Bidden

Gerrie

Bericht door Gerrie »

Opent uwe mond
Eis van mij vrijmoedig
Op mijn Trouwverbond
Al wat u ontbreekt
Schenk Ik, zo gij 't smeekt
Mild en overvloedig

(ps 81:12 berijmd)
de Paus

Bericht door de Paus »

God geeft zeker niet altijd antwoord, de meeste gebeden zijn diep beledigend voor Hem en een complete bespotting. Je mag op zulke momenten nog blij zijn dat Hij ons niet direct straft, omdat wij Hem op zo'n manier durven aanspreken
Hoezo zouden de meeste gebeden beledigend voor Hem zijn? Je noemt hier geen goede argumenten voor. Ik zou zeggen dat de meeste gebeden te egoistisch zijn.
En je hoeft ook niet bang te zijn dat God je straft omdat we Hem op zo'n manier (?) aanspreken. God houdt van zondaren, met alles erop en eraan. Hij kent ons door en door, en weet ook hoe en wat wij bidden.
parsifal

Bericht door parsifal »

Paus,

Zou het niet beledigend kunnen zijn, als je bidt zonder er bij na te denken. Zonder enig besef van tegen Wie je spreekt. Als je gedachten alle kanten heenvliegen maar niet naar de spreker. Als je bidt om vergeving van zonden die je nog wilt gaan doen? Als je om vergeving vraagt van zaken waar je geen moment spijt van hebt, terwijl je er ook niet mee zit dat je er geen spijt van hebt. Op mij komt dit beledigend over. En het stelt mij iets te vaak schuldig.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
de Paus

Bericht door de Paus »

Zou het niet beledigend kunnen zijn, als je bidt zonder er bij na te denken. Zonder enig besef van tegen Wie je spreekt. Als je gedachten alle kanten heenvliegen maar niet naar de spreker. Als je bidt om vergeving van zonden die je nog wilt gaan doen? Als je om vergeving vraagt van zaken waar je geen moment spijt van hebt, terwijl je er ook niet mee zit dat je er geen spijt van hebt. Op mij komt dit beledigend over. En het stelt mij iets te vaak schuldig.
Parsifal, ik denk dat je niet zo snel moet zeggen dat de meeste gebeden voor God beledigend zijn. Je gaat dan denk ik de kant op dat je gaat zeggen dat het gebed dan toch geen zin heeft, omdat we toch beledigend bidden. Niet voor niets heeft Jezus ons het PERFECTE gebed gegeven. Daar moeten we ons aan vast houden!
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Het schijnheilig bidden wordt in de bijbel veroordeeld. Maar het smeken en bidden met het hart wordt gehoord en op Gods wijze en tijd verhoord.
Is het jullie weleens opgevallen hoe vaak er in de bijbel het woord gebed, smeking e.d. voorkomt?
Jelle

Bericht door Jelle »

Wie van ons kan er echt bidden? Ik denk dat we uit onszelf niet echt kunnen bidden.
Als we geen formulier gebed doen verzand ons gebed dan vaak niet in een verlanglijstje? We vragen om dit en we vragen om dat en het liefst zouden we daarop direct een antwoord willen hebben.
Terwijl ik er ook van overtuigt ben dat we de Heere vaak ook weer te weinig vragen of onze problemen voor Hem neerleggen.
Want laten we wel eerlijk zijn we mogen natuurlijk de Heere in alles meelaten gaan.
We mogen Hem vragen om ons bij te staan als we examen moeten doen. We mogen hem vragen om voor ons te zorgen als er problemen zijn en of Hij daarin nog uitkomst wil geven. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dus aan de ene kant moeten we oppassen niet alleen dat verlanglijstje voor Hem neer te leggen en aan de andere kant mogen we Hem wel vragen om nabij te willen staan in alle omstigheden van het leven.
Bidden is dus niet zo´n eenvoudige zaak.
Dat de Heere ons op de juiste wijze lere te bidden.
parsifal

Bericht door parsifal »

Paus,

De God tot Wie wij bidden. Is dezelfde God die Maleachi tot Zijn profeet koos. Wat hier over de offers staat mogen wij ook best op onze gebeden betrekken. Maleachi roept niet op om niet meer te offeren, maar om de offers anders te brengen. Zo roep ik niet op om niet meer te bidden, of angstig te bidden, maar om te bidden met het hart. Het is een Bijbels bevel om zonder ophouden te bidden, neem dat serieus, maar leg je niet bij half werk neer. Je praat met de Schepper, met de Vader van onze Heer, maar ook met de God die de zondvloed stuurde, met de God van Nadab en Abihu en Uzza. Hij laat niet met Zich spotten. Dit is niet om angstig te maken. Het is wel een oproep om deze God serieus te nemen. En vaak vinden we de woorden niet om te bidden. Roep dat dan uit naar God, stop niet met bidden. Maar het gebed als een nog-even-doen is niet echt Christelijk en beledigend geloof ik.

Verder ben ik het met Jelle eens, ook het gebed is een gave van God, De Heilige Geest werkt het in ons. Zelf kunnen we wel bidden, maar niet op een GOd aangename manier. Vraag dan ook om Zijn hulp hierin.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Adje

Bericht door Adje »

kHoorde pas van een vriend het volgende, wat ik zo mooi vond, dat ik het maar door wil geven: Is het gebed ons stuur, of ons reservewiel?
annoniem

Bericht door annoniem »

Toch mis ik hier iets... ik hoor nu helemaal niemand zeggen.. joh ik kan niet meer bidden !

Veel zelfverzekerde bidders !!!
sochrio

Bericht door sochrio »

Sorry hoor Annoniem, maar ik vind dat je nu wel erg veroordelend bent.
Je mag van mij best weten dat ik uit mezelf niet kan bidden en ik weet zeker dat ook de anderen dat zullen herkennen. Jij noemt dat direct zelfverzekerd. ik zou het 'gelovend'willen noemen. God vraagt van ons dat we bidden. We zouden Hem teleurstellen als we aankomen met een smoesje van ik kan het niet. De achterliggende vraag is 'wil ik wel bidden?' Bidden is toch immers alles uit handen geven en het van God verwachten.
Erkennen voor God dat je niet kunt bidden is bidden!!!!!
Jelle

Bericht door Jelle »

Annoniem ik ben het niet geheel met je eens.
In mijn laatste stukje ben ik geeindigt met:

Bidden is dus niet zo´n eenvoudige zaak.
Dat de Heere ons op de juiste wijze lere te bidden.

Ik zou zeggen dat ik hiermee al duidelijk aangeef dat wij vanuit ons zelf niet kunnen bidden. Ik zei al ons bidden is vaak het indienen van een verlanglijstje en daar komt veel eigen belang aan te pas.
Nee echt biden kunnen wij pas als ons dat door de Heere geleerd wordt.

[Veranderd op 17/4/02 door Jelle]
lejo

Bericht door lejo »

Annoniem, waar wil je dan naar toe. Dat ik in een hoekje ga zitten te kniezen dat het bidden niet lukt?
Wat moet ik dan? Als ik in Christus ben, en Hij voor mij bidt dat mijn geloof niet ophoudt. Daarin vind ik nou juist mijn rust!

Moet ik dan jou geloven en aan mijn Heiland twijfelen? Dat is het Evangelie op z'n kop
Mirror

Bericht door Mirror »

Origineel geplaatst door lejo
Annoniem, waar wil je dan naar toe. Dat ik in een hoekje ga zitten te kniezen dat het bidden niet lukt?
Wat moet ik dan? Als ik in Christus ben, en Hij voor mij bidt dat mijn geloof niet ophoudt. Daarin vind ik nou juist mijn rust!

Moet ik dan jou geloven en aan mijn Heiland twijfelen? Dat is het Evangelie op z'n kop
Ik kan me niet voorstellen dat Annoniem dit bedoeld. Waarschijnlijk heeft hij juist op het oog wat jij ook bedoeld, juist als je ervaart dat je zelf kunt bidden heb je de Heilige Geest en de voorbede van Christus nodig. Zolang ik zelf meen te kunnen bidden (zoals bijvoorbeeld de Farizeer) hoef ik toch niet gelovig te rusten in de voorbede van Christus? Op deze manier is het echt geen evangelie op z'n kop.

Ps. In jouw citaat heb ik het woord "als" vetgedrukt. In het hogepriestelijk gebed staat o.a. "Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw." (Joh. 17 : 9) Welke relatie zie jij tussen deze tekst en het woord 'als'?
lejo

Bericht door lejo »

Mirror,

Eens in Christus is altijd in Christus, want de landman snoeit de rank zodat de wildgroei van twijgen zijn groei niet belemmert. Christus zegt: "blijf in Mij!" Dat is heel radicaal. En we permiteren ons zo graag nog wat vrijheden, maar dat gaat niet. Er zijn TWEE wegen. Daarom is het een "als" en niet een "mits". Zo zie ik dat als. Binnen de context van die gratie.
duidelijker zo? anders roep je maar.

[Veranderd op 17/4/02 door lejo]
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Misschien word het gemakkelijker als je het woord 'bidden' vervangt door 'vragen'.
In de engelse vertaling staat:
ask and thou shalt receive en niet: pray and thou shalt receive.

Is het niet een strik van de duivel om je te laten geloven dat je het niet kan? Dan kun je rustig blijven wachten tot de genade van God eens in je leven komt.
En komt die genade niet? Dan is het jammer en ga je verloren.:#
Plaats reactie