Mara schreef:Sheba schreef:
In een groot gezin leren de kinderen op een veel natuurlijker manier sociale vaardigheden. Met emoties omgaan enz.
Sinds de gezinnen kleiner zijn hebben we meer gedragsproblemen. Iedere leerkracht kan er over meepraten!
De oudere kinderen gaan vaak op een zeer liefdevolle manier met de jongsten om. Gevolg het kan in de pubertijd de angel er wat uit halen!
Kinderen in een groter gezin leren gemiddeld meer verantwoordelijksgevoel aan. Delen leren ze ook! Rekening te houden met de ander etc.etc.
Jammer dat je nu in cliché's gaat vervallen Sheba.
In een groter gezin leer je niet automatisch sociale vaardigheden. Ja ruziemaken om een stuk speelgoed.
Een kind leert met emoties omgaan doordat je als ouder hierin begeleidt, heeft met kindertal niets te maken.
Ook zijn vaker voorkomende gedragsproblemen niet de oorzaak van een kleiner gezin, maar ligt aan veel factoren.
Sheba schreef:Maar kinderen leren veel minder tegen grenzen aan te lopen. Dat niet alles te koop is, bereikbaar is. Dat je niet al het nieuwste van het nieuwste hoeft te hebben om gelukkig te zijn. ( uitzonderingen nagelaten)
Dit kan ook het geval zijn in een superklein gezin, bijstandsmoeder met kind bijvoorbeeld.
Ik heb nu een beetje het gevoel dat jij het hebben van een groot gezin verdedigt met allerlei zogenaamde voordelen.
Het gaat er toch om wat de weg van de Heere hierin is? En dan zal het ene echtpaar 2 kinderen krijgen toebedeeld, terwijl andere ouders er 12 moeten grootbrengen.
En beide heel gelukkig kunnen zijn met hun (aantal) kinderen.
Nee het gaat mij erom dat er onnodig negatief over grote gezinnen gesproken wordt omdat er situaties gehoord Of gekend zijn waar het niet goed is gegaan. En men met clichés aankomt. En dat dan als argument aangedragen wordt om aan gezinsplanning te doen, in de zin van kleiner gezin of later... En men voorbij gaat aan hoe in Genesis over het krijgen van kinderen gesproken wordt! Ik kan dan niet anders dan met cliché voorbeelden komen.
Ik vind het een groot verschil uitmaken of iemand open staat voor hoe de weg van de Heere is en ondanks dat een kleiner gezin heeft ontvangen. Dan iemand die bij voorbaat al een planning in zijn hoofd heeft, en daar alles van af laat hangen. Daar reageer ik op.
Wbt ruziemaken daar hoort ook conflicthantering bij. Kan je alleen leren door af en toe ruzie te hebben gehad!
Wanneer ik terugkijk waren de kinderen uit de grote gezinnen meestal, dus niet altijd, zelfstandiger, makkelijker en socialer. Ik vind en vond dat opvallend. En het lijkt me leuk sls daar eens onderzoek naar wordt gedaan.
Niet omdat dat een reden is om maar zo veel mogelijk kinderen te krijgen. Maar als antwoord op de zogenaamde negatieve effecten die grote gezinnen zouden hebben!
En ook nu gaat niemand in op het feit dat de gedragsproblemen, stoornissen etc... Nog nooit zo groot zijn geweest. Terwijl gezinnen kleiner zijn, geboorten uitgesteld worden en er meer aandacht zou zijn....
En verder geloof ik zeker dat ook in kleine gezinnen het goed kan gaan. Net zo als in grote gezinnen.
En ja dan blijf ik erbij dat het een bijbelse lijn is dat de vrouw haar grootste taak in het gezin heeft, de kinderen een godvrezende opvoeding te geven en erin voor te gaan.
En dat het niet de bijbelse lijn is om de kinderzegen bewust uit te stellen omdat we zelf andere dingen belangrijker vinden?
Mijn stelling is dan ook. In principe staat een echtpaar voor kinderen open tenzij het bijvoorbeeld ten koste gaat van gezondheid van een van de gezinsleden.... Omdat dan iets wat in principe een zegen is, iemand ten gronde richt.
En wanneer dat bij aanvang van het huwelijk zo geldt dan ook verderop! Daar is voor mij geen verschil tussen!
Ook geloof ik zeker dat we onze verantwoordelijkheden hebben. Maar wij maken het leven niet. het is God die bij het begin tot het eind betrokken is. het is Zijn wil...
Wie ben ik om daar maar enigszins in te plannen? God alleen weet wat Zijn bedoeling hiermee is. En niet wij nietige mensjes....