Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Luther
Contacteer:

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Luther »

Mara schreef:Ik ben ook iemand van principes, maar in dit geval ben ik het niet met je eens.
In veel advertenties uit de bevindelijke kring staat: gepaste kleding gewenst, beslist geen bloemen en geen toespraken, en dat is ook behoorlijk dwingend.
Dat betekent dat een vrouw niet in lange broek mag komen bijvoorbeeld.
En als iemand één bloem meeneemt, zou dat ook niet mogen.
Vooral omtrent een begrafenis wil je niemand kwetsen in zijn of haar gevoelens.
Natuurlijk hoef je dan als man geen wit kostuum aan te schaffen, maar om daar als enige pontificaal in het zwart te verschijnen dan, vind ik nogal arrogant overkomen.
Geen bloemen en geen toespraken is een beslissing van de overledene of de nabestaanden. Daar heb je als gast niets over te zeggen.
Je zegt het goed: Gepaste kleding gewenst! Er staat dus niet dat het opgelegd is. Niemand zal je wegsturen als je in een broek verschijnt.
Maar er zijn natuurlijk grenzen. Zelf stuur ik altijd rouwkaartjes met een zwarte rand, omdat de dood iets ernstigs is, hoe de familie daar ook over mag denken. Hetzelfde geldt voor kleding. Zelf kleed ik me naar een condoleance en/of een begrafenis altijd in een zwart pak. Ik heb daar eerlijk gezegd nooit commentaar op gehoord. Als er op een kaart zou staan: Graag fleurige kleding aan, dan zou ik dat niet doen, niet om arrogant te doen, maar omdat ik niet wil meedoen met het verzachten en verbloemen van de dood.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

@Mara:

Ik heb een hekel aan zwart. Ik zou het niet graag versturen. Ik draag het ook nooit, heb het ook niet, afgezien van een vergissingspaar sokken.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:@Mara:
Ik heb een hekel aan zwart. Ik zou het niet graag versturen. Ik draag het ook nooit, heb het ook niet, afgezien van een vergissingspaar sokken.
Dan kan. Maar voor een condoleancebezoek of begrafenis kun je ook een donkerblauw of donkergrijs pak aantrekken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Uiteraard kan dat. Vanwaar het woord: "maar"?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Uiteraard kan dat. Vanwaar het woord: "maar"?
Omdat ik het vermoeden heb dat je afkeer van zwart ook de andere donkere kleuren geldt.
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:Ik ben ook iemand van principes, maar in dit geval ben ik het niet met je eens.
In veel advertenties uit de bevindelijke kring staat: gepaste kleding gewenst, beslist geen bloemen en geen toespraken, en dat is ook behoorlijk dwingend.
Dat betekent dat een vrouw niet in lange broek mag komen bijvoorbeeld.
En als iemand één bloem meeneemt, zou dat ook niet mogen.
Vooral omtrent een begrafenis wil je niemand kwetsen in zijn of haar gevoelens.
Natuurlijk hoef je dan als man geen wit kostuum aan te schaffen, maar om daar als enige pontificaal in het zwart te verschijnen dan, vind ik nogal arrogant overkomen.
Geen bloemen en geen toespraken is een beslissing van de overledene of de nabestaanden. Daar heb je als gast niets over te zeggen.
Je zegt het goed: Gepaste kleding gewenst! Er staat dus niet dat het opgelegd is. Niemand zal je wegsturen als je in een broek verschijnt.
Maar er zijn natuurlijk grenzen. Zelf stuur ik altijd rouwkaartjes met een zwarte rand, omdat de dood iets ernstigs is, hoe de familie daar ook over mag denken. Hetzelfde geldt voor kleding. Zelf kleed ik me naar een condoleance en/of een begrafenis altijd in een zwart pak. Ik heb daar eerlijk gezegd nooit commentaar op gehoord. Als er op een kaart zou staan: Graag fleurige kleding aan, dan zou ik dat niet doen, niet om arrogant te doen, maar omdat ik niet wil meedoen met het verzachten en verbloemen van de dood.
Als er niets staat vermeld, ga ik ook in het zwart. Maar als de kaart duidelijk is in "signalen" ben ik daar tegenwoordig terughoudend in, omdat ik niet als enige een soort statement wil afgeven. Voor mij is de dood ernstig, zeer ernstig, maar helaas geldt dat lang niet voor iedereen meer.
DDD schreef:Ik heb een hekel aan zwart. Ik zou het niet graag versturen. Ik draag het ook nooit, heb het ook niet, afgezien van een vergissingspaar sokken.
Zwart staat voor mij eigenlijk als altijd goed. Elke stylist zal een vrouw aanbevelen om i.i.g. een zwart jurkje in de kast te hangen, zo ook voor een man.
Met een wit overhemd en bescheiden stropdas is een zwart kostuum eigenlijk altijd goed.
Waarom zou je een hekel hebben aan zwart? Staat het niet bij je gezichtskleur of zo?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:Als de kaart duidelijk is in "signalen" ben ik daar tegenwoordig terughoudend in, omdat ik niet als enige een soort statement wil afgeven. Voor mij is de dood ernstig, zeer ernstig, maar helaas geldt dat lang niet voor iedereen meer.
Nogmaals: ik zie het niet als een statement, maar als een wijze van handelen waarin ik me het prettigst vind in een dergelijke omstandigheid. En als anderen zich daaraan storen, ga ik graag het gesprek aan.
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:Als de kaart duidelijk is in "signalen" ben ik daar tegenwoordig terughoudend in, omdat ik niet als enige een soort statement wil afgeven. Voor mij is de dood ernstig, zeer ernstig, maar helaas geldt dat lang niet voor iedereen meer.
Nogmaals: ik zie het niet als een statement, maar als een wijze van handelen waarin ik me het prettigst vind in een dergelijke omstandigheid. En als anderen zich daaraan storen, ga ik graag het gesprek aan.
Jij gaat ervan uit dat iedereen communicatief vaardig en normaal is?
Dat kan tegenvallen, dus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:
Jij gaat ervan uit dat iedereen communicatief vaardig en normaal is?
Dat kan tegenvallen, dus.
Ik ga er inderdaad op voorhand vanuit dat iedereen normaal is. En communicatief is niet iedereen vaardig. Welnu: dan laat je een toelichting achterwege. Je hoeft je niet voor alles te verantwoorden.
DDD

Bericht door DDD »

Luther schreef:
Omdat ik het vermoeden heb dat je afkeer van zwart ook de andere donkere kleuren geldt.
Wat merkwaardig. Donkerblauw is mijn favoriete kleur. De menselijke geest is raadselachtig, maar voor dit vermoeden kan ik toch geen verklaring bedenken.
DDD

Bericht door DDD »

@Mara:

Waarom zou ik een hekel hebben aan zwart? Dat weet ik niet precies. Ik noem een paar dingen.

Mijn oma had ook een hekel aan zwart.

Misschien heb ik ook een hekel aan zwart omdat er onder zwarte pakken veel kwaad wordt bedreven, zoals onlangs nog in het RD te lezen was in een interview met Yme Drost.

Het heeft ook iets opzichtelijks. Het zwarte pak is in het tegendeel verkeerd van wat de oorsprong ervan is. Zwart was ooit de normale dracht van gewone, arme en eenvoudige mensen. De farizeeër die in ieders hart schuilt heeft er inmiddels een statussymbool van gemaakt, waarmee het fenomeen in zijn tegendeel veranderd is: het is een soort statussymbool van rechtzinnigheid geworden. Dat staat in mijn beleving haaks op de sobere eenvoud die begin deze eeuw het fenomeen in het leven riep.

Maar ook omdat zwart op mij een vervelend somber makende uitstraling heeft. En hoewel ik in Spanje wel mooi uitgevoerde zwarte pakken gezien heb, lopen de meeste ambtsdragers in de rechts-bevindelijke kerken er niet bepaald fraai bij op zondag, hetgeen de somberheid in uitstraling niet vermindert.

Ik associeer het ook met ultragereformeerdheid, misschien. Maar ik vind een zwarte spijkerbroek ook niet mooi. Een enkele keer kan een zwart jurkje wel mooi gekleed zijn, inderdaad. Het is in ieder geval tijdloos. Maar het luistert nauw. Zwart en zwart zijn bepaald niet hetzelfde.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:
Luther schreef:
Wat merkwaardig. Donkerblauw is mijn favoriete kleur. De menselijke geest is raadselachtig, maar voor dit vermoeden kan ik toch geen verklaring bedenken.
Ook prachtig! :super

(En ik verzon even een verklaring voor mijn woordje 'Maar'....:) )
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik vind in dit stukje een argument: http://www.cip.nl/nieuws/januari-2014/3 ... ren-draagt
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Een elektrische fiets voor mijn zoon. We hopen dat hij op deze manier binnenkort weer zelfstandig naar school kan gaan.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
DDD

Bericht door DDD »

Niet zwart, hoop ik;-)

Ik ben nog benieuwd of Mara tevreden is met mijn antwoord, trouwens.
Plaats reactie