Dit is zeker een compensatie omdat hij in zijn eerste boek juist de rechterkant van onze gezindte verguisde?Wim Anker schreef:Ik ben onlangs begonnen in het boek van ds. Kort, het rechtvaardigend geloof. Enige stukjes uit hoofdstuk 1 wil ik hier neerzetten, als het mag. Het geeft iets weer van de attitude van het geschrift.
Iets verder in het hoofdstuk, onder het kopje "Hedendaagse ontwikkelingen" staat o.a. het volgende.citaat schreef:Laat ik het boek beginnen met een verhaal over vader en zoon. De vader was ouderling, een ambt dat hij met veel overgave bekleedde. Hij en zijn vrouw achtten zich bekeerd, want ze waren gedoopt, hadden Belijdenis des Geloofs afgelegd, leefden zo het scheen keurig naar Gods Woord en gingen trouw ten Avondmaal. Hun kinderen leefden midden in de wereld en gingen alleen maar naar de kerk omdat het moest, dus puur voor de vorm. Totdat de Heere een van hen stilzette op zijn levenspad en hem overtuigde van zonde, gerechtigheid en oordeel. Die zoon stelde zich nu van harte in de weg van Gods inzettingen om het Woord der zaligheid te horen. Hij onderzocht ook veel geschriften der ouden en kerkte in de week, met zijn om redding smekende ziel, ook in naburige gemeenten waar men de oude gereformeerde waarheid verkondigde. [] Na veel lezen en onderzoek kwam hij erachter, dat in zijn kerk de veronderstelde wedergeboorte, de onbewuste-wedergeboorteleer werd gepreekt.
Als we nu bovenstaande lezen, dan gaat dit toch in de allereerste plaats over de "veronderstelde" wedergeboorte zoals deze in vele, vele kerken van de PKN en CGK wordt geleerd? (en helaas ook in b.v. de HHK en GG wel opgeld doet) Je bent gedoopt en hebt Jezus aangenomen. Dan gaat dit toch niet over al die tobbers (al zijn het inderdaad tobbers om eigen schuld en door eigen werken) die net zoals eens Luther zich maar afvragen: Hoe krijg ik een rechtvaardig God?citaat schreef:Jongeren krijgen zoal te horen: Naar de kerk? je kunt ook op internet goede dominees horen, kies maar uit wie je het beste past. We moeten kijken naar wat ons bindt en niet naar wat ons scheidt. We geloven toch allemaal in de Jezus? En met al die vormengodsdienst kom je er ook niet, nee, je moet met Jezus bezig zijn, Hem aannemen en in Hem geloven. Dat behoudende is uit de tijd, dus je moet iets zoeken waar je wat mee kunt. Stap dus over naar kerken met voorgangers zonder dogma's, leerstellingen, wetjes en regels. Het gaat om het direct en puur geloven. Je mag komen zoals je bent. Keer je af van het benauwde en bekrompene van de traditionele kerk. Je moet wat uitstralen van de blijdschap in het geloven. De Heere wil niet dat je zo somber doet en steeds weer aan dood en eeuwigheid denkt. Neem Jezus aan en je bent verlost. Die gereformeerde leer? Dat zaligmakend geloof? Daar wordt je depressief van en als je niet uitkijkt, kom je in een inrichting terecht. Dat zijn maar een paar voorbeeldjes van wat er tegenwoordig te horen is! Als jullie om je heen kijken, weet je het ook niet meer jeugd. Er is veel veranderd in de "bevindelijk" gereformeerde gezindte. Uit gesprekken met de ouderen hoor je dat er vroeger in je kerk maar vijf, zes, zeven avondmaalgangers waren.; mensen van wie veel uitging, die ingetogen en in de vreze des Heeren leefden. Nu zie je vijftig, zestig, zeventig aan het Avondmaal zitten, onder wie veel wereldsgezinde mensen. Dat kun je zien aan hun levensstijl. Je ziet een groot verschil en vraagt je af wat het echte geloof is: dat van vroeger of dat van nu. Jonge vrienden, ik zal proberen het uit te leggen. Weet je hoe dit komt? Men kent God, onze Maker en Christus, de Middelaar Gods en der mensen niet mee, maar toch waant men zich een kind van God. []
Geloof is meer beschouwing en theorie geworden, dan een geloven met het hart.
Voor de rest ben ik het eens met wat hij hier schrijft en deel zijn zorgen maar deel niet zijn antwoorden op deze zorgen.
Als ik pastorale betrouwbare geschriften wil lezen over deze onderwerpen lees ik liever onze D.L. ,de Westmister confessie en de Westminster kleine en grote catechismus.