Beroepingswerk discussie

Jongere

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Jongere »

Luther schreef:En ik ga ervan uit dat een gemeente weloverwogen een beroep op kandidaat Van der Heiden heeft uitgebracht. Dan kan het toch niet zo zijn dat je na een week zegt: Dat was niet helemaal juist, nu gaan we weloverwogen kand. Brons of Zondag beroepen.
Deze redenatie begrijp ik niet helemaal. Het kan zijn dat je als gemeente weloverwogen een beroep op een kandidaat uitbrengt. Om bepaalde redenen heeft de kerkenraad een x-tal gesteld, en om bepaalde redenen (hoewel vaak wat minder eenduidig, want democratisch) heeft de gemeente gekozen.
Een aantal dagen later bedankt de kandidaat. De gemeente is dan nog steeds vacant. Waarom zou je dan de conclusie moeten trekken dat het beroep "niet helemaal juist" was? Waarom kun je dan niet weloverwogen een andere dienaar beroepen?
De nood is er namelijk nog steeds. Opnieuw beroepen zal hoe dan ook gaan gebeuren. Het enige wat verschilt met andere beroepen is dat het sneller gebeurt dan normaal. Daar kun je als reden voor noemen dat de andere kandidaten nog "ledig aan de markt staan".
En bovendien was het niet-beroepen van de andere kandidaten bij het eerste beroep (hopelijk) géén diskwalificatie van die personen. Het was alleen op dat moment wat de kerkenraad/gemeente het beste dacht. Blijkbaar vatten toch nog teveel mensen het anders op. Ik denk dat heel wat gemeenten alle kandidaten wel zouden willen beroepen. Maar ze komen nu eenmaal tegelijk van school af.

Overigens voel ik wel helemaal met je mee dat het proces van beroepen binnen een gemeente een "geestelijk proces" moet zijn en blijven. Dat kan een belangrijk argument zijn tegen te vaak/snel beroepen. Maar dat is iets anders dan wat je hierboven schrijft.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Jongere schreef:
Luther schreef:En ik ga ervan uit dat een gemeente weloverwogen een beroep op kandidaat Van der Heiden heeft uitgebracht. Dan kan het toch niet zo zijn dat je na een week zegt: Dat was niet helemaal juist, nu gaan we weloverwogen kand. Brons of Zondag beroepen.
Deze redenatie begrijp ik niet helemaal. Het kan zijn dat je als gemeente weloverwogen een beroep op een kandidaat uitbrengt. Om bepaalde redenen heeft de kerkenraad een x-tal gesteld, en om bepaalde redenen (hoewel vaak wat minder eenduidig, want democratisch) heeft de gemeente gekozen.
Een aantal dagen later bedankt de kandidaat. De gemeente is dan nog steeds vacant. Waarom zou je dan de conclusie moeten trekken dat het beroep "niet helemaal juist" was? Waarom kun je dan niet weloverwogen een andere dienaar beroepen?
De nood is er namelijk nog steeds. Opnieuw beroepen zal hoe dan ook gaan gebeuren. Het enige wat verschilt met andere beroepen is dat het sneller gebeurt dan normaal. Daar kun je als reden voor noemen dat de andere kandidaten nog "ledig aan de markt staan".
En bovendien was het niet-beroepen van de andere kandidaten bij het eerste beroep (hopelijk) géén diskwalificatie van die personen. Het was alleen op dat moment wat de kerkenraad/gemeente het beste dacht. Blijkbaar vatten toch nog teveel mensen het anders op. Ik denk dat heel wat gemeenten alle kandidaten wel zouden willen beroepen. Maar ze komen nu eenmaal tegelijk van school af.
Helemaal mee eens!

Overigens, in 2012 was er maar één kandidaat (het worden er steeds minder), en dat was kand. Huijser. Baaijens en Visser komen uit 2011
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jongere schreef:Overigens voel ik wel helemaal met je mee dat het proces van beroepen binnen een gemeente een "geestelijk proces" moet zijn en blijven. Dat kan een belangrijk argument zijn tegen te vaak/snel beroepen. Maar dat is iets anders dan wat je hierboven schrijft.
Ik heb het gevoel dat die beide zaken vaak niet gescheiden worden. Maar ik sluit ook niet uit dat dit inderdaad wel kan.
En "ledig aan de markt staan" is uiteraard niet aan de orde: alle kandidaten hebben immers beroepen gekregen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Diederik de GG-er
Contacteer:

Bericht door Diederik de GG-er »

Jongere schreef:

Overigens voel ik wel helemaal met je mee dat het proces van beroepen binnen een gemeente een "geestelijk proces" moet zijn en blijven. Dat kan een belangrijk argument zijn tegen te vaak/snel beroepen. Maar dat is iets anders dan wat je hierboven schrijft.
Mooier verwoorden kan niet!!! Dit is nou precies wat ík ook duidelijk wou maken!
Één van de grootste kwalen van de mens is zijn tomeloze nieuwsgierigheid naar dingen die hij NÍÉT kán en NÍÉT wíl doorgronden...
samanthi

Bericht door samanthi »

Luther schreef:
Diederik de GG-er schreef:Verder: ik hoop dat ook de andere twee kandidaten snel een beroep mogen aannemen. Ik kan me voorstellen dat de gemeenten in grote spanning afwachten, hopen en bidden of hij naar hun gemeente gaat; en ik met hun.
Doe toch niet zo gestresst. Gemeenten moeten rustig afwachten. Die grote spanning heeft veel meer iets van grote sensatie. Kandidaten hebben 6 weken de tijd om voor een beroep te beslissen.
Er is overigens wel een grote kans dat de gemeente die gisteren een teleurstellend bericht ontvingen, nu nóg een ledenvergadering plannen, om kand. H. Brons te beroepen.
Zo van: Jan komt niet, we gaan Piet eens proberen...
Sorry, maar het beroepingswerk is een voluit geestelijke zaak, dat niet lichtvaardig ter hand genomen mag worden. Het is altijd goed om na een nieuwe bedankbrief ernstig te overwegen wat hiermee Gods stem is en een periode van bezinning in acht te nemen.
Ik heb zo wel eens mijn twijfels bij dat "een geestelijke zaak". Ik heb vaker, ook bij ambtsdragerverkiezingen een "vooruitziende geest" gehad, niet omdat ik profetische gaven heb, maar omdat het zo doorzichtig als wat is, een gewilde kandidaat tegen een stroman, een tweetal, predikanten die je al een jaar van te voren ziet aankomen, iemand die koud een half jaar lid is van de gemeente, noem maar op.

Ik ben bang dat er heel veel mensenwerk bij zit, ik bedoel niet bij ieder gemeente hoor, maar bij sommige toch zeker en dan gaat het niet om de ligging van de gemeente, maar om het geestelijke klimaat.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wat vinden jullie ervan dat in andere kerkverbanden kandidaten soms maar 1 of 2 beroepen krijgen en behoorlijk wat gemeenten geen kandidaat beroept?
Het beroepingswerk binnen de GG is echt anders van karakter dan dat in PKN, HHK, CGK, OGGN, GGiN.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Diederik de GG-er
Contacteer:

Luther schreef:
Diederik de GG-er schreef:
Luther schreef:1998: kand. J. Schipper kreeg, nadat ze eerder kand. C. van Krimpen of kand. A. Schot hadden beroepen, nog beroepen van Boskoop, Den Haag, Gouda, Nieuw-Beijerland, 's-Gravenpolder, Leerdam, Middelburg-Zuid, Middelharnis, Vlaardingen en Westkapelle. Hij ging naar 's-Gravenpolder.
2002: kand. G. Hoogerland kreeg, nadat ze eerder kand. B.J. van Boven of kand. A. Verschuure hadden beroepen, nog beroepen van Kampen, Rotterdam-Zuid en Wageningen. Hij ging naar Drachten.
2004: kand. E. Bakker kreeg beroep van Urk en nam het aan; eerder hadden ze kand. J.M.D. de Heer beroepen.
2005: kand. G. van Manen kreeg een beroep van Brakel, nadat kand. E.C. Adams voor hun beroep had bedankt. Kand. Van Manen ging echter naar Middelharnis.
2009: kand. K. Boeder kreeg, nadat ze eerder kand. G. Bredeweg of kand. J. van Rijswijk hadden beroepen, beroepen van Aalburg, Leerdam, Middelburg-Zuid, Middelharnis, Nieuwdorp, Ouddorp, Rhenen en Terwolde-De Vecht. Het laatstgenoemde beroep nam hij aan.
2010: kand. S. Maljaars kreeg nog de beroepen van Emmeloord, Middelharnis, Ridderkerk-Slikkerveer en Terneuzen, nadat deze gemeenten eerst kand. G.W.S. Mulder hadden beroepen. Hij nam dat van Middelharnis aan.
Nou, dat bedoelde ik nou, dan moet je ook niet zeggen dat zoiets (volgens jou) eigenlijk niet kan, omdat men moet nadenken waarom er bedankt is.
Misschien even iets beter lezen! Ik heb niet gezegd dat het niet kán, maar ik heb willen zeggen dat ik een dergelijke gang van zaken - behoudens een uitzondering - onjuist vind.
Het kan dus heel goed zijn dat een gemeente die nu kand. H. van der Heiden had beroepen, de gemeente is waar kand. H. Brons naartoe moet. Dat heeft niets met een lot uit de loterij te maken. Het enigste wat ik kan bedenken, waarom zulke dingen zo gaan, is dat het een beproeving is van de Heere.
Dat zou kunnen, maar het gevaar is ook dat dat er van gemaakt wordt. Want dan wordt het extra bijzonder... Als kand. Brons 4 beroepen heeft, dan zijn dat de roepstemmen die van Godswege tot hem komen. Je kunt nog zo zeker weten dat je ergens heen 'moet', maar als de roepstem van de Heere (via de beroepen) anders is, dan moet je je misschien toch afvragen, of je Gods 'moeten' wel goed hebt begrepen. Waarom moesten de kandidaten in het hier bovengenoemde rijtje dan naar een andere gemeente??? En waarom kon kandidaat Mondria dan niet kiezen uit de overige 44 beroepen?Het is bekend dat wijlen ds. A.W. Verhoef als student wist dat hij naar Beekbergen moest. Toen kwamen de beroepen in 1963... en jawel, ook Beekbergen zat erbij. Maar hij mocht niet! Later (in 1989) is hij alsnog naar Beekbergen gegaan.
Kandidaten en studenten zijn ook maar mensen...

En ik ga ervan uit dat een gemeente weloverwogen een beroep op kandidaat Van der Heiden heeft uitgebracht. Dan kan het toch niet zo zijn dat je na een week zegt: Dat was niet helemaal juist, nu gaan we weloverwogen kand. Brons of Zondag beroepen. Ik weet wel dat dit misschien heel vreemde stellingen zijn, maar ik zeg dit ook om te prikkelen en tot nadenken te stemmen.Dus eigenlijk geef je toe, dat je zelf niet weet waarom je dit eigenlijk hier neerzet... Afgelopen week twitterde ds. W.C.J. van Blijderveen (HHK): "Het beroepingswerk in de kerk kent altijd duidelijke voorkeuren. Je bent populair of je bent het niet. Hoe komt men tot een beroep? #gergem" Het was een prikkelende vraag die tot nadenken stemt!
Het is overigens niet nieuw. Ook vroeger gebeurde dit al. Kand. M. Mondria kreeg weinig beroepen; tot op een gegeven moment de gemeente van Waardenburg (die eerst kand. J. Driessen had beroepen) een beroep op hem uitbracht. Nog voor dat de beroepsbrief was bezorgd, nam hij dit beroep aan, niet wetende dat hij er 42 jaar later nog zou dienen.
Dat wist de gemeente ook niet. Ik vermoed dat ze in Waardenburg niet geloven dat - zoals het spreekwoord zegt - de dominee een voorbijganger is. (Sorry, een grapje! :) )

Maar het zou fijn zijn als je gewoon de feiten onderzoekt die je hier opschrijft. Kandidaat Mondria had juist heel veel beroepen (44); Kand. Driessen had er 20 en kand. Paul had er 13. Snel daarna kwamen beroep 45 en 46 bij kand. Mondria binnen, namelijk Nieuwerkerk ZLD (hadden eerst kand. Paul beroepen) en Waardenburg (hadden eerst kand. Driessen beroepen). Ik dacht zelf dat kand. Mondria juist weinig beroepen had, en dat daarna er nog een groot aantal gemeenten waren die kand. Mondria beriepen. Maar dat heb ik dan verkeerd gedacht... Nogmaals echter de vraag: als jij beweert dat een kandidaat maar uit de beroepen moet 'kiezen' die hij alleen in de 'eerste ronde' ontvangt, waarom waren er dan toch zoveel kandidaten die toch naar een andere gemeente gingen? Kand. Mondria had zelfs 44 beroepen, terwijl het beroep van Waardenburg er eerst niet bij zat... Toch moest hij dáár naartoe, en niet voor een paar jaar... Graag een inhoudelijke reactie a.u.b.!
Alles te vinden op GerGemInfo.nl
Één van de grootste kwalen van de mens is zijn tomeloze nieuwsgierigheid naar dingen die hij NÍÉT kán en NÍÉT wíl doorgronden...
Diederik de GG-er
Contacteer:

Luther schreef:Wat vinden jullie ervan dat in andere kerkverbanden kandidaten soms maar 1 of 2 beroepen krijgen en behoorlijk wat gemeenten geen kandidaat beroept?
Het beroepingswerk binnen de GG is echt anders van karakter dan dat in PKN, HHK, CGK, OGGN, GGiN.
Allereerst: volgens mij beroept ook in de (Oud) Ger. Gem. in Ned. 'alles wat los en vast zit', een kandidaat. Verder: zoals het in de Prot. kerk in Ned., de Herst. Herv. kerk en in de Chr. Ger. kerk er aan toe gaat, qua kandidaten kandideren en beroepen, is verschrikkelijk. Daar lijkt het wel alsof ze helemaal geen dominees 'nodig hebben'. Als je dan hoort dat sommige kandidaten jaren achtereen geen beroep ontvangen, terwijl er zat vacante gemeentes zijn, zou je, als synode bijna 'gebieden', dat de kandidaten op een tweetal geplaatst worden, of zoals ze dat in deze kerkverbanden ook doen, aan de gemeente voordragen als beroep. Dus dan is er een 'eental', zal ik maar zeggen...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Luther schreef:
Luther schreef:1998: kand. J. Schipper kreeg, nadat ze eerder kand. C. van Krimpen of kand. A. Schot hadden beroepen, nog beroepen van Boskoop, Den Haag, Gouda, Nieuw-Beijerland, 's-Gravenpolder, Leerdam, Middelburg-Zuid, Middelharnis, Vlaardingen en Westkapelle. Hij ging naar 's-Gravenpolder.
2002: kand. G. Hoogerland kreeg, nadat ze eerder kand. B.J. van Boven of kand. A. Verschuure hadden beroepen, nog beroepen van Kampen, Rotterdam-Zuid en Wageningen. Hij ging naar Drachten.
2004: kand. E. Bakker kreeg beroep van Urk en nam het aan; eerder hadden ze kand. J.M.D. de Heer beroepen.
2005: kand. G. van Manen kreeg een beroep van Brakel, nadat kand. E.C. Adams voor hun beroep had bedankt. Kand. Van Manen ging echter naar Middelharnis.
2009: kand. K. Boeder kreeg, nadat ze eerder kand. G. Bredeweg of kand. J. van Rijswijk hadden beroepen, beroepen van Aalburg, Leerdam, Middelburg-Zuid, Middelharnis, Nieuwdorp, Ouddorp, Rhenen en Terwolde-De Vecht. Het laatstgenoemde beroep nam hij aan.
2010: kand. S. Maljaars kreeg nog de beroepen van Emmeloord, Middelharnis, Ridderkerk-Slikkerveer en Terneuzen, nadat deze gemeenten eerst kand. G.W.S. Mulder hadden beroepen. Hij nam dat van Middelharnis aan.
Nou, dat bedoelde ik nou, dan moet je ook niet zeggen dat zoiets (volgens jou) eigenlijk niet kan, omdat men moet nadenken waarom er bedankt is.
Misschien even iets beter lezen! Ik heb niet gezegd dat het niet kán, maar ik heb willen zeggen dat ik een dergelijke gang van zaken - behoudens een uitzondering - onjuist vind.
Het kan dus heel goed zijn dat een gemeente die nu kand. H. van der Heiden had beroepen, de gemeente is waar kand. H. Brons naartoe moet. Dat heeft niets met een lot uit de loterij te maken. Het enigste wat ik kan bedenken, waarom zulke dingen zo gaan, is dat het een beproeving is van de Heere.
Dat zou kunnen, maar het gevaar is ook dat dat er van gemaakt wordt. Want dan wordt het extra bijzonder... Als kand. Brons 4 beroepen heeft, dan zijn dat de roepstemmen die van Godswege tot hem komen. Je kunt nog zo zeker weten dat je ergens heen 'moet', maar als de roepstem van de Heere (via de beroepen) anders is, dan moet je je misschien toch afvragen, of je Gods 'moeten' wel goed hebt begrepen. Waarom moesten de kandidaten in het hier bovengenoemde rijtje dan naar een andere gemeente??? En waarom kon kandidaat Mondria dan niet kiezen uit de overige 44 beroepen?Het is bekend dat wijlen ds. A.W. Verhoef als student wist dat hij naar Beekbergen moest. Toen kwamen de beroepen in 1963... en jawel, ook Beekbergen zat erbij. Maar hij mocht niet! Later (in 1989) is hij alsnog naar Beekbergen gegaan.
Kandidaten en studenten zijn ook maar mensen...

En ik ga ervan uit dat een gemeente weloverwogen een beroep op kandidaat Van der Heiden heeft uitgebracht. Dan kan het toch niet zo zijn dat je na een week zegt: Dat was niet helemaal juist, nu gaan we weloverwogen kand. Brons of Zondag beroepen. Ik weet wel dat dit misschien heel vreemde stellingen zijn, maar ik zeg dit ook om te prikkelen en tot nadenken te stemmen.Dus eigenlijk geef je toe, dat je zelf niet weet waarom je dit eigenlijk hier neerzet... Afgelopen week twitterde ds. W.C.J. van Blijderveen (HHK): "Het beroepingswerk in de kerk kent altijd duidelijke voorkeuren. Je bent populair of je bent het niet. Hoe komt men tot een beroep? #gergem" Het was een prikkelende vraag die tot nadenken stemt!
Het is overigens niet nieuw. Ook vroeger gebeurde dit al. Kand. M. Mondria kreeg weinig beroepen; tot op een gegeven moment de gemeente van Waardenburg (die eerst kand. J. Driessen had beroepen) een beroep op hem uitbracht. Nog voor dat de beroepsbrief was bezorgd, nam hij dit beroep aan, niet wetende dat hij er 42 jaar later nog zou dienen.
Dat wist de gemeente ook niet. Ik vermoed dat ze in Waardenburg niet geloven dat - zoals het spreekwoord zegt - de dominee een voorbijganger is. (Sorry, een grapje! :) )

Maar het zou fijn zijn als je gewoon de feiten onderzoekt die je hier opschrijft. Kandidaat Mondria had juist heel veel beroepen (44); Kand. Driessen had er 20 en kand. Paul had er 13. Snel daarna kwamen beroep 45 en 46 bij kand. Mondria binnen, namelijk Nieuwerkerk ZLD (hadden eerst kand. Paul beroepen) en Waardenburg (hadden eerst kand. Driessen beroepen). Ik dacht zelf dat kand. Mondria juist weinig beroepen had, en dat daarna er nog een groot aantal gemeenten waren die kand. Mondria beriepen. Maar dat heb ik dan verkeerd gedacht... Nogmaals echter de vraag: als jij beweert dat een kandidaat maar uit de beroepen moet 'kiezen' die hij alleen in de 'eerste ronde' ontvangt, waarom waren er dan toch zoveel kandidaten die toch naar een andere gemeente gingen? Kand. Mondria had zelfs 44 beroepen, terwijl het beroep van Waardenburg er eerst niet bij zat... Toch moest hij dáár naartoe, en niet voor een paar jaar... Graag een inhoudelijke reactie a.u.b.!
Alles te vinden op GerGemInfo.nl
Ik ga niet reageren op individuele situaties. Maar laten uitzonderingen dan wel uitzonderingen blijven!
En je roep om een inhoudelijke reactie: Misschien kun je ook proberen te begrijpen wat ik naar voren heb gebracht en daarop eerst reageren.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Luther schreef:Wat vinden jullie ervan dat in andere kerkverbanden kandidaten soms maar 1 of 2 beroepen krijgen en behoorlijk wat gemeenten geen kandidaat beroept?
Allereerst: volgens mij beroept ook in de (Oud) Ger. Gem. in Ned. 'alles wat los en vast zit', een kandidaat.
Je gebruikt het woordje "ook". Kennelijk vind je dat het in de GG ook zo gaat. Echt geestelijk kan ik het allemaal niet noemen: ...wat los en vast zit.... :bobo
Verder: zoals het in de Prot. kerk in Ned., de Herst. Herv. kerk en in de Chr. Ger. kerk er aan toe gaat, qua kandidaten kandideren en beroepen, is verschrikkelijk. Daar lijkt het wel alsof ze helemaal geen dominees 'nodig hebben'. Als je dan hoort dat sommige kandidaten jaren achtereen geen beroep ontvangen, terwijl er zat vacante gemeentes zijn, zou je, als synode bijna 'gebieden', dat de kandidaten op een tweetal geplaatst worden, of zoals ze dat in deze kerkverbanden ook doen, aan de gemeente voordragen als beroep. Dus dan is er een 'eental', zal ik maar zeggen...
Het is inderdaad treurig als kandidaten géén beroep ontvangen. In de hervormde traditie was het dan wel zo, dat men zei: Je roeping blijkt pas, als er een beroep komt. Maar zou het ook zo kunnen zijn dat er daar meer weloverwogen wordt omgegaan met het beroepingswerk? Zou het ook zo kunnen zijn dat er gewoon weinig vacante gemeenten zijn die een kandidaat 'aankunnen'?
Die dwang vanuit de synode is natuurlijk onzin. De plaatselijke kerkenraad is autonoom!
Reiziger

Bericht door Reiziger »

---- Knip ---- Niet op de persoon spelen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Forummer schreef:
Luther schreef:
Diederik schreef:Allereerst: volgens mij beroept ook in de (Oud) Ger. Gem. in Ned. 'alles wat los en vast zit', een kandidaat.
Je gebruikt het woordje "ook". Kennelijk vind je dat het in de GG ook zo gaat. Echt geestelijk kan ik het allemaal niet noemen: ...wat los en vast zit.... :bobo
Beetje nuchter Luther, je weet drommels goed wat Diederik bedoelt
Ja, en juist omdat ik het zo goed weet, stel ik het aan de orde! En dat geldt niet alleen Diederik.
refo

Bericht door refo »

In dit forum mag je de 'kwaliteiten' van een kandidaat niet aanduiden, tenzij de positief zijn. Prima, maar het feit dat kandidaat Brons weinig beroepen heeft heeft een puur menselijke oorzaak, die ik niet mag noemen.

Het hele beroepingswerk is dus lang zo geestelijk niet als sommigen willen doen voorkomen. De meeste gemeenten willen gewoon een predikant waar ze mee voor de dag kunnen komen.
Als die dan komt houdt dat voor de kerkenraad (die meestal veel te klein is in verhouding tot de gemeente) in dat deze met 1 fulltime persoon wordt uitgebreid. In tijdsbeschikbaarheid al snel een verdubbeling, want je bent als predikant 24/7 disponibel. Zodat de rest van de broeders sterk ontlast worden in hun werkzaamheden.
Diederik de GG-er
Contacteer:

Luther schreef:
Forummer schreef:
Luther schreef:
Diederik schreef:Allereerst: volgens mij beroept ook in de (Oud) Ger. Gem. in Ned. 'alles wat los en vast zit', een kandidaat.
Beetje nuchter Luther, je weet drommels goed wat Diederik bedoelt
Ja, en juist omdat ik het zo goed weet, stel ik het aan de orde! En dat geldt niet alleen Diederik.

Jou ideeën over dat kand. Brons maar moet kiezen uit deze 4 beroepen, terwijl hij MISSCHIEN naar een andere gemeente moet, die kand. Van der Heiden had beroepen, kan ik niet geestelijk noemen.
Dat jij nou alles wat je aan de orde stelt, zo goed weet ('denkt te weten' is misschien beter geformuleerd), en alles wat anderen zeggen, zonder inhoudelijk te reageren, van tafel veegt, getuigt eveneens van onfatsoenlijk gedrag. Ik overweeg om alle reacties van de afgelopen 24 uur, die jij geplaatst hebt, te melden. Als ik iets zeg over dat er MISSCHIEN 'een tweede ronde' komt, ga jij de voorzienigheid en ondoorgrondelijke leiding des HEEREN alvast uitstippelen, zo van: 'Kandidaat Brons kan beter maar uit de 4 beroepen kiezen, want als er nog andere gemeente gaan beroepen is het een 'lot uit de loterij'.' Maar God regeert en zal op Zijn WIJZE de weg banen!!! Misschien moet kandidaat Brons wel naar Barneveld-Zuid, Dirksland, Ede of Oud-Beijerland. Dat kan ook. En misschien krijgt de gemeente van Westkapelle, na een vacante periode van 94 jaar, wel voor het eerst een eigen predikant. Dat kan ook. En het kan ook nog zo zijn dat er nog mensen bekeerd moeten worden aan de overzijde van de oceaan en dat kandidaat Brons namens Zoetermeer uitgezonden wordt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

@Curatorium en Johannes: deze bedoel je? Jullie kunnen daar toch gewoon in posten? Of alleen mods?
Gesloten