Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

DIRO

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door DIRO »

Zometeen volgt er een persconferentie in Nieuwspoort en vanavond zitten de hoofdrolspelers bij Pauw :haha
DDD

Bericht door DDD »

DIRO schreef:Zometeen volgt er een persconferentie in Nieuwspoort en vanavond zitten de hoofdrolspelers bij Pauw :haha
Dat laatste zou anders wel heel goed zijn. Dat scheelt weer een hoop evangelisatiefolders etc, waarvan het nut te betwijfelen is, nu veel mensen geen folders lezen of zelfs nauwelijks meer lezen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Triest!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Martijn

Bericht door Martijn »

Auto schreef:Zo kan iedereen even lucht happen na de hype van vandaag
En dan morgen er weer tegenaanAfbeelding
Hopelijk wordt er net zoveel veel voor gebeden als dat er om nieuws gevraagd wordt.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Curatorium

Bericht door Curatorium »

huisman schreef:Niemand toegelaten vandaag. Bron RD.
Triest.
Maar nog 2 dagen te gaan, hopen op meer.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Luther schreef:
Je moet niet alles zo serieus nemen...:P
:tas
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Orchidee schreef:Triest!
Enerzijds deel ik je gevoel van teleurstelling. Dit zijn dagen waarin ik uitzie naar een zegen voor de Ger.Gem.
Anderzijds... wij waren er niet bij. Wij weten niet hoeveel mannen vandaag "op geweest zijn", wij weten niet wie zij waren, wij weten niet wat de beraadslagingen van de curatoren waren. Misschien is het wel heel goed dat er mannen niet zijn toegelaten. Ik weet het niet. Wie wel?

Tegelijkertijd blijf ik uitzien naar (jonge)mannen, door God geroepen om in Zijn Naam Zijn Woord te openen en de gemeenten te dienen.

Juist daarom snap ik de jolige sfeer in dit topic niet helemaal. Ik snap de zotternij van de hijgerigheid wel, maar wordt in de lol de ernst niet gemist? Wordt de nood van de lege kansels niet gevoeld? Wordt, ook door mensen van buiten de Ger.Gem., de zorg niet gezien?
- Niet meer zo actief -
GG-er

Bericht door GG-er »

Ik lees al enkele jaren mee op RF, elk jaar alleen in de curatoriumperiode.
Ik moet zeggen dat ik soms erg verbaasd ben.

Verbaasd over:
- het hijgen naar nieuwtjes
- de kritiek op het curatorium
- de geintjes die over deze ernstige zaken worden gemaakt
- de mensen die menen al conclusies te kunnen trekken op basis van wat er vorig jaar gebeurde
- enz enz

Let wel: ik ben ook een mens, met dezelfde aard als anderen.
Toch zou ik enkele opmerkingen willen plaatsen:
- Komt het hijgen door nieuwsgierigheid, of door een diep gevoel van betrokkenheid en besef van de ernst van het predikantentekort?
- Heb je, voor je kritiek leverde, ook gebeden voor de curatoren?
- We belijden de voorzienigheid Gods, ook met betrekking tot het curatorium. Zijn geintjes dan gepast?

Ik zou willen pleiten voor gebed (voor curatoren, de mannen die gehoord worden en het gehele kerkverband), minder kritiek en een gepaste houding in de discussie over dit onderwerp.

Ik hoop van harte op nieuwe studenten, die over enkele jaren de gemeenten kunnen gaan dienen.

Met vr. gr., een GG-er die al het hele leven lid is van vacante gemeenten.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
DDD

Bericht door DDD »

Natuurlijk is het heel verheugend dat niet iedereen wordt aangenomen. Er zijn ook in het verleden wel mensen aangenomen die in verschillende gemeenten veel problemen hebben gegeven. Maar een beetje relativeren van de drukte over het curatorium kan mijns inziens helemaal geen kwaad.

En het blijft zo dat er tientallen predikanten in de PKN en CGK zijn, die uit de GG afkomstig zijn. Veel (voormalige) leden van de GG betreuren dat erg. Alleen heeft het weinig zin daarover jaarlijks een discussie te voeren.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

GG-er schreef:Ik lees al enkele jaren mee op RF, elk jaar alleen in de curatoriumperiode.
Ik moet zeggen dat ik soms erg verbaasd ben.

Verbaasd over:
- het hijgen naar nieuwtjes
- de kritiek op het curatorium
- de geintjes die over deze ernstige zaken worden gemaakt
- de mensen die menen al conclusies te kunnen trekken op basis van wat er vorig jaar gebeurde
- enz enz

Let wel: ik ben ook een mens, met dezelfde aard als anderen.
Toch zou ik enkele opmerkingen willen plaatsen:
- Komt het hijgen door nieuwsgierigheid, of door een diep gevoel van betrokkenheid en besef van de ernst van het predikantentekort?
- Heb je, voor je kritiek leverde, ook gebeden voor de curatoren?
- We belijden de voorzienigheid Gods, ook met betrekking tot het curatorium. Zijn geintjes dan gepast?

Ik zou willen pleiten voor gebed (voor curatoren, de mannen die gehoord worden en het gehele kerkverband), minder kritiek en een gepaste houding in de discussie over dit onderwerp.

Ik hoop van harte op nieuwe studenten, die over enkele jaren de gemeenten kunnen gaan dienen.

Met vr. gr., een GG-er die al het hele leven lid is van vacante gemeenten.
Een verstandige reactie. Met name in deze ernstvolle tijden waar we alles maar weglachen. Of althans dat proberen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Mannetje schreef:[ maar wordt in de lol de ernst niet gemist? Wordt de nood van de lege kansels niet gevoeld? Wordt, ook door mensen van buiten de Ger.Gem., de zorg niet gezien?
Natuurlijk wordt die gevoeld. Maar als ik voor mij persoonlijk spreek, dan voel ik rond deze dagen vooral de pijn. De pijn van zoveel afgewezen broeders in al die jaren, die wel met zegen dienen mogen in andere kerkverbanden. Dan stel ik mezelf weleens voorzichtig de vraag die ik tot nu toe niet beantwoorden kan: roepen we het tekort ook niet over onszelf af....
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Kritiek en gebed kan samengaan. Zelf vind ik het apart dat er nooit meer dan 4 mannen worden toegelaten...
en nee we zijn er niet bij dus kunnen de beoordeling van het curatorium niet volgen of volgen ermee eens zijn of niet op grond van iets, maar de mannen zijn waarschijnlijk zelf overtuigd, de kerkenraad geeft attest en toch worden er elk jaar zoveel afgewezen. En de nood is wel groot. Al wordt die niet altijd uitgesproken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
huisman

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:
Mannetje schreef:[ maar wordt in de lol de ernst niet gemist? Wordt de nood van de lege kansels niet gevoeld? Wordt, ook door mensen van buiten de Ger.Gem., de zorg niet gezien?
Natuurlijk wordt die gevoeld. Maar als ik voor mij persoonlijk spreek, dan voel ik rond deze dagen vooral de pijn. De pijn van zoveel afgewezen broeders in al die jaren, die wel met zegen dienen mogen in andere kerkverbanden. Dan stel ik mezelf weleens voorzichtig de vraag die ik tot nu toe niet beantwoorden kan: roepen we het tekort ook niet over onszelf af....
Dan moet je ook eerlijk benoemen dat er ook vele ex-GG'ers predikant zijn geworden in andere kerkverbanden en daarna heel ver van de GG standpunten zijn afgedreven.
Vind ik ook een beetje vreemd als zo iemand vroeger dacht roeping te hebben binnen de GG.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Paal

Bericht door Paal »

Wilhelm schreef:
Als ze daar met zegen dienen, hoef je geen pijn te voelen. Juist niet.
Wees dan dankbaar voor die predikanten die binnen de GG ook met zegen mogen dienen.
Want dat is een bevestiging van hun roeping binnen de GG.
Wittewrongel
Inactief

Bericht door Wittewrongel »

Paal schreef:
Wilhelm schreef:
Als ze daar met zegen dienen, hoef je geen pijn te voelen. Juist niet.
Wees dan dankbaar voor die predikanten die binnen de GG ook met zegen mogen dienen.
Want dat is een bevestiging van hun roeping binnen de GG.
En dan ook de vraag van al de dominee binnen de gg die later de gg verlaten hebben of geschorst zijn.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Gesloten