Pimpelmees schreef:Luther schreef:Pimpelmees schreef:Om nog even (dit keer serieus) op de discussie hierboven te reageren: persoonlijk heb ik er weinig mee om van een doopdienst een "evenement" te maken. Niet in familievorm, maar ook niet in evangelisatievorm. De doop, te midden van de eigen gemeente, volstaat.
Ben ik met je eens.
Hoe kijk je aan tegen opa's of vaders die ruilen met de plaatselijke predikant om hun (klein)kind te dopen?
Ik ben er geen voorstander van, maar ik ben ook niet iemand die hierover bezwaar gaat indienen. Ik vertrouw op de kerkenraad bij dergelijke beslissingen.
Je maakt er een evenement van als de doop een soort lege plechtigheid wordt. Een goede gewoonte etc.
En natuurlijk zou je iemand iedere zondag zo mee moeten nemen. Maar waar het mij om gaat is dat een doopdienst een wat lagere drempel kan hebben voor henzelf. Omdat zij dat nog wel ergens van kennen...
De predikant er zich dan misschien meer van bewust is dat er buitenkerkelijken meeluisteren. Waardoor hij nog meer gedwongen wordt helder en eenvoudig te preken.
Als je het doet om maar eens bijzonder te doen etc. Moet je het zeker niet doen. Maar de doop heeft ons en hun wel iets te zeggen.
En kan zo een mooi begin zijn om verder te spreken.
Wbt ruilen van predikantvaders?
Ik kan mij voorstellen dat dat soms gebeurt. Maar wanneer het Woord zuiver wordt verkondigt en er is een eigen predikant. Dan lijkt me het niet strikt noodzakelijk.
Wel betekent dat dan dat opa er niet bij kan zijn, omdat hij elders moet preken.
Overigens staat een predikant in dienst van de hele kerk en niet alleen plaatselijk. Heel strikt genomen is een predikant ook predikant van de gemeente van zijn kinderen. En andersom ook.
Hoewel we het bij onze huwelijksdienst wel hebben gedaan

in goed overleg met de kerkenraad. Ook wordt wel eens voor de oplossing gekozen dat vader predikant preekt en gemeentepredikant het formele gedeelte deed ( formulier etc.) ook dit in goed overleg!