Verontreiniging sacramentsbediening
Verontreiniging sacramentsbediening
Worden de inzettingen van Christus verontreinigd door zondige deelnemers?
...Een inzetting kan verontreinigd genoemd worden bij oneerbiedig en goddeloos misbruik, hoewel de wezenlijke zaken nog in ere gehouden worden. Zo kan de sabbat des Heeren, die op zichzelf heilig is, geschonden worden. Zo werd de tafel des Heeren verontreinigd (Mal. 1). En in deze zin werd het sacrament van het Avondmaal inderdaad door de Korinthiërs verontreinigd (1 Kor. 11) toen sommigen dronken of anderszins oneerbiedig tot de heilige inzettingen begaven. In dit opzicht is een inzetting verontreinigd voor hem die er zo aan deelneemt, omdat voor de onreine alle dingen onrein zijn. (James Durham)
Hoe is het in onze dagen?
...Een inzetting kan verontreinigd genoemd worden bij oneerbiedig en goddeloos misbruik, hoewel de wezenlijke zaken nog in ere gehouden worden. Zo kan de sabbat des Heeren, die op zichzelf heilig is, geschonden worden. Zo werd de tafel des Heeren verontreinigd (Mal. 1). En in deze zin werd het sacrament van het Avondmaal inderdaad door de Korinthiërs verontreinigd (1 Kor. 11) toen sommigen dronken of anderszins oneerbiedig tot de heilige inzettingen begaven. In dit opzicht is een inzetting verontreinigd voor hem die er zo aan deelneemt, omdat voor de onreine alle dingen onrein zijn. (James Durham)
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Re: Verontreiniging sacramentsbediening
....door zondige deelnemers? Dat lijkt mij niet want de sacramenten worden altijd door zondaren gebruikt. Ook zullen er altijd hypocrieten in een gemeente zijn die wel avondmaalganger zijn maar hun hart ver van de HEERE houden.PvS schreef:Worden de inzettingen van Christus verontreinigd door zondige deelnemers?
De tafel zuiver houden is een taak van de kerkenraad maar op objectieve gronden....het hart doorgronden is niet een zaak van mensen.
Misschien een vraag die jouw vraag wat verhelderd: Was Judas aanwezig toen de Heere Jezus het avondmaal instelde?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik denk dat wij Durham hier wel moeten verstaan wat hij bedoeld met zondige deelnemers. Ook huisman weet wel beter.huisman schreef:....door zondige deelnemers? Dat lijkt mij niet want de sacramenten worden altijd door zondaren gebruikt. Ook zullen er altijd hypocrieten in een gemeente zijn die wel avondmaalganger zijn maar hun hart ver van de HEERE houden.PvS schreef:Worden de inzettingen van Christus verontreinigd door zondige deelnemers?
De tafel zuiver houden is een taak van de kerkenraad maar op objectieve gronden....het hart doorgronden is niet een zaak van mensen.
Misschien een vraag die jouw vraag wat verhelderd: Was Judas aanwezig toen de Heere Jezus het avondmaal instelde?
In onze dagen hebben wij te denken aan hoe er oneerbiedig deelgenomen wordt aan met name het Heilig Avondmaal en de Heilige Doop, waar vrouwen met kortgeknipte haren en ongedekte hoofden door de kerkenraad worden toegelaten.
En voor wat de aan- of afwezigheid van Judas betreft:
Charnock schreef: "Aangezien het Heilig Avondmaal dus geen bekerende ordonnantie is, zo zijn degenen die onbekeerd zijn, die nimmer berouw kregen en hun verborgen zonden niet verlieten, geen bekwame gasten voor Christus.Maar sommigen willen het toenaderen van heimelijke zondaren besluiten uit het deelnemen van Judas aan deze ordonnantie, maar dit is nog de vraag. Sommigen denken dat Judas er aan deelnam, maar anderen menen van niet, en dat hij uitging naar buiten vóór het Avondmaal. Zanchy grondt dit op het verhaal uit het Evangelie van Johannes; Beza leidt af uit Joh. 13 : 30, dat hij daar niet bij was ,,Hij dan de betegenomen hebbende, ging terstond uit”; dit had plaats aan het einde van de tweede rondgang, waarna Christus het Heilige Avondmaal instelde. De bete was eigenlijk een deel van de plechtigheid betreffende het paaslam, deze werd gedoopt in de saus van bittere kruiden en door het hoofd van het gezin aan iedere gast uitgereikt. Ex. 12.
Maar het sacramentele brood werd gebroken en in geen enkele vloeistof gedoopt. Gomarus heeft deze bewijsgrond: Luc 22 : 19 en 20; Christus vertelt hun dat Zijnlichaam voor hen werd gegeven en Zijn bloed voor hen vergoten, zonder een uitzondering voor Judas te maken, hetgeen Hij waarschijnlijk wel gedaan zou hebben als Judas aanwezig was geweest, zoals ook later in Zijn gebed. Judas had geen belang in het lichaam en bloed van Christus tot vergeving van de zonden; zijn zonden konden niet vergeven worden en ook kon hij geen enkel nut hebben van het lichaam en bloed van Christus, want Christus noemt hem (Joh. 17 : 12) ,,de zoon der verderfenis, opdat de Schrift vervuld worde”. En bedenk, dat Judas in de hel was, vóórdat Christus de dood stierf en dat hij zich verhing, zodra hij hoorde dat Christus veroordeeld was en Christus’ bloed kon evenmin voor hem gestort worden, als voor iemand anders in de hel. Het is niet waarschijnlijk, dat Christus, Die Judas nooit toeliet tot de intiemste zaken, hem zou toegelaten hebben tot dit zeer bijzondere teken van Zijn liefde. Hij, Die kopers en verkopers de tempel uitdreef, zou zeker niet toestaan dat een duivel deel zou hebben aan Zijn lichaam en bloed. Indien Hij niet voor Judas wilde bidden, dan is het niet waarschijnlijk dat Hij de symbolen van Zijn lichaam en bloed aan Judas zou geven. De deelneming van Judas aan het Heilig Avondmaal kan niet gegrond worden op het feit dat de woorden van Christus: ,,de hand desgenen, die Mij verraadt, is met Mij aan de tafel”, geplaatst worden ná het verhaal van het Avondmaal. Luc. 22 : 21 want de Evangelisten namen in het verhalen van de dingen niet altijd de volgorde in acht, waarin zij geschiedden.
Marcus verhaalt de geschiedenis van het Avondmaal alsof de woorden van de instelling werden geuit nadat zij de wijn hadden gedronken en het brood gegoten, zonder te weten met welk oogmerk en dat de Instelling pas plaats had, nadat zij gegeten en gedronken hadden. Marc. 14 23, 24. Volgens de andere Evangelisten werden de woorden aangaande Judas gesproken vóór de instelling. Matt 26 : 21, Marc. 14 : 19 e.v.
Maar veronderstelt dat Judas deelnam aan het Avondmaal, welke aanmoediging ligt hierin voor een geheime zondaar om het te eniger tijd hierop te wagen, waar hij mag vrezen het Judasloon te ontvangen en een grotere macht van de duivel en zijn lusten over zich te halen?
Een sacrament is een uitstorting van genade. Aan zondaren die de Heere kiest. Hier moet geen mens tussen staan, Zijn genade gaat ook naar die kortgeknipte haren.
Van verontreiniging is geen sprake. Alleen als er figuren zijn die beoordelen of de ander wel waardig is. Bedenk dan dat die ander, ook Die Ander is die je dan weigert!
Van verontreiniging is geen sprake. Alleen als er figuren zijn die beoordelen of de ander wel waardig is. Bedenk dan dat die ander, ook Die Ander is die je dan weigert!
- Wittewrongel
- Inactief
Ik dacht vroeger altijd dat Judas deel nam, maar enige tijd geleden werd mij verteld van niet. Nu heb ik even snel een stukje opgezocht waar dit ook aangeven wordt. http://appie.abspoel.nl/?p=7314 @Huisman graag uw reactie hierophuisman schreef:....door zondige deelnemers? Dat lijkt mij niet want de sacramenten worden altijd door zondaren gebruikt. Ook zullen er altijd hypocrieten in een gemeente zijn die wel avondmaalganger zijn maar hun hart ver van de HEERE houden.PvS schreef:Worden de inzettingen van Christus verontreinigd door zondige deelnemers?

Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Ds Moerkerken heeft hierover een paragraaf geschreven in zijn boek: "Zin en mening"
Verder schrijft ds Moerkerken dat Ursinus en Bullinger Calvijn hier in zijn bijgevallen, hoewel even vermaarde godgeleerden als Zanchius, Gomarus, Hoornbeeck, Petrus van Maastricht en Johannus a Marck de mening waren toegedaan dat de apostel Judas niet aan het eerste avondmaal heeft deelgenomen.
Calvijn heeft in zijn Institutie een aparte paragraaf besteed aan de opvatting van Augustinus(IV,17,34).Hier gaat Calvijn er zonder meer van uit dat ook Judas heeft deelgenomen aan het avondmaal.Augustinus is van oordeel dat Judas het avondmaal heeft mee gebruikt. Daarin wordt hij gesteund door de meeste kerkvaders en- later- door de roomse theologie. Overigens heeft Augustinus in dit verband een treffende uitspraak gedaan, die het waard is onthouden te worden, namelijk dat de overige discipelen het Brood Christus hebben gegeten, maar Judas alleen Christus'brood.
Verder schrijft ds Moerkerken dat Ursinus en Bullinger Calvijn hier in zijn bijgevallen, hoewel even vermaarde godgeleerden als Zanchius, Gomarus, Hoornbeeck, Petrus van Maastricht en Johannus a Marck de mening waren toegedaan dat de apostel Judas niet aan het eerste avondmaal heeft deelgenomen.
Mijn reactie zou zijn het citaat Stephan Charnock die PvS heeft geplaatst. Ben ik het totaal mee eens.Wittewrongel schreef:Ik dacht vroeger altijd dat Judas deel nam, maar enige tijd geleden werd mij verteld van niet. Nu heb ik even snel een stukje opgezocht waar dit ook aangeven wordt. http://appie.abspoel.nl/?p=7314 @Huisman graag uw reactie hierophuisman schreef:....door zondige deelnemers? Dat lijkt mij niet want de sacramenten worden altijd door zondaren gebruikt. Ook zullen er altijd hypocrieten in een gemeente zijn die wel avondmaalganger zijn maar hun hart ver van de HEERE houden.PvS schreef:Worden de inzettingen van Christus verontreinigd door zondige deelnemers?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Wittewrongel
- Inactief
huisman schreef:Mijn reactie zou zijn het citaat Stephan Charnock die PvS heeft geplaatst. Ben ik het totaal mee eens.Wittewrongel schreef:Ik dacht vroeger altijd dat Judas deel nam, maar enige tijd geleden werd mij verteld van niet. Nu heb ik even snel een stukje opgezocht waar dit ook aangeven wordt. http://appie.abspoel.nl/?p=7314 @Huisman graag uw reactie hierophuisman schreef:....door zondige deelnemers? Dat lijkt mij niet want de sacramenten worden altijd door zondaren gebruikt. Ook zullen er altijd hypocrieten in een gemeente zijn die wel avondmaalganger zijn maar hun hart ver van de HEERE houden.PvS schreef:Worden de inzettingen van Christus verontreinigd door zondige deelnemers?
Gerson schreef:Ds Moerkerken heeft hierover een paragraaf geschreven in zijn boek: "Zin en mening"Calvijn heeft in zijn Institutie een aparte paragraaf besteed aan de opvatting van Augustinus(IV,17,34).Hier gaat Calvijn er zonder meer van uit dat ook Judas heeft deelgenomen aan het avondmaal.Augustinus is van oordeel dat Judas het avondmaal heeft mee gebruikt. Daarin wordt hij gesteund door de meeste kerkvaders en- later- door de roomse theologie. Overigens heeft Augustinus in dit verband een treffende uitspraak gedaan, die het waard is onthouden te worden, namelijk dat de overige discipelen het Brood Christus hebben gegeten, maar Judas alleen Christus'brood.
Beide bedankt voor jullie antwoord. Ik had me het niet eerder afgevraagd tot ik ermee geconfronteerd werd. Ik was dan ook benieuwd wat jullie gedachte was.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Maar hoe moet er omgegaan worden met verontreinigde sacramentsbediening?
Moet het oogluikend worden toegestaan?
Met alle gevolgen van dien...
Wat wil je nou?PvS schreef:Maar hoe moet er omgegaan worden met verontreinigde sacramentsbediening?
Een kenmerk van de Ware Kerk is o.a. : indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; Zoek daar eens de juiste bedoeling van op en hoe de kerk die sacramenten rein kan houden....dan heb je je antwoord.PvS schreef:Maar hoe moet er omgegaan worden met verontreinigde sacramentsbediening?
PvS schreef:Maar hoe moet er omgegaan worden met verontreinigde sacramentsbediening?
In de meeste reformatorische kerken wordt de tucht toegepast en is er een tafelwacht om daar toezicht op te houden.
Verder komt ons het oordeel niet toe, zeker niet of iemand oorbellen draagt of net iets te kort haar heeft (Wat zou de verplichte minimale lengte dan moeten zijn?) Dit soort zaken liggen voor de verantwoording van de HA ganger/ster zelf.
De kerkenraad heeft een grote verantwoordelijkheid hierin, hoewel ze niet mogen pretenderen hartenkenner te zijn.PvS schreef:Maar hoe moet er omgegaan worden met verontreinigde sacramentsbediening?
Maar voor een gemeentelid is dat anders. Lees dan Brakel, deel I, hoofdstuk 25 waar hij dit onderwerp uitgebreid behandelt. Toen ik dat voor het eerst las (lang geleden) was door voor mij beschamend en leerzaam.
En Calvijn, Institutie, boek IV, H. 1 par. 12-17.eilander schreef:De kerkenraad heeft een grote verantwoordelijkheid hierin, hoewel ze niet mogen pretenderen hartenkenner te zijn.PvS schreef:Maar hoe moet er omgegaan worden met verontreinigde sacramentsbediening?
Maar voor een gemeentelid is dat anders. Lees dan Brakel, deel I, hoofdstuk 25 waar hij dit onderwerp uitgebreid behandelt. Toen ik dat voor het eerst las (lang geleden) was door voor mij beschamend en leerzaam.
Durham gaat verder: "Een inzetting kan ook verontreinigd genoemd worden om niet wezenlijke redenen, namelijk als door een omstandigheid of wangedrag van hen die zich daartoe begeven, de inzetting in diskrediet gebracht wordt en niet zo luisterrijk en heerlijk is als ze behoorde te zijn. Door een dergelijke zonde wordt de inzetting te schande gemaakt en door anderen veracht. Dat heeft de Heere niet toegestaan. Zo offerden de priesters in oude tijden wat slecht en verachtelijk was. Ze verontreinigden de inzettingen niet in wezenlijke zaken, het bleven inzettingen, maar door hun wangedrag en onreine, oneerbiedige bediening ervan, legden ze een struikelblok voor de voet van anderen: de inzettingen werden zo verachtelijk gemaakt."