Geen bloemen en geen toespraken is een beslissing van de overledene of de nabestaanden. Daar heb je als gast niets over te zeggen.Mara schreef:Ik ben ook iemand van principes, maar in dit geval ben ik het niet met je eens.
In veel advertenties uit de bevindelijke kring staat: gepaste kleding gewenst, beslist geen bloemen en geen toespraken, en dat is ook behoorlijk dwingend.
Dat betekent dat een vrouw niet in lange broek mag komen bijvoorbeeld.
En als iemand één bloem meeneemt, zou dat ook niet mogen.
Vooral omtrent een begrafenis wil je niemand kwetsen in zijn of haar gevoelens.
Natuurlijk hoef je dan als man geen wit kostuum aan te schaffen, maar om daar als enige pontificaal in het zwart te verschijnen dan, vind ik nogal arrogant overkomen.
Je zegt het goed: Gepaste kleding gewenst! Er staat dus niet dat het opgelegd is. Niemand zal je wegsturen als je in een broek verschijnt.
Maar er zijn natuurlijk grenzen. Zelf stuur ik altijd rouwkaartjes met een zwarte rand, omdat de dood iets ernstigs is, hoe de familie daar ook over mag denken. Hetzelfde geldt voor kleding. Zelf kleed ik me naar een condoleance en/of een begrafenis altijd in een zwart pak. Ik heb daar eerlijk gezegd nooit commentaar op gehoord. Als er op een kaart zou staan: Graag fleurige kleding aan, dan zou ik dat niet doen, niet om arrogant te doen, maar omdat ik niet wil meedoen met het verzachten en verbloemen van de dood.