Digitale middelen in het kerkelijk leven

Pimpelmees

Re: Re : Digitale middelen in het kerkelijk leven

Bericht door Pimpelmees »

Ik denk niet dat je uitvindingen met elkaar moet vergelijken. Iedereen hier op refoforum vindt het internet een goede uitvinding, anders schreven we hier niet. Maar dat neemt niet weg dat je wel kritisch kunt zijn op bepaalde ontwikkelingen die gerelateerd zijn aan het internet.
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Natuurlijk moet je alle maatschappelijke ontwikkelingen kritisch volgen, Pompelmoes. Maar het is wellicht nog belangrijker om je eigen gedachten kritisch te volgen. De mensheid heeft in het verleden veranderingen meegemaakt op een schaal die vele malen groter is dan waar het in dit topic over gaat.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Misschien staren we ons blind op onze eigen gedachten. Dat gevaar is er altijd, bij elke generatie. Maar ook dat neemt niet weg dat we hier en nu bepaalde ontwikkelingen kritisch mogen bespreken. Soms zullen we fout zitten, soms goed. Maar met een verwijzing naar de geschiedenis kun je niet elk probleem wegschrijven. Dennis is in die zin gelegitimeerd om zijn punt te maken, en ook scherp te stellen. De discussie staat open lijkt mij.
dennis

Bericht door dennis »

modesto schreef:D@nnis, denk je dat de introductie van boekdrukkunst destijds minder revolutionair en ingrijpend van aard was dan het internet nu? Ik denk van niet. (En ik kan het weten, want ik was er zelf bij.)
Ja, dat denk ik inderdaad ...
dennis

Bericht door dennis »

modesto schreef:Natuurlijk moet je alle maatschappelijke ontwikkelingen kritisch volgen, Pompelmoes. Maar het is wellicht nog belangrijker om je eigen gedachten kritisch te volgen. De mensheid heeft in het verleden veranderingen meegemaakt op een schaal die vele malen groter is dan waar het in dit topic over gaat.
En welke veranderingen op een schaal die vele malen groter is bedoel je dan? Ik heb lang nagedacht, maar kan er nog steeds niet een bedenken die zo'n invloed heeft op onze manier van denken, tijdsbesteding, manier van werken enz enz.
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

De overgang van een samenleving van jagers en verzamelaars naar een agrarische samenleving, bijvoorbeeld, en daarna de hele industriele revolutie.

En ik wijs je nogmaals op de boekdrukkunst: telkens wanneer je drukwerk ter hand neemt (boek, folder, krant, kaart, etc., etc., etc., etc.), denk je dan eens in hoe je manier van denken, tijdsbesteding en werken radikaal anders zou zijn als we de boekdrukunst niet hadden (we zouden bijvoorbeeld allemaal waarschijnlijk nog Rooms-katholiek zijn).

Nog een stapje verder: telkens wanneer je iets leest, on-line of off-line, stel je eens voor hoe je leven eruit zou zien als het schrift niet uitgevonden was.

En als je naar het buitenland op vakantie gaat, stel je eens voor hoe de wereld eruit gezien zou hebben als we allemaal nog een taal gesproken hadden.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
dennis

Bericht door dennis »

modesto schreef:De overgang van een samenleving van jagers en verzamelaars naar een agrarische samenleving, bijvoorbeeld, en daarna de hele industriele revolutie.

En ik wijs je nogmaals op de boekdrukkunst: telkens wanneer je drukwerk ter hand neemt (boek, folder, krant, kaart, etc., etc., etc., etc.), denk je dan eens in hoe je manier van denken, tijdsbesteding en werken radikaal anders zou zijn als we de boekdrukunst niet hadden (we zouden bijvoorbeeld allemaal waarschijnlijk nog Rooms-katholiek zijn).

Nog een stapje verder: telkens wanneer je iets leest, on-line of off-line, stel je eens voor hoe je leven eruit zou zien als het schrift niet uitgevonden was.

En als je naar het buitenland op vakantie gaat, stel je eens voor hoe de wereld eruit gezien zou hebben als we allemaal nog een taal gesproken hadden.
De komst van internet wordt in sommige boeken De vijfde revolutie genoemd, want inderdaad impliceert dat er meer zijn geweest. Daar ben ik het ook helemaal mee eens. En je opmerking m.b.t. de boekdrukkunst is natuurlijk ook terecht. Maar ... een fundamenteel verschil is dat die juist heeft geleid tot meer geletterdheid. Dus meer de focus op het woord (en het Woord). Terwijl de huidige revolutie de focus juist van het woord aftrekt.
Maakt nogal wat uit. Zeker als we geloven dat we door het Woord zalig moeten worden.
Plaats reactie