Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

huisman

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
Snuf schreef:
Floppy schreef:
huisman schreef:...
2. Het verslag in het RD van de synode preek van een kerkelijke nazaat van dr Steenblok (namelijk ds J. Roos) verheugd mij zeer.
Op de grammaticale misser na sluit ik me aan bij huisman. Is de dienst ergens integraal te beluisteren?
Ik zag het ook, maar zou dit eerder onder spelling dan onder grammatica scharen.
Toch niet. Werkwoordvervoeging behoort tot de grammatica.
Dat verheugt mij zeer. :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: nu het onderscheid wat de prediking doet. Verklaard het de zielslegering? En dat hoeft dan nog niet eens in elke preek, maar sluit de prediking niet aan bij de beleving van de ziel, en nogmaals, men zou me van subjectivisme kunnen betichten, ware het niet, dat dit de bevinding is van al het geoefende volk, dat die prediking het innerlijke mist.
Wat was de Bijbelse opdracht ook alweer? Verklaar de zielslegering?
Of was het nou: Predik het evangelie?
Evangelie? Blijde boodschap?
~~Soli Deo Gloria~~
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:DIA moet het ook omdraaien denk ik en eerst definiëren wat hij onder bevindelijke prediking verstaat.
Eerder werd al geconstateerd dat er verschillen zijn tussen bijvoorbeeld de puriteinen en bepaalde predikingen in de GG. Wat is dan bevindelijk?
Ik vind de predikingen van ds Huisman of ds Harinck of ds Vreugdenhil zeer bevindelijk maar ik schat zo in dat DIA daar anders over denkt.
Ziedaar, al verschillende definities van bevindelijk.
Weten we dat niet meer dan? Laten we eens iets persoonlijk zeggen voor deze ene keer. Ik ben dat niet gewend en het wordt me als uit de mond geperst. Een preek van dominees als genoemd hoeft niet helemaal fout te zijn, kan zelfs een hele waarheid zijn. Maar dan het onderscheid: En dat is niet subjectief, hoewel het dat ook kán zijn, naar daar ga ik nu niet op in, nu het onderscheid wat de prediking doet. Verklaard het de zielslegering? En dat hoeft dan nog niet eens in elke preek, maar sluit de prediking niet aan bij de beleving van de ziel, en nogmaals, men zou me van subjectivisme kunnen betichten, ware het niet, dat dit de bevinding is van al het geoefende volk, dat die prediking het innerlijke mist. Begrijp verstandelijk, dat in een wedergeboren mens een nieuw deel leeft. Een wedergeboren deel, dat continue strijd moet leveren, tegen de oude mens tot de dood toe. Wordt dat nieuwe deel, die nieuwe schepping niet gevoed dan gaat het kwijnen. Ds. P. Blok zei het eens zo kernachtig: Onder zo'n preek zit een levende ziel te sterven. Ik geloof dat het dat is, als de ziel niet geestelijk gevoed wordt dat de ziel het onder zo'n prediking, al is die voorwerpelijk helemaal niet verkeerd het niet uit kan houden. Verder ga ik niet, anders wordt het te persoonlijk.
Om te weten wat bevinding is, ik zeg het voorzichtig, denk ik dat we moeten weten bij ondervinding wat bevinding inhoudt.

En nu KUNNEN we het weten, en dat wisten we wel, wat bevinding is. Maar we willen tegenwoordig vaak een gevoel, emotie tot bevinding verheffen en dat is het niet.
Mooi omschreven DIA. Ik denk wel eens: zijn we niet veel te theoretisch en analytisch bezig op dit forum? (Met name in de theologie-topics.) Of leent een internetforum zich gewoonweg niet om vrij te spreken over de bevinding?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Pimpelmees schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef:DIA moet het ook omdraaien denk ik en eerst definiëren wat hij onder bevindelijke prediking verstaat.
Eerder werd al geconstateerd dat er verschillen zijn tussen bijvoorbeeld de puriteinen en bepaalde predikingen in de GG. Wat is dan bevindelijk?
Ik vind de predikingen van ds Huisman of ds Harinck of ds Vreugdenhil zeer bevindelijk maar ik schat zo in dat DIA daar anders over denkt.
Weten we dat niet meer dan? Laten we eens iets persoonlijk zeggen voor deze ene keer. Ik ben dat niet gewend en het wordt me als uit de mond geperst. Een preek van dominees als genoemd hoeft niet helemaal fout te zijn, kan zelfs een hele waarheid zijn. Maar dan het onderscheid: En dat is niet subjectief, hoewel het dat ook kán zijn, naar daar ga ik nu niet op in, nu het onderscheid wat de prediking doet. Verklaard het de zielslegering? En dat hoeft dan nog niet eens in elke preek, maar sluit de prediking niet aan bij de beleving van de ziel, en nogmaals, men zou me van subjectivisme kunnen betichten, ware het niet, dat dit de bevinding is van al het geoefende volk, dat die prediking het innerlijke mist. Begrijp verstandelijk, dat in een wedergeboren mens een nieuw deel leeft. Een wedergeboren deel, dat continue strijd moet leveren, tegen de oude mens tot de dood toe. Wordt dat nieuwe deel, die nieuwe schepping niet gevoed dan gaat het kwijnen. Ds. P. Blok zei het eens zo kernachtig: Onder zo'n preek zit een levende ziel te sterven. Ik geloof dat het dat is, als de ziel niet geestelijk gevoed wordt dat de ziel het onder zo'n prediking, al is die voorwerpelijk helemaal niet verkeerd het niet uit kan houden. Verder ga ik niet, anders wordt het te persoonlijk.
Om te weten wat bevinding is, ik zeg het voorzichtig, denk ik dat we moeten weten bij ondervinding wat bevinding inhoudt.

En nu KUNNEN we het weten, en dat wisten we wel, wat bevinding is. Maar we willen tegenwoordig vaak een gevoel, emotie tot bevinding verheffen en dat is het niet.
Mooi omschreven DIA. Ik denk wel eens: zijn we niet veel te theoretisch en analytisch bezig op dit forum? (Met name in de theologie-topics.) Of leent een internetforum zich gewoonweg niet om vrij te spreken over de bevinding?
Ik geloof persoonlijk dat het laatste het geval is.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Discussie over bevinding is lastig als men verschillende definities daarvoor heeft/hanteert.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Discussie over bevinding is lastig als men verschillende definities daarvoor heeft/hanteert.
Zijn er verschillende definities dan?
En welke is een andere definitie dan?
Volgens mij is niet over alles te discussiëren,
niet eerder dan wanneer men alles ter discussie stelt.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Psalm 46: God is ons een Toevlucht en Sterkte; Hij is krachtelijk bevonden een Hulp in benauwdheden.
Bevonden, dat is het woord bevinding.

en hier Romeinen 5v1 Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus;
2 Door Welken wij ook de toeleiding hebben door het geloof tot deze genade, in welke wij staan, en roemen in de hoop der heerlijkheid Gods.
3 En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende, dat de verdrukking lijdzaamheid werkt;
4 En de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop;
5 En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven.

Bevinding is dat Gods woord waar wordt in mijn leven.
Dat je mag weten Christus is voor mij gestorven en ik ben verlost van de vloek van de wet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Psalm 46: God is ons een Toevlucht en Sterkte; Hij is krachtelijk bevonden een Hulp in benauwdheden.
Bevonden, dat is het woord bevinding.

en hier Romeinen 5v1 Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus;
2 Door Welken wij ook de toeleiding hebben door het geloof tot deze genade, in welke wij staan, en roemen in de hoop der heerlijkheid Gods.
3 En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende, dat de verdrukking lijdzaamheid werkt;
4 En de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop;
5 En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven.

Bevinding is dat Gods woord waar wordt in mijn leven.
Dat je mag weten Christus is voor mij gestorven en ik ben verlost van de vloek van de wet.
Vanmogen kwam ik ongezocht bij een preek van Florentius Custerus over Romeinen 5:4
We lezen daar: 'En de lijdzaamheid (werkt) bevinding"
Ik heb de preek nog niet gelezen, heb wel gezien dat hij spreekt over: "de aard van de taal en de
volgorde der woorden eist dat voorgaande woord 'werkt' hierdoor wordt verstaan. zo de volle zin is:
De lijdzaamheid werkt bevinding."

Twee zaken:
Van de lijdzaamheid
Van de bevinding als vrucht van de lijdzaamheid.

We hopen deze preek vandaag te lezen.
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Discussie over bevinding is lastig als men verschillende definities daarvoor heeft/hanteert.
Zijn er verschillende definities dan?
En welke is een andere definitie dan?
Volgens mij is niet over alles te discussiëren,
niet eerder dan wanneer men alles ter discussie stelt.
Ja er zijn verschillende definities.
Ik vind de prediking van de Puriteinen en o.a van ds Huisman zeer bevindelijk. De oproepen tot geloof en bekering, de ernst, de liefde, de evenwichtigheid tussen zonde en genade.
Ik vind predikingen waarin steeds een andere tekst als kapstok wordt gebruikt om hetzelfde steeds te herhalen niet bevindelijk.
Ook predikingen waarin naar voren komt dat Gods volk dit en dit beleefd, dan zus en zo, dan dit, en dan kan het wel eens dat, en dan gevoeld het dit en dergelijke niet bevindelijk.
Niet dat dit perse verkeerd is, maar dit is niet bevindelijk.

Bevindelijk is de evenwichtigheid tussen zonde en genade, dood en leven, vloek en zegen, de blijde boodschap, het evangelie. Dat is bevindelijk.
samanthi

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Pimpelmees schreef:
-DIA- schreef:

Ik geloof persoonlijk dat het laatste het geval is.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... =bevinding
Tja hier kwamen we er ook niet echt uit
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
aboricultura

Bericht door aboricultura »

Ik Heb pas een citaat van dr Steenblok aangehaald bij een studie groep in onze gemeente. Ik wist dat ik reacties zou krijgen maar ik was toch perplex.
De meest felle reacties kwamen toch uit de hoek van de ger gem terwijl mijn herstelde broeders niet veel zeiden.
Ik snap er niks van terwijl toch de broeders uit de ger gem het dichtst bij dr Steenblok staan of stonden misschien.
Deze man word in mijn ogen zeer ondergewaardeerd het is zeer de moeite waard om zijn geschriften te lezen en te onderzoeken.
Dr Steenblok was ook een man van zijn tijd met die achtergrond moet je ook zijn geschriften lezen.
En dan blijven er zeker na het lezen vaagtekens over maar die heb je bij Calvijn ook.
heb dan de waarheid en de vrede lief
-DIA-

Bericht door -DIA- »

aboricultura schreef:Ik Heb pas een citaat van dr Steenblok aangehaald bij een studie groep in onze gemeente. Ik wist dat ik reacties zou krijgen maar ik was toch perplex.
De meest felle reacties kwamen toch uit de hoek van de ger gem terwijl mijn herstelde broeders niet veel zeiden.
Ik snap er niks van terwijl toch de broeders uit de ger gem het dichtst bij dr Steenblok staan of stonden misschien.
Deze man word in mijn ogen zeer ondergewaardeerd het is zeer de moeite waard om zijn geschriften te lezen en te onderzoeken.
Dr Steenblok was ook een man van zijn tijd met die achtergrond moet je ook zijn geschriften lezen.
En dan blijven er zeker na het lezen vaagtekens over maar die heb je bij Calvijn ook.
Juist door de nauwe banden, werd de breuk zo pijnlijk en in feite niet bespreekbaar.
Dat maakt het zo erg moeilijk.
ejvl

Bericht door ejvl »

aboricultura schreef:Ik Heb pas een citaat van dr Steenblok aangehaald bij een studie groep in onze gemeente. Ik wist dat ik reacties zou krijgen maar ik was toch perplex.
En als je het zonder naam zou doen?
aboricultura

Bericht door aboricultura »

Zonder naam ja heb ik ook wel eens gedaan en dan vindt iedereen het prachtig en mooi zelfs de dominee al is hij wel huiverig voor Steenblok maar ik merk dat er maar weinig kennis is bij hem over deze dr. Hij weet meer van dr de Vries of Vlastuin eigen kleur denk ik.

Dia misschien heb je gelijk maar ik had meer commentaar verwacht van de herstelde broeders en zusters dan van de ger gem ers die toch de zelfde wortels hebben als de ger gem in ned van dr Steenblok. Ik had eigenlijk meer begrip verwacht en geen aanval.
Het spijt me erg dat ik het zeg maar het leek er op dat ze anti Steenblok opgevoed zijn, maar gezien de leeftijd stammen ze ook van net na 1953 en komen ze uit de omgeving van Gouda.
heb dan de waarheid en de vrede lief
-DIA-

Bericht door -DIA- »

aboricultura schreef:Zonder naam ja heb ik ook wel eens gedaan en dan vindt iedereen het prachtig en mooi zelfs de dominee al is hij wel huiverig voor Steenblok maar ik merk dat er maar weinig kennis is bij hem over deze dr. Hij weet meer van dr de Vries of Vlastuin eigen kleur denk ik.

Dia misschien heb je gelijk maar ik had meer commentaar verwacht van de herstelde broeders en zusters dan van de ger gem ers die toch de zelfde wortels hebben als de ger gem in ned van dr Steenblok. Ik had eigenlijk meer begrip verwacht en geen aanval.
Het spijt me erg dat ik het zeg maar het leek er op dat ze anti Steenblok opgevoed zijn, maar gezien de leeftijd stammen ze ook van net na 1953 en komen ze uit de omgeving van Gouda.
Dat is voor een deel ook zo. Er werd over het algemeen niet over doorgesproken.
De term 'uitgetredenen' zegt op zich al veel, en klinkt iets denigrerend, en zo werd er op veel
plaatsen ook werkelijk over gesproken. Eigenlijk kwam er pas voor het eerst bredere erkenning van
een verkeerd handelen toen ds. Golverdingen het ook zei.
Plaats reactie