Beroepingswerk discussie

Luther
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Luther »

johannes123 schreef:Laat kandidaat Brons maar lekker naar dr classis Ridderkerk komen! Daar is hij ook hard nodig
Veel of weinig beroepen zegt niet, ze hebben er maar 1 nodig.
Hèhè, eindelijk een nuchter antwoord!
Uiteindelijk heb je maar 1 beroep nodig!
En als het goed is, krijg je ook maar 1 beroep.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:Op dezelfde manier aangaande toon preken dan als hij bij de ontbijttafel om de hagelslag vraagt.
Niet overdrijven. Een prediker van Gods Woord mag van mij wat meer stijl gebruiken.
Ik heb het niet over woordkeuze's maar de toon. Zoals Spurgeon zei, zo natuurlijk mogelijk.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Over de stem/stemgebruik hield Spugeon zelfs een heel college, zie zijn Pastorale adviezen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:
ejvl schreef:Op dezelfde manier aangaande toon preken dan als hij bij de ontbijttafel om de hagelslag vraagt.
Niet overdrijven. Een prediker van Gods Woord mag van mij wat meer stijl gebruiken.
Ik heb het niet over woordkeuze's maar de toon. Zoals Spurgeon zei, zo natuurlijk mogelijk.
Natuurlijk heb ik het ook over de toon. En verder mag er best verschil zijn: tussen ds. Van der Poel en ds. Du Marchie van Voorthuysen zat ook verschil in stijl.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Dat lost zich vanzelf op; in een preek zal het woord 'hagelslag' niet snel voorkomen... :OO3
(Of het moet zijn in een preek over de 7e plaag in Egypte.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
mark85

Bericht door mark85 »

De tijd zal het leren welke plaats het wordt.
Er komen nog wat gemeentes die gaan beroepen natuurlijk.

Gewone taal spreken is inderdaad wel het beste.

Maar wat zijn de voorbeelden van ds. die dit dan niet doen?

[Spreek met respect over ambtsdragers!]
DDD

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Waarom moet iedereen perse gewoon zijn?

Zolang het maar correct Nederlands is, vind ik het prima. Je moet de stukjes van ds. Doornenbal eens lezen. Die waren niet gewoon, maar desalniettemin beantwoordden ze prima aan hun doel.

Ik moet zeggen dat ik het er niet zo op heb als mensen zo nodig gewoon willen zijn. Meestal hebben ze ook weinig bijzonders te melden.
Volgens mij bedoelen we precies hetzelfde. Waarom zou iemand zich anders voordoen dan 'ie is, z'n stem anders gaan gebruiken, andere taal gaan gebruiken, enkel omdat 'ie dominee is?
Je begrijpt het niet goed. Die aparte toon komt nauwelijks nog voor, alleen bij het votum gedragen sommige predikanten zich wat vreemd.
KB_

Bericht door KB_ »

Curatorium schreef:Het is overigens te hopen dat er ook wat kandidaten naar de classes mogen gaan waar weinig predikanten zijn. Dan denk ik voornamelijk aan Rotterdam, Tholen en Amsterdam. In sommige classes in de GG is een consulent ook een echte consulent, in anderen komt de consulent een keer langs voor H.A., begrafenissen en that's it. Logisch als je veel gemeenten onder je hebt, maar voor de gemeenten zelf is het nogal nadelig.
vergeet de gemeente in nieuw-zeeland niet!! menselijk gesproken is de nood daar het hoogst. daar is de classis amsterdam nog niks bij.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Lekker, hagelslag! ;)

Ben het overigens wel helemaal met je eens!!
samanthi

Bericht door samanthi »

Ik heb weleens gehoord dat die zogenaamde kanseltaal, met rollende rrr en en overdreven n op het slot de e was meer een à, komt uit de tijd dat er geen of later niet toereikend geluids apparatuur was, het stemgeluid moest verder dragen en duidelijk zijn, als je toespraken uit de WOII hoort, hoor je datzelfde, oude dominees hebben deze kanseltaal geleerd en daar hoor je het ook vaak terug.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD

Bericht door DDD »

Dat is dan waarschijnlijk weer iets heel anders dan een simplistische en zeurderige voordracht...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

samanthi schreef:Ik heb weleens gehoord dat die zogenaamde kanseltaal, met rollende rrr en en overdreven n op het slot de e was meer een à, komt uit de tijd dat er geen of later niet toereikend geluids apparatuur was, het stemgeluid moest verder dragen en duidelijk zijn, als je toespraken uit de WOII hoort, hoor je datzelfde, oude dominees hebben deze kanseltaal geleerd en daar hoor je het ook vaak terug.
Hebben we het wel over hetzelfde fenomeen dan?
Natuurlijk, als iemand zonder geluidsinstallatie een grote ruimte met veel galm moet 'bespreken', zal hij z'n stem verheffen, langzaam gaan spreken en heel duidelijk gaan articuleren.
Maar als een huisvader die met vrouw en kinders heel normaal praat, opeens een heel ander toontje opzet zodra hij gaat Bijbellezen of voorgaat in gebed, dan hebben we het over iets heel anders. Dat heeft niks met akoestische problemen of met het ontbreken van een geluidsinstallatie te maken.
En toch: het komt voor. Ik weet van heel nabij dat een van de inmiddels overleden kopstukken uit de GG een verschrikkelijke hekel had aan de preektoon. Maar zodra hij op de kansel stond, was die toon er weer, en hij kon het knopje niet vinden om die preektoon uit te schakelen. Wonderlijk, maar waar.
~~Soli Deo Gloria~~
huisman

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Waarom moet iedereen perse gewoon zijn?

Zolang het maar correct Nederlands is, vind ik het prima. Je moet de stukjes van ds. Doornenbal eens lezen. Die waren niet gewoon, maar desalniettemin beantwoordden ze prima aan hun doel.

Ik moet zeggen dat ik het er niet zo op heb als mensen zo nodig gewoon willen zijn. Meestal hebben ze ook weinig bijzonders te melden.
Volgens mij bedoelen we precies hetzelfde. Waarom zou iemand zich anders voordoen dan 'ie is, z'n stem anders gaan gebruiken, andere taal gaan gebruiken, enkel omdat 'ie dominee is?
Zou er verschil mogen zijn als ik Gods Woord lees of een presentatie geef voor mijn werk ?

Dat een stem totaal veranderd in een priesterlijke RK zangstem heb ik altijd onbegrijpelijk gevonden in de (O)GG(iN)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:Zou er verschil mogen zijn als ik Gods Woord lees of een presentatie geef voor mijn werk ?
Dat een stem totaal veranderd in een priesterlijke RK zangstem heb ik altijd onbegrijpelijk gevonden in de (O)GG(iN)
Gisteren las ik een preek van ds. Florentius Costerus over Ezechiël 36:26. In deze waarschuwt hij voor dit fenomeen...
ds. F. Costerus schreef:"Ook veel vrome zielen maken zich daaraan schuldig, namelijk dat zij zich gewennen aan een houding die alleen maar schijn is. Ze laten hun hoofd hangen als een bieze en misvormen hun gezicht. Ze gebruiken hun stem, die de Schepper gegeven heeft, op een wonderlijke en gemaakte manier, zodat men hen niet kan verstaan. Ze willen zichzelf herkenbaar maken, en daarom veranderen, ja bederven ze hun manier van spreken, alsof ze door die gedragen toon en stembuigingen eerbiedwaardiger zouden zijn dan anderen. Ach, waartoe kan een mens vervallen, als hij zijn eigen gedachten als de hoogste wijsheid aanneemt en wijzer wil zijn dan God hem geleerd heeft. Ik vraag u met klem, spiegelt u aan de Farizeeën en Schriftgeleerden. Waarin bestond al hun heiligheid? Alleen uiterlijke dingen. Waarin bestond hun godsdienst? In niets anders dan nagemaakt werk. Ze verbeeldden zich dat zij persoonlijk heilig waren: 'Houd u bij uzelf, en nader tot mij niet, want ik ben heiliger dan gij.' (Jesaja 65: 5) Zij rechtvaardigen zich voor de mensen (Lukas 16:15). Zij mismaken hun aangezichten en trekken een droef gezicht, opdat zij door de mensen gezien zullen worden (Mattheüs 6:16). (...) Niemand moet denken dat het hem niet aangaat, want al zijn wij vernieuwd en wedergeboren, wij hebben toch dagelijkse vernieuwing nodig. Wat is er nog veel van dat oude verderf in ons hart aanwezig!"
DDD

Bericht door DDD »

Ik had het er gisteren over met een vriend. Misschien is de herkomst wel van vóór het christendom. Sommige predikanten zingen een soort mantra, waar je van in trance kunt raken.

Maar goed. Ik denk dat er ook een verband is met de wens vooral een beetje knullig over te komen. Dat zou dan eenvoudig en nederig zijn. Ik vind het meer bespottelijk, maar dat zal door de betreffende predikanten eerder als aanmoediging worden gezien. Want het Evangelie is de Grieken immers een dwaasheid.

En het zijn voor zover ik het nu heb meegemaakt altijd types die niet gecorrigeerd worden, ook niet door de kerkenraad.
Gesloten