Kun je dan wel JA zeggen op de vragen bij de bediening van de H. Doop?Johann Gottfried Walther schreef:Zonde genade kun je geen (recht) antwoord/ja-woord geven op de belijdenisvragen, ook niet op die van Voetsius.
Noot: Voetsius moet Voetius zijn.
Kun je dan wel JA zeggen op de vragen bij de bediening van de H. Doop?Johann Gottfried Walther schreef:Zonde genade kun je geen (recht) antwoord/ja-woord geven op de belijdenisvragen, ook niet op die van Voetsius.
Waarom zouden de vragen in het Doopsformulier niet met 'JA' beantwoord kunnen worden?-DIA- schreef:Kun je dan wel JA zeggen op de vragen bij de bediening van de H. Doop?Johann Gottfried Walther schreef:Zonde genade kun je geen (recht) antwoord/ja-woord geven op de belijdenisvragen, ook niet op die van Voetsius.
NEE dan kun je geen JA zeggen bij de doop!-DIA- schreef:Kun je dan wel JA zeggen op de vragen bij de bediening van de H. Doop?Johann Gottfried Walther schreef:Zonde genade kun je geen (recht) antwoord/ja-woord geven op de belijdenisvragen, ook niet op die van Voetsius.
Dat wil zeggen: de kinderen moeten dan ongedoopt blijven vanwege de ouders?Orchidee schreef:NEE dan kun je geen JA zeggen bij de doop!-DIA- schreef:Kun je dan wel JA zeggen op de vragen bij de bediening van de H. Doop?Johann Gottfried Walther schreef:Zonde genade kun je geen (recht) antwoord/ja-woord geven op de belijdenisvragen, ook niet op die van Voetsius.
Precies!Luther schreef:
Dat wil zeggen: de kinderen moeten dan ongedoopt blijven vanwege de ouders?
Zo? Dan zou je ook kinderen van niet-kerkelijke ouders mogen dopen. Want de doop zegt tenslotte niets over het kind...Luther schreef: Net zomin als het sacrament iets zegt over de dopeling, zegt het iets over de doopouders. Men wordt aangesproken in wie men behoort te zijn.
Alleen dat het in Adam en in zichzelf verdoemelijk ligt voor God. Net als hun ouders.Posthoorn schreef:Zo? Dan zou je ook kinderen van niet-kerkelijke ouders mogen dopen. Want de doop zegt tenslotte niets over het kind...Luther schreef: Net zomin als het sacrament iets zegt over de dopeling, zegt het iets over de doopouders. Men wordt aangesproken in wie men behoort te zijn.
Dat laatste klopt. Dat eerste uiteraard niet. De kinderen van niet-kerkelijke ouders verkeren immers niet onder de middelen der genade, niet onder de band van het verbond.Posthoorn schreef:Zo? Dan zou je ook kinderen van niet-kerkelijke ouders mogen dopen. Want de doop zegt tenslotte niets over het kind...Luther schreef: Net zomin als het sacrament iets zegt over de dopeling, zegt het iets over de doopouders. Men wordt aangesproken in wie men behoort te zijn.
Precies!DDD schreef:De doop zegt iets over de God van het kind. Wij zijn niet zo belangrijk, maar de doop dan weer wel.
Nou DIA, nu ga je misschien toch wat te hard. Er is nog een tussen gedachte t.a.v. doop en belijdenis en dat is precies wat prof.dr. Op 't Hof bedoeld (zie artikelen in het RD t.a.v. van zijn afscheid als hoogleraar aan de VU). Maar zoals prof.dr. Op 't Hof bedoeld, zo bedoeld Orchidee het weer niet.-DIA- schreef:Maar als we geen JA zeggen, en in feite alleen maar JA mogen zeggen als we tot de Levende Kerk behoren, gaan we dan niet in de richting van Jean de Labadie, Anna Maria van Schurman c.s.? Volgens mij hebben we dit in de reformatorische kerken altijd afgewezen.
Dan begrijp ik niet wat Orchidee bedoelt...Auto schreef:Nou DIA, nu ga je misschien toch wat te hard. Er is nog een tussen gedachte t.a.v. doop en belijdenis en dat is precies wat prof.dr. Op 't Hof bedoeld (zie artikelen in het RD t.a.v. van zijn afscheid als hoogleraar aan de VU). Maar zoals prof.dr. Op 't Hof bedoeld, zo bedoeld Orchidee het weer niet.-DIA- schreef:Maar als we geen JA zeggen, en in feite alleen maar JA mogen zeggen als we tot de Levende Kerk behoren, gaan we dan niet in de richting van Jean de Labadie, Anna Maria van Schurman c.s.? Volgens mij hebben we dit in de reformatorische kerken altijd afgewezen.