Evolutie of schepping

-DIA-

Re: Evolutie of schepping

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: @DIA:

Je wilde ook nog een reactie op je laatste citaten. Die zijn mijns inziens puur reactionair gedacht. Mijn reactie hierop past goed in deze column:

(Al heb ik zelf nooit zulke goddeloze oordelen meegekregen, op geen enkele manier, in mijn opvoeding, ook in de GG.)

http://wimdebruin.blogspot.nl/2012/02/z ... deren.html
Heb je gelezen wat de reactie en de daad van ds. Roos was op wat op die site staat niet zo kon. Het lijkt me wel belangrijk om dan de twee partijen te horen, en dan te oordelen.
Ik vraag me intussen wel af wat dit met het onderwerp te maken heeft?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Zeker heb ik dat destijds gelezen, in De Wachter Sions. Ik was het daar helemaal mee eens.

Het had met jouw tekst te maken. Dat leek me duidelijk. Jij bent het eens met het stuk van ds. Roos over wetenschap je schreef zelf iets over onnodig onderzoek.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:In het RD van vandaag staat een interessante 'opgemerkt' over de evolutie.
Door iemand die bioloog en theoloog is geschreven.

Als je biologie doet is het vaak niet haalbaar om strak vol te houden dat er geen evolutie was.
Als je christen bent, is het niet haalbaar om te houden dat er wel evolutie was. Geen eerste Adam, geen tweede Adam.

Dan ook geen opstanding.
11 Hetzij dan ik, hetzij zijlieden, alzo prediken wij, en alzo hebt gij geloofd.
12 Indien nu Christus gepredikt wordt, dat Hij uit de doden opgewekt is, hoe zeggen sommigen onder u, dat er geen opstanding der doden is?
13 En indien er geen opstanding der doden is, zo is Christus ook niet opgewekt.
14 En indien Christus niet opgewekt is, zo is dan onze prediking ijdel, en ijdel is ook uw geloof.
15 En zo worden wij ook bevonden valse getuigen Gods; want wij hebben van God getuigd, dat Hij Christus opgewekt heeft, Dien Hij niet heeft opgewekt, zo namelijk de doden niet opgewekt worden.
16 Want indien de doden niet opgewekt worden, zo is ook Christus niet opgewekt.
17 En indien Christus niet opgewekt is, zo is uw geloof tevergeefs, zo zijt gij nog in uw zonden.
18 Zo zijn dan ook verloren, die in Christus ontslapen zijn.
19 Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen.
20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden dergenen, die ontslapen zijn.
21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.
22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.
En indien Christus niet opgewekt is, zo is uw geloof tevergeefs, zo zijt gij nog in uw zonden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
parsifal

Bericht door parsifal »

Bert Mulder schreef:
Als je christen bent, is het niet haalbaar om te houden dat er wel evolutie was. Geen eerste Adam, geen tweede Adam.

Dan ook geen opstanding.
Hier zitten wat aannames tussen.
1) Evolutie is niet te combineren met geloof in een historische eerste Adam
2) Als er geen eerste Adam was, was er geen tweede Adam (wat logisch klopt)
2b) Als er geen eerste Adam was, was er geen Christus (dat heeft wat extra onderbouwing nodig)
2c) Als de eerste Adam een symbool is, dan is Christus en zijn werk niet historisch (dit heeft ook wat extra onderbouwing nodig)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef: @Huisman:

Dr. Klaassen is zeker geen bioloog. Zijn artikel was een aardig overzicht van denkbare problemen waarvoor christelijke aanhangers van de evolutietheorie zich gesteld zien.
Hij schreef overigens nog wel wat meer. Hij trok m.i. ook duidelijke conclusies, die dan toch door deze christelijke evolutionisten wel weerlegd moeten worden.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

parsifal schreef:
Bert Mulder schreef:

Dan ook geen opstanding.
Hier zitten wat aannames tussen.
1) Evolutie is niet te combineren met geloof in een historische eerste Adam
2) Als er geen eerste Adam was, was er geen tweede Adam (wat logisch klopt)
2b) Als er geen eerste Adam was, was er geen Christus (dat heeft wat extra onderbouwing nodig)
2c) Als de eerste Adam een symbool is, dan is Christus en zijn werk niet historisch (dit heeft ook wat extra onderbouwing nodig)
Ik zou graag eens weten waarom punt 1 een aanname is en geen feit.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ik ben nu een boek van F. Bettex aan het lezen, 'Het lied der schepping' (1900). Prof. Bettex was ook een orthodox man die destijds de bevindingen van de wetenschap wilde integreren in de Bijbelse scheppingsleer. WJO noemt hem ook in zijn boek over de schepping.
Mijn grootvader, een godvrezend man (kwam ook op gezelschappen) las dit soort boeken en stond daar ook voor open.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 11 mei 2015, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Posthoorn schreef:destijds
De bevindingen van de toenmalige wetenschap zijn heel anders dan de bevindingen van de huidige wetenschap. De vraag is of je de huidige wetenschappelijke uitkomsten nog kan integreren met de Bijbelse scheppingsleer. In 1900 kon dat nog wel, maar nu?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Curatorium schreef:
De bevindingen van de toenmalige wetenschap zijn heel anders dan de bevindingen van de huidige wetenschap. De vraag is of je de huidige wetenschappelijke uitkomsten nog kan integreren met de Bijbelse scheppingsleer. In 1900 kon dat nog wel, maar nu?
Sowieso kan dat, want de Bijbelse scheppingsleer is Goddelijke openbaring aan ons en kan dus nooit in strijd zijn met de wetenschap.
Ik ga eens kijken wat prof. Bettex te melden heeft.
Ik vind het interessant dat toen deze problematiek ook al speelde en dat mijn eigen grootvader, die behoorde tot het 'oude volk' (overleden in 1977), daar niet bij voorbaat negatief tegenover stond.
Wittewrongel
Inactief

Bericht door Wittewrongel »

Posthoorn schreef:
Curatorium schreef:
Ik ga ervan uit dat dat sowieso kan, want de Bijbelse scheppingsleer is Goddelijke openbaring aan ons.
Ik ga eens kijken wat prof. Bettex te melden heeft.
Ik vind het interessant dat toen deze problematiek ook al speelde en dat mijn eigen grootvader (overleden in 1977) daar niet bij voorbaat negatief tegenover stond.
Waar ik gisteren aan moest denken is het volgende. Als wij proberen om de evolutie theorie in de bijbel te gaan plaatsen. Is het dan ook niet zo dat het wonder van het variërende weer kleiner wordt. Want het is toch immers God die alles bestuurd de zon en regen op Zijn tijd?
In de wetenschap kunnen we verklaren waarom het dag en nacht word. Hoe er regen ontstaat etc.

Hoe langer ik over dit topic ga nadenken hoe meer ik tot de conclusie kom Dat evolutie niet samengaat met de Bijbel. Hoe je het ook probeert we raken God zijn eer aan.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Ik had dat met dat we (de mens) in Zijn Beeld zijn geschapen... Als je er vanuit zou moeten gaan dat we misschien wel uit dieren afstammen... Is dat toch op zijn minst een beetje gek. En je moet dan wel heel veel kronkels nemen om dat weer een beetje recht te gaan breien.

Overigens waarom zou de Heere in Zijn Woord zo nauwkeurig hebben op laten schrijven hoe oud de eerste generaties werden? Zelf dacht ik dat dat misschien wel is om juist te laten zien dat het echt gebeurd is allemaal en niet verzonnen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Sheba schreef:Ik had dat met dat we (de mens) in Zijn Beeld zijn geschapen... Als je er vanuit zou moeten gaan dat we misschien wel uit dieren afstammen... Is dat toch op zijn minst een beetje gek. En je moet dan wel heel veel kronkels nemen om dat weer een beetje recht te gaan breien.

Overigens waarom zou de Heere in Zijn Woord zo nauwkeurig hebben op laten schrijven hoe oud de eerste generaties werden? Zelf dacht ik dat dat misschien wel is om juist te laten zien dat het echt gebeurd is allemaal en niet verzonnen.
Laat het helder zijn dat ook ik, en anderen met mij, zoals WJO, geloof dat alles echt gebeurd is en niet verzonnen! Op dat punt stemmen we dus overeen.
Wittewrongel
Inactief

Bericht door Wittewrongel »

Sheba schreef:Ik had dat met dat we (de mens) in Zijn Beeld zijn geschapen... Als je er vanuit zou moeten gaan dat we misschien wel uit dieren afstammen... Is dat toch op zijn minst een beetje gek. En je moet dan wel heel veel kronkels nemen om dat weer een beetje recht te gaan breien.

Mee eens, Het lijkt me ook niet verklaarbaar.
Die leeftijd toont nog meer aan. Dat verklaard ook waarom genesis door Mozes geschreven kon worden terwijl er zoveel jaren tussen zit.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Posthoorn schreef:

Laat het helder zijn dat ook ik, en anderen met mij, zoals WJO, geloof dat alles echt gebeurd is en niet verzonnen! Op dat punt stemmen we dus overeen.
Hij zegt inderdaad dat hij dat gelooft. Maar hij gelooft ook dat er een evolutie plaatsvindt. En dan mag ik een simpele ziel zijn volgens een aantal hier... Dat beter een opleiding of cursus kan volgen. Maar als ik dat daar leer, hou ik het liever bij het Woord! Want dat kan natuurlijk niet. Het is of schepping of evolutie en niet beiden!

Hier nogmaals een citaat van hemzelf uit 2009 van zijn eigen website:
Wat ben ik dan nu? Ik geloof dat er evolutie plaatsvindt. Ik geloof ook dat God de Schepper en Onderhouder van alle dingen is. Wat ik niet zeker weet is of er een algemene evolutie heeft plaatsgevonden. Daarom noem ik mij een 'ontstaansagnost': iemand die niet zeker weet hoe het leven zich hier op aarde ontwikkeld heeft, en die zich bovendien afvraagt of we het in dit leven ooit zeker zullen kúnnen weten. Maar de hoofdzaak blijft voor mij overeind, en dáárin ben ik zeker géén agnost: ik geloof in Gen. 1. Ik geloof dat God de Schepper en Onderhouder van de wereld is. En ik geloof in een zekere mate van evolutie. De rest zal ik wel zien.

En ik bedoelde juist. Als je de dingen niet meer letterlijk kan nemen. Kom je toch ook wel in de knoei met het bovenstaande. Of is de mens ook niet meer letterlijk naar het Beeld Gods geschapen? Kohlbrugge vertaalt het zelfs In Zijn Beeld!
Waarom schepping en scheppingsdagen niet meer letterlijk nemen en het geschapen zijn naar of in Gods Beeld wel?
Waarom de geslachtslijsten wel letterlijk nemen, maar de scheppingsgeschiedenis niet?

En ik weet wel, er zijn er ook die de geslachtslijsten niet letterlijk nemen.
Maar om dat te doen wordt o.a. Afgegaan op wat er door omliggende volken is opgeschreven. ( buitenbijbelse bronnen)
Waarom zouden die volkeren het een en ander niet grootser, niet zoals het echt was hebben opgeschreven? Waarom wordt dat serieuzer genomen dan Gods Woord zelf?
Hebben buiten Bijbelse bronnen meer autoriteit dan Gods Woord?

Overigens, even wat anders, dus niet direct naar Posthoorn toe, las ik dit weekeinde een preek van Kohlbrugge n.a.v. Hebr 11 vers 3
Hier een citaat daaruit wat ik gewoon wil delen.
Men zou bijna vragen: waartoe dat? Wat voor waarheid ligt daarin voor ons opgesloten? Welke troost ligt daarin?
Het eerste steunsel des geloofs is Gods almacht. Er kan in de praktijk geen geloof zijn, als niet deze zekerheid er is: God is almachtig; God kan alles, wat Hij wil; Hij heeft enkel een woord te spreken, dan is alles er, wat Hij als een barmhartig God voor ons tot stand wil brengen en ons wil laten toekomen. De wereld, dit is de aarde, waarop wij wonen, en de hemel, waaraan zon maan en sterren zich bevinden, dat alles is door God geschapen en geordend, dat alles is door hem toebereid en staat voor Hem als een dienstknecht, wachtende op Zijn bevelen. En dat dit alles er zo is en blijft, rust enkel op het Woord van de mond Gods. Degenen die enkel met hun verstand te rade gingen, konden dat niet geloven, kwamen er niet op, en de mens van nature komt er nooit op, dat God spreekt en het is er, dat Hij gebiedt en het staat er. Het verstand heeft altijd gezegd: uit niets wordt niets; er moet iets zijn, iets zichtbaars, iets, dat gezien wordt, om er iets van te maken, te vervaardigen, te fatsoeneren. Dat is de opvatting van 's mensen verstand. Wanneer wij iets zien, dan denken wij: dat is van iets anders gemaakt, dat ook zichtbaar is. Wij denken zo: het moet wat machtigs, wat heerlijks zijn, waaruit iets gemaakt zal worden. En de filosofie heeft het nooit verder gebracht, dan dat zij altijd weer een stof heeft gedacht, waaruit iets anders en zo ook de wereld zou voortgekomen zijn; zij meent dat hemel en aarde zich langzamerhand heeft gevormd uit zekere oorzaken, uit stofjes of zaadjes enz. Wij komen met ons verstand nooit op hetgeen in psalm 33 geschreven staat: Hij spreekt en het is er.
Dat de wereld door het Woord Gods is toebereid en haar aanzijn heeft; dat de dingen die men ziet, uit niets zijn gemaakt, dus niet zijn gemaakt of geworden uit dingen die gezien worden, dat besluiten wij alleen door het geloof (...)
Laatst gewijzigd door Sheba op 11 mei 2015, 17:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Het artikel van dr. M. Klaassen in het RD van afgelopen zaterdag (09-05) vond ik een afdoende antwoord op alle discussie op dit thema.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie