Posthoorn schreef:Sheba schreef:Posthoorn schreef:Sheba schreef:Nee, ik wil eerst weten wat jij precies onder volkomen geloof verstaat.
Een geloof dat geen enkele twijfel kent.
En wat versta jij precies onder twijfel? Waar twijfel je dan precies aan?
Sheba schreef:
Met persoonlijke Vrijspraak. Daar bedoel ik mee dat jij weet ( en dat is geen verstandelijk weten...) dat de Heere ook voor jouw zonden is gestorven en dat Zijn Gerechtigheid aan jou is toegerekend! Onverdiend, wonderlijk. Dus niet alleen voor anderen maar ook voor mij.
En
hoe weet je dat dan?
Het is het zicht dat de Geest geeft op de beloften Gods met als fundament en inhoud Christus!
De Heilige Geest maakt dat ons indachtig en deelachtig. Hij opent de ogen. Voor Christus werk.
De vrijspraak ligt in het Evangelie. Daarvoor opent de Heilige Geest ons inderdaad de ogen. Maar er is verschil in het aannemen van het Evangelie, in het aannemen van Christus. De een doet dat met een sterker, verzekerder geloof dan de ander. Terwijl er over het
voorwerp van het geloof, Christus, in het Evangelie aangeboden, geen twijfel bestaat.
En zo zijn er dus gelovigen met een 'onvolkomen' geloof.
Ik kan niet in je hart kijken wat je hiervan beleeft hebt. En van waaruit die vragen dus voortkomen. Spreken over Twijfel komt namelijk ook veel voor bij mensen die nog buiten Christus zijn en menen al een gelovige te zijn.
Ik heb nooit bedoeld om je onder een verhoor te brengen Zoals je eerder stelt. Maar omdat mijn antwoorden nog wel eens lang zijn en dat niet prettig leest. En omdat het me een klein beetje aan tijd ontbrak was ik wat korter van stof dan nodig is! Mijn excuses hiervoor!
Er zit geen verschil in het aannemen van het Evangelie en het aannemen van Christus. Wie het Evangelie werkelijk geloofd heeft ook Christus aangenomen die aan je is geopenbaard door de Geest. Wat overigens met zo'n kracht gebeurd, dat je dat nooit meer vergeet! Wat je onverwacht en ongedacht overkomt!
Het Avondmaalsformulier spreekt over datzelfde geloof.
Als daar over onvolkomen geloof wordt gesproken gaat het over hetzelfde geloof, weten dat je zonden vergeven zijn, zoals te lezen i het eerste gedeelte.
Let erop dat het Avondmaalsformulier ook niet over twijfel daaraan spreekt!!!
De onvolkomenheid dus hierin gelegen dat er nog veel gebreken en ellendigheid in ons bevinden. Maar dat doet aan het wezen van het geloof, de zekerheid, niet af!
Wat betreft de aanvechting of je het in waarheid omhelsd hebt?
Als er sprake is van een waar gelovige zal die bij zo' n aanvechting niet eerder rusten ( onder aansporing van de Heilige Geest) voordat hij de rust weer gevonden heeft. Want op de bodem van zijn hart weet hij in Wie hij gelooft heeft. En zal zich daartoe wenden.
Overigens is het ook opvallend dat je nergens in de brieven leest dat de apostelen schrijven over vragen of het wel echt is geweest allemaal.
Johannes zegt we weten dat we uit de dood overgegaan zijn tot het leven!