Welke vakbond?

memento

Bericht door memento »

Dad,

Ik denk niet dat het verkeerd is om lid te zijn van een vakbond. Echter, van mijn stakingsrecht zal ik geen gebruik maken, ik denk niet dat dat een middel is om te gebruiken, als christen.

Ik denk wel dat een christen recht heeft om zijn rechten te weten die hij als werknemer heeft, en een vakbond mag gebruiken bij bemiddeling met de werkgever als dat nodig mocht zijn.

Maar zoals al aangegeven wil ik de vakbond voornamelijk gebruiken als informatiebron en adviesorgaan.
Auto

Bericht door Auto »

Oorspronkelijk gepost door refo
Nee hoor. Als beide christenen zijn dan komen ze er uit. RMU mediatort dan.

Is dat wel zo? Zie nu de situatie rond Curadomi. Directeur De Heer heeft een groot aantal malen gesproken op vergaderingen in combinatie met de RMU en gaf aan dat het juist goed is om als werkgever samen met werknemer te overleggen.

Maar waarom komt de RMU-WN niet binnen bij Curadomi en wordt overleg uit de weggegaan?

Volgens mij komt de RMU hier nog eens in de problemen. Als er geen duidelijke scheiding is in 2 apparte bonden dan zal het in de toekomst een keer fout gegaan.

Het wordt natuurlijk helemaal leuk als 1 van de bestuursleden die directeur is bij een firma waar veel RMU-WN leden zijn en vervolgens gaat reorganiseren. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat het dan erg makkelijk te overleggen is in de wandelgangen. Als WN zou ik me niet lekker voelen.
refo

Bericht door refo »

Als....

Bij Curadomi is het toch goedgekomen?

VEENENDAAL - Er vallen waarschijnlijk geen gedwongen ontslagen bij Curadomi in Veenendaal. Die verwachting spreekt de directie van de christelijke thuiszorgorganisatie in een maandagmorgen verzonden persbericht uit.
.
De aandeelhouders en de directie van Curadomi hebben eind vorige week gesproken over de voortgang van het ombuigingsproces waarin de organisatie is verwikkeld. De ingezette koers onder leiding van interim-directeur B. van Leeuwen geeft „nu reeds positieve resultaten”, aldus de directeur. „De zorgvraag is toegenomen en het personeel blijft trouw aan de organisatie. Het ziekteverzuim is in de achterliggende periode zelfs gedaald.”
.
Het ziet ernaar uit dat in de tweede helft van dit jaar geen financieel verlies zal worden geleden, laat de organisatie weten. „Bovendien zijn voldoende liquide middelen aanwezig om aan de verplichtingen te kunnen voldoen.”
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Auto

Bericht door Auto »

Oorspronkelijk gepost door refo
Als....

Bij Curadomi is het toch goedgekomen?

VEENENDAAL - Er vallen waarschijnlijk geen gedwongen ontslagen bij Curadomi in Veenendaal. Die verwachting spreekt de directie van de christelijke thuiszorgorganisatie in een maandagmorgen verzonden persbericht uit.
.
De aandeelhouders en de directie van Curadomi hebben eind vorige week gesproken over de voortgang van het ombuigingsproces waarin de organisatie is verwikkeld. De ingezette koers onder leiding van interim-directeur B. van Leeuwen geeft „nu reeds positieve resultaten”, aldus de directeur. „De zorgvraag is toegenomen en het personeel blijft trouw aan de organisatie. Het ziekteverzuim is in de achterliggende periode zelfs gedaald.”
.
Het ziet ernaar uit dat in de tweede helft van dit jaar geen financieel verlies zal worden geleden, laat de organisatie weten. „Bovendien zijn voldoende liquide middelen aanwezig om aan de verplichtingen te kunnen voldoen.”
De desbetreffende interim manager heeft elke keer overleg uitgesteld of eenzijdig geannuleerd. Het is niet voor niks geweest dat CNV gedreigt heeft met een rechtzaak. Dat is vorige week geloof ik naar buiten gekomen. Als je al met een rechter moet dreigen, dan loopt het lekker hoor overleg WG met WN als je ook de RMU buiten de deur houd.
WSO

Bericht door WSO »

HET ND van 6 september:

Curadomi: 'er vallen geen ontslagen'

van onze redactie binnenland

VEENENDAAL - Bij Curadomi vallen naar verwachting geen gedwongen ontslagen. Dat meldt de directie van de christelijke thuiszorgorganisatie in een persbericht.

Het bestuur doorbreekt hiermee voor het eerst sinds juli de mediastilte. Volgens interim-directeur B. van Leeuwen geven de maatregelen die de directie begin juli zou hebben genomen om uit de financiële problemen te komen ,,nu reeds positieve resultaten''. ,,De zorgvraag is toegenomen en het personeel blijft trouw aan de organisatie. Het ziekteverzuim is in de achterliggende periode zelfs gedaald,'' stelt hij in het persbericht.

De interim-directeur verwacht dat in de tweede helft van het jaar geen verlies zal woren geleden. ,,Bovendien zijn voldoende liquide middelen aanwezig om aan de verplichtingen te voldoen.'' Van Leeuwen was gistermiddag niet bereikbaar voor een toelichting op het persbericht.

Begin juli leed Curadomi naar schatting nog zo'n 60.000 euro verlies per maand. Van Leeuwen wilde daarom het personeel een periodiek van het salaris laten inleveren en de arbeidscontracten openbreken. Onder druk van de bonden heeft hij deze maatregelen toen ingetrokken.

,,Een vreemde gang van zaken'', vindt Agnes Aelbers, voorzitter van de ondernemingsraad. Twee maanden geleden moest het personeel nog rechten inleveren, en nu lijkt - door alleen beter op de kosten te passen - het weer prima te gaan met het bedrijf. ,,Dat lijkt me onmogelijk.'' Volgens haar zijn er twee mogelijkheden: ,,óf de zaak is toen enorm opgeblazen, óf er zit een addertje onder het gras.''

,,Kennelijk zijn de wonderen de wereld nog niet uit'', zegt RMU-onderhandelaar Chris Baggerman. Vakorganisatie RMU vindt het ,,verheugend om te horen dat de voorgestelde arbeidsrechtelijke maatregelen, die slecht zouden uitpakken voor het personeel, nu van de baan zijn en het bedrijf weer winstgevend kan zijn.''

Vakbond CNV Publieke Zaak ,,heeft formeel niets van Curadomi gehoord'', vertelt regiobestuurder Hans Strootman. ,,De geroemde transparantie en openheid is door ons op dit moment op geen enkele wijze te controleren. We kunnen dus ook helemaal niet nagaan of het ombuigingsproces vruchten afwerpt en of de 'donkere wolken' - het inleveren van salaris of gedwongen ontslagen - voor de medewerkers aan het verdampen zijn.''

De vakbond wacht nog steeds op antwoord van Curadomi op een verzoek tot overleg. De brief werd woensdag verstuurd. ,,Het lijkt dus alsof de directie van Curadomi geen openheid van zaken richting de bonden wil geven, niet met de bonden om tafel wil om overleg te voeren en nu toch vooral goede berichten 'de wereld' in wil sturen.''
Dad

Bericht door Dad »

Oorspronkelijk gepost door Unionist

Enig idee hoeveel onrecht er is op de werkvloer? Hoe er gesold wordt met mensen?
Hoe het is om b.v. in je eentje te moeten procederen tegen de juristen van UWV nadat deze club voor de zoveelste keer je dossier kwijt is?
Ik kan me voorstellen dat als je daar mee te maken krijgt je geneigd ben je recht te halen. Maar je moet je wel realiseren dat als je als werkgever met de bond te maken krijgt je met schoften te maken hebt. Ik weet het uit ervaring. Totaal geen begrip en alleen maar uit op plukken. Dit zijn echt PvdA manieren, geld verdienen is schandalig en wij hebben rechten. Gestolen weliswaar maar ze hebben ze.
Dad

Bericht door Dad »

Oorspronkelijk gepost door WSO
Staken was vroeger verboden. Werknmers en werkgevers zijn inmiddels overeengekomen dat staken een geaccepteerd drukmiddel is.

Je moet toch wat. Als de werknemers niets meer te vertellen hebben, dan krijg je al snel slavernij.
Nou, ik denk niet dat ze het zijn overeengekomen, de overheid heeft het gelegaliseerd.
Het is absoluut niet te accepteren. Zeker niet Christelijk.
Dad

Bericht door Dad »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Daar zit wellicht een spanningsveld. Maar het verleden, waarin mensen soms werden uitgebuit tot het op slavernij ging lijken (steenbakkerijen, textielindustrie, turfsteken, etc.), heeft aangetoond dat het heel erg nodig dat er een bepaal devenwicht is tussen de rechten en plichten van zowel werkgevers als werknemers. Dat er nu redelijk samengewerkt kan worden is te danken aan de mensen die daar vroeger voor gevochten hebben. Het is, bij alle kritiek die er op vakbonden mogelijk is, wel goed om je dat te realiseren.

Overigens ben ik zelf geen lid van een vakbond. Aan stakingen heb ik nog niet meegedaan.
Dat is juist, er waren enorm veel misstanden, iedereen weet hoe het er toen aan toeging. Dat daar verandering in kwam is goed geweest maar... Dat had moeten gebeuren door de overheid. Dat de bonden dit hebben gedaan is vanuit een revolutionaire geest. De bonden werden gedreven door onrecht maar nu door macht. Staken is echt een oneigenlijk middel. Overleggen met het mes op tafel, en als ze dan hun zin hebben gekregen dan hebben ze verkregen rechten. Daarom kun je geen lid zijn van de bond omdat hun basis ligt in revolutie.
Als je de bijbel leest en leest wat Paulus en Petrus zeggen van onderwerping aan overheden en heren dan kun je dat niet rijmen met de gedachten van een bond. En als je dan de gelijkenis leest van de arbeiders in de wijngaard die allemaal even veel kregen of ze lang of kort werkten, dan wordt dat vandaag de dag niet geaccepteerd door de bond.
Plaats reactie