Pas maar op dat je niet wordt afgesnoeid, wegens te weinig vrucht dragen!!! Dat kan !!! En daar moeten we niet lichtzinnig over heen praten, alsof ik afval der heiligen leer. Nee, dat is zeker een mogelijkheid waar we met z'n allen zeer zeker rekening mee moeten houden.Origineel geplaatst door lejo:Eens in Christus is altijd in Christus, want de landman snoeit de rank zodat de wildgroei van twijgen zijn groei niet belemmert.
Bidden
Paus,
Dat is waar, maar we moeten niet te licht denken van Christus’ zorg voor ZIJN Kerk. Het is immers Zijn Lichaam. Hij is opgestaan en zit aan de rechterhand van Zijn Vader, de Geest gaat uit van de Vader en de Zoon. (Geloofsbel.Nicea), en deze drie zijn één. Een ieder die uit God geboren is wordt die Geest geschonken, en wordt macht gegeven een kind van God te zijn. (Joh.1:12,13)
Rom.8:14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.
15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!
Drie zijn er die getuigen in de hemel, en deze drie zijn één. Zou dan Christus ook maar één van de zijnen verliezen? Beslist: NEE! Want allen die Hem van de Vader gegeven zijn zullen behouden worden. Luk.12:32 “het is uws Vaders welbehagen, ulieden het Koninkrijk te geven.â€
Dat is waar, maar we moeten niet te licht denken van Christus’ zorg voor ZIJN Kerk. Het is immers Zijn Lichaam. Hij is opgestaan en zit aan de rechterhand van Zijn Vader, de Geest gaat uit van de Vader en de Zoon. (Geloofsbel.Nicea), en deze drie zijn één. Een ieder die uit God geboren is wordt die Geest geschonken, en wordt macht gegeven een kind van God te zijn. (Joh.1:12,13)
Rom.8:14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.
15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!
Drie zijn er die getuigen in de hemel, en deze drie zijn één. Zou dan Christus ook maar één van de zijnen verliezen? Beslist: NEE! Want allen die Hem van de Vader gegeven zijn zullen behouden worden. Luk.12:32 “het is uws Vaders welbehagen, ulieden het Koninkrijk te geven.â€
Lejo, dank je wel. Het is me bijna duidelijk, nog een aanvullende vraag. Als je niet in Christus bent, wat dan met deze tekst?Origineel geplaatst door lejo
Mirror,
Eens in Christus is altijd in Christus, want de landman snoeit de rank zodat de wildgroei van twijgen zijn groei niet belemmert. Christus zegt: "blijf in Mij!" Dat is heel radicaal. En we permiteren ons zo graag nog wat vrijheden, maar dat gaat niet. Er zijn TWEE wegen. Daarom is het een "als" en niet een "mits". Zo zie ik dat als. Binnen de context van die gratie.
duidelijker zo? anders roep je maar.
[Veranderd op 17/4/02 door lejo]
Mirror,
Als je (nog) niet in Christus bent Mirror, Hij wacht op jou!
Buig je knieen smeek Hem: "Was reinig mijn gemoed, van al mijn vuile wanbedrijven" Ik kan je aanraden om veel in Gods Woord te lezen, met name het Evangelie van Johannes en zijn brieven. Daarin staat zo eenvoudig en zo praktisch wat christen zijn is.
Wanneer de Bijbel opengaat is het elke keer net als in Efratha’s velden: “Ik verkondig u grote blijdschap, dat geboren is de Zaligmakerâ€
Als je (nog) niet in Christus bent Mirror, Hij wacht op jou!
Buig je knieen smeek Hem: "Was reinig mijn gemoed, van al mijn vuile wanbedrijven" Ik kan je aanraden om veel in Gods Woord te lezen, met name het Evangelie van Johannes en zijn brieven. Daarin staat zo eenvoudig en zo praktisch wat christen zijn is.
Wanneer de Bijbel opengaat is het elke keer net als in Efratha’s velden: “Ik verkondig u grote blijdschap, dat geboren is de Zaligmakerâ€
Lejo, dank je wel voor je uitgebreide reactie! Ik sluit me daar bij aan. Alleen jouw reactie bevat geen antwoord op mijn vraag. Hier was ik benieuwd naar, m.i. is deze tekst wel beperkend. Voor de duidelijkheid plaats ik de tekst nog even:Origineel geplaatst door MirrorLejo, dank je wel. Het is me bijna duidelijk, nog een aanvullende vraag. Als je niet in Christus bent, wat dan met deze tekst?Origineel geplaatst door lejo
Mirror,
Eens in Christus is altijd in Christus, want de landman snoeit de rank zodat de wildgroei van twijgen zijn groei niet belemmert. Christus zegt: "blijf in Mij!" Dat is heel radicaal. En we permiteren ons zo graag nog wat vrijheden, maar dat gaat niet. Er zijn TWEE wegen. Daarom is het een "als" en niet een "mits". Zo zie ik dat als. Binnen de context van die gratie.
duidelijker zo? anders roep je maar.
[Veranderd op 17/4/02 door lejo]
Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.
Er staat duidelijk dat Jezus alleen bidt voor degene die Zijn Vader Hem gegeven hebben. Namelijk de uitverkorenen. Voor niemand meer en niemand minder. Het kan ook niet anders, want dan zou de Heere Jezus voor niets bidden.
Lejo vroeg me of ik iets duidelijker wilde zijn over mijn opmerking over 'blijven in Christus'. Ik zei dat we er rekening mee moesten houden dat er ook zoiets is als het afsnoeien van ranken die geen vruchten dragen. Ik hoop er iets meer over te zeggen, in de hoop dat het de vragen die er zijn, beantwoord.
Wat bedoelde ik precies te zeggen? Ik probeerde te zeggen dat het verkeerd is om te zeggen: toen en toen was ik in Christus, dus..... en dan met jouw stellingname in de hand.... dus, ben ik nu nog in Christus. Wij hebben namelijk de opdracht (Johannes 15) om in Hem te blijven. Als je dat gedeelte bekijkt dan valt mij hetvolgende op: die oproep 'blijf in Mij' is de enige imperatief(gebiedende wijs) in dat gedeelte. Hieruit blijkt wel dat er ook nog een andere mogelijkheid is: niet in Hem blijven. We moeten dus niet maar lui achterover gaan zitten, maar ons inspannen om in Hem te blijven. Daartoe zijn we geroepen. Het gaat erom dat we volharden tot aan het einde, aldus Matth. 24, want die zal zalig worden.
Wat bedoelde ik precies te zeggen? Ik probeerde te zeggen dat het verkeerd is om te zeggen: toen en toen was ik in Christus, dus..... en dan met jouw stellingname in de hand.... dus, ben ik nu nog in Christus. Wij hebben namelijk de opdracht (Johannes 15) om in Hem te blijven. Als je dat gedeelte bekijkt dan valt mij hetvolgende op: die oproep 'blijf in Mij' is de enige imperatief(gebiedende wijs) in dat gedeelte. Hieruit blijkt wel dat er ook nog een andere mogelijkheid is: niet in Hem blijven. We moeten dus niet maar lui achterover gaan zitten, maar ons inspannen om in Hem te blijven. Daartoe zijn we geroepen. Het gaat erom dat we volharden tot aan het einde, aldus Matth. 24, want die zal zalig worden.
Paus, ik heb met mijn opmerking niet willen zeggen dat we vervolgens met de armen over elkaar kunnen gaan zitten alsof we al "gelauwerd" zijn, die kroon moet nog uitgereikt worden. En zolang is het idd: strijd om in te gaan!
Als ik het nu zo teruglees heb ik het idd ongelukkig uitgedrukt, je kritiek was in dat opzicht terecht.
Maar vanuit het “vertrekpuntâ€
Als ik het nu zo teruglees heb ik het idd ongelukkig uitgedrukt, je kritiek was in dat opzicht terecht.
Maar vanuit het “vertrekpuntâ€
Mirror,
Kijk eens wat er in het 20e vers staat.
Johannes 17: 20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.
Schept dit enige duidelijkheid?
mvrgr, Grace
[Veranderd op 25/4/02 door Grace]
Kijk eens wat er in het 20e vers staat.
Johannes 17: 20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.
Schept dit enige duidelijkheid?
mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Nu halen we 2 dingen door elkaar Paus, deze vgl heeft voornl. betrekking op wat Paulus schrijft in zijn brief aan Timotheüs, H3:10 v.v. Erg duidelijk is hij daarna in het slotvers, na gewezen te hebben op standvastigheid in de leer komt de uitspraak: â€Een ander voorbeeld om mijn standpunt te verhelderen uit Mattheus 6: Gij zijt het zout der aarde. Maar wanneer we niet meer zout zijn, moeten we er voor oppassen niet over de straat geworpen te worden, want dat zouteloze zout is nutteloos.
Mirror,
Toch ging ik niet helemaal aan jou vraag voorbij. Want om voort te borduren op de aanhaling van Grace.
Jou wordt toch het Evangelie uitgelegd? Dat Woord komt toch tot jou, waartoe gebruikte je het tot nu toe? Lees hoe Jezus een schriftgeleerde onderwees in Joh.3:10,21. As ik nou eens de vraag stelde: ken jij Jezus, dan komt dat recht voor z’n raap over en vaak zeggen we dat de ander met zulke vragen in verlegenheid gebracht wordt. Benadert de Bijbel ons niet voortdurend met die vraag, maar dan als opdracht? “Vertrouw op den HEERE met uw ganse hart, en steun op uw verstand niet. Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden recht maken.â€
Toch ging ik niet helemaal aan jou vraag voorbij. Want om voort te borduren op de aanhaling van Grace.
Jou wordt toch het Evangelie uitgelegd? Dat Woord komt toch tot jou, waartoe gebruikte je het tot nu toe? Lees hoe Jezus een schriftgeleerde onderwees in Joh.3:10,21. As ik nou eens de vraag stelde: ken jij Jezus, dan komt dat recht voor z’n raap over en vaak zeggen we dat de ander met zulke vragen in verlegenheid gebracht wordt. Benadert de Bijbel ons niet voortdurend met die vraag, maar dan als opdracht? “Vertrouw op den HEERE met uw ganse hart, en steun op uw verstand niet. Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden recht maken.â€
Re: Bidden
Er zijn twee gelegenheden waarbij we bidden moeten. De ene keer is, als we er zin in hebben. Dat zijn de ‘buitenkansjes’. Dat zijn de momenten waarop ons hart vol is van de liefde van God. De andere keer is, als we er géén zin in hebben. Dan hebben we het juist nodig. Dan moet ons koude hart weer verwarmd worden door de Heere.
(spurgeon)
(spurgeon)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mooi.. Opdat we altijd bidden zullen en niet vertragen.henriët schreef:Er zijn twee gelegenheden waarbij we bidden moeten. De ene keer is, als we er zin in hebben. Dat zijn de ‘buitenkansjes’. Dat zijn de momenten waarop ons hart vol is van de liefde van God. De andere keer is, als we er géén zin in hebben. Dan hebben we het juist nodig. Dan moet ons koude hart weer verwarmd worden door de Heere.
(spurgeon)
Bidden is voor degenen die de Heere hebben liefgekregen de ademhaling waar ze - als het er goed voorstaat - niet zonder kunnen.
- SecorDabar
Beste Henriët,henriët schreef:Er zijn twee gelegenheden waarbij we bidden moeten. De ene keer is, als we er zin in hebben. Dat zijn de ‘buitenkansjes’. Dat zijn de momenten waarop ons hart vol is van de liefde van God. De andere keer is, als we er géén zin in hebben. Dan hebben we het juist nodig. Dan moet ons koude hart weer verwarmd worden door de Heere.
(spurgeon)
Een paar aanvullingen hierop:
William Fenner schreef in zijn boekje "Onbekeerlijkheid de grofste zelfmoord" het volgende:
Als u niet trouw wilt zijn
in het gebruik van de middelen,
dan zijn al uw gebeden tot God,
niets anders dan verzoekingen
Wijlen Ds. Joh. van der Poel zei eens:
De Kerk is erg gelukkig als ze eens
zuchtend de kerk uit gaat,
want dan hebben ze wat te doen,
en te herkauwen als ze thuis komen,
namelijk het gebed.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)