Twee uit een geslacht
Twee uit een geslacht
N.a.v. deze tekst:
Bekeert u, gij afkerige kinderen! spreekt de Heere, want Ik heb u getrouwd, en Ik zal u aannemen, een uit een stad, en twee uit een geslacht, en zal u brengen te Sion.
Wat betekent dit precies?
Er worden slechts twee mensen uit een geslacht bekeerd en één uit een stad?
Bekeert u, gij afkerige kinderen! spreekt de Heere, want Ik heb u getrouwd, en Ik zal u aannemen, een uit een stad, en twee uit een geslacht, en zal u brengen te Sion.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Twee uit een geslacht
Dat denk ik niet en klopt ook niet bepaald met de werkelijkheid om je heen natuurlijk.Mara schreef:N.a.v. deze tekst:
Het is overigens Jeremia 3:14.
Volgend de HSV studiebijbel gaat het over een kleine minderheid.
Volgend de HSV studiebijbel gaat het over een kleine minderheid.
M. Henry zegt van deze tekst:
1. De belofte: God zal in genade aannemen allen die tot Hem wederkeren.
2. Van de velen die zich van God afgekeerd hebben komen er vergelijkenderwijs slechts weinigen tot Hem terug.
3. Van deze weinigen hoe verspreid ook zal geen enkele verloren gaan. Al zou er in een stad maar één zijn, God zal hem vinden en veilig in Sion, het hemelse Jeruzalem, brengen.
1. De belofte: God zal in genade aannemen allen die tot Hem wederkeren.
2. Van de velen die zich van God afgekeerd hebben komen er vergelijkenderwijs slechts weinigen tot Hem terug.
3. Van deze weinigen hoe verspreid ook zal geen enkele verloren gaan. Al zou er in een stad maar één zijn, God zal hem vinden en veilig in Sion, het hemelse Jeruzalem, brengen.
@windorgel
daar dacht ik ook meteen aan,
Denk ook eens aan het verloren schaap voor dat ene schaap gaat de herder terug.
Al is het er maar 1.
Hij gaat en zoekt het verlorene.
daar dacht ik ook meteen aan,
Denk ook eens aan het verloren schaap voor dat ene schaap gaat de herder terug.
Al is het er maar 1.
Hij gaat en zoekt het verlorene.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Wat is eigenlijk het doel van dit topic? Mara had ook gewoon zelf wat naslagwerk kunnen doen lijkt me?
Ik heb er (ik meen) in de jaren '80 een preek over gehoord. Ik weet er niet zo veel meer van maar wel dat de preek destijds wel indruk op me maakte, zodat ik toch altijd als ik deze tekst zie daaraan moet denken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dan kunnen wij dit hele forum wel sluiten. Ik vind het juist een mooie vraag en heb( net als DIA) een preek over deze tekst in mijn hoofd die indruk maakte.Vorst schreef:Wat is eigenlijk het doel van dit topic? Mara had ook gewoon zelf wat naslagwerk kunnen doen lijkt me?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Leespreek van ds. L. Rijksen? Uit de Schat des Woords deel 27?-DIA- schreef:Ik heb er (ik meen) in de jaren '80 een preek over gehoord. Ik weet er niet zo veel meer van maar wel dat de preek destijds wel indruk op me maakte, zodat ik toch altijd als ik deze tekst zie daaraan moet denken.
Nee, ik denk van wijlen ds. A. Bregman.Tiberius schreef:Leespreek van ds. L. Rijksen? Uit de Schat des Woords deel 27?-DIA- schreef:Ik heb er (ik meen) in de jaren '80 een preek over gehoord. Ik weet er niet zo veel meer van maar wel dat de preek destijds wel indruk op me maakte, zodat ik toch altijd als ik deze tekst zie daaraan moet denken.
Op deze site http://media.cgkmiddelharnis.nl/index.php staan preken van ds A Versluis, ds H Korving en ds A Egas (allen CGK) over deze tekst.
Zeer aanbevolen is de preek van ds L. Huisman over deze tekst (hier te lezen) http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/17475
Zeer aanbevolen is de preek van ds L. Huisman over deze tekst (hier te lezen) http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/17475
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zou het niet een bepaalde beeldspraak zijn die in die tijd gebruikelijk was? Wellicht een die duidt op een minderheid, zoals ik al voorbij zag komen?Mara schreef:N.a.v. deze tekst:
Beluister van de door @huisman genoemde preken m.n. die van ds. Egas. Glashelder! Er is een grondige exegese nodig om deze tekst te verklaren. De suggesties in dit topic zijn soms wat kort door de bocht.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik heb die preek net ook beluisterd, maar er kwam net niet uit wat ik in die preek uit de jaren 80 had gehoord. Ik weet ook niet meer wàt het was, alleen dat het destijds een grote indruk op me maakte.Luther schreef:Beluister van de door @huisman genoemde preken m.n. die van ds. Egas. Glashelder! Er is een grondige exegese nodig om deze tekst te verklaren. De suggesties in dit topic zijn soms wat kort door de bocht.
Zoiets is doorgaans toch niet weer opnieuw te voelen. In feite verklaart hij de echte betekenis van de woorden ook niet. Of ik heb het zelf niet begrepen. Verder zeg ik geen kwaad van deze preek.
-
Blijkbaar wel.-DIA- schreef:In feite verklaart hij de echte betekenis van de woorden ook niet. Of ik heb het zelf niet begrepen. Verder zeg ik geen kwaad van deze preek.