Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Wim Anker

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Wim Anker »

Panny schreef:De preek ging gisteren vooral over dat God nog maar heel weinig werkt in deze donkere tijd. Het is dun en stil geworden.
Met andere woorden (maar die conclusie werd niet hardop uitgesproken): de kans is veel groter dat je voor eeuwig in de hel zal moeten lijden dan dat er voor jou genade te verkrijgen is.
De nodiging tot Christus te komen om vergeving te ontvangen ontbrak volkomen (er blijkt een andere weg te zijn, zijn, welke weg dat dan is bleef een beetje onduidelijk). Wel werd er verschillende keren gewezen op andere christenen die het wel altijd over Jezus hebben...
De mensen verlieten instemmend de kerk (het was een goede dominee die nog de oude waarheid brengt) en stonden even later voor de deur over koetjes en kalfjes te praten.
En jij praat nu nog steeds over koetjes en kalfjes. Vooral over de slechte kwaliteit koetjes en kalfjes bij anderen.
Panny

Bericht door Panny »

Wim Anker schreef:
Panny schreef:De preek ging gisteren vooral over dat God nog maar heel weinig werkt in deze donkere tijd. Het is dun en stil geworden.
Met andere woorden (maar die conclusie werd niet hardop uitgesproken): de kans is veel groter dat je voor eeuwig in de hel zal moeten lijden dan dat er voor jou genade te verkrijgen is.
De nodiging tot Christus te komen om vergeving te ontvangen ontbrak volkomen (er blijkt een andere weg te zijn, zijn, welke weg dat dan is bleef een beetje onduidelijk). Wel werd er verschillende keren gewezen op andere christenen die het wel altijd over Jezus hebben...
De mensen verlieten instemmend de kerk (het was een goede dominee die nog de oude waarheid brengt) en stonden even later voor de deur over koetjes en kalfjes te praten.
En jij praat nu nog steeds over koetjes en kalfjes. Vooral over de slechte kwaliteit koetjes en kalfjes bij anderen.
dan kunnen we zo'n beetje 90% van dit forum in de prullenbak gooien....

Toevoeging:
Het gaat me er helemaal niet om dat ik me beter voel dan die andere mensen.
Maar het maakt me verdrietig dat deze mensen dus helemaal niet het idee (kunnen) krijgen dat ook hen door Christus vergeving van zonden verkondigd word.
Begrijp je dat het verdriet, twijfel, etc. veroorzaakt als je vaak moet luisteren naar een verminkt Evangelie wat eigenlijk het Evangelie niet meer is?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Openbaring 21:5a "Die op de troon zit maakt alle dingen nieuw" (Openbaring 21:1-8)
Thema: "Die op de troon zit maakt alle dingen nieuw"

1. Wat gebeurt er met de dingen?
2. Wat is de inhoud van het nieuwe?
3. Wat betekent dat voor ons leven?

Psalm 89 : 1
Psalm 98 : 4
Psalm 102 : 1 en 16
Psalm 56 : 4 en 6
Psalm 72 : 9 en 11

http://www.laankerk.nl/?page_id=772&sermon_id=858
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vanavond werd de dienst geopend met het zingen van:

Psalm 119:12,35
Wanneer ik zelfs door vorsten werd beticht,
In 't hoog gestoelt' op Uwen knecht gebeten,
Heb ik mijn weg naar Uw geboôn gericht,
En die betracht met een oprecht geweten;
Ook waren zij mijn raadsliên en mijn licht;
'k Heb, met vermaak, mijn tijd daarin gesleten

't Hoogmoedig volk dicht leugens tegen mij;
Doch ik bewaar van harte Uw bevelen.
Hun hart is vet als smeer, vol hovaardij;
Dies zullen zij in Uwe gunst niet delen;
Maar Uwe wet, waarin ik mij verblij',
Zal met het zoetst vermaak mijn zinnen strelen.

De namen van de overledenen werden zoals elk jaar voorgelezen

Gebed.

Zingen
Psalm 119:43,44
Een listig volk heeft, boos en trots van aard,
Tot mijnen val een diepen put gegraven;
Hoezeer Uw wet daartegen zich verklaart.
Al Uw geboôn zijn waarheid; 'k wil die staven.
Ik word vervolgd, met leugentaal bezwaard;
Help mij, o HEER', ten spijt dier zondeslaven.

Zij hebben mij bijkans op aard' vernield,
Maar ik bleef Uw bevelen dierbaar achten.
Ai, beur mij op; laat mij, met moed bezield,
Weer leven, en op Uwe goedheid wachten;
Dan zal ik steeds, daar mij Uw trouw behield,
't Getuigenis van Uwen mond betrachten.

De tekst was vanmiddag:
JEREMIA 36:25 (laatste ged.)
Doch hij hoorde niet naar hen.

Het thema luidde:
GODS WOORD VERWORPEN
1. De tijd van de verwerping
2. De ernst van de verwerping
3. Het gevolg van de verwerping

DE TIJD VAN DE VERWERPING
Het was een bange tijd. De dreiging van koning Nebukadnezar was groot geweest. Maar hij was net Juda voorbij gegaan. Het volk was als het ware opgelucht. Het gevaar was nu voorbij.
Jeremia moest een boekrol nemen, en al de woorden Gods opschrijven, die Baruch dan opschreef uit de mond van Jeremia.
De woorden waren ernstvolle woorden. Deze woorden waren drie maal voorgelezen. Sommige vorsten verschrikten nog. Er zijn trappen in de verharding.
Als Michaja, de zoon van van Gemarja deze woorden hoorde ging hij naar de koning. Hij sprak voor de al de vorsten die daar zaten.
De vorsten zonden Jehudi de zoon van Nethanja tot Baruch om deze woorden voor te lezen. Deze verschrikten nu nog.
Dat kan ook zijn als het oordeeel wordt angezegd. Even verschrikken. Denk aan de boetedag die we op 11 mei dit jaar hebben gehouden. Heeft het verschrikt en tot wederkeer gebracht, of was het een kortstondige verschrikking?

De vorsten wisten wat de koning dacht, de vorsten die nu nog verschrikt waren, en zeiden tot Jeremia en Baruch dat ze zouden vluchten.
In vers 16 lezen we dat de vorsten nog verschrikten. Maar toen de rol werd voorgelezen en de koning telkens een stuk in het vuur verbrande, dan staat er in vers 24: En zij verschrikten niet… de koning, noch al zijn knechten. Hier zien we een voortgaande verharding onder het aanzeggen van de oordelen.
De koning zocht Jeremia en Baruch te vangen, maar de HEERE had hen verborgen.

DE ERNST VAN DE VERWERPING
Het oordeel was aangezegd. maar de koning en de vorsten verhardden zich onder dit oordeel. Men was opgelucht Nebukadnezar was Juda immers voorbijgegaan? Het oordeel was ernstig: Daarom zegt de HEERE tot de koning: Hij zal geen hebben die op Davids troon zitte, en zijn dood lichaam zal weggeworpen worden in de hitte des daags en de vorst des nachts.

Tussenzang
Psalm 119:70
Mijn ijver heeft van smart mij doen vergaan,
Omdat Uw woord zo schand'lijk wordt vergeten;
Mijn vijand ziet dat met verachting aan.
Uw woord is rein, dat mag gelouterd heten;
Uw knecht wil zich daar daag'lijks mee beraân;
Hij heeft het lief, wijl 't hem zijn plicht doet weten.

HET GEVOLG VAN DE VERWERPING
Deze profetie is niet lang daarna vervuld. Zijn zoon heeft nog 3 maanden geregeerd en Zedekia, de laatste koning werd aangesteld door Nebukadnezar.
Ze hebben het Woord Gods verworpen. Ds. herinnerde aan de toestand van ons land en volk. Wij willen ook niet buigen voor dat Woord. In de Tweede Kamer staat nog een mooie Bijbel, door de GBS geschonken. Maar deze moet ook weg, zoals we enkele weken geleden hebben kunnen lezen. Dat woord wordt niet meer verdragen. De openlijke haat komt meer en meer openbaar. Men duldt geen waarschuwingen meer. Men verschrikt niet meer. Maar God laat niet met Zich spotten. Degenen die nog tegenspreken worden met een dodelijke, diepe hartgrondige haat gehaat. Men zou hen tot zwijgen willen brengen, in plaats van te buigen onder het Woord.
We hebben nog de meeste en felste strijd met de kerkmens. Van binnenuit is de vijandschap nog groter dan van buiten. Degene die zich nog Gods Woord onverkort spreken moeten weg.
Toch eindigt dit hoofdstuk anders dan we misschien verwachten. De lankmoedigheid van God komt hier openbaar als Jeremia een nieuwe rol moet nemen en dezelfde woorden schrijven. Gods woord blijft zolang er nog bekeerd moeten worden. En hier staat ‘dezelfde woorden’. Gods woord veranderd nooit. Zie ook de aanslagen op het Woord van God.

Slotzang
Psalm 119:60
Al 't godd'loos volk verdoet G' als schuim van d' aard'
Dies zal ik Uw getuigenissen vrezen.
Het heeft mijn ziel verschrikkingen gebaard,
Ja, zelfs is mij het haar te berg' gerezen,
Als ik op Uw gerichten heb gestaard;
Uw oordeel, HEER', kan niet dan vrees'lijk wezen.

Ik heb een heel korte samenvatting geschreven, alles kan ik niet onthouden en goed weergeven.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Ik help je nog graag te herinneren. Was er ook nog een blijde boodschap voor de zachtmoedigen bij? Want het lijkt wel of dit door een gedeprimeerde bril is bezien.

Wij hadden vanmorgen een mooie leespreek van ds. Tuinier: over de woning die de eeuwige God wil zijn. Een woning is de plaats waar je je veilig voelt, maar ook waar je niet je stand hoeft op te houden. God weet immers welk maaksel wij zijn, gedachtig zijnde dat wij stof zijn.

Het was een vertroostende preek.

http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/17978
Een woning geeft een dak boven je hoofd. De eeuwige God zij u een Woning. U moet ook gedragen worden, net zoals dat lammetje. Er moet een Herder zijn, Die u meeneemt. Maar, gemeente, jongens en meisjes, u moet, en jullie moeten, wel gedragen worden. Dat betekent: alles uit handen geven. Dat is nu geloof! Paulus zegt: Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen (2 Kor.5:20). Ik zeg tegen u: laat u dragen!

Als u uzelf redden kunt, dan hebt u aan de dragende armen van de Heere niets. Weet u wat er in de Bijbel staat: God wederstaat de hovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade (Jak.4:6). De apostel Petrus zegt: Vernedert u dan onder de krachtige hand Gods, opdat Hij u verhoge te zijner tijd (1 Petr.5:6).
Mara

Bericht door Mara »

Wat een prachtige preek DDD.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

Met oudjaar een indringende preek over Zacharia 6:1-8
Met nieuwjaar een vertroostende preek over Zacharia 6:12 en 13
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

DDD schreef:Ik help je nog graag te herinneren. Was er ook nog een blijde boodschap voor de zachtmoedigen bij? Want het lijkt wel of dit door een gedeprimeerde bril is bezien.

Wij hadden vanmorgen een mooie leespreek van ds. Tuinier: over de woning die de eeuwige God wil zijn. Een woning is de plaats waar je je veilig voelt, maar ook waar je niet je stand hoeft op te houden. God weet immers welk maaksel wij zijn, gedachtig zijnde dat wij stof zijn.

Het was een vertroostende preek.

http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/17978
Een woning geeft een dak boven je hoofd. De eeuwige God zij u een Woning. U moet ook gedragen worden, net zoals dat lammetje. Er moet een Herder zijn, Die u meeneemt. Maar, gemeente, jongens en meisjes, u moet, en jullie moeten, wel gedragen worden. Dat betekent: alles uit handen geven. Dat is nu geloof! Paulus zegt: Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen (2 Kor.5:20). Ik zeg tegen u: laat u dragen!

Als u uzelf redden kunt, dan hebt u aan de dragende armen van de Heere niets. Weet u wat er in de Bijbel staat: God wederstaat de hovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade (Jak.4:6). De apostel Petrus zegt: Vernedert u dan onder de krachtige hand Gods, opdat Hij u verhoge te zijner tijd (1 Petr.5:6).
Was dat in Vlaardingen, Leiderdorp, Lisse, Rotterdam-Zuidwijk of Arnhem? Daar werd deze preek nl ook gelezen ;)
DDD

Bericht door DDD »

In mijn eigen gemeente. Hoe ben jij zo snel zo goed op de hoogte? Hij zal trouwens toch nog wel op meer plaatsen gelezen zijn? Helaas hadden wij geen dominee, dan had ik kunnen uitslapen. Gek genoeg kan het wel op oudejaarsmiddag maar niet op nieuwjaarsdag. Maar de leespreek was een uitstekende vervanging.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Geref Gem Soest 9.30 uur Stud M H Schot
Psalm 105:3
Psalm 90:1 en 9
Psalm 80:11
Psalm 144:7
Tekst Exodus 33:14-15 1) Israëls schuld,2) Gods vraag 3) de vraag van Mozes
helma

Bericht door helma »

huisman schreef:Met oudjaar een indringende preek over Zacharia 6:1-8
Met nieuwjaar een vertroostende preek over Zacharia 6:12 en 13
Ik vond beide preken indringend en vertroostend.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

NIEUWJAARSDIENST

Gezongen psalmen, evenals in de oudejaarsdienst allen uit psalm 119.
Psalm 119:45,47
Psalm 119:53,57
Psalm 119:65
Psalm 119:86

Teskt:
PSALM 119:105
Uw Woord is mij een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.
Thema:
GODS WOORD BENODIGD
1. Als een betrouwbaar Woord
2. Als een verlichtend Woord
3. Als een geleidend Woord

De preek had een tegengesteld thema van de oudejaarspreek.
Daar ging het over het verwerpen van Gods Woord, vandaag ging het over de benodiging
van Gods Woord.
Na de preek werd ds. toegesproken zoals elke jaar, door een ouderling.
Hij liet de dominee toezingen Psalm 121:4
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Gezongen psalmen, evenals in de oudejaarsdienst allen uit psalm 119.
Wat zal die organist blij zijn geweest met zo'n gevarieerd menu :hum
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Gezongen psalmen, evenals in de oudejaarsdienst allen uit psalm 119.
Wat zal die organist blij zijn geweest met zo'n gevarieerd menu :hum
Dat lijkt me voor een organist inderdaad niet zo fijn, hoewel hij wel kan variëren in voorspelen, zettingen en zelfs toonsoorten.
Maar goed, on-topic maar weer.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Een offtopic-discussie verwijderd.
Gesloten