Voor mij is boeken kopen een soort "beleving".
Vooral als het een ouderwetse boekenwinkel is, waar een enthousiaste verkoper - zelf ook fervent lezer - de boeken aanbeveelt en er iets over vertelt.
Het ruikt ook apart in een boekenwinkel.
Als je in een boek verdiept zit, verkeer je even in een andere wereld. Als het een spannend, goed geschreven roman is, signaleeer je nauwelijks nog wat er om je heen gebeurt.
Boeken kun je inmiddels ook - meestal geseald in plastic - kopen bij de drogisterijketens, diverse supermarkten, gooi- en smijtwinkels en kringloopwinkels.
Als er een markt of bazaar voor het goede doel georganiseerd wordt, zijn de boeken- en muziekkraampjes altijd omringd door veel mensen.
Op koninginnedag staat al ruim 25 jaar hetzelfde echtpaar met een kraampje, het aanbod wordt echter steeds minder, vertelde hij vorig jaar.
Een enkele keer heeft hij geluk en mag hij van een overleden opa of oma de inhoud van de boekenkast meenemen en daar zitten dan juweeltjes bij meestal.
Heel oude, soms zeldzame boeken komt hij dan tegen.
En zijn enthousiasme slaat op ons - de belangstellenden - over, zeker als je een hele grote tas vol boeken hebt gescoord, voor amper een tientje.
Dus een boek kopen op een andere plaats dan een speciaalwinkel kan, maar je mist dan wel de sfeer.
En zolang ik het lezen via e reader kan uitstellen, zal ik dat blijven doen.
Een stokkend gesprek komt soms goed op gang als iemand een opmerking maakt over een boek dat in de boekenkast staat.
Met een e reader zul je dat minder snel hebben.