Digitale hulpmiddelen in de kerk

Posthoorn

Re: Digitale hulpmiddelen in de kerk

Bericht door Posthoorn »

Wilhelm schreef:Over de eerste geluidsinstallatie zal ongetwijfeld ook afkeurend gesproken zijn. Dat houden we een heel aantal jaar vol, en daarna volgen we toch weer.
Zo gaat dat nu eenmaal in onze gezindte.
Volgens mij niet. Bij ons worden nog steeds geen adventskaarsen aangestoken en ook hangt er geen gekleurd kleed over de preekstoel. En o ja, toga's worden bij ons ook niet gedragen.
:modo
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Maar dat zijn wezenlijke zaken van de liturgie in kerken waar dat gebeurt. Dus met een betekenis erachter.
Een beamer die alleen gebruikt wordt voor psalmen & gezangen is geen wezenlijk onderdeel van de dienst, slechts voor ondersteuning/vervanging van een psalmboek.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Curatorium schreef:Maar dat zijn wezenlijke zaken van de liturgie in kerken waar dat gebeurt. Dus met een betekenis erachter.
Een beamer die alleen gebruikt wordt voor psalmen & gezangen is geen wezenlijk onderdeel van de dienst, slechts voor ondersteuning/vervanging van een psalmboek.
Ja, zo kun je alles verklaren. Maar feit is toch dat niet alle gemeenten zijn meegegaan in déze ontwikkelingen. Dus is de kans groot dat ze het ook niet doen met beamers, mede doordat er ook geen twee of drie soorten liedboeken nodig zijn in de dienst.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Klopt dan is het inderdaad niet nodig.
ejvl

Bericht door ejvl »

Luther schreef:
Wilhelm schreef:Over de eerste geluidsinstallatie zal ongetwijfeld ook afkeurend gesproken zijn. Dat houden we een heel aantal jaar vol, en daarna volgen we toch weer.
Da's wel een beetje te makkelijk geredeneerd. Er wordt in het artikel niet generiek afkeurend gesproken over de genoemde hulpmiddelen, maar allereerst m.b.t. de eredienst. Overal waar de beamer zijn intrede deed in de eredienst neemt het meenemen van eigen Bijbel af, en verwacht men van de preek een soort 'toerustingscursus geestelijke groei', of hoe men het dan ook formuleert.

Belangrijkste argument tegen een beamer in de eredienst is voor mij toch wel het afleidende aspect. Alles wat afleidt van het Woord, en het Woord alleen, moeten we buiten de kerk houden. (Dat kan dus veel meer zijn dan de beamer, maar nu even in dit verband.)
Bovendien bevordert het het consumentisme tijdens de dienst: geen Bijbel mee, is dus ook niet voor de dienst het bijbelgedeelte alvast doorlezen en wat bemediteren. Of, zoals ds. Van Aalst weleens heeft aanbevolen, de formuliergebeden achterin je Bijbeltje rustig lezen en bedenken. Laat de kerkdienst een gewijde ruimte zijn, waar de afleiders zoveel mogelijk buiten gehouden moeten worden.
Wat vind je van digitale liturgieborden dan?
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... h_1_319405

Of kerkvideo? (zie voorbeeld Noorderkerk Amsterdam http://kerkdienstgemist.nl/assets/11404 ... Ox9aizxWcI)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

huisman schreef:
Wat een onzin, misschien ook nog de eerste stoomtrein en de boekdrukkunst in de strijd gooien? :hum

@Wilhelm zijn er ook ontwikkelingen mogelijk waar jij wel zorgen over hebt ?

Soms denk ik bij jouw postings dat alles van jou mag veranderen en dat de kern toch hetzelfde zal blijven.
Je hebt idd goede punten Huisman. Ook bij de stoomtrein, boekdrukkunst en de waterleiding speelde deze discussies.
En wat de zorgen betreft, ja die heb ik wel zeker.
Naast het materialisme heb ik ook grote zorgen over veel vormendienst die zo weinig missionair en vaak opzichzelf gericht is.
Dat hoor je ook terug in die prachtige serie preken over de gemeenten in Azie waar jij ook naar verwees in een ander topic.
Neme die preek over Efeze.

En daarom denk ik dat we niet zo moeilijk met dit soort ontwikkelingen om moeten gaan. Vanuit het verleden zijn er zoveel voorbeelden te geven waar iedereen op tegen was, en waar na verloop van tijd met zegen gebruikt van gemaakt werd.
Daarom ben ik zo terughoudend met het klakkeloos veroordelen van allerlei nieuwigheden. We zouden ook kunnen kijken hoe we bepaalde middelen juist ten goede zouden kunnen gebruiken. En dan denk ik dat inzetten van digitale middelen ook zeker gebruikt kunnen worden.

Kijk nu eens de ontwikkeling van de laatste 20 jaar. Het gebruik van geluidsbanden, MC's, CD's, websites, het digitaal verspreiden van Gods Woord middels tekst, audio en tegenwoordig ook video.
Met zegen worden deze middelen gebruikt terwijl eerder grote woorden gebruikt werden dat dit absoluut af te keuren zou zijn.
Deze lessen uit het verleden zouden ons heel terughoudend moeten doen opstellen.

@Zeemeeuw, je hebt gelijk, die kan ik niet zo noemen. De voorbeelden zoals door Huisman genoemd, zijn betere voorbeelden, met aantoonbaar verzet.
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Een beamerprojectie in de kerk is zo onbeschrijflijk lelijk. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
Ik zou nog liever diensten bijwonen in een grot zonder voorzieningen dan in een kerk met een beamer.
Laat de beamer lekker daar waar hij nuttig is: school, universiteit, kantoor, dat soort zaken.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Pimpelmees schreef:Een beamerprojectie in de kerk is zo onbeschrijflijk lelijk. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
Ik zou nog liever diensten bijwonen in een grot zonder voorzieningen dan in een kerk met een beamer.
Laat de beamer lekker daar waar hij nuttig is: school, universiteit, kantoor, dat soort zaken.
De discussie gaat nu vooral over beamergebruik, maar het artikel is breder.
Een preekschets of een preek lezen van een tablet of e-reader is toch een prachtig gebruik?

En dat we in de toekomst onze bijbel met kanttekeningen meenemen in de vorm van een kleine zaktablet is toch prima?
In onze gemeente wordt het soms al gedaan tijdens leesdiensten dat mensen meelezen op een tablet. Ik zie daar alleen maar een stuk betrokkenheid in.
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Pimpelmees schreef:Een beamerprojectie in de kerk is zo onbeschrijflijk lelijk. Dat mag ook wel eens gezegd worden. [...]
Bij ons in de kerk zijn de beamers die we hadden onlangs vervangen door twee digitale beeldschermen. Staat inderdaad een stuk beter.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

modesto schreef:
Pimpelmees schreef:Een beamerprojectie in de kerk is zo onbeschrijflijk lelijk. Dat mag ook wel eens gezegd worden. [...]
Bij ons in de kerk zijn de beamers die we hadden onlangs vervangen door twee digitale beeldschermen. Staat inderdaad een stuk beter.
Dat is ook heel lelijk.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:Een preekschets of een preek lezen van een tablet of e-reader is toch een prachtig gebruik?
Nee dus! Juist daarmee moedig je mensen aan, niet in de minste plaats de jongeren, om alles via hun smartphone te volgen, zoals je zelf al voor je ziet.
En dat we in de toekomst onze bijbel met kanttekeningen meenemen in de vorm van een kleine zaktablet is toch prima?
Niet doen! Beeldschermen zijn grote afleiders voor het eenvoudig luisteren naar het Woord. Hoe gemakkelijk is het dan niet om, wanneer de preek even wat saaier is, door de tikken naar een andere app, etc. het klinkt allemaal leuk, maar we moeten ons zondige, niet op het Woord gerichte hart, niet allerlei gelegenheden geven om tijdens de kerkdienst weg te dwalen in het digitale bos.
In onze gemeente wordt het soms al gedaan tijdens leesdiensten dat mensen meelezen op een tablet. Ik zie daar alleen maar een stuk betrokkenheid in.
Volstrekt overbodig. Die ore heeft, die hore wat de Geest tot de gemeente zegt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Luther schreef:
Wilhelm schreef:Een preekschets of een preek lezen van een tablet of e-reader is toch een prachtig gebruik?
Nee dus! Juist daarmee moedig je mensen aan, niet in de minste plaats de jongeren, om alles via hun smartphone te volgen, zoals je zelf al voor je ziet.
Niet doen! Beeldschermen zijn grote afleiders voor het eenvoudig luisteren naar het Woord. Hoe gemakkelijk is het dan niet om, wanneer de preek even wat saaier is, door de tikken naar een andere app, etc. het klinkt allemaal leuk, maar we moeten ons zondige, niet op het Woord gerichte hart, niet allerlei gelegenheden geven om tijdens de kerkdienst weg te dwalen in het digitale bos.

Ik snap heel goed dat digibeten zo reageren.
Maar geloof me, de volgende generatie zit hier heel anders in.
Mara

Bericht door Mara »

Wilhelm schreef: Ik snap heel goed dat digibeten zo reageren.
Zo, nou, allemaal thuis achter de laptop, dominee achter de webcam. Geen kerkgebouw meer nodig. :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Wilhelm schreef:Ik snap heel goed dat digibeten zo reageren.
Dat kon nog wel eens meevallen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:
Luther schreef:

Ik snap heel goed dat digibeten zo reageren.
Jammer dat je mijn post totaal niet serieus neemt, maar misschien is het lastig om mijn argumenten te weerleggen.
Ik ben geen digibeet, en nee de volgende generatie heeft geen ander hart dan de voorgaande en de huidige generatie.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie