Welk boek ben jij nu aan het lezen?

dennis

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Mara schreef:
Dodo schreef:Vonne van der Meer: het smalle pad van de liefde.
Aanrader, echt een goed geschreven boek, waar je nog over na blijft denken. Christelijk boek ook.
Ik wil deze wel eens met de leeskring bespreken.
Ik ben dol op haar boeken, vind ze bijna allemaal goed.
Ze heeft een bijzondere, eigen stijl.
Ik heb ook wel eens een interview met haar gezien en ik vind haar echt boven veel Nederlandse auteurs uitsteken.
(die zichzelf zo superbelangrijk vinden)
Ik heb 'het smalle pad ..' pas ook gelezen. Het begin vind ik heel sterk (blijft door het hele boek heen aanwezig.) De rest
viel me toch wat tegen.
refo

Bericht door refo »

Vindersloon van Joke Verweerd.
Die Verweerd moet snel ophouden met schrijven. Soms is het gewoon erg.
De eerste zinnen slaan al nergens op. Een continenten-metafoor die mislukt. Ze moest wel voor continenten kiezen, omdat de eerste twee woorden, 'Hilly's wereld, tegenhouden dat Hilly's leven zich in verschillende werelden afspeelt. Want dat is wat er beschreven wordt. Daarnaast heb je op metafoor-continenten geen niemandsland.

Ze blijft zitten, de gieter onder water, haar hand aan het handvat.
Hij lijkt niet veel te wegen zo.
Het water lijkt in de gieter bruiner dan dat in de sloot.

Zinsdeel in regel 1 na de komma kan weg. Dat snappen we wel.
Regel 2: dat lijkt niet zo dat is werkelijk zo.
Regel 3: Het woordeken 'dat' moet weg.
Twee keer lijkt.

Ze moet de lezer bijna iedere zin een bepaalde kant op duwen, omdat ze bang is dat hij het anders niet zelf begrijpt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Vindersloon van Joke Verweerd.
Enthousiasme over Verweerd hoor ik echt zelden of nooit.
En toch blijkt het te verkopen. Wat zien mensen er dan in? Waarom toch telkens maar weer de portemonnee getrokken voor alweer een nieuwe Joke Verweerd?
~~Soli Deo Gloria~~
huisman

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
En toch blijkt het te verkopen. Wat zien mensen er dan in? Waarom toch telkens maar weer de portemonnee getrokken voor alweer een nieuwe Joke Verweerd?
Het is inderdaad onbegrijpelijk....laten wij het maar eerlijk zeggen Joke Verweerd is een ongelooflijk slechte schrijfster met de misplaatste allure van Hella Haase. Ze mag nog niet de schoenveters van Haase vastmaken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef:Het is inderdaad onbegrijpelijk....laten wij het maar eerlijk zeggen Joke Verweerd is een ongelooflijk slechte schrijfster met de misplaatste allure van Hella Haase. Ze mag nog niet de schoenveters van Haase vastmaken.
Zijn we het toch nog eens ergens over eens. Dat ik dat nog mag meemaken :haha
~~Soli Deo Gloria~~
huisman

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
huisman schreef:Het is inderdaad onbegrijpelijk....laten wij het maar eerlijk zeggen Joke Verweerd is een ongelooflijk slechte schrijfster met de misplaatste allure van Hella Haase. Ze mag nog niet de schoenveters van Haase vastmaken.
Zijn we het toch nog eens ergens over eens. Dat ik dat nog mag meemaken :haha

:super
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

huisman schreef:
Hendrikus schreef:
Het is inderdaad onbegrijpelijk....laten wij het maar eerlijk zeggen Joke Verweerd is een ongelooflijk slechte schrijfster met de misplaatste allure van Hella Haase. Ze mag nog niet de schoenveters van Haase vastmaken.
Ware het niet dat ze Hella Haasse heet :huhu
Als ik ooit een boek zou schrijven zou ik dit nooit bekend maken hier.
Wat een ongenuanceerd - anoniem - affikken zeg.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:Als ik ooit een boek zou schrijven zou ik dit nooit bekend maken hier.
Dat risico loop je als je in de openbaarheid treedt. Overigens wordt Joke Verweerd genoeg gefêteerd, dus dit is misschien wel goed voor het evenwicht. :hum
Dodo

Bericht door Dodo »

Huisman verwoordt het wat krachtiger dan ik zou doen, maar hij heeft wel een punt. Ze schrijft gewoon niet erg goed.
Ik zie haar boeken wel in de kringloop staan, maar ik hoef ze niet. De wintertuin is voor mij het beste boek dat ze gemaakt heeft. En haar gedichten, die vond ik ook mooi (maar ik heb er al een tijd niet in gelezen, misschien denk ik daar nu anders over).
Mara

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:
Mara schreef:Als ik ooit een boek zou schrijven zou ik dit nooit bekend maken hier.
Dat risico loop je als je in de openbaarheid treedt. Overigens wordt Joke Verweerd genoeg gefêteerd, dus dit is misschien wel goed voor het evenwicht. :hum
Het is iets anders als je een recensie krijgt van iemand die er echt verstand van heeft.
Als wij haar allemaal niet goed vinden, waarom wordt ze dan wel zo vaak gelauwerd?
Dodo schreef:Huisman verwoordt het wat krachtiger dan ik zou doen, maar hij heeft wel een punt. Ze schrijft gewoon niet erg goed.
Ik zie haar boeken wel in de kringloop staan, maar ik hoef ze niet. De wintertuin is voor mij het beste boek dat ze gemaakt heeft. En haar gedichten, die vond ik ook mooi (maar ik heb er al een tijd niet in gelezen, misschien denk ik daar nu anders over).
Ik meen dat in huize Huisman die Amishromans nogal populair zijn, is dat dan beter dan J.V.?

Ik begrijp niet waarom die streekromanschrijfsters (GvW en H.Th.)zo ontzettend populair zijn.
Het is zo voorspelbaar en met weinig diepgang, maar het vliegt de bieb uit.
Dus als er nu een groep lezers zijn die happy zijn met dit soort "pulp", is dat hun goed recht.
Mijn buurvrouw zit altijd in het zonnetje met een "boeketpocket", vreselijk, zonde van je geld, maar zij vindt het heerlijk.
Dodo

Bericht door Dodo »

Dit schrijft het RD over Verweerds laatste boek(je):
Verweerd geeft een inkijkje in menselijke emoties: hoe vertrouwd en transparant zussen met elkaar om kunnen gaan, en hoe anders de relatie is en blijft tussen man en vrouw. En hoe het moet zijn als je als mens „altijd blijft aanstaan en de uitknop niet meer kunt vinden.” Dat facet is een sterke kant van haar werk. De personen zijn herkenbare mensen van vlees en bloed, houden je een spiegel voor.
Kennelijk is er over het literaire van het boek niet veel positiefs te zeggen.

En dat boeken gekocht en gelezen worden zegt niet veel. Voor elk soort boek is een publiek. SJ. van Duinen werd ook veel gelezen, Dolfie en Wolfie ook. Onbegrijpelijk maar waar.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:Als wij haar allemaal niet goed vinden, waarom wordt ze dan wel zo vaak gelauwerd?
Omdat de meeste mensen gewoon een slechte smaak hebben. Het is niet anders.
En mensen van vlees en bloed heb ik bij JV nog niet veel aangetroffen.
Mara

Bericht door Mara »

Het is jammer dat je dus een goede auteur, oftewel het literaire boek, vaak in niet-christelijke hoek moet zoeken.
Dat betekent dat je je soms door een vloek moet heenworstelen en door onsmakelijke details.
Dan is de vraag, tot hoe ver is dit (nog) aanvaardbaar?
Als een auteur 2 of 3 boeken per jaar aflevert, krijg ik argwaan. En dat gebeurt steeds vaker.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Mara schreef:Mijn buurvrouw zit altijd in het zonnetje met een "boeketpocket", vreselijk, zonde van je geld, maar zij vindt het heerlijk.
Is JV zoveel beter dan zo'n pocket dan?
Mara

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:
Mara schreef:Mijn buurvrouw zit altijd in het zonnetje met een "boeketpocket", vreselijk, zonde van je geld, maar zij vindt het heerlijk.
Is JV zoveel beter dan zo'n pocket dan?
Beetje flauw.
Je kunt ook met een Linda of Margriet buiten gaan zitten.
Of een Gezinsgids. :hum
Plaats reactie