Er is toch een afscheidsdienst en ik denk in alle gevallen wel een afscheidsreceptie, waar je dominee en de rest van het gezin de hand kan drukken?Wilhelm schreef:Ik kan DIA wel volgen. Als er banden gevallen zijn leef je mee met je predikant. En als er dan een doordeweekste intrededienst is, die bewust zo gepland is voor belangstellenden, dan kan ik me voorstellen dat je daar gebruik van maakt. Zelf heb ik ook regelmatig zo'n dienst meegemaakt. Puur als belangstelling. Het is voor een ds en zijn gezin altijd weer een hele stap, waarbij meeleven echt op prijs wordt gesteld.
En uiteindelijk is het de gemeente zelf die het in stand houdt. Als je een intrede dienst houdt op de zondag spelen al deze dingen niet.
Soms wordt er ook een boekwerk gemaakt, waarin alle gemeenteleden een brief, een tekening, een gedicht o.i.d. in kunnen doen.
Door met velen naar de nieuwe gemeente te komen, ontneem je hen een zitplaats.
Vooral als het een gemeente betreft die sowieso altijd vol zit.
Dat begrijp ik ook niet, al zijn er predikanten voor wie dit niet hoeft en zij schuiven gewoon in een bank.Wilhelm schreef:Waar ik wel moeite mee heb zijn de gereserveerde plaatsen voor de 'kerkelijke elite' (vergeef me de uitdrukking) Naast de speciale genodigden van de predikant (familie en vrienden), zou de gemeente het eerste recht moeten hebben op de zitplaatsen. Dat is helaas wel eens anders.
Ik denk dat dit per gemeente scheelt, of kerkelijke richting zo je wilt, hoe hoog dominee op een voetstuk geplaatst wordt.