Beroepingswerk discussie

Diederik de GG-er
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Diederik de GG-er »

Vorst schreef:
refo schreef:
Luther schreef:
Curatorium schreef:Ben benieuwd of er nog kandidaten naar relatief kleine gemeenten gaan, komt (helaas) nooit zoveel voor in de GG.
Euhm...
2012: kand. A.T. Huijser naar Sliedrecht (toen rond de 500)
2011: kand. R.A.M. Visser naar Terneuzen (450)
2010: kand. G.W.S. Mulder naar Zoetermeer (450)
2009: kand. J. van Rijswijk naar 's-Gravenzande (300)
2007: kand. G. Heijkamp naar Enkhuizen (250)
2004: kand. E. Bakker naar Urk (500)
2001: kand. A.A. Brugge naar Scherpenisse (500)
Ok, twee keer in 14 jaar, dat is inderdaad zeldzaam.
Er zijn legio kleine gemeentes. 500 is niet echt klein.
Overigens, in 2012 namen alle drie de kandidaten aan naar de grootste gemeente in de betreffende classis.
In 2012 waren er maar twee kandidaten, namelijk kand. R. A. M. Visser en kand. A. P. Baaijens. Jij bedoelt waarschijnlijk 2013, toen kand. S. W. Janse het beroep van de grote gemeente 's Gravenpolder aannam, de weg van kand. J. van Laar naar Rijssen-Zuid leidde, en in Krimpen aan den IJssel het eerste, het beste beroep wat ze uitbrachten, op kand. C. van Ruitenburg, werd aangenomen.

Verder: ik hoop dat ook de andere twee kandidaten snel een beroep mogen aannemen. Ik kan me voorstellen dat de gemeenten in grote spanning afwachten, hopen en bidden of hij naar hun gemeente gaat; en ik met hun.

Er is overigens wel een grote kans dat de gemeente die gisteren een teleurstellend bericht ontvingen, nu nóg een ledenvergadering plannen, om kand. H. Brons te beroepen. Ook de gemeente van Meliskerke heeft volgende week dinsdag ledenvergadering. Zij zouden, volgens Luther, kand. H. van der Heiden kandideren, maar dat zal waarschijnlijk kand. H. Brons worden.
Één van de grootste kwalen van de mens is zijn tomeloze nieuwsgierigheid naar dingen die hij NÍÉT kán en NÍÉT wíl doorgronden...
huisman

Bericht door huisman »

Nowhere schreef:
Curatorium schreef:
refo schreef:Nieuwe stijl: wachten tot alle gemeenten hebben gestemd en dan tegelijk aannemen.
Nou de rest moet nu snel volgen dan.
Luther schreef:Kandidaat H. van der Heiden heeft het beroep aangenomen van de gemeente Wageningen.
Classis Barneveld krijgt er weer een predikant bij.
Ben benieuwd of er nog kandidaten naar relatief kleine gemeenten gaan, komt (helaas) nooit zoveel voor in de GG.
Kan mij deze reactie voorstellen, ja!
Net even de classis bekeken op gergeminfo.nl
Nijkerk heeft sinds 2003 geen dominee meer, dus is het langst vacant.
Opmerkelijk is het wel, maar blijkbaar moest het zo zijn.

Ede is net vacant en Uddel raakt per 1 juli vacant. Wageningen krijgt nu een predikant dat maakt de score voor classis Barneveld -1
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Diederik de GG-er schreef:Verder: ik hoop dat ook de andere twee kandidaten snel een beroep mogen aannemen. Ik kan me voorstellen dat de gemeenten in grote spanning afwachten, hopen en bidden of hij naar hun gemeente gaat; en ik met hun.
Doe toch niet zo gestresst. Gemeenten moeten rustig afwachten. Die grote spanning heeft veel meer iets van grote sensatie. Kandidaten hebben 6 weken de tijd om voor een beroep te beslissen.
Er is overigens wel een grote kans dat de gemeente die gisteren een teleurstellend bericht ontvingen, nu nóg een ledenvergadering plannen, om kand. H. Brons te beroepen.
Zo van: Jan komt niet, we gaan Piet eens proberen...
Sorry, maar het beroepingswerk is een voluit geestelijke zaak, dat niet lichtvaardig ter hand genomen mag worden. Het is altijd goed om na een nieuwe bedankbrief ernstig te overwegen wat hiermee Gods stem is en een periode van bezinning in acht te nemen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

boontje schreef:Is er ook verschil in salaris tussen grote en kleine gemeenten?
Ja.
In de richtlijn is het basissalaris gebaseerd op leeftijd en een gemeente van 700 leden/doopleden.
Bij elke 100 leden/doopleden meer wordt een toeslag gedaan.

(De getallen even uit mijn hoofd, ik heb ze hier niet paraat en ook niet uit mijn hoofd geleerd.)
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Luther schreef:
Diederik de GG-er schreef:Er is overigens wel een grote kans dat de gemeente die gisteren een teleurstellend bericht ontvingen, nu nóg een ledenvergadering plannen, om kand. H. Brons te beroepen.
Sorry, maar het beroepingswerk is een voluit geestelijke zaak, dat niet lichtvaardig ter hand genomen mag worden. Het is altijd goed om na een nieuwe bedankbrief ernstig te overwegen wat hiermee Gods stem is en een periode van bezinning in acht te nemen.
Zouden ze dat echt doen, is dat wel eens eerder gebeurt? Dan hoop ik toch dat kand. Brons vandaag beslist. Het is natuurlijk ook weer geen loterij.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

wanneer kandidaat Brons naar een gemeente toe moet die hem nog niet beroepen heeft dan neemt hij nu niets aan totdat hij wel een beroep krijgt van die gemeente, zie het voorbeeld van ds. Boeder
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Curatorium schreef:
Luther schreef:
Diederik de GG-er schreef:Er is overigens wel een grote kans dat de gemeente die gisteren een teleurstellend bericht ontvingen, nu nóg een ledenvergadering plannen, om kand. H. Brons te beroepen.
Zouden ze dat echt doen, is dat wel eens eerder gebeurt? Dan hoop ik toch dat kand. Brons vandaag beslist. Het is natuurlijk ook weer geen loterij.
Ja, dat is vaker gebeurd.
1998: kand. J. Schipper kreeg, nadat ze eerder kand. C. van Krimpen of kand. A. Schot hadden beroepen, nog beroepen van Boskoop, Den Haag, Gouda, Nieuw-Beijerland, 's-Gravenpolder, Leerdam, Middelburg-Zuid, Middelharnis, Vlaardingen en Westkapelle. Hij ging naar 's-Gravenpolder.
2002: kand. G. Hoogerland kreeg, nadat ze eerder kand. B.J. van Boven of kand. A. Verschuure hadden beroepen, nog beroepen van Kampen, Rotterdam-Zuid en Wageningen. Hij ging naar Drachten.
2004: kand. E. Bakker kreeg beroep van Urk en nam het aan; eerder hadden ze kand. J.M.D. de Heer beroepen.
2005: kand. G. van Manen kreeg een beroep van Brakel, nadat kand. E.C. Adams voor hun beroep had bedankt. Kand. Van Manen ging echter naar Middelharnis.
2009: kand. K. Boeder kreeg, nadat ze eerder kand. G. Bredeweg of kand. J. van Rijswijk hadden beroepen, beroepen van Aalburg, Leerdam, Middelburg-Zuid, Middelharnis, Nieuwdorp, Ouddorp, Rhenen en Terwolde-De Vecht. Het laatstgenoemde beroep nam hij aan.
2010: kand. S. Maljaars kreeg nog de beroepen van Emmeloord, Middelharnis, Ridderkerk-Slikkerveer en Terneuzen, nadat deze gemeenten eerst kand. G.W.S. Mulder hadden beroepen. Hij nam dat van Middelharnis aan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Diederik de GG-er
Contacteer:

Luther schreef:
Curatorium schreef:
Luther schreef:
Ja, dat is vaker gebeurd.
1998: kand. J. Schipper kreeg, nadat ze eerder kand. C. van Krimpen of kand. A. Schot hadden beroepen, nog beroepen van Boskoop, Den Haag, Gouda, Nieuw-Beijerland, 's-Gravenpolder, Leerdam, Middelburg-Zuid, Middelharnis, Vlaardingen en Westkapelle. Hij ging naar 's-Gravenpolder.
2002: kand. G. Hoogerland kreeg, nadat ze eerder kand. B.J. van Boven of kand. A. Verschuure hadden beroepen, nog beroepen van Kampen, Rotterdam-Zuid en Wageningen. Hij ging naar Drachten.
2004: kand. E. Bakker kreeg beroep van Urk en nam het aan; eerder hadden ze kand. J.M.D. de Heer beroepen.
2005: kand. G. van Manen kreeg een beroep van Brakel, nadat kand. E.C. Adams voor hun beroep had bedankt. Kand. Van Manen ging echter naar Middelharnis.
2009: kand. K. Boeder kreeg, nadat ze eerder kand. G. Bredeweg of kand. J. van Rijswijk hadden beroepen, beroepen van Aalburg, Leerdam, Middelburg-Zuid, Middelharnis, Nieuwdorp, Ouddorp, Rhenen en Terwolde-De Vecht. Het laatstgenoemde beroep nam hij aan.
2010: kand. S. Maljaars kreeg nog de beroepen van Emmeloord, Middelharnis, Ridderkerk-Slikkerveer en Terneuzen, nadat deze gemeenten eerst kand. G.W.S. Mulder hadden beroepen. Hij nam dat van Middelharnis aan.
Nou, dat bedoelde ik nou, dan moet je ook niet zeggen dat zoiets (volgens jou) eigenlijk niet kan, omdat men moet nadenken waarom er bedankt is.
Het kan dus heel goed zijn dat een gemeente die nu kand. H. van der Heiden had beroepen, de gemeente is waar kand. H. Brons naartoe moet. Dat heeft niets met een lot uit de loterij te maken. Het enigste wat ik kan bedenken, waarom zulke dingen zo gaan, is dat het een beproeving is van de Heere.

Het is overigens niet nieuw. Ook vroeger gebeurde dit al. Kand. M. Mondria kreeg weinig beroepen; tot op een gegeven moment de gemeente van Waardenburg (die eerst kand. J. Driessen had beroepen) een beroep op hem uitbracht. Nog voor dat de beroepsbrief was bezorgd, nam hij dit beroep aan, niet wetende dat hij er 42 jaar later nog zou dienen.
Één van de grootste kwalen van de mens is zijn tomeloze nieuwsgierigheid naar dingen die hij NÍÉT kán en NÍÉT wíl doorgronden...
Diederik de GG-er
Contacteer:

Luther schreef:
Diederik de GG-er schreef:Verder: ik hoop dat ook de andere twee kandidaten snel een beroep mogen aannemen. Ik kan me voorstellen dat de gemeenten in grote spanning afwachten, hopen en bidden of hij naar hun gemeente gaat; en ik met hun.
Doe toch niet zo gestresst. Gemeenten moeten rustig afwachten. Die grote spanning heeft veel meer iets van grote sensatie. Kandidaten hebben 6 weken de tijd om voor een beroep te beslissen.
Er is overigens wel een grote kans dat de gemeente die gisteren een teleurstellend bericht ontvingen, nu nóg een ledenvergadering plannen, om kand. H. Brons te beroepen.

Jij weet zelf ook dat het nooit langer dan 2 weken tot 3 weken duurt (uitgezonderd als er een 'tweede ronde' komt). Dat jij mij persoonlijk niet kunt uitstaan, kan ik niets aan doen. Maar je moet nu ook niet, omdat ik toevallig deze reactie schrijf, er mij persoonlijk steeds op 'aanvallen'...
Auto

Bericht door Auto »

Diederik de GG-er schreef:
Luther schreef:

Jij weet zelf ook dat het nooit langer dan 2 weken tot 3 weken duurt (uitgezonderd als er een 'tweede ronde' komt). Dat jij mij persoonlijk niet kunt uitstaan, kan ik niets aan doen. Maar je moet nu ook niet, omdat ik toevallig deze reactie schrijf, er mij persoonlijk steeds op 'aanvallen'...
Misschien nog eens kijken naar je eigen onderschrift?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Diederik de GG-er schreef:Jij weet zelf ook dat het nooit langer dan 2 weken tot 3 weken duurt
Ja, dat kan zijn, maar die drie weken zijn nog lang niet om. Spanning is heel niet nodig, althans niet voor gemeenteleden.
(uitgezonderd als er een 'tweede ronde' komt).
Alleen dit woordgebruik al.... :bobo
Dat jij mij persoonlijk niet kunt uitstaan, kan ik niets aan doen. Maar je moet nu ook niet, omdat ik toevallig deze reactie schrijf, er mij persoonlijk steeds op 'aanvallen'...
Ik zou niet eens weten wie je bent, dus vat het niet persoonlijk op. Ik val je niet aan, maar je doet zo enorm hijgerig en emotioneel. Maakt het jou iets uit of je vandaag een beslissing hoort, of over twee weken?
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Waarom beroepen als er toch een tweede ronde komt. Laat dan de kandidaten gewoon kiezen uit de vacante gemeenten die hen willen, want daar komt het nu dus ook op neer.
Hopelijk gaat kand. Brons gewoon naar Vlaardingen of een van de anderen, dat zijn tenslotte de gemeenten die voor hem gekozen hebben.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Diederik de GG-er schreef:
Luther schreef:1998: kand. J. Schipper kreeg, nadat ze eerder kand. C. van Krimpen of kand. A. Schot hadden beroepen, nog beroepen van Boskoop, Den Haag, Gouda, Nieuw-Beijerland, 's-Gravenpolder, Leerdam, Middelburg-Zuid, Middelharnis, Vlaardingen en Westkapelle. Hij ging naar 's-Gravenpolder.
Nou, dat bedoelde ik nou, dan moet je ook niet zeggen dat zoiets (volgens jou) eigenlijk niet kan, omdat men moet nadenken waarom er bedankt is.
Misschien even iets beter lezen! Ik heb niet gezegd dat het niet kán, maar ik heb willen zeggen dat ik een dergelijke gang van zaken - behoudens een uitzondering - onjuist vind.
Het kan dus heel goed zijn dat een gemeente die nu kand. H. van der Heiden had beroepen, de gemeente is waar kand. H. Brons naartoe moet. Dat heeft niets met een lot uit de loterij te maken. Het enigste wat ik kan bedenken, waarom zulke dingen zo gaan, is dat het een beproeving is van de Heere.
Dat zou kunnen, maar het gevaar is ook dat dat er van gemaakt wordt. Want dan wordt het extra bijzonder... Als kand. Brons 4 beroepen heeft, dan zijn dat de roepstemmen die van Godswege tot hem komen. Je kunt nog zo zeker weten dat je ergens heen 'moet', maar als de roepstem van de Heere (via de beroepen) anders is, dan moet je je misschien toch afvragen, of je Gods 'moeten' wel goed hebt begrepen. Het is bekend dat wijlen ds. A.W. Verhoef als student wist dat hij naar Beekbergen moest. Toen kwamen de beroepen in 1963... en jawel, ook Beekbergen zat erbij. Maar hij mocht niet! Later (in 1989) is hij alsnog naar Beekbergen gegaan.
Kandidaten en studenten zijn ook maar mensen...

En ik ga ervan uit dat een gemeente weloverwogen een beroep op kandidaat Van der Heiden heeft uitgebracht. Dan kan het toch niet zo zijn dat je na een week zegt: Dat was niet helemaal juist, nu gaan we weloverwogen kand. Brons of Zondag beroepen. Ik weet wel dat dit misschien heel vreemde stellingen zijn, maar ik zeg dit ook om te prikkelen en tot nadenken te stemmen. Afgelopen week twitterde ds. W.C.J. van Blijderveen (HHK): "Het beroepingswerk in de kerk kent altijd duidelijke voorkeuren. Je bent populair of je bent het niet. Hoe komt men tot een beroep? #gergem" Het was een prikkelende vraag die tot nadenken stemt!
Het is overigens niet nieuw. Ook vroeger gebeurde dit al. Kand. M. Mondria kreeg weinig beroepen; tot op een gegeven moment de gemeente van Waardenburg (die eerst kand. J. Driessen had beroepen) een beroep op hem uitbracht. Nog voor dat de beroepsbrief was bezorgd, nam hij dit beroep aan, niet wetende dat hij er 42 jaar later nog zou dienen.
Dat wist de gemeente ook niet. Ik vermoed dat ze in Waardenburg niet geloven dat - zoals het spreekwoord zegt - de dominee een voorbijganger is. (Sorry, een grapje! :) )

Maar het zou fijn zijn als je gewoon de feiten onderzoekt die je hier opschrijft. Kandidaat Mondria had juist heel veel beroepen (44); Kand. Driessen had er 20 en kand. Paul had er 13. Snel daarna kwamen beroep 45 en 46 bij kand. Mondria binnen, namelijk Nieuwerkerk ZLD (hadden eerst kand Paul beroepen) en Waardenburg (hadden eerst kand. Driessen beroepen).
Alles te vinden op GerGemInfo.nl
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Luther: blijkbaar leeft dit bij de kerkenraden/gemeenteleden niet zo. Vind jij dat dit opgelegd moet worden van bijvoorbeeld de synode? Dus een regel dat wanneer je als gemeente een kandidaat beroepen hebt je daarna binnen 1 jaar niet nog een kandidaat mag beroepen of gaat je dit te ver?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

FlyingEagle schreef:Luther: blijkbaar leeft dit bij de kerkenraden/gemeenteleden niet zo. Vind jij dat dit opgelegd moet worden van bijvoorbeeld de synode? Dus een regel dat wanneer je als gemeente een kandidaat beroepen hebt je daarna binnen 1 jaar niet nog een kandidaat mag beroepen of gaat je dit te ver?
Nee, dat vind ik niet. Bij voorkeur moet je op dit punt niet al teveel regelen op synodeniveau.
Het gaat ook meer om een andere manier van denken over het beroepingswerk, dan andere regels.
Ik zou me ook kunnen voorstellen dat een kandidaat het gewoon nog niet weet... en dan de rust over een beroep pas komt na enkele weken.

Het kan in dit jaar ook zo zijn, dat een kerkenraad besloten heeft om geen kandidaten te kandideren, maar dat de kerkenraad daarin verkeerd gehandeld heeft. Dan zal de nu beroepen predikant bedanken en wellicht is het dan na enkele weken zo, dat alsnog een kandidaat gesteld wordt.
Gesloten