven en slavinnen meedoen: de Geestesdoop blijkt een ‘huisdoop’ te zijn. (32) Gezien de achtergrond van de bestaande praktijk van de proselietendoop, dat namelijk bij het overgaan van een heiden naar de joodse godsdienst, niet alleen hij, maar ook zijn vrouw en kinderen werden gedoopt en hij en zijn zonen werden besneden, is het onbegrijpelijk dat Lukas niet zorgvuldiger formuleert bij het verhalen van de doop van Lydia en de cipier in Filippi, namelijk dat allen die geloofden, werden gedoopt. En zelfs als alle huisgenoten persoonlijk tot geloof werden gebracht, kon nog niet worden gezegd dat Lydia werd gedoopt en haar huis (‘huis’ als een eenheid), maar dat Lydia en haar gelovige huisgenoten werden gedoopt. [Vergelijk dit met Lukas 19 vers 9: “Heden is aan dit huisgezin zaligheid geschied, aangezien ook deze een zoon van Abraham is.”] Wanneer Lukas echter ervan overtuigd was dat ‘natuurlijk’ ook de kinderen van een gezin in het verbond werden ingelijfd wanneer de ouders erin werden ingelijfd, is zijn manier van vertellen heel begrijpelijk: “En toen zij gedoopt was, en haar huis…” Hoewel deze en de andere huisdoop teksten geen bewijs leveren dat kinderen werden gedoopt, is het in het verband van de bestaande praktijk op zijn minst suggestief dat het wel kan zijn gebeurd.
7. Vervulling van het Oudtestamentische teken in het Nieuwtestamentische – Kolossenzen 2 vers 11-12. (33) Maar is de doop wel gekomen in de plaats van de besnijdenis? Baptisten ontkennen het, wij beweren het. Wie heeft de Schrift aan zijn zijde? Over het standpunt van de baptisten moet worden gezegd, dat zij niet één schriftplaats kunnen aanvoeren waar wordt ontkend dat de doop is gekomen in plaats van de besnijdenis. Wij echter hebben de volgende Bijbelse overwegingen: behalve dat het verbond doorloopt van het Oude naar het Nieuwe Testament, (Galaten 3 vers 17) en dat de inhoud van de doop niet anders is dan van de besnijdenis (Romeinen 4 vers 11), hebben we ook een duidelijk bewijs in Kolossenzen 2 vers 11-12. Paulus beschrijft daar wat zowel de doop als de besnijdenis geestelijk inhouden: “de uittrekking van het lichaam der zonden” (zie Deuteronomium 30 vers 6). Hij schrijft dat de christenen in Kolosse deze weldaad hebben ontvangen. Wanneer? Toen ze werden besneden? Nee, toen ze werden gedoopt: “Zijnde met Hem begraven in de doop.” Dit is de besnijdenis van het hart (Deuteronomium 10 vers 16): “die zonder handen geschiedt.” De doop vervangt blijkbaar de besnijdenis en zet haar voort, en kan dit doen omdat hij precies dát symboliseert wat de besnijdenis symboliseert en dus precies dezelfde plaats inneemt die de besnijdenis innam. Als besnijdenis zo’n diep geestelijke zaak afbeeldt, en toch acht dagen jonge jongetjes ze mochten / moesten ontvangen, waarom zou de doop, die niet méér afbeeldt, niet aan kinderen kunnen worden toegediend?
Maar zijn volgens Markus 16 vers 16 en Handelingen 2 vers 38 (34) geloof en bekering niet vereisten om gedoopt te mogen worden? Bij volwassenen wel, maar ook bij kinderen? Dat staat er niet. Markus 16 vers 16 is niet van toepassing op kinderen. Zou het in deze uitspraak ook over kinderen gaan, en zou hieruit moeten volgen dat kinderen – omdat zij nog geen geloof hebben – dus niet mogen worden gedoopt, dan is er maar één verdere conclusie mogelijk, namelijk dat de Heere Jezus hier óók zegt dat kinderen – omdat zij nog geen geloof hebben – dus niet zalig kunnen worden… Geen baptist zal dit echter voor zijn rekening nemen. Welnu, als de laatste gevolgtrekking niet juist is, dan ook de eerste niet, dat ze niet gedoopt zouden mogen worden. Of andersom: het zou betekenen dat een kind van twee weken dat sterft en zalig wordt, heeft geloofd. Maar dán kon het dus ook worden gedoopt.
Dit alles overziende is de totale afwezigheid in het Nieuwe Testament van enig bevel om de kinderen te dopen geen bewijs dat kinderen niet in het verbond hoorden, maar hoe vanzelfsprekend dit was.
(30) Handelingen 16:15 Toen Lydia gedoopt was, en haar huis, vroeg zij: “Indien gij hebt geoordeeld, dat ik de Heere getrouw ben, komt dan in mijn huis, en blijft er.” En zij dwong ons.
Handelingen 16:31 Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
I Korinthiërs 1:16 Ik heb ook het huisgezin van Stefanus gedoopt.
(31) Genesis 17:12,13,23,26,27 Een zoontje dan van acht dagen zal besneden worden, al wat mannelijk is in uw geslachten: de ingeborene van het huis, en de gekochte met geld van elke vreemde, die niet is van uw zaad. De ingeborene van uw huis, en de gekochte met uw geld zal zeker besneden worden; en Mijn verbond zal zijn in uw vlees, tot een eeuwig verbond. Toen nam Abraham zijn zoon Ismaël, en al de ingeborenen van zijn huis, en alle gekochten met zijn geld, al wat mannelijk was onder de lieden van het huis van Abraham, en hij besneed het vlees van hun voorhuid, precies op dezelfde dag, toen God met hem gesproken had. Juist op deze zelfde dag werd Abraham besneden, en Ismaël, zijn zoon. En alle mannen van zijn huis, de ingeborenen van het huis, en de gekochten met geld, van de vreemde af, werden met hem besneden.
(32) Joël 2:28-29 Daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochters zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien; ja, ook over de dienstknechten, en over de dienstmaagden, zal Ik in die dagen Mijn Geest uitgieten.
(33) Kolossenzen 2:11-12 In Christus zijt gij ook besneden met een besnijdenis die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden van het vlees, door de besnijdenis van Christus; zijnde met Hem begraven in de doop, waarin gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.
(34) Markus 16:16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.
Handelingen 2:38 Petrus zei tot hen: “Bekeert u, en een ieder van u worde gedoopt in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.
Waarom wij kinderen dopen
Wij dopen onze kinderen op grond van:
1. De eenheid van het verbond in het Oude en Nieuwe Testament. (1)
Als het verbond tussen God en Abraham Christus tot inhoud heeft, en de besnijdenis een teken van dát verbond is (2), dan heeft de doop inhoudelijk niets extra’s boven de besnijdenis en kan ze dus op dezelfde manier worden bediend als de besnijdenis.
2. De eenheid van de gemeente van het Oude en Nieuwe Testament. (3)
Wilde een heiden bij de gemeente van Israël horen, dan werd hij eerst besneden. Anders mocht hij het Pascha niet houden. (4) De gemeente waarin wij, heidenen, worden ingelijfd, is niet een nieuwe (geestelijke) gemeente, maar dezelfde waarvan Abraham lid was. De kerk uit jood en heiden kan daarom Jeruzalem worden genoemd .(5) Paulus heeft het in Romeinen 11 vers 17 over Israël. De ongelovige Israëlieten worden wel als takken afgekapt, maar de boom wordt niet omgekapt: “Enige van de takken zijn afgebroken, en gij zijt in hun plaats ingeënt, en gij hebt mede deel aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom.” Paulus heeft het verder in vers 23-24 (6) over die Israëlieten die door geloof weer worden ingelijfd. Hij schrijft dat zij in hun eigen olijfboom (dat is het verbondsvolk) weer worden ingelijfd.
Is het aannemelijk dat de kinderen van die opnieuw ingelijfde Israëlieten die eerst (in de Oudtestamentische bedéling wel bij Gods gemeente hoorden, daar nu niet meer bij horen?
Dat de gemeente en het verbond in de nieuwe bedéling niet wezenlijk nieuw werden, leert de Heere Jezus ons in de gelijkenis van de boze wijngaardeniers. (7) Het gaat daar om de wijngaard die van de joden wordt afgenomen en aan een ander volk (niet aan andere mensen – losse gelovigen, maar aan een natie) zal worden gegeven. Het gaat daar om dezelfde wijngaard, het Koninkrijk van God. Aan wie had Hij dit gegeven, niet aan sommige Israëlieten, maar aan het volk (inclusief kinderen). Dát Koninkrijk nu zou aan (opnieuw) een vólk worden gegeven.
3. Het behoren bij Christus, Zijn Rijk en gemeente.
Wie mogen er worden gedoopt? Die bij Christus, bij Zijn Koninkrijk, bij Zijn gemeente horen. Wie horen daarbij? Niet de groten, maar de kleinen (8) ; niet alleen volwassen gelovigen, maar ook de kinderen van het verbondsvolk. (9) Jezus zegt het uitdrukkelijk: van zulke kinderen is het Koninkrijk van God. (10) Als het Koninkrijk van God ook voor baby’s is, hoe zouden wij hen dan de doop, het teken en zegel van dat Koninkrijk, van die gemeente onthouden? Als Jezus hen zegent, (11) wat kan dan de reden zijn om hen het téken en zégel van Zijn zegen te onthouden? Dit is ook de reden dat Petrus hen in Handelingen 2 vers 38-39 (12) in één adem noemt met de volwassenen, wanneer hij het heeft over dé belofte. Zo had Joël het immers al gezegd: uw zonen en uw dochters… (13) En geen wonder dat Petrus de kinderen er dan bij noemt, want dat deed Joël ook al in verband met de beloofde Heilige Geest. (14)
Die belofte is volgens Petrus voor ‘u’. Dat zijn de verslagenen in het hart. Waarom voegt Petrus direct daar bij ‘en voor uw kinderen’? Hij zegt ook: ‘en voor allen die verre zijn, zovelen als de Heere, onze God, toe (= nabij / tot Zich) roepen zal.’ Die verre zijn, moeten eerst worden geroepen voordat de belofte voor hen is, maar de kinderen hoeven niet eerst te worden geroepen voordat de belofte voor hen is. De belofte is vanaf hun geboorte al voor hen! Waarom zegt Petrus dit? Omdat hij verbondsmatig denkt. Als na de uitstorting van de Heilige Geest, dus in de Nieuwtestamentische bedéling, het verbond en dus de belofte van Abraham ook voor de kinderen der gelovigen golden, zou dan het teken en zegel van dit verbond en deze belofte niet voor ouders én kinderen gelden? Als dit niet Petrus’ bedoeling was, wat dan wel? Bedenk dat de massa bestond uit joden, die overal vandaan waren gekomen om het Pinksterfeest te vieren te Jeruzalem. Hadden zij hun kinderen thuis gelaten in Frygië en zo? Vast niet. Daar stonden ze dan ook mét hun kinderen. Zij ontvingen het teken van het verbond, de doop. “En mijn kinderen? Horen die niet meer bij het verbond, zoals tevoren?” Vers 38 is een aansporing om zich vrijmoedig te laten dopen (vers 37) en begint daarom met ‘want’. Als de kinderen niet gedoopt mochten worden, hoefde Petrus ze er ook niet bij te noemen. Zo wordt voor de tijd van de bediening van de Heilige Geest alles bekrachtigd en bevestigd wat in het Oude Testament zo nadrukkelijk was geopenbaard over de eenheid van kinderen met hun ouders.
Zo ook spreekt Paulus over de heiligen in Korinthe (1 vers 2) (15) en noemt hij de kinderen van gelovige ouders ook heiligen (16), zoals Jeremia van moeders buik aan geheiligd was. (17)
(1) Galaten 3:17 Het verbond, dat te voren door God bevestigd is op Christus, wordt door de wet, die na vierhonderd en dertig jaren gekomen is, niet krachteloos gemaakt, om de belofte te niet te doen.
(2) Genesis 17:11 Gij zult het vlees van uw voorhuid besnijden; en dat zal tot een teken zijn van het verbond tussen Mij en u.
(3) Romeinen 15:8-9 Ik zeg dat Jezus Christus een dienaar geworden is van de besnijdenis, vanwege de waarheid Gods, opdat Hij bevestigen zou de beloften aan de vaderen; en opdat de heidenen God zouden verheerlijken vanwege de barmhartigheid.
(4) Exodus 12:48 Als nu een vreemdeling bij u verkeert, en voor de HEERE het Pascha houden zal, laat alles wat mannelijk is, bij hem besneden worden, en laat hij dan daartoe komen om dat te houden, en hij zal wezen als een ingeborene van het land; maar geen onbesnedene zal daarvan eten.
(5) Galaten 4:26 Jeruzalem dat boven is, dat is vrij, hetwelk is ons aller moeder.
Hebreeën 12:22 Gij zijt gekomen tot de berg Sion, en de stad van de levende God, tot het hemelse Jeruzalem.
Openbaring 21:2,10 Ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, nederdalen van God uit de hemel, toebereid als een bruid, die voor haar man versierd is. En hij voerde mij weg in de geest op een grote en hoge berg, en hij toonde mij de grote stad, het heilige Jeruzalem, nederdalende uit de hemel van God.
(6) Romeinen 11:23-24 Ook zij, indien zij in het ongeloof niet blijven, zullen ingeënt worden; want God is machtig om ze weer in te enten. Want indien gij afgehouwen zijt uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen nature in de goede olijfboom ingeënt zijt; hoeveel te meer zullen deze, die natuurlijke takken zijn, in hun eigen olijfboom geënt worden?
(7) Mattheüs 21:40,41,43 Wanneer dan de heer van de wijngaard zal komen, wat zal hij die landlieden doen? Zij zeiden tot hem: “Hij zal de kwaden een kwade dood aandoen, en zal de wijngaard aan andere landlieden verhuren, die hem de vruchten op hun tijden zullen geven.” “Daarom zeg Ik u, dat het Koninkrijk Gods van u weggenomen zal worden, en aan een volk gegeven, dat zijn vruchten voortbrengt.”
(8) Mattheüs 18:1-4 De discipelen kwamen tot Jezus, zeggende: “Wie is toch de meeste in het Koninkrijk der hemelen?” En Jezus een kindeken tot Zich geroepen hebbende, stelde dat in het midden van hen; en zei: “Voorwaar zeg Ik u: indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderen, zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan. Wie dan zichzelf zal vernederen, gelijk dit kindeken, deze is de meeste in het Koninkrijk der hemelen.”
(9) Deuteronomium 29:10-11 Gij staat heden allen voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods: uw hoofden van uw stammen, uw oudsten, en uw ambtlieden, alle man van Israël; uw kinderen, uw vrouwen, en uw vreemdeling, die in het midden van uw leger is, van uw houthouwer tot uw waterputter toe.
Psalm 22:10-11 Gij zijt het immers, Die mij uit de buik hebt uitgetrokken; Die mij hebt doen vertrouwen, zijnde aan mijner moeders borsten. Op U ben ik geworpen van de baarmoeder af; van de buik van mijn moeder aan zijt Gij mijn God.
(10) Markus 10:14 Jezus, dat ziende, nam het hun zeer kwalijk, en zei tot hen: “Laat de kinderen tot Mij komen, en verhindert ze niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods.”
(11) Markus 10:16 En Hij omving ze met Zijn armen, en de handen op hen gelegd hebbende, zegende Hij ze.
(12) Handelingen 2:38-39 Petrus zei tot hen: “Bekeert u, en een ieder van u worde gedoopt in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. Want u komt de belofte toe, en uw kinderen (letterlijk: voor u is de belofte en voor uw kinderen), en allen, die verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, tot Zich roepen zal.
(13) Joël 2:28 Daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochters zullen profeteren…
(14) Joël 2:16 Verzamelt het volk, heiligt de gemeente, vergadert de oudsten, verzamelt de kinderen, en die de borsten zuigen.
(15) I Korinthiërs 1:2 Aan de gemeente Gods, die te Korinthe is, de geheiligden in Christus Jezus, de geroepen heiligen…
(16) I Korinthiërs 7:14 De ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door de man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.
(17) Jeremia 1:5 Eer Ik u in moeders buik formeerde, heb Ik u gekend, en eer gij uit de baarmoeder voortkwam, heb Ik u geheiligd.
Van deze heilige gemeente getuigt hij dat ze (I Korinthiërs 12 vers 13) “allen door één Geest tot één lichaam zijn gedoopt.” Zou hij hier de kinderen buiten de doop hebben gesloten? Over deze Heilige Geest schrijft Paulus dat Hij Dezelfde is in het Oude én Nieuwe Testament (18) , Die ook in kleine kinderen kan werken. (19)
4. De eenheid van de inhoud van de betekende zaak van besnijdenis en doop.
(1) dat door de Heilige Geest het zondige uit ons wordt weggedaan; in de Oudtestamentische bedéling – in het verbond met Abraham, waar de christen in deelt (20) – beloofd. (21)
(2) de geloofsgerechtigheid in Christus die niet alleen in de besnijdenis (22) , maar ook in de doop wordt afgebeeld en verzegeld (23) en
(3) de belofte dat God onze God is – een belofte die niet alleen hoort bij het verbond met Abraham, maar ook de inhoud is van het Nieuwe Testament, waar de doop een teken en zegel is. (24)
Er immers maar één geloof in zowel het Oude als het Nieuwe Testament, én daarom maar één doop. (25) Als nu van dát geloof het teken, namelijk de besnijdenis aan kinderen moest worden bediend, waarom de doop dan niet? Als God had gewild dat het niet zou gebeuren, zou Hij het hebben gezegd.
5. Het bevel (en de praktijk) om niet personen, maar vólken (bestaande uit gezinnen met kinderen) te dopen. (26)
Stel je voor dat we op de grens van de oude naar de nieuwe bedéling van het genadeverbond zouden leven. God had beloofd dat de nieuwe rijker zou zijn dan de oude, en gespannen zien we er naar uit. Stel, we zouden horen dat de Heere Jezus Zijn apostelen (Mattheüs 28 vers 19) de opdracht gaf om alle volken te onderwijzen (letterlijk staat er: tot discipel te maken) en die tot leden van Zijn gemeente toe te laten “…die besnijdende…”, zouden wij dan zomaar hebben gedacht dat hun kinderen niet bij het verbond zouden horen, en dus niet besneden zouden moeten en mogen worden (zoals al tweeduizend jaren in opdracht van God wel was gebeurd) wanneer hun vaders besneden werden en zo tot de gemeente werden toegelaten?
Zouden wij, zolang het niet uitdrukkelijk door God gezegd was, denken: natuurlijk geldt het teken van Gods verbond nú opeens alleen de heidenen die hun geloof kunnen belijden? Wat hebben de joodse apostelen, die volledig vertrouwd waren met Gods eigen bevel om bij het toelaten van volwassen gelovigen tot Zijn bondsvolk, ook hun kinderen toe te laten, gedacht? Zij konden maar één ding denken: volken tot discipelen van onze Meester maken door ze te besnijden betekent: vaders én hun zonen van acht dagen oud besnijden… Nu staat er in plaats van ‘besnijdt ze’: doopt ze… Waarom zou dit niet van toepassing zijn op de kinderen? Niets dan een uitdrukkelijk verbod van de Heere Jezus kon in de harten van de discipelen zo’n gedachte doen opkomen: nu de nieuwe en rijkere bedéling van Gods genadige verbondsomgang met ons is aangebroken, horen de kinderen er niet meer bij… En de discipelen hebben deze opdracht ook vervuld, door niet individuen te onderwijzen en te dopen, maar huisgezinnen. (27) Zo richten de apostelen zich tot hele huisgezinnen , die bij de gemeente hoorden. (28)
Bedenk hierbij dat Jezus niet zegt: “…onderwijst al de mensen”, maar: al de volken (dat is: als volk / natie – waarvan kinderen per definitie een groot onderdeel vormen). Het onderwijs kon wel niet aan die baby’s worden gegeven, maar dat kon onder de oude bedéling ook niet, en toch wilde God dat ze besneden werden, niet alleen de volwassene, maar ook zijn acht dagen jonge zoon… Als Jezus wilde dat niet individuen werden gemaakt tot Zijn discipelen, maar een volk, dan kon het nooit buiten de kinderen om, omdat een natie zonder kinderen geen natie is. Als kinderen hier niet bij horen, had de opdracht moeten zijn: onderwijs alle mensen, die besnijdende / dopende.
Wanneer de discipelen het bevel krijgen om naties tot Zijn discipelen te maken door hen te dopen, krijgen zij dus het bevel om ook de kinderen van die naties te dopen. Zo hebben de discipelen het ook begrepen toen zij vrouwen doopten, terwijl daar niet één woord over in de Bijbel staat. Maar bij een volk / natie horen ook de vrouwen en de meisjes. Dus toen vrouwen tot geloof kwamen, doopten zij, zonder dat ze er een uitdrukkelijk bevel toe hadden ontvangen, ook de gelovige vrouwen. (29)
Zo bezien is het redelijker te vragen: “Waar staat dat bij het dopen van de naties de kinderen niet mogen worden gedoopt?”, dan te vragen: “Waar staat dat bij het dopen van de naties de kinderen ook moeten worden gedoopt?” Er is dan ook niet één voorbeeld dat kinderen niet werden gedoopt wanneer hun ouders werden gedoopt.
(18) II Korinthiërs 4:13 Wij hebben dezelfde Geest van het geloof…
(19) Lukas 1:41,44 Het geschiedde, toen Elizabet de groet van Maria hoorde, sprong het kindje op in haar buik; en Elizabet werd vervuld met de Heilige Geest … “Want zie, toen de stem van uw groet in mijn oren geschiedde, sprong het kindje van vreugde op in mijn buik.”
(20) Galaten 3:7,9 Dus verstaat gij dat degenen die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn. Zo worden zij die uit het geloof zijn, gezegend met de gelovige Abraham.
(21) Deuteronomium 10:16 Besnijdt dan de voorhuid van uw hart, en verhardt uw nek niet meer.
Deuteronomium 30:6 De HEERE, uw God, zal uw hart besnijden, en het hart van uw zaad, om de HEERE, uw God, lief te hebben met heel uw hart en met heel uw ziel, opdat gij leeft.
(22) Romeinen 4:11 Abraham heeft het teken van de besnijdenis ontvangen als een zegel van de rechtvaardigheid van het geloof, die hem in de voorhuid was toegerekend: opdat hij zou zijn een vader van allen die geloven in de voorhuid zijnde, ten einde ook hun de rechtvaardigheid toegerekend wordt.
(23) Romeinen 6:3-4,6 Weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, zoals Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, zo ook wij in nieuwheid van leven wandelen ... Dit wetend, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan wordt, opdat wij niet meer de zonde dienen.
(24) Genesis 17:7 Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en u, en uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.
Jeremia 31:31-34 Zie, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken. Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb ten dage dat Ik hun hand aangreep om hen uit Egypteland uit te voeren, welk verbond van Mij zij vernietigd hebben. Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël zal maken, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. En zij zullen niet meer een ieder zijn naaste en een ieder zijn broeder leren, zeggende: “Kent de HEERE”, want zij zullen Mij allen kennen van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hun zonden niet meer gedenken.
Hebreeën 8:10 Dit is het verbond, dat Ik met het huis van Israël zal maken na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
(25) Efeziërs 4:4-5 Eén lichaam is het, en één Geest, zoals gij ook geroepen zijt tot een hoop van uw roeping. Eén Heere, één geloof, één doop.
(26) Mattheüs 28:19 Gaat dan heen, onderwijst al de volken, die dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles wat Ik u geboden heb.
Handelingen 2:39 Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen die verre zijn, zo velen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal.
Handelingen 16:15 & 33 En toen zij gedoopt was, en haar huis… & En hij werd terstond gedoopt, en al de zijnen.
I Korinthiërs 1:16 Ik heb ook het huisgezin van Stefanus gedoopt.
(27) Handelingen 11:13-14 En Cornelius heeft ons verhaald, hoe hij een engel gezien had, die in zijn huis stond, en tot hem zei: “Zend mannen naar Joppe, en ontbied Simon, die toegenaamd is Petrus; die woorden tot u zal spreken, waardoor gij zult zalig worden, en heel uw huis.”
Handelingen 16:15 toen Lydia gedoopt was, en haar huis, bad zij ons, zeggende: “Indien gij hebt geoordeeld, dat ik de Heere getrouw ben, zo komt in mijn huis, en blijft er.”
Handelingen 16:31-34 En Paulus en Silas zeiden (tot de stokbewaarder): “Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.” En zij spraken tot hem het woord des Heeren, en tot allen die in zijn huis waren. En hij nam hen tot zich in die ure des nachts, en waste hen van de striemen; en hij werd terstond gedoopt, en al de zijnen. En hij bracht hen in zijn huis, en zette hun de tafel voor, en verheugde zich dat hij met heel zijn huis aan God gelovig geworden was.
Handelingen 18:8 Crispus, de overste der synagoge, geloofde aan de Heere met geheel zijn huis; en velen van de Korinthiers, hem horende, geloofden, en werden gedoopt.
I Korinthiërs 1:16 Ik heb ook het huisgezin van Stefanus gedoopt.
(28) Efeziërs 1:1; 6:1,5 Paulus, een apostel van Jezus Christus, door de wil van God, aan de heiligen die te Efeze zijn, en gelovigen in Christus Jezus … Gij kinderen, weest uw ouders gehoorzaam in de Heere; want dat is recht. Gij dienstknechten, weest gehoorzaam uw heren naar het vlees, met vreze en beven, in eenvoudigheid van uw hart, zoals aan Christus.
(29) Handelingen 16:14-15 Een zekere vrouw, met name Lydia, hoorde; van wie de Heere het hart heeft geopend, dat zij acht nam op wat door Paulus gesproken werd. En toen zij gedoopt was, en haar huis (= gezin), vroeg zij ons: “Indien gij hebt geoordeeld, dat ik de Heere getrouw ben, komt dan in mijn huis, en blijft er.”
Vergelijk Galaten 3:27-29 Zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan. Daarin is noch jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt één in Christus Jezus. En indien gij van Christus zijt, zijt gij dus Abrahams zaad, en naar de belofte erfgenamen.
6. De ‘huisdoop’.
Op het standpunt van baptisten (die de individuele geloofsdoop voorstaan) is het heel vreemd dat er meermalen sprake is van ‘huisdoop’. (30) Net zoals de besnijdenis meteen een ‘huisbesnijdenis’ werd voor allen in het leefklimaat en de leefruimte van Abraham (31) – zoals in de belofte van de Geest ook de slaven en slavinnen meedoen: de Geestesdoop blijkt een ‘huisdoop’ te zijn. (32) Gezien de achtergrond van de bestaande praktijk van de proselietendoop, dat namelijk bij het overgaan van een heiden naar de joodse godsdienst, niet alleen hij, maar ook zijn vrouw en kinderen werden gedoopt en hij en zijn zonen werden besneden, is het onbegrijpelijk dat Lukas niet zorgvuldiger formuleert bij het verhalen van de doop van Lydia en de cipier in Filippi, namelijk dat allen die geloofden, werden gedoopt. En zelfs als alle huisgenoten persoonlijk tot geloof werden gebracht, kon nog niet worden gezegd dat Lydia werd gedoopt en haar huis (‘huis’ als een eenheid), maar dat Lydia en haar gelovige huisgenoten werden gedoopt. [Vergelijk dit met Lukas 19 vers 9: “Heden is aan dit huisgezin zaligheid geschied, aangezien ook deze een zoon van Abraham is.”] Wanneer Lukas echter ervan overtuigd was dat ‘natuurlijk’ ook de kinderen van een gezin in het verbond werden ingelijfd wanneer de ouders erin werden ingelijfd, is zijn manier van vertellen heel begrijpelijk: “En toen zij gedoopt was, en haar huis…” Hoewel deze en de andere huisdoop teksten geen bewijs leveren dat kinderen werden gedoopt, is het in het verband van de bestaande praktijk op zijn minst suggestief dat het wel kan zijn gebeurd.
7. Vervulling van het Oudtestamentische teken in het Nieuwtestamentische – Kolossenzen 2 vers 11-12. (33) Maar is de doop wel gekomen in de plaats van de besnijdenis? Baptisten ontkennen het, wij beweren het. Wie heeft de Schrift aan zijn zijde? Over het standpunt van de baptisten moet worden gezegd, dat zij niet één schriftplaats kunnen aanvoeren waar wordt ontkend dat de doop is gekomen in plaats van de besnijdenis. Wij echter hebben de volgende Bijbelse overwegingen: behalve dat het verbond doorloopt van het Oude naar het Nieuwe Testament, (Galaten 3 vers 17) en dat de inhoud van de doop niet anders is dan van de besnijdenis (Romeinen 4 vers 11), hebben we ook een duidelijk bewijs in Kolossenzen 2 vers 11-12. Paulus beschrijft daar wat zowel de doop als de besnijdenis geestelijk inhouden: “de uittrekking van het lichaam der zonden” (zie Deuteronomium 30 vers 6). Hij schrijft dat de christenen in Kolosse deze weldaad hebben ontvangen. Wanneer? Toen ze werden besneden? Nee, toen ze werden gedoopt: “Zijnde met Hem begraven in de doop.” Dit is de besnijdenis van het hart (Deuteronomium 10 vers 16): “die zonder handen geschiedt.” De doop vervangt blijkbaar de besnijdenis en zet haar voort, en kan dit doen omdat hij precies dát symboliseert wat de besnijdenis symboliseert en dus precies dezelfde plaats inneemt die de besnijdenis innam. Als besnijdenis zo’n diep geestelijke zaak afbeeldt, en toch acht dagen jonge jongetjes ze mochten / moesten ontvangen, waarom zou de doop, die niet méér afbeeldt, niet aan kinderen kunnen worden toegediend?
Maar zijn volgens Markus 16 vers 16 en Handelingen 2 vers 38 (34) geloof en bekering niet vereisten om gedoopt te mogen worden? Bij volwassenen wel, maar ook bij kinderen? Dat staat er niet. Markus 16 vers 16 is niet van toepassing op kinderen. Zou het in deze uitspraak ook over kinderen gaan, en zou hieruit moeten volgen dat kinderen – omdat zij nog geen geloof hebben – dus niet mogen worden gedoopt, dan is er maar één verdere conclusie mogelijk, namelijk dat de Heere Jezus hier óók zegt dat kinderen – omdat zij nog geen geloof hebben – dus niet zalig kunnen worden… Geen baptist zal dit echter voor zijn rekening nemen. Welnu, als de laatste gevolgtrekking niet juist is, dan ook de eerste niet, dat ze niet gedoopt zouden mogen worden. Of andersom: het zou betekenen dat een kind van twee weken dat sterft en zalig wordt, heeft geloofd. Maar dán kon het dus ook worden gedoopt.
Dit alles overziende is de totale afwezigheid in het Nieuwe Testament van enig bevel om de kinderen te dopen geen bewijs dat kinderen niet in het verbond hoorden, maar hoe vanzelfsprekend dit was.
(30) Handelingen 16:15 Toen Lydia gedoopt was, en haar huis, vroeg zij: “Indien gij hebt geoordeeld, dat ik de Heere getrouw ben, komt dan in mijn huis, en blijft er.” En zij dwong ons.
Handelingen 16:31 Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
I Korinthiërs 1:16 Ik heb ook het huisgezin van Stefanus gedoopt.
(31) Genesis 17:12,13,23,26,27 Een zoontje dan van acht dagen zal besneden worden, al wat mannelijk is in uw geslachten: de ingeborene van het huis, en de gekochte met geld van elke vreemde, die niet is van uw zaad. De ingeborene van uw huis, en de gekochte met uw geld zal zeker besneden worden; en Mijn verbond zal zijn in uw vlees, tot een eeuwig verbond. Toen nam Abraham zijn zoon Ismaël, en al de ingeborenen van zijn huis, en alle gekochten met zijn geld, al wat mannelijk was onder de lieden van het huis van Abraham, en hij besneed het vlees van hun voorhuid, precies op dezelfde dag, toen God met hem gesproken had. Juist op deze zelfde dag werd Abraham besneden, en Ismaël, zijn zoon. En alle mannen van zijn huis, de ingeborenen van het huis, en de gekochten met geld, van de vreemde af, werden met hem besneden.
(32) Joël 2:28-29 Daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochters zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien; ja, ook over de dienstknechten, en over de dienstmaagden, zal Ik in die dagen Mijn Geest uitgieten.
(33) Kolossenzen 2:11-12 In Christus zijt gij ook besneden met een besnijdenis die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden van het vlees, door de besnijdenis van Christus; zijnde met Hem begraven in de doop, waarin gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.
(34) Markus 16:16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.
Handelingen 2:38 Petrus zei tot hen: “Bekeert u, en een ieder van u worde gedoopt in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Ontslag na overdoop
Mijn antwoord is heel simpel, maar wel helemaal Desiree.huisman schreef:3 leerkrachten weg op het Wartburg college omdat zij zich hebben laten overdopen en daarmee de grondslag van de school niet meer onderschrijven.
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... p_1_920335
1.Vinden jullie dat een leerkracht op een Reformatorische school na overdoop ontslagen moet worden?
2.Wat is er aan de hand dat overdopen zo aantrekkelijk is geworden voor mensen uit onze gezindte?
Om niet onduidelijk te zijn: Ik vind het een juiste beslissing van deze school.
Ik respecteer het besluit, maar zou het zelf niet zo genomen hebben. Tenzij het zoveel ellende op een school geeft in de hoogste regionen...
Ten eerste ben je christen, ten tweede hoor je pas bij een kerk/gemeente waar jij jou cultuur hebt en fijn vindt. Als je beloofd de kinderen niet te 'bekeren' maar te respecteren, mag je van mij docent zijn, mits bekwaam tot het vak! Laat maar zien hoe lief je de Heere Jezus heb in de praktijk, laat de leerlingen maar jaloers worden op jouw Vaste Rots.
Ik zal me niet laten overdopen omdat ik al gedoopt ben. En ik ben dankbaar voor mijn doop. Maar als veel mensen iets doen, dan komt dat natuurlijk ergens vandaan. Altijd reactie op reactie.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Re: Ontslag na overdoop
Ik sprak pas iemand die meende dat de kinderdoop voort zou komen uit de vervangingsleer, ook het houden van de zondag, om de joden uit te sluiten, ik kan het niet vinden in de kerkgeschiedenis, volgens hem had Augustinus de kinderdoop in gevoerd, weet iemand hier iets over? ik kan het nergens vinden en geloof het ook niet, deze jongen is ws, op een dwaalspoor gezet en ik wil het onderzoeken om het te weerleggen, ik zal er niemand op aanvallen of om wegzetten, maar jonge mensen onzin voorhouden kan ik niet waarderen.
Weet iemand hier iets van? ds R van Kooten schrijft juist dat er nergens opeens kinderen werden gedoopt. Ik zou het graag willen weerleggen en kan er zelf niets over vinden , weet iemand hier iets van?
Weet iemand hier iets van? ds R van Kooten schrijft juist dat er nergens opeens kinderen werden gedoopt. Ik zou het graag willen weerleggen en kan er zelf niets over vinden , weet iemand hier iets van?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Ontslag na overdoop
@JGW: heb je een bron? Komt het uit een boekje van ds. Pieters, of van een site?
In ieder geval dank voor het plaatsen van dit betoog!
In ieder geval dank voor het plaatsen van dit betoog!
- Niet meer zo actief -
Re: Ontslag na overdoop
Ik zie dat je het boekje van prof. Baars niet gelezen hebt; die zet namelijk de Bijbelse gegevens gewoon op een rij.ZWP schreef:Voorstanders van geloofsdoop willen geen boekjes lezen, die willen het alleen uit de Bijbel horen.Luther schreef:Toch goed dat prof. Baars dat boekje heeft gepubliceerd. Het probleem zit niet in de Bijbelse gegevens, maar in de afnemende bereidheid om verbondsgewijs te denken.ZWP schreef:Op een of andere manier kunnen we niet meer uitleggen waarom de kinderdoop Bijbels is.
Wellicht komt dit omdat je niet letterlijk in de Bijbel kunt lezen dat er jonge kinderen gedoopt worden. Je kunt het alleen afleiden. Terwijl de relatie tussen geloof en doop wel duidelijk uit de Bijbel blijkt.
Blijkbaar is die afgeleide relatie wat te mager in deze tijd van individualisme en biblicisme?
Verbondsgewijs denken is lastig, van dan moet je nadenken over de theologie zoals die vanuit de Schrift opkomt, en dat is lastig als je sterk biblicistisch denkt.
Men wel hapklare brokken, direct uit het Woord. Op zich niet vreemd, wel heel jammer. Hoe voorkomen we dit, hoe moeten we de jongeren onderwijsen zodat ze niet zo gaan denken?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Ontslag na overdoop
Met alle respect, maar dit valt toch in de categorie: "Als je de Heere Jezus maar liefhebt, zijn alle andere dingen peanuts." Zo werkt het natuurlijk niet. Als je de kinderdoop verwerpt, raak je aan het hart van de gereformeerde theologie en het verbondsgewijs spreken en werken van God Drie-enig.Desiree schreef:Ten eerste ben je christen, ten tweede hoor je pas bij een kerk/gemeente waar jij jou cultuur hebt en fijn vindt. Als je beloofd de kinderen niet te 'bekeren' maar te respecteren, mag je van mij docent zijn, mits bekwaam tot het vak! Laat maar zien hoe lief je de Heere Jezus heb in de praktijk, laat de leerlingen maar jaloers worden op jouw Vaste Rots.
En inderdaad, de groei van het aantal herdopen in de gereformeerde gezindte, is opmerkelijk en zeer zorgwekkend. Ik denk dat er enkele oorzaken zijn:
1. We leven in een gevoelscultuur, gericht op emotie dus. Iets moet goed voelen, en dan is dat ook goed. De geloofsdoop sluit daar goed bij aan.
2. De dooponderschatting in een deel van de gereformeerde gezindte, als zou het alleen een uiterlijk gevoegd worden bij de kerk inhouden. Mensen gaan dan onderzoeken en komen tot de conclusie dat dat het niet is. (Onbetaalde rekening van de kerk dus.)
3. De oppervlakkige manier van het lezen van de Schrift, waarbij kenmerkend is dat het verbond nauwelijks een rol speelt.
4. De enorme drive van de baptisten om 'zieltjes te winnen' in de gevestigde kerken.
5. De bijdrage die de mens in dit geheel kan hebben; de kinderdoop is zo passief.
6. Het schrikbarend ontbreken van enige verworteling in de gereformeerde belijdenis en het naspreken van de Schrift van die belijdenis.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Ontslag na overdoop
Als iemand stelt dat Augustinus de kinderdoop heeft ingevoerd, dan is die persoon echt te lui geweest om zelf wat onderzoek te doen. Origenes en Tertulianus zijn al expliciet over de kinderdoop (en bijvoorbeeld Cyprianus over de kinderen aan de tafel van de Heere) en dat was ver voor Augustinus. Lees bijvoorbeeld eens "Kinderen in de vroeg Christelijke Kerk" van W.A. Strange. Ook zoeken op "baptism" "early church" enz geeft vast wat materiaal.samanthi schreef:Ik sprak pas iemand die meende dat de kinderdoop voort zou komen uit de vervangingsleer, ook het houden van de zondag, om de joden uit te sluiten, ik kan het niet vinden in de kerkgeschiedenis, volgens hem had Augustinus de kinderdoop in gevoerd, weet iemand hier iets over? ik kan het nergens vinden en geloof het ook niet, deze jongen is ws, op een dwaalspoor gezet en ik wil het onderzoeken om het te weerleggen, ik zal er niemand op aanvallen of om wegzetten, maar jonge mensen onzin voorhouden kan ik niet waarderen.
Weet iemand hier iets van? ds R van Kooten schrijft juist dat er nergens opeens kinderen werden gedoopt. Ik zou het graag willen weerleggen en kan er zelf niets over vinden , weet iemand hier iets van?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Ontslag na overdoop
- Dat over Augustinus is echt onzin. Lees het boek Christus volgen' van M.A. van Willigen.samanthi schreef:Ik sprak pas iemand die meende dat de kinderdoop voort zou komen uit de vervangingsleer, ook het houden van de zondag, om de joden uit te sluiten, ik kan het niet vinden in de kerkgeschiedenis, volgens hem had Augustinus de kinderdoop in gevoerd, weet iemand hier iets over? ik kan het nergens vinden en geloof het ook niet, deze jongen is ws, op een dwaalspoor gezet en ik wil het onderzoeken om het te weerleggen, ik zal er niemand op aanvallen of om wegzetten, maar jonge mensen onzin voorhouden kan ik niet waarderen.
Weet iemand hier iets van? ds R van Kooten schrijft juist dat er nergens opeens kinderen werden gedoopt. Ik zou het graag willen weerleggen en kan er zelf niets over vinden , weet iemand hier iets van?
- Dat de kinderdoop wordt vereenzelvigd met de vervangingstheologie is al een heel oud verwijt, maar volstrekt niet juist. Zeker zijn er in de kerkgeschiedenis lieden geweest die de kinderdoop verdedigd hebben, door te stellen dat de kerk het nieuwe Israël is, en dat zo ook de lijn van doop naar besnijdenis getrokken moet worden. Wat Paulus in Romeinen 11 heeft geschreven, laten ze bij voorkeur dan even weg. Want juist het tegendeel is het geval. Als heidenen gedoopt worden, ook heidenkinderen, dan worden ze o.a. ingeënt in de stam Israël, aan welke stam God Zijn eeuwige belofte aan Abraham, Izak en Jakob gegeven heeft. Zo roemt niet tegen de takken! (Rom. 11: 18) De kinderdoop is juist een bevestiging van het primaat van Israël. Alleen door inplanting delen de gedoopten in de beloften aan Abraham en zijn zaad.
- Dr. R. van Kooten schrijft in zijn jongste boek juist het tegenovergestelde. Het NT is voor het grootste deel missionair van karakter; logisch dat daarom de volwassendoop het meeste voorkomt. Maar nergens is in de Bijbel duidelijk dat de kinderen er NIET meer bijhoren, zoals de Joodse jongetje besneden worden. Ofwel: de geloofsdopers (met uitsluiting vd kinderdoop) moeten in de visie van Van Kooten maar met argumenten komen, waaruit zou moeten blijken dat kinderdoop het teken van het verbond NIET meer mogen ontvangen.
- Belangrijk is om vast te houden aan de eenheid van het genadeverbond onder OT en NT. Zodra je dat loslaat, laat je een heleboel los. Dan kun je inderdaad tot de vervangingstheorie geraken, ook tot baptisme, tot wederdoop, etc. Het is allemaal niet reeël; de Bijbel onder het NT was immers het OT. Het NT kan niet gelezen en begrepen worden zonder het OT.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Ontslag na overdoop
Dank je wel Luther, het is echt vervelend dat mensen uit de reformatorische hoek hun geloofsdoop echt drijven en er in ieder gesprek de nadruk op leggen, ik heb dat citaat van ds R. dan Kooten ook genoemd en ook dat het nergens in de Bijbel staat dat kinderen niet gedoopt worden, daar keek hij heel erg van op, vaak proberen Messias belijdende christenen onze jongeren zo te bepraten en door gebrek aan (bijbel)kennis geloven ze dit direct en gaan er mee aan de haal, zonder het eerst recht te onderzoeken. Heb ook dit nog op internet gevonden opmerkelijk uit een heel andere hoek, http://www.eternalgloriouslight.com/Ne ... /doop.phpLuther schreef:- Dat over Augustinus is echt onzin. Lees het boek Christus volgen' van M.A. van Willigen.samanthi schreef:Ik sprak pas iemand die meende dat de kinderdoop voort zou komen uit de vervangingsleer, ook het houden van de zondag, om de joden uit te sluiten, ik kan het niet vinden in de kerkgeschiedenis, volgens hem had Augustinus de kinderdoop in gevoerd, weet iemand hier iets over? ik kan het nergens vinden en geloof het ook niet, deze jongen is ws, op een dwaalspoor gezet en ik wil het onderzoeken om het te weerleggen, ik zal er niemand op aanvallen of om wegzetten, maar jonge mensen onzin voorhouden kan ik niet waarderen.
Weet iemand hier iets van? ds R van Kooten schrijft juist dat er nergens opeens kinderen werden gedoopt. Ik zou het graag willen weerleggen en kan er zelf niets over vinden , weet iemand hier iets van?
- Dat de kinderdoop wordt vereenzelvigd met de vervangingstheologie is al een heel oud verwijt, maar volstrekt niet juist. Zeker zijn er in de kerkgeschiedenis lieden geweest die de kinderdoop verdedigd hebben, door te stellen dat de kerk het nieuwe Israël is, en dat zo ook de lijn van doop naar besnijdenis getrokken moet worden. Wat Paulus in Romeinen 11 heeft geschreven, laten ze bij voorkeur dan even weg. Want juist het tegendeel is het geval. Als heidenen gedoopt worden, ook heidenkinderen, dan worden ze o.a. ingeënt in de stam Israël, aan welke stam God Zijn eeuwige belofte aan Abraham, Izak en Jakob gegeven heeft. Zo roemt niet tegen de takken! (Rom. 11: 18) De kinderdoop is juist een bevestiging van het primaat van Israël. Alleen door inplanting delen de gedoopten in de beloften aan Abraham en zijn zaad.
- Dr. R. van Kooten schrijft in zijn jongste boek juist het tegenovergestelde. Het NT is voor het grootste deel missionair van karakter; logisch dat daarom de volwassendoop het meeste voorkomt. Maar nergens is in de Bijbel duidelijk dat de kinderen er NIET meer bijhoren, zoals de Joodse jongetje besneden worden. Ofwel: de geloofsdopers (met uitsluiting vd kinderdoop) moeten in de visie van Van Kooten maar met argumenten komen, waaruit zou moeten blijken dat kinderdoop het teken van het verbond NIET meer mogen ontvangen.
- Belangrijk is om vast te houden aan de eenheid van het genadeverbond onder OT en NT. Zodra je dat loslaat, laat je een heleboel los. Dan kun je inderdaad tot de vervangingstheorie geraken, ook tot baptisme, tot wederdoop, etc. Het is allemaal niet reeël; de Bijbel onder het NT was immers het OT. Het NT kan niet gelezen en begrepen worden zonder het OT.
nogmaals hartelijk dank!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5209
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Ontslag na overdoop
Stukje uit belijdeniscatechisatieles ook op zijn website te vinden.Mannetje schreef:@JGW: heb je een bron? Komt het uit een boekje van ds. Pieters, of van een site?
In ieder geval dank voor het plaatsen van dit betoog!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Ontslag na overdoop
sorry ik had niet naar boven gescrold en jou reactie gezien, maar evenzo hartelijk dank.parsifal schreef:Als iemand stelt dat Augustinus de kinderdoop heeft ingevoerd, dan is die persoon echt te lui geweest om zelf wat onderzoek te doen. Origenes en Tertulianus zijn al expliciet over de kinderdoop (en bijvoorbeeld Cyprianus over de kinderen aan de tafel van de Heere) en dat was ver voor Augustinus. Lees bijvoorbeeld eens "Kinderen in de vroeg Christelijke Kerk" van W.A. Strange. Ook zoeken op "baptism" "early church" enz geeft vast wat materiaal.samanthi schreef:Ik sprak pas iemand die meende dat de kinderdoop voort zou komen uit de vervangingsleer, ook het houden van de zondag, om de joden uit te sluiten, ik kan het niet vinden in de kerkgeschiedenis, volgens hem had Augustinus de kinderdoop in gevoerd, weet iemand hier iets over? ik kan het nergens vinden en geloof het ook niet, deze jongen is ws, op een dwaalspoor gezet en ik wil het onderzoeken om het te weerleggen, ik zal er niemand op aanvallen of om wegzetten, maar jonge mensen onzin voorhouden kan ik niet waarderen.
Weet iemand hier iets van? ds R van Kooten schrijft juist dat er nergens opeens kinderen werden gedoopt. Ik zou het graag willen weerleggen en kan er zelf niets over vinden , weet iemand hier iets van?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?