Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Dodo

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Dodo »

De doop wordt niet meer waard als hij door een familielid wordt gedaan.

(maar ik vind het wel mooi dat mijn kinderen en veel nichtjes/neefjes door opa gedoopt zijn - paradoxaal genoeg)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

ejvl schreef:
Luther schreef:
Sheba schreef:Wbt ruilen van predikantvaders?
Ik kan mij voorstellen dat dat soms gebeurt. Maar wanneer het Woord zuiver wordt verkondigt en er is een eigen predikant. Dan lijkt me het niet strikt noodzakelijk.
Wel betekent dat dan dat opa er niet bij kan zijn, omdat hij elders moet preken.
Ik zou niet weten waarom. Opa kan, indien hij dat wenst, als 'gewone kerkganger' in de bank gaan zitten.
Het is toch bijzonder om een kleinkind te mogen dopen?
Ja dat is bijzonder.
Maar tegelijkertijd staat hij daar niet als opa, maar als dienaar Gods.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:En als er maar 10 kinderen gedoopt worden moeten de 9 andere ouderparen het maar gedogen dat niet de eigen predikant maar de opa van ... de doopdienst leidt.
Hallo, 10 kinderen, we zijn niet allemaal ....

Maar eerlijk gezegd snap ik die opa's niet zo goed. Wanneer je er als opa gewoon bij mag zijn als je kleinkind wordt gedoopt, en je hoeft zelf helemaal niks te doen, dan kun je er veel dichterbij zijn dan wanneer je ook nog de verantwoording op je schouders hebt voor de rest van de dienst?
~~Soli Deo Gloria~~
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

refo schreef:En als er maar 10 kinderen gedoopt worden moeten de 9 andere ouderparen het maar gedogen dat niet de eigen predikant maar de opa van ... de doopdienst leidt.
Ik zie het probleem niet, in de rechterflank zie je dat er dan speciaal een weekdienst wordt gehouden zodat opa alleen zijn kleinkind doopt. Ik zou zeggen laat ze lekker
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Luther schreef:
Pimpelmees schreef:Om nog even (dit keer serieus) op de discussie hierboven te reageren: persoonlijk heb ik er weinig mee om van een doopdienst een "evenement" te maken. Niet in familievorm, maar ook niet in evangelisatievorm. De doop, te midden van de eigen gemeente, volstaat.
Ben ik met je eens.
Hoe kijk je aan tegen opa's of vaders die ruilen met de plaatselijke predikant om hun (klein)kind te dopen?
Wel grappig, een vader die met de plaatselijke predikant moet ruilen om zijn eigen kind te kunnen dopen....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Luther schreef:
Pimpelmees schreef:Om nog even (dit keer serieus) op de discussie hierboven te reageren: persoonlijk heb ik er weinig mee om van een doopdienst een "evenement" te maken. Niet in familievorm, maar ook niet in evangelisatievorm. De doop, te midden van de eigen gemeente, volstaat.
Ben ik met je eens.
Hoe kijk je aan tegen opa's of vaders die ruilen met de plaatselijke predikant om hun (klein)kind te dopen?
Wel grappig, een vader die met de plaatselijke predikant moet ruilen om zijn eigen kind te kunnen dopen....
Zelfs dat zou kunnen...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

eilander schreef:
Luther schreef:
Ben ik met je eens.
Toevallig enkele weken geleden nog meegemaakt: een doopdienst waarbij drie (!) predikanten betrokken waren. Plaatselijke predikant, opa en vader.
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:De doop wordt niet meer waard als hij door een familielid wordt gedaan.

(maar ik vind het wel mooi dat mijn kinderen en veel nichtjes/neefjes door opa gedoopt zijn - paradoxaal genoeg)
Ik vind het wel mooi.
Ik heb laatst ook een huwelijksbevestiging bijgewoond, waarbij vader zijn dochter in de kerk bracht en de kerkdienst leidde.
Heel bijzonder toen hij zijn dochter en schoonzoon zegende.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Pimpelmees schreef:
eilander schreef:Wel grappig, een vader die met de plaatselijke predikant moet ruilen om zijn eigen kind te kunnen dopen....
Toevallig enkele weken geleden nog meegemaakt: een doopdienst waarbij drie (!) predikanten betrokken waren. Plaatselijke predikant, opa en vader.
Ben ik nu een beetje dom als ik dit niet snap?

Eens met Mara, natuurlijk wordt de doop niet meer waard en toch is het mooi.
Pimpelmees

eilander schreef:
Pimpelmees schreef:
eilander schreef:Wel grappig, een vader die met de plaatselijke predikant moet ruilen om zijn eigen kind te kunnen dopen....
Enige uitleg is inderdaad nodig. De predikant die de dienst leidde en de vader, zijn beiden predikant in dezelfde plaats en van hetzelfde kerkverband. Opa (ook predikant) kwam uit een andere plaats. Het enige dat vader deed was het dopen van zijn kind. Opa verzorgde het dankgebed. De predikant die de dienst leidde, droeg de verantwoordelijkheid voor de andere onderdelen van de dienst (zoals preek en doopvragen). Eén doopdienst, drie predikanten.
Het was de wens van de vader om niet de gehele dienst te leiden.
Mara

Bericht door Mara »

Pimpelmees schreef:
eilander schreef:
Pimpelmees schreef:
Enige uitleg is inderdaad nodig. De predikant die de dienst leidde en de vader, zijn beiden predikant in dezelfde plaats en van hetzelfde kerkverband. Opa (ook predikant) kwam uit een andere plaats. Het enige dat vader deed was het dopen van zijn kind. Opa verzorgde het dankgebed. De predikant die de dienst leidde, droeg de verantwoordelijkheid voor de andere onderdelen van de dienst (zoals preek en doopvragen). Eén doopdienst, drie predikanten.
Dit gaat mij een beetje te ver, komt nogal rommelig over. Maar misschien viel dat mee.
Pimpelmees

Mara schreef:
Pimpelmees schreef: Enige uitleg is inderdaad nodig. De predikant die de dienst leidde en de vader, zijn beiden predikant in dezelfde plaats en van hetzelfde kerkverband. Opa (ook predikant) kwam uit een andere plaats. Het enige dat vader deed was het dopen van zijn kind. Opa verzorgde het dankgebed. De predikant die de dienst leidde, droeg de verantwoordelijkheid voor de andere onderdelen van de dienst (zoals preek en doopvragen). Eén doopdienst, drie predikanten.
Dit gaat mij een beetje te ver, komt nogal rommelig over. Maar misschien viel dat mee.
Het was inderdaad een beetje rommelig.
Mara

Bericht door Mara »

Pimpelmees schreef:
Mara schreef:
Pimpelmees schreef: Enige uitleg is inderdaad nodig. De predikant die de dienst leidde en de vader, zijn beiden predikant in dezelfde plaats en van hetzelfde kerkverband. Opa (ook predikant) kwam uit een andere plaats. Het enige dat vader deed was het dopen van zijn kind. Opa verzorgde het dankgebed. De predikant die de dienst leidde, droeg de verantwoordelijkheid voor de andere onderdelen van de dienst (zoals preek en doopvragen). Eén doopdienst, drie predikanten.
Het was inderdaad een beetje rommelig.
En weet ik niet of dit de eerbiedigheid ten goede komt.
Het lijkt me fijn als je vader of opa predikant is en hij in een doop- of trouwdienst wil voorgaan, maar het lijkt me niet zinvol om er een soort stoelendans van te maken.
Als het niet (meer) lukt om een hele dienst te verzorgen, laat het dan aan een collega over.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Nieuwe buren :super
Een goede buur is tenslotte beter dan een verre vriend!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
helma

Bericht door helma »

refo schreef:Terug uit Oekarïne? Mijn zoon ook. :livre
:) En ik begreep dat je zoon van de zomer ook weer terug wil? Dochterlief heeft de smaak te pakken :huhu
Plaats reactie