Welk boek ben jij nu aan het lezen?

huisman

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

Mara schreef:
Posthoorn schreef:
Mara schreef:Als ik ooit een boek zou schrijven zou ik dit nooit bekend maken hier.
Wat een ongenuanceerd - anoniem - affikken zeg.
Dat risico loop je als je in de openbaarheid treedt. Overigens wordt Joke Verweerd genoeg gefêteerd, dus dit is misschien wel goed voor het evenwicht. :hum
Het is iets anders als je een recensie krijgt van iemand die er echt verstand van heeft.
Als wij haar allemaal niet goed vinden, waarom wordt ze dan wel zo vaak gelauwerd?
Dodo schreef:Huisman verwoordt het wat krachtiger dan ik zou doen, maar hij heeft wel een punt. Ze schrijft gewoon niet erg goed.
Ik zie haar boeken wel in de kringloop staan, maar ik hoef ze niet. De wintertuin is voor mij het beste boek dat ze gemaakt heeft. En haar gedichten, die vond ik ook mooi (maar ik heb er al een tijd niet in gelezen, misschien denk ik daar nu anders over).
Ik meen dat in huize Huisman die Amishromans nogal populair zijn, is dat dan beter dan J.V.?

Ik begrijp niet waarom die streekromanschrijfsters (GvW en H.Th.)zo ontzettend populair zijn.
Het is zo voorspelbaar en met weinig diepgang, maar het vliegt de bieb uit.
Dus als er nu een groep lezers zijn die happy zijn met dit soort "pulp", is dat hun goed recht.
Mijn buurvrouw zit altijd in het zonnetje met een "boeketpocket", vreselijk, zonde van je geld, maar zij vindt het heerlijk.
Wat er allemaal in huize huisman gelezen wordt is soms idd dramatisch ( mijn twin dochters lezen bv strootjesbruid en zwijmelen dan helemaal weg maar daarvoor zijn ze ook 16)
Toch leest 1 van de 2 op aanraden van haar vader de ene Potok na de andere.

Ik vind echt dat JV na haar eerste boeken ten onrechte op het literaire paard is getild.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Ik vind echt dat JV na haar eerste boeken ten onrechte op het literaire paard is getild.
Vind ik ook. Ook 'De Wintertuin' is het niet echt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Posthoorn schreef:
Mara schreef:Als wij haar allemaal niet goed vinden, waarom wordt ze dan wel zo vaak gelauwerd?
Omdat de meeste mensen gewoon een slechte smaak hebben. Het is niet anders.
Iets wat kwaliteit heeft, hoeft niet per definitie ook goed te verkopen. Maar in serieuze recensies zal dan wel de kwaliteit worden benoemd en gewaardeerd.
Wat de grote massa graag leest (of hoort), is licht verteerbare kost, waar je niet teveel bij hoeft na te denken, waar je bij weg kunt dromen. En of dat dan enig artistiek of literair niveau heeft, is blijkbaar niet belangrijk: als het zo heerlijk weghapt, verkoopt het wel. Maar het voedt niet, en dus is het ook zo weer vergeten.
Jaren geleden stond er in Elsevier eens een artikel over de populariteit van de Bouquetreeks, en welke factoren daarbij een rol speelden. Als ik dat verhaal terug kan vinden, zal ik eens wat citaten plaatsen.
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef:Iets wat kwaliteit heeft, hoeft niet per definitie ook goed te verkopen. Maar in serieuze recensies zal dan wel de kwaliteit worden benoemd en gewaardeerd.
Wat de grote massa graag leest (of hoort), is licht verteerbare kost, waar je niet teveel bij hoeft na te denken, waar je bij weg kunt dromen. En of dat dan enig artistiek of literair niveau heeft, is blijkbaar niet belangrijk: als het zo heerlijk weghapt, verkoopt het wel. Maar het voedt niet, en dus is het ook zo weer vergeten.
Jaren geleden stond er in Elsevier eens een artikel over de populariteit van de Bouquetreeks, en welke factoren daarbij een rol speelden. Als ik dat verhaal terug kan vinden, zal ik eens wat citaten plaatsen.
Het lijkt wel of je het over (orgel)muziek hebt. ;)
helma

Bericht door helma »

huisman schreef: Wat er allemaal in huize huisman gelezen wordt is soms idd dramatisch ( mijn twin dochters lezen bv strootjesbruid en zwijmelen dan helemaal weg maar daarvoor zijn ze ook 16)
Toch leest 1 van de 2 op aanraden van haar vader de ene Potok na de andere.

Ik vind echt dat JV na haar eerste boeken ten onrechte op het literaire paard is getild.
Ah zo heel af en toe is een boek als Strootjesbruid best heel leuk :haha
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Veertien Biddags-Predikatiën
door
ds. Th. van der Groe
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

De Tornado, van Bé Nijenhuis.
Helaas moet ik het een beetje op hoog tempo lezen, omdat het uit moet vóór ik leeskring heb. Ik heb het jaren geleden al weleens gelezen, maar 't is ook bij tweede lezing geen boek waar je even doorheen vliegt.
Mara

Bericht door Mara »

Afbeelding

Bij B.com kost dit boek trouwens maar 11.73 zag ik.
Amsterdam, 2006. De spanningen in de multiculturele samenleving lopen op. Willemijn, studente sociologie, gaat aan de slag als vrijwilligster om een jonge Turkse importbruid Nederlands te leren spreken. In een kale betonnen flat in Geuzenveld ontwikkelt zich al snel een vriendschap tussen Willemijn en de innemende Nuray. Börek en ramadan, een louche advocaat, leugens bij de IND en een veel te dure plasmatelevisie beheersen de wereld die Willemijn betreedt. Maar ook Nurays problemen komen het leven van Willemijn binnensijpelen. Problemen met haar verblijfsvergunning. Problemen met haar man Mustafa. Geldproblemen. Willemijn, die zo graag de redder in nood speelt, verliest langzaam haar grenzen uit het oog. Als Nuray en en Mustafa op straat komen te staan, is ze al te diep in hun leven verstrikt geraakt. Hoever wil Willemijn gaan om Nuray te helpen?

Het begint heel spannend, met een korte proloog, maar dat is eigenlijk het enige spannende moment.
Wel een interessant verhaal en het leest vlot weg.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Oorlog en Terpentijn, van Stefan Hertmans.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ds. J.J. Knap - De Man van smarten
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara

Bericht door Mara »

Afbeelding

In één avond uitgelezen en ik heb ervan genoten.
Ik begon te lezen met de nodige scepsis, maar na het eerste hoofdstuk greep het verhaal me echt.
Ik vind het zijn beste boek.
Ik twijfel aan de echtheid van sommige gebeurtenissen, maar dat maakt verder niet uit, mag de vrijheid van de auteur zijn.
@Dodo: aanrader voor je leeskring.
Heeft Maarten t'H nu wel echt het geloof van zijn voorvaderen losgelaten, of toch niet?
Hij zoekt naar bewijzen van zaken.
En ik lees tussen de regels een zekere bewondering voor het eenvoudige geloof van zijn moeder.

Wat ik niet begrijp is dat hij de ene keer Heere schrijft en de andere keer dit met één e doet.
Het klopt soms niet in het verhaal nl.
Dodo

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Ik begon te lezen met de nodige scepsis, maar na het eerste hoofdstuk greep het verhaal me echt.
Ik twijfel aan de echtheid van sommige gebeurtenissen, maar dat maakt verder niet uit, mag de vrijheid van de auteur zijn.
Heeft Maarten t'H nu wel echt het geloof van zijn voorvaderen losgelaten, of toch niet?
En ik lees tussen de regels een zekere bewondering voor het eenvoudige geloof van zijn moeder.

Wat ik niet begrijp is dat hij de ene keer Heere schrijft en de andere keer dit met één e doet.
Mijn schoonzoon heeft 'm vorige week gekregen, dus ik kan 'm wel lenen van hem.
En helaas wil de leeskring geen MtH lezen, hoewel ik voor volgend jaar toch weer een poging wil gaan doen. De man kan wel schrijven, tenslotte.
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
Mara schreef:

Mijn schoonzoon heeft 'm vorige week gekregen, dus ik kan 'm wel lenen van hem.
En helaas wil de leeskring geen MtH lezen, hoewel ik voor volgend jaar toch weer een poging wil gaan doen. De man kan wel schrijven, tenslotte.
Ik kan me voorstellen dat ze zijn boeken niet willen behandelen, sommige zijn echt over het randje van....
Natuurlijk komt zijn ongeloof weer ter sprake, maar hij lijkt er nog steeds mee te worstelen en hij is er niet los van.
Anders doe je niet zo je best om het allemaal te beredeneren dat het niet klopt. Niet kan kloppen.
Daar staat tegenover dat zijn moeder een vast onwankelbaar geloofsvertrouwen heeft "omdat het in de Bijbel staat".
Dus dit lijkt mij wel een goed uitgangspunt om op een leeskring te bespreken denk ik.

En ja, met dit boek bewijst hij dat hij echt kan schrijven!
Het vorige dat ik las, Het Psalmenoproer, vond ik minder. Geen prettig verhaal en het las niet vloeiend.
Ik had daar veel meer van verwacht, nu was mijn verwachting lager, misschien daarom :quoi
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Volgens de recensie in Trouw is het een rommelig boek. Ik zet 'm toch op mijn leesverlanglijst.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Zita schreef:Oorlog en Terpentijn, van Stefan Hertmans.
Indrukwekkend boek!
Hier beneden is het niet.
Plaats reactie