huisman schreef:Wilhelm schreef:Over de eerste geluidsinstallatie zal ongetwijfeld ook afkeurend gesproken zijn. Dat houden we een heel aantal jaar vol, en daarna volgen we toch weer.
Zo gaat dat nu eenmaal in onze gezindte.
Wat een onzin, misschien ook nog de eerste stoomtrein en de boekdrukkunst in de strijd gooien?
@Wilhelm zijn er ook ontwikkelingen mogelijk waar jij wel zorgen over hebt ?
Soms denk ik bij jouw postings dat alles van jou mag veranderen en dat de kern toch hetzelfde zal blijven.
Je hebt idd goede punten Huisman. Ook bij de stoomtrein, boekdrukkunst en de waterleiding speelde deze discussies.
En wat de zorgen betreft, ja die heb ik wel zeker.
Naast het materialisme heb ik ook grote zorgen over veel vormendienst die zo weinig missionair en vaak opzichzelf gericht is.
Dat hoor je ook terug in die prachtige serie preken over de gemeenten in Azie waar jij ook naar verwees in een ander topic.
Neme die preek over Efeze.
En daarom denk ik dat we niet zo moeilijk met dit soort ontwikkelingen om moeten gaan. Vanuit het verleden zijn er zoveel voorbeelden te geven waar iedereen op tegen was, en waar na verloop van tijd met zegen gebruikt van gemaakt werd.
Daarom ben ik zo terughoudend met het klakkeloos veroordelen van allerlei nieuwigheden. We zouden ook kunnen kijken hoe we bepaalde middelen juist ten goede zouden kunnen gebruiken. En dan denk ik dat inzetten van digitale middelen ook zeker gebruikt kunnen worden.
Kijk nu eens de ontwikkeling van de laatste 20 jaar. Het gebruik van geluidsbanden, MC's, CD's, websites, het digitaal verspreiden van Gods Woord middels tekst, audio en tegenwoordig ook video.
Met zegen worden deze middelen gebruikt terwijl eerder grote woorden gebruikt werden dat dit absoluut af te keuren zou zijn.
Deze lessen uit het verleden zouden ons heel terughoudend moeten doen opstellen.
@Zeemeeuw, je hebt gelijk, die kan ik niet zo noemen. De voorbeelden zoals door Huisman genoemd, zijn betere voorbeelden, met aantoonbaar verzet.