Bron; http://nos.nl/op3/artikel/2027068-deze- ... komen.html
Ik vraag me serieus wel eens af wie er in de cockpit naast me zit. Wie garandeert me dat je hem of haar kunt vertrouwen? Misschien is er net iets verschrikkelijks in iemands leven gebeurd waardoor hij het allemaal niet meer ziet zitten? Ik hoop niet dat ik zoiets ooit ontdek als ik na een bezoekje aan de wc geconfronteerd wordt met een cockpitdeur die nooit meer opengaat.”
Met deze woorden sluit de ervaren piloot Jan Cocheret zijn column af. Een column die twee maanden geleden al in het luchtvaartmagazine Piloot en Vliegtuig verscheen.
De situatie werd dinsdag werkelijkheid voor de gezagvoerder van Airbus A320 die in de Alpen crashte. Zijn Duitse co-piloot Andreas Lubitz besloot die dag het Gemanwings-toestel doelbewust neer te laten storten. Alle 150 inzittenden komen om het leven.
"Een nachtmerrie die werkelijkheid wordt", zegt Cocheret, die al 35 jaar in het vak zit. Begin dit jaar vond hij de column te heftig om op internet te plaatsen. Het zou te veel angst oproepen. Uiteindelijk publiceert hij het stuk alleen in een vakblad. Als vanochtend duidelijk wordt dat de gezagvoerder is buitengesloten door zijn co-piloot, besluit de vlieger dat hij zijn "gedachten over de gesloten cockpitdeur toch met een breder publiek wil delen".