Digitale hulpmiddelen in de kerk

Posthoorn

Re: Digitale hulpmiddelen in de kerk

Bericht door Posthoorn »

Hendrikus schreef:Dat al die oudjes in de bejaardentehuizen zo blij zijn dat ze de diensten nu ook kunnen zién, en dat ze zich daardoor nog méér bij de dienst betrokken voelen, telt allemaal niet mee?
En nou niet meteen zeggen dat ze het vroeger ook met de kerktelefoon moesten doen! Ik weet van onze bejaarden dat ze erg blij zijn met de kerk-tv en dat ze het een grote vooruitgang vinden, ten opzicht van de kerktelefoon van vroeger.
Van zulke bikkelharde opmerkingen krijg ik nou een naar gevoel.
Wil je 'onze bejaarden' géén 'oudjes' noemen! :OO3
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

Hendrikus schreef:
RefoCalvinist schreef:Volledig met Ds. G.W.S. Mulder eens in het artikel! Bij Ds. Mensink, ondanks de waarheden die hij zegt, krijg ik een naar gevoel.
Digitale ascese? Ik ben voor, maar moeten we dan wel als kerkelijke gemeente de diensten in beeld uitzenden?
Dat gebeurt in zijn eigen gemeente wel en dan kan je naar mijn mening niet meer spreken over digitale ascese.
Dan moet je daar ook niet in meegaan.
Dat al die oudjes in de bejaardentehuizen zo blij zijn dat ze de diensten nu ook kunnen zién, en dat ze zich daardoor nog méér bij de dienst betrokken voelen, telt allemaal niet mee?
En nou niet meteen zeggen dat ze het vroeger ook met de kerktelefoon moesten doen! Ik weet van onze bejaarden dat ze erg blij zijn met de kerk-tv en dat ze het een grote vooruitgang vinden, ten opzicht van de kerktelefoon van vroeger.
Een bikkelharde opmerking? :quoi ... die maak ik hier niet hoor.

Ik begrijp je punt, en ook dat van de bejaarden uit jouw gemeente. Er is denk ik ook wel in mee te komen.
Maar dan vraag ik toch af of je het wel moet willen "kerk-tv".
Juist als je Digitale ascese voorstaat! Juist in een samenleving waar alles al draait om de beeld-cultuur!
En daarnaast vraag ik mij af of je het verzuimen van kerkdiensten niet in de hand werkt. En dan niet onder ouderen, maar onder jeugd.
Daarnaast is de stap naar andere media sneller gemaakt, als je kerk-tv toestaat. Althans dat denk ik.
Maar het heeft zeker z'n voordelen, dat geef ik graag toe, maar er is ook een andere kant.

En de meest belangrijke vraag die mij bezig houd is moet je werkelijk beeld hebben om het Woord tot je te nemen?!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:
huisman schreef:[
Wilhelm schreef:Het wordt vaak zo'n zwart wit discussie, en dat is het nu eenmaal niet. Tegen het voorbeeld van Huisman kan ik inbrengen dat er ook jongeren zijn die hongerend en dorstend op zoektocht zijn naar God, en hierover gesprekken voeren, ook met ambtsdragers, via whatsapp en Facebook.
Ja dat zie ik ook wel eens op Facebook maar dat lijkt meer op de Farizeeërs die graag op de hoeken van de straten staan te bidden om gezien te worden. Pastoraat doe je persoonlijk, je moet elkaar in de ogen kunnen kijken.
Omdat de discussie bij voorbaat al voorspelbaar is wil ik het er bij laten.

Alleen die laatste opmerking, daar sla je de plank echt mis.
De mogelijkheid om elkaar op FB priveberichten te sturen ken je denk ik niet, maar die wordt echt door jongeren gebruikt.
Het is verdrietig hoe je deze jongeren met een paar woorden wegzet...
Nee, ik denk dat @huisman doelt op pastores die op hun openbare profiel allerlei bemoedigende teksten plaatsen, of delen van de preek., en niet de PB-gesprekken via FB. In dat laatste geval weet ik namelijk dat die heel wel plaatsvinden, en dat zijn ook nog weleens heel goede gesprekken, of een opstap voor een IRL-ontmoeting.
Dat neemt echter niet weg dat de beperking die dergelijke digitale ontmoetingen met zich meedragen, niet opeens vergeten moeten worden. Ik heb een tijdje Facebook gebruikt ook voor dit doel. Mijn ervaring was dat het vaak bij één gesprek bleef, omdat ik daarna gewoon een afspraak maakte voor een IRL-gesprek. In dat geval volstaat een mailwisseling ook, en daar wordt ook volop gebruik van gemaakt. Overigens lost het Facebook-verhaal zichzelf op. De nieuwste enquetecijfers van onze school zijn net vers. Onder de 1e en 2e-klassers is het aantal actieve FB-accounts spectaculair gedaald naar zo'n 30% nog.

Jongeren (en ouderen) moeten denk ik ook leren dat de nieuwe digitale mogelijkheden de afgelopen 20 jaar ook vragen om nieuwe afspraken. Zo'n afspraak zou kunnen zijn om die middelen zo weinig mogelijk de eredienst in te dragen. Laat jongeren en ouderen eraan weenen: in de kerk schakelen we onze mobiel, smartphone, mini-tablet uit, of (nog beter) laten we 'm thuis.
Laatst gewijzigd door Luther op 24 feb 2015, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:Omdat de discussie bij voorbaat al voorspelbaar is wil ik het er bij laten.
Dit is wel heel makkelijk! Als jouw argumenten zó sterk zijn dat ze die van ds. Mulder, ds. Mensink en dr. De Bruijn volledig aan de kant schuiven, zou je mij wellicht nog kunnen overtuigen.

Het is overigens een veeg teken dat ook buiten de kerk mensen worden opgeroepen om te doen aan slow-reading, slow-living, etc. en vooral ook jongeren aangeven dat ze als ze alleen zijn, soms helemaal gek worden als ze gaan nadenken waarop ze allemaal moeten reageren en reflecteren. Laat de kerk een oord zijn waar nog écht rust is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dodo

Bericht door Dodo »

RefoCalvinist schreef:
Hendrikus schreef:
RefoCalvinist schreef:Volledig met Ds. G.W.S. Mulder eens in het artikel! Bij Ds. Mensink, ondanks de waarheden die hij zegt, krijg ik een naar gevoel.
Digitale ascese? Ik ben voor, maar moeten we dan wel als kerkelijke gemeente de diensten in beeld uitzenden?
Dat gebeurt in zijn eigen gemeente wel en dan kan je naar mijn mening niet meer spreken over digitale ascese.
Dan moet je daar ook niet in meegaan.
Dat al die oudjes in de bejaardentehuizen zo blij zijn dat ze de diensten nu ook kunnen zién, en dat ze zich daardoor nog méér bij de dienst betrokken voelen, telt allemaal niet mee?
Een bikkelharde opmerking? :quoi ... die maak ik hier niet hoor.

Ik begrijp je punt, en ook dat van de bejaarden uit jouw gemeente. Er is denk ik ook wel in mee te komen.
Maar dan vraag ik toch af of je het wel moet willen "kerk-tv".
Juist als je Digitale ascese voorstaat! Juist in een samenleving waar alles al draait om de beeld-cultuur!
En daarnaast vraag ik mij af of je het verzuimen van kerkdiensten niet in de hand werkt. En dan niet onder ouderen, maar onder jeugd.
Daarnaast is de stap naar andere media sneller gemaakt, als je kerk-tv toestaat. Althans dat denk ik.
Maar het heeft zeker z'n voordelen, dat geef ik graag toe, maar er is ook een andere kant.

En de meest belangrijke vraag die mij bezig houd is moet je werkelijk beeld hebben om het Woord tot je te nemen?!
Bij ons in de kerk kun je 'achter een pilaar' terecht komen als het heel druk is en je bent laat. Dan hoor je alles en je kunt gewoon meezingen. Maar je ziet de dominee niet.
Er is altijd weinig animo voor zo'n plekje. Mensen zitten nog liever in het koor met een beeldscherm, dan achter een pilaar zonder beeld.
Natuurlijk maakt het verschil, of je de dominee ook kunt zien. Dat houdt de aandacht veel beter vast, is veel prettiger om de dienst te volgen.l
helma

Bericht door helma »

Dodo schreef:Ik neem graag de tablet mee naar bijbelkring of vrouwenvereniging (en ben nog niet weggestuurd ;-)
Oh...je bent een vrouw! (dacht echt dat je een man was :OO3 )
Dodo

Bericht door Dodo »

helma schreef:
Dodo schreef:Ik neem graag de tablet mee naar bijbelkring of vrouwenvereniging (en ben nog niet weggestuurd ;-)
Oh...je bent een vrouw! (dacht echt dat je een man was :OO3 )
Ik zal de rose dodo weer terugnemen als avatar ;)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

En voor wie denkt dat deze discussie een dingetje is uit onze kring: https://www.voys.nl/weblog/offline (Speciaal voor mensen uit het bedrijfsleven)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:En voor wie denkt dat deze discussie een dingetje is uit onze kring: https://www.voys.nl/weblog/offline (Speciaal voor mensen uit het bedrijfsleven)
Sorry, maar dit is typisch een topic van een "digibeet". Net een klein kind, zet alles aan wat piept en piept dan dat het piept. En schrijft dan een blog over hoe bijzonder het is zonder gepiep, daarmee weer meer gepiep veroorzakend bij andere digibeten en internetsnuffelaars.
Want laten we eerlijk zijn, wat hij zegt WEET iedereen. De Schrift zegt het al. 'De beslommeringen dezer wereld'.

De richting die Steef de Bruijn ingaat onderschrijf ik, ook hij wijst meer op het geestelijke dan op de middelen. Surfen op internet is gevaarlijker dan een chip met bloedgroep en autosleutel onder de huid.

Daarom ligt de oplossing niet in het materiële. De digitale cv thermostaat in de kerk gaan we toch niet alsnog afschaffen?
Dat de beamer en de PowerPoint geen gemeengoed zullen worden in de kerkdienst evident, die zijn in het bedrijfsleven ook al op z'n retour.
v.w.b.t. tablet zullen we het moeten afwachten, ik denk dat die hele hoge ogen gaat gooien. Het zou wel eens de vervanger van het boek en schrift/papier kunnen worden zoals het schrift/papier de lei en kleitablet heeft verdrongen.
Voor nu is er, zakelijk en privé, reeds honderden euro's te besparen door de dingen digitaal te kopen en of te regelen.

En last but NOT least, de diarree aan lees- en audio preken en meditaties die benaderbaar zijn is ook van dat gepiep. Opruimen maakt een huis overzichtelijk. Predikanten die hun gesproken preken maar op internet laten zwerven zijn als dokters die hun recepten, nadat ze aan de juiste patiënten zijn meegegeven, op recepten.nl laten plaatsen. Zodat een ieder zijn medicijn kan vinden.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 24 feb 2015, 21:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:En voor wie denkt dat deze discussie een dingetje is uit onze kring: https://www.voys.nl/weblog/offline (Speciaal voor mensen uit het bedrijfsleven)
Sorry, maar dit is typisch een topic van een "digibeet". Net een klein kind, zet alles aan wat piept en piept dan dat het piept. En schrijft dan een blog over hoe bijzonder het is zonder gepiep, daarmee meer gepiep veroorzakend bij andere digibeten en internetsnuffelaars.
Want laten we eerlijk zijn, wat hij zegt WEET iedereen.
Was dat maar waar, althans, handelde iedereen er maar naar. Niet iedereen is rationeel.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Wim Anker schreef:
En last but NOT least, de diarree aan lees- en audio preken en meditaties die benaderbaar zijn is ook van dat gepiep. Opruimen maakt een huis overzichtelijk. Predikanten die hun gesproken preken maar op internet laten zwerven zijn als dokters die hun recepten, nadat ze aan de juiste patiënten zijn meegegeven, op recepten.nl laten plaatsen. Zodat een ieder zijn medicijn kan vinden.
Sorry hoor maar dit gaat mij echt te ver! Uit ervaring kan ik zeggen dat ook deze middelen gezegend worden. Of zeg je dit omdat jou 'favorieten' hun preken hier niet voor willen afstaan?
refo

Bericht door refo »

Zo'n blog voegt weinig toe.
Dat verhaal is net zoiets als: ik kan voor mijn werk de auto niet missen, maar eigenlijk fiets ik liever.

Je kunt voor of tegen allerlei dingen zijn, zoals mail of Skype, maar als kinderen emigreren naar een verwegland gaan zelfs bejaarden aan deze media. Omdat ze dan nuttig en logisch zijn.
Ik zie niet zozeer dat powerpointen verdwijnen. Wel dat ze beter worden. De tijd dat een spreker louter zijn pp zat voor te lezen is wel voorbij. De luisteraars (kijkers) pikken dat niet meer zo.
Zag pas iemand met electronisch schrijfblok. Wat hij opschreef kwam op het scherm te staan. Dat is dus het schoolbord weer terug.
O ja, de school. Op iedere school hebben ze al smartboards. En de smartdesks zullen ook wel snel gemeengoed worden.
De oude knarren van refoforum kunnen er wel tegen knarsen: het helpt allemaal niets. Als iets handig is en wat toevoegt wordt het gemeengoed. Zo niet, dan valt het af.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

FlyingEagle schreef:
Wim Anker schreef:
Sorry hoor maar dit gaat mij echt te ver! Uit ervaring kan ik zeggen dat ook deze middelen gezegend worden. Of zeg je dit omdat jou 'favorieten' hun preken hier niet voor willen afstaan?
Ik meen oprecht dat het meer kwaad dan goed doet.
Vagari

Bericht door Vagari »

Wim Anker schreef:
FlyingEagle schreef:
Wim Anker schreef:
Nee, ik meen oprecht dat het meer kwaad dan goed doet.
Als het hun preken zijn, dan heb je gelijk. Maar durf je zo nog te spreken als God door hen spreekt? Hij die ALLES regeert.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:
Sorry, maar dit is typisch een topic van een "digibeet". Net een klein kind, zet alles aan wat piept en piept dan dat het piept. En schrijft dan een blog over hoe bijzonder het is zonder gepiep, daarmee meer gepiep veroorzakend bij andere digibeten en internetsnuffellaars.
Want laten we eerlijk zijn, wat hij zegt WEET iedereen.
Was dat maar waar, althans, handelde iedereen er maar naar. Niet iedereen is rationeel.
Het is m.i. inderdaad wel lastig dat dit bijna niet rationeel besproken kan worden. Er worden snel apocalyptische kenmerken aan toegedicht. Ook, of juist, op dit forum.
Ook ds. Mulder maakt zich m.i. daar - te snel - schuldig aan in het RD. De opmerking dat de boekdrukkunst het rationalisme en het individualisme heeft bevorderd t.o.v. de voorgaande op oratie gestoelde maatschappij en dat de hedendaagse "beeld" cultuur weer nog meer afleidt van het Woord vind ik qua logische opbouw een vreemde redenering.

Het afwijzen van hulpmiddelen met de opmerking dat er staat "predikt het Evangelie" is ook een zwak argument. Op die manier zou men ook het verspreiden van bijbels en boeken kunnen afwijzen.
Ik ben het verder wel eens met @Refo over het gemopper hier ;-)

De strijd is niet tegen vlees en bloed. het gaat niet om het weren van wifi, smartphone, tablet en hologrammen. De strijd is tegen de geestelijke boosheden in de lucht. En daar helpt enkel het Evangelie tegen. Dat moet worden gepredikt. Een digitaal boekske met regels over smartphone gebruik of een g3/g4/wifi stoorzender onder de preekstoel helpen niet.
Plaats reactie