Begint bekering met ellendekennis?

edmund

Re: Begint bekering met ellendekennis? (uit: Verwachte boeke

Bericht door edmund »

Auto schreef:
Tiberius schreef:Dan laat je eigenlijk de wedergeboorte beginnen bij zondag 7. Dat is niet juist. Ook het buigen onder Gods rechtvaardig oordeel in zondag 5 behoort bij de wedergeboorte. Het is onmogelijk dat een dode zondaar dat doet.
Het komt op mij over dat Zonderling de Zondagen aan elkaar koppelt en er geen ruimte tussen laat. En dat is mijn inziens ook de bedoeling van de Golden Chain, zoals Perkins dat stelt.
Rom. 8:30: En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Geroepen = Namelijk tot het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs door een krachtige roeping, Rom. 8:28.
Laatst gewijzigd door edmund op 07 mar 2015, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Als we weten dat behoudenis pas in de vrijstad zeker is wat is dan het nut van het gefilosofeer of iemand al vlucht naar de vrijstad of niet? De aankomst zal de uitkomst tonen.

Kortom, m.i.is de discussie zelf zondig en onbijbels. Aan welke zijde men zich ook schaart. Of zie ik dat verkeerd?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wim Anker schreef:Als we weten dat behoudenis pas in de vrijstad zeker is wat is dan het nut van het gefilosofeer of iemand al vlucht naar de vrijstad of niet? De aankomst zal de uitkomst tonen.

Kortom, m.i.is de discussie zelf zondig en onbijbels. Aan welke zijde men zich ook schaart. Of zie ik dat verkeerd?
Ik denk dat je dat verkeerd ziet.

Het extreme standpunt van mensen als Edmund, Kleen, e.a. is niet alleen onbijbels, maar is ook pastoraal zeer schadelijk.
De andere extreem wordt gevormd door rust te geven in het gemis, buiten Christus. Dat is evenmin Bijbels en ook in het pastoraat schadelijk. Maar ik zou eigenlijk niemand kennen, die rust geeft buiten Christus.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

wfloor schreef:De afgelopen dagen volg ik met de nodige belangstelling de discussie die hier gaande is. Tot hen die menen dat bij de ellendekennis reeds de wedergeboorte heeft plaatsgevonden heb ik toch de volgende vragen: Hoe is dit te rijmen met Judas? Hij had ellendekennis! Hij riep uit: "Ik heb verraden onschuldig bloed." En Kaïn? Hij zij: "Mijn zonde is groter dan dat zij vergeve worde."
Zie hierboven.
Men mag geen rust geven buiten Christus om. Dus alleen ellendekennis is niet genoeg. De Catechismus noemt duidelijk 3 stukken, die nodig zijn te weten om in die enige troost zalig te leven en sterven. Niet één van die stukken kan ontbreken.
Par. 16 van HS 1 van de DL geeft aan wat mensen die hun ellende kennen moeten doen: niet mismoedig worden, maar ijverig doorgaan met het waarnemen van de middelen.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Tiberius schreef:
Auto schreef:
Tiberius schreef:Dan laat je eigenlijk de wedergeboorte beginnen bij zondag 7. Dat is niet juist. Ook het buigen onder Gods rechtvaardig oordeel in zondag 5 behoort bij de wedergeboorte. Het is onmogelijk dat een dode zondaar dat doet.
Het komt op mij over dat Zonderling de Zondagen aan elkaar koppelt en er geen ruimte tussen laat. En dat is mijn inziens ook de bedoeling van de Golden Chain, zoals Perkins dat stelt.
Ik lees toch echt, dat hij de eerste zondagen geen vrucht van de wedergeboorte laat zijn en de volgende wel. Dat is niet juist; geen enkele zondag valt buiten de wedergeboorte.
Laten we proberen duidelijk te zijn:
1. Er is een werk van de wet & een overtuiging van zonde die aan wedergeboorte en geloof vooraf gaan. Deze mens is niet gestorven aan de wet en is ook niet levendgemaakt in Christus.
2. Er is een werk van de wet & overtuiging van zonde die gepaard gaat met een evangelisch berouw als vrucht van wedergeboorte én geloof. Deze mens is zowel gestorven aan de wet als levendgemaakt in Christus. Deze mens is waarlijk wedergeboren en bezit tevens het zaligmakende geloof, de vergeving van zonden en alle vruchten van het geloof. Er is geen tijdsruimte tussen al deze weldaden.
3. Vóór het waar zaligmakend geloof waarmee wij Christus worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen, erken ik inderdaad geen wedergeboorte.
4. Dat betekent niet dat ieder die gelooft dit met volle zekerheid voor zichzelf vaststellen kan; over de verzekering spreek ik in bovenstaande stellingen niet, ik spreek over het wezen van de zaken. En wat dit wezen betreft is er geen wedergeboorte vóór het zaligmakende en rechtvaardigende geloof.
5. De opstellers van de Heidelbergse Catechismus hebben niet de bedoeling gehad om met de zondagen 5 en 6 een heilsorde te leren van zaken die aan het geloof vooraf zouden gaan. Zij kenden alleen een verlossing door het geloof, waarin ALLE weldaden begrepen zijn. Wél geloof ik dat zij met zondag 2 en 3 iets hebben willen zeggen van een werk der wet die aan het geloof voorafgaat. Maar dat was voor hen beslist niet zaligmakend en al helemaal geen vrucht van wedergeboorte (dat verwerpen zij zelfs uitdrukkelijk in antwoord 8).

Wie serieus de Schrift en de oudvaders bestudeert, zal bovenstaande stellingen toch van harte moeten onderschrijven, naar ik meen. Dat dit kennelijk een struikelblok is, toont m.i. aan hoe in bepaalde kringen een verkeerde leer voet aan de grond heeft gekregen alsof de weldaden van Christus volgtijdelijk moeten worden ondervonden in plaats dat sprake is van een ééntijdig werk waarin God de mens wederbaart, tot een gelovige maakt, rechtvaardigt, heiligt, enzovoort.

Klein citaatje van Ralph Erskine, maar daar kun je ook de Reformatoren (Calvijn, Luther) en vele anderen (oudvaders, Schotten, puriteinen) naast zetten:
Erskine schreef:De wet heeft vele en edele gebruiken, zowel omtrent de wedergeborene alsook omtrent de niet-wedergeborene. Omtrent de niet-wedergeborene is zij nuttig om hem te overtuigen van zonde, om de brakke grond van zijn hart te breken en om hem een tuchtmeester tot Christus te zijn, door hem te overtuigen van de volstrekte noodzakelijkheid van een borg, alsook van zijn verloren staat buiten Christus; omtrent de wedergeborenen is zij van gebruik om hen Christus dierbaarder te doen schatten en hoog te achten..., zij dient ook om hen dagelijks te overuigen van zonde...
Het gaat om de zin: omtrent de niet-wedergeborene... Je ziet dat ook Erskine de overtuiging van zonde door de wet en het wezen van de wet van een tuchtmeester tot Christus zaken noemt omtrent de NIET-WEDERGEBORENE.

Ik hoop dat ik mij voor jullie nu duidelijk genoeg verklaard heb.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Maar stel... er zou een ziel zijn die is ontdekt aan zijn zonde en ellenden.
Hij ziet zich van God gescheiden, en weet niet hoe hij ooit weer met die God in verzoende betrekking kan komen.
Hij ziet dat alles van zijn kan ontoereikend is en dat de gemaakte schuld niet weg te wassen is, en dat de
schuld alleen maar meer wordt.
Dan -hij zou het misschien wel eens denken of zachtjes zeggen- vindt hij benauwdheid en droefenis. Hij mist God en hij kan niet anders dan de kloof tussen God en zijn ziel verbreden.

Wat is dit? Is dit een algemene overtuiging? Hij weet dat hij zo niet voor God kan bestaan, en dat hij van en uit zichzelf alleen maar de schuld meerder kan maken.
Vanwaar komt zo'n ontdekking? Moeten dan niet naar het begin? Waar is dat gemis ontstaan? Wat mis ik in feite? Mis vrede in mijn ziel? Of is er meer? Mis ik ook mijn Schepper? Gaat dit samen?
Een droefheid naar God gewerkt door de Heilige Geest. Ik vond benauwdheid en droefenis. Is dat niet een Goddelijk begin? Ik denk dat een ontdekte ziel dat niet altijd voor waar kant houden. Maar als we maar zuiver proberen te zien: Waar gaat het in feite om? Om mijn behoud? Of omdat ik een goeddoend God vertoornd heb? Is dát het wat benauwdheid geeft? Gepaard met een droefheid naar God?

Ik denk dat dit punt wel belangrijk is. Missen we de vrede voor onze ziel door een ontdekking in de consciëntie, zonder meer? Dan zouden we er toch wel vraagtekens bij kunnen zetten. Het punt is toch:
Ben ik begonnen of is God begonnen? Wij weten verstandelijk dat God nooit laat varen het werk dat Zijn hand begint. Maar als een ziel zoals boven geschetst eens wist dat het begin goed was?
Zou die ziel daarop kunnen concluderen dat het wel goed komt? Immers, zou zo'n ziel kunnen denken:
God laat niet varen het werk wat Zijn hand begon?
Daarom denk ik dat we hier moeten oppassen voor een valse vrede die we onszelf wijsmaken, zonder dat we ooit iets 'zelf uit Zijne mond' hebben gehoord.

Het mensenhart is arglistig, meer dan enig ding, ja dodelijk. En hoevelen zullen niet met een eigen ingebeelde rust naar de dood reizen? Meer dan we denken: De Schrift zegt immers: Velen. Velen zullen zoeken in te gaan en niet kunnen. Omdat hun werk uit henzelf was. Of was er een andere oorzaak?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

De punten 1 t/m 4 kan ik me in vinden; dus die laat ik liggen.

Maar hier ga je mis:
Zonderling schreef:5. De opstellers van de Heidelbergse Catechismus hebben niet de bedoeling gehad om met de zondagen 5 en 6 een heilsorde te leren van zaken die aan het geloof vooraf zouden gaan. Zij kenden alleen een verlossing door het geloof, waarin ALLE weldaden begrepen zijn. Wél geloof ik dat zij met zondag 2 en 3 iets hebben willen zeggen van een werk der wet die aan het geloof voorafgaat. Maar dat was voor hen beslist niet zaligmakend en al helemaal geen vrucht van wedergeboorte (dat verwerpen zij zelfs uitdrukkelijk in antwoord 8).
De HC beschrijven wel degelijk een heilsorde. Het is pas de laatste 50 jaar, dat men dat anders is gaan zien, zo heeft prof. Baars (of dr. Huijgen, dat weet ik niet helemaal zeker) recent uitgezocht.

Verder verwerpt de HC in antwoord 8, dat we zonder wedergeboorte onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Dat antwoord zegt niets over de vraag of de ellendekennis wel of geen vrucht is van de wedergeboorte. Sterker nog: het antwoord op vraag 5 kan je al beschouwen als een vrucht van de levendmaking, want een onwedergeborene zal rustig zeggen "al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jeugd af aan."
Zonderling schreef:Wie serieus de Schrift en de oudvaders bestudeert, zal bovenstaande stellingen toch van harte moeten onderschrijven, naar ik meen.
Niet dus.
Zonderling schreef:Dat dit kennelijk een struikelblok is, toont m.i. aan hoe in bepaalde kringen een verkeerde leer voet aan de grond heeft gekregen alsof de weldaden van Christus volgtijdelijk moeten worden ondervonden in plaats dat sprake is van een ééntijdig werk waarin God de mens wederbaart, tot een gelovige maakt, rechtvaardigt, heiligt, enzovoort.
Ik ontken niet, dat daar inderdaad verkeerde conclusies aan verbonden kunnen worden. Maar dat volgt niet uit de heilsorde van de HC.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Olevianus spreekt al over zondekennis als voorbereiding op het geloof.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Johann Gottfried Walther

Tiberius schreef:De punten 1 t/m 4 kan ik me in vinden; dus die laat ik liggen.

Maar hier ga je mis:
Zonderling schreef:5. De opstellers van de Heidelbergse Catechismus hebben niet de bedoeling gehad om met de zondagen 5 en 6 een heilsorde te leren van zaken die aan het geloof vooraf zouden gaan. Zij kenden alleen een verlossing door het geloof, waarin ALLE weldaden begrepen zijn. Wél geloof ik dat zij met zondag 2 en 3 iets hebben willen zeggen van een werk der wet die aan het geloof voorafgaat. Maar dat was voor hen beslist niet zaligmakend en al helemaal geen vrucht van wedergeboorte (dat verwerpen zij zelfs uitdrukkelijk in antwoord 8).
De HC beschrijven wel degelijk een heilsorde. Het is pas de laatste 50 jaar, dat men dat anders is gaan zien, zo heeft prof. Baars (of dr. Huijgen, dat weet ik niet helemaal zeker) recent uitgezocht.

Dus niet alleen de 3 stukken op zich zijn chronologisch maar men leert meent u eerst zondag 2 dan 3, dan 4, dan 5?
Dus ook eerst het eerste gebod enzo verder?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat zou ik niet weten; moet je even een catechismusverklaring ouder dan 50 jaar erop naslaan.
Johann Gottfried Walther

Ik betwijfel of er in de HC echt een starre heilsorde zit, in de Reformatie zag men de orde van het heil anders dan in de 17-19de eeuw. Toen er allerlei zaken bij kwamen. In de Reformatie was het nog helderder en minder uitgewerkt.
ejvl

Bericht door ejvl »

@Tiberius, eerder zei je dat de mens in zijn ellende het niet voor wedergeboorte kan houden.
Wanneer is de wedergeboorte vanuit de mens gezien, dat hij kan zeggen, ja dit is Gods werk, ik ben wedergeboren. Toch pas na de verlossing? Dat God al eerder werkt is zeker, maar vanuit de mens gezien is het dan toch pas vanaf de verlossing? Immers kan het met algemene overtuigingen nog steeds de verkeerde kant op?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:Maar stel... er zou een ziel zijn die is ontdekt aan zijn zonde en ellenden.
Hij ziet zich van God gescheiden, en weet niet hoe hij ooit weer met die God in verzoende betrekking kan komen.
Hij ziet dat alles van zijn kan ontoereikend is en dat de gemaakte schuld niet weg te wassen is, en dat de
Dan -hij zou het misschien wel eens denken of zachtjes zeggen- vindt hij benauwdheid en droefenis. Hij mist God en hij kan niet anders dan de kloof tussen God en zijn ziel verbreden.

Wat is dit? Is dit een algemene overtuiging? Hij weet dat hij zo niet voor God kan bestaan, en dat hij van en uit zichzelf alleen maar de schuld meerder kan maken.
Vanwaar komt zo'n ontdekking? Moeten dan niet naar het begin? Waar is dat gemis ontstaan? Wat mis ik in feite? Mis vrede in mijn ziel? Of is er meer? Mis ik ook mijn Schepper? Gaat dit samen?
Een droefheid naar God gewerkt door de Heilige Geest. Ik vond benauwdheid en droefenis. Is dat niet een Goddelijk begin? Ik denk dat een ontdekte ziel dat niet altijd voor waar kant houden. Maar als we maar zuiver proberen te zien: Waar gaat het in feite om? Om mijn behoud? Of omdat ik een goeddoend God vertoornd heb? Is dát het wat benauwdheid geeft? Gepaard met een droefheid naar God?

Ik denk dat dit punt wel belangrijk is. Missen we de vrede voor onze ziel door een ontdekking in de consciëntie, zonder meer? Dan zouden we er toch wel vraagtekens bij kunnen zetten. Het punt is toch:
Ben ik begonnen of is God begonnen? Wij weten verstandelijk dat God nooit laat varen het werk dat Zijn hand begint. Maar als een ziel zoals boven geschetst eens wist dat het begin goed was?
Zou die ziel daarop kunnen concluderen dat het wel goed komt? Immers, zou zo'n ziel kunnen denken:
Daarom denk ik dat we hier moeten oppassen voor een valse vrede die we onszelf wijsmaken, zonder dat we ooit iets 'zelf uit Zijne mond' hebben gehoord.

Het mensenhart is arglistig, meer dan enig ding, ja dodelijk. En hoevelen zullen niet met een eigen ingebeelde rust naar de dood reizen? Meer dan we denken: De Schrift zegt immers: Velen. Velen zullen zoeken in te gaan en niet kunnen. Omdat hun werk uit henzelf was. Of was er een andere oorzaak?
Ik ben niet gewoon om op een reactie aan te dringen, maar zie nu dat er weer overheen gereageerd wordt. Ik zou hier graag de gedachten van het forum over horen. Het is toch niet echt off-topic?
Johann Gottfried Walther

-DIA- schreef:
-DIA- schreef:Maar stel... er zou een ziel zijn die is ontdekt aan zijn zonde en ellenden.

Ik ben niet gewoon om op een reactie aan te dringen, maar zie nu dat er weer overheen gereageerd wordt. Ik zou hier graag de gedachten van het forum over horen. Het is toch niet echt off-topic?
Jij vind Van der Groe duidelijk te scherp. En dat vinden er mee.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:

Jij vind Van der Groe duidelijk te scherp. En dat vinden er mee.
Op welk punt? In welk boek?
Plaats reactie