Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Pimpelmees »

Luther schreef:
Pimpelmees schreef:Luther, zoals ik hieronder of hierboven (afhankelijk van hoe je opmaak van refoforum is) al aangaf: kritiek op deze dogmatiek is er. Maar jij zei dat de dogmatiek "niet gereformeerd" zou zijn. Dat vind ik te ver gaan.

De zinnen van Van der Belt die jij onderstreept hebt. staan tussen de volgende twee zinnen:

"Aan de ”Christelijke dogmatiek” ligt een manier van omgaan met de Schrift ten grondslag die in de wereldwijde orthodox-protestantse geloofsgemeenschap breed ingang vindt."
...
"Uit het hele boek blijkt eerbied voor de Schrift en voor de wijze waarop de Schrift in de kerk de eeuwen door gelezen en ontvangen is. Die houding doet weldadig aan."

Jouw aangehaalde woorden blijven daarmee staan, en ik zal deze hermeneutische punten van Van der Belt zeker in het achterhoofd houden. Ik ben zelf ook een kritische lezer. :) Maar ik ben het niet met jou eens dat je daarmee de hele dogmatiek "niet gereformeerd" kan noemen. Als ik het boek uit heb, zal ik wel laten weten of Van der Belt gelijk had. Het duurt wel even, want ik ben helaas geen full-time theoloog. ;-)
Even voor de helderheid: 'niet gereformeerd' betekent niet dat je er niets van kunt leren, of dat er niets gereformeerds in staat. Het betekent wel dat de grondslag van de Christelijke Dogmatiek (let op de naam!) nadrukkelijk breder is dan de het gereformeerd Schriftverstaan.
Voorbeeld ter vergelijking: Karl Barth, Bonhoeffer en prof. A van de Beek zijn allen ook niet gereformeerd. Toch hebben ze zeer waardevolle bijdragen geleverd aan de theologie, die ook bruikbaar is voor gereformeerde theologen. Maar over-all kan ik niet achter hun visie staan.
Nog even over de titel. In hun woord vooraf schrijven Van den Brink & Van der Kooi waarom ze het boek de titel "Christelijke Dogmatiek" hebben meegegeven. Ze schrijven vanuit de gereformeerde geloofsstroom, maar voor het geheel van de geloofsgemeenschap. Hieronder hun eigen woorden:

Dit boek hebben wij willens en wetens de titel Christelijke Dogmatiek meegegeven. Om meerdere redenen kan die titel vragen oproepen of zelfs als provocatie worden opgevat. Wie waagt het nog een boek onder die titel op de markt te brengen? Dogmatiek is omgeven met dermate negatieve associaties dat het begrip bij velen bij voorbaat een drempel opwerpt. Bovendien is dat ‘christelijke’ natuurlijk zeer pretentieus. Schrijven we voor de hele christelijke traditie? Daarom allereerst een enkel woord over die bepaling ‘christelijk’. Het klopt dat we onmogelijk voor de totale christelijke traditie kunnen schrijven of deze in haar variëteit zelfs maar enigszins recht doen. Evenmin verbloemen we dat we specifiek schrijven vanuit de gereformeerde geloofsstroom waarin we ons bevinden. Maar we schrijven geen dogmatiek voor gereformeerden. Dogmatiek doet per definitie voorstellen voor het geheel van de geloofsgemeenschap.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door DDD »

Ik zou het niet mooier kunnen zeggen;-)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Afbeelding

Kadootje van sinterklaas.
Heel leuk om die (soms vergeten) woorden en uitdrukkingen weer te lezen. Het is echt een "o ja" boekje.

Paar voorbeeldjes:
bitaccen
chic de friemel
aftaaien
niet op reageren, Lena

en mods, toen een andere betekenis dan nu, hier. :)
Het waren toen jonge jazzfans die modieus gekleed gingen en op een scooter reden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Pimpelmees »

Mara schreef:Afbeelding

Kadootje van sinterklaas.
Heel leuk om die (soms vergeten) woorden en uitdrukkingen weer te lezen. Het is echt een "o ja" boekje.

Paar voorbeeldjes:
bitaccen
chic de friemel
aftaaien
niet op reageren, Lena

en mods, toen een andere betekenis dan nu, hier. :)
Het waren toen jonge jazzfans die modieus gekleed gingen en op een scooter reden.
Het woord "mieters" heeft een flinke verandering van betekenis doorgemaakt lees ik op onderstaande site. Eerst heel negatief, later juist heel positief. Vreemd eigenlijk hè.
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/mieters
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Inderdaad Pimpelmees, ik mocht dat vroeger niet zeggen thuis.
Net als meer woorden, die nu heel gewoon zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Kislev »

Afbeelding
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Afbeelding

Kadootje van sinterklaas.
Heel leuk om die (soms vergeten) woorden en uitdrukkingen weer te lezen. Het is echt een "o ja" boekje.

Paar voorbeeldjes:
bitaccen
chic de friemel
aftaaien
niet op reageren, Lena

en mods, toen een andere betekenis dan nu, hier. :)
Het waren toen jonge jazzfans die modieus gekleed gingen en op een scooter reden.
Heel typisch jaren '50: Auto's in two tone lak! Wie de ogen open heeft ziet dat dit
verschijnsel weer wordt geherïntroduceerd: Kijk naar de Opel Adam, de Mini, Fiat 500...
Een beetje retro style...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dipper »

Bezig mijn Spaans op te poetsen met dit boek uit 1574 over de medicinale eigenschappen van tabak en andere zuidamerikaanse planten.
primera y segunda van Nicolas Monardes
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Dipper schreef:Bezig mijn Spaans op te poetsen met dit boek uit 1574 over de medicinale eigenschappen van tabak en andere zuidamerikaanse planten.
primera y segunda van Nicolas Monardes
Toe maar ... sterkte!
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Voor de verandering eens in een kinderboek begonnen. Deel een van de serie 'De grijze jagers'.
Volgens enkele jongelui in mijn omgeving heel 'leuke' boeken.
Nu is leuk voor mij niet het belangrijkste criterium voor het lezen van een boek, maar ik ben even toe aan
een luchtig tussendoortje.

PS. 'Als een Appelboom' van ds. Schot is uit. Ik vond het de moeite wel waard.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Auto »

dennis schreef:Voor de verandering eens in een kinderboek begonnen. Deel een van de serie 'De grijze jagers'.
Volgens enkele jongelui in mijn omgeving heel 'leuke' boeken.
Nu is leuk voor mij niet het belangrijkste criterium voor het lezen van een boek, maar ik ben even toe aan
een luchtig tussendoortje.
Hoe kijk jij aan tegen de soms grove woorden die gebruikt worden en zelfs een enkele vloek die voorkomt?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

Heel fijn, trouwens, dat Flanagan het niet nodig vindt om zijn stijl nog wat sappiger te maken met vloeken of schuttingtaal. Op een enkele uitzondering in de elf delen na, is het taalgebruik prima. Tenzij je de uitdrukking ”Bij Gorlogs baard” meerekent.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Auto »

refo schreef:
Heel fijn, trouwens, dat Flanagan het niet nodig vindt om zijn stijl nog wat sappiger te maken met vloeken of schuttingtaal. Op een enkele uitzondering in de elf delen na, is het taalgebruik prima. Tenzij je de uitdrukking ”Bij Gorlogs baard” meerekent.
Heb je het zelf gelezen? Misschien moet je dan maar niet <copy> <paste> doen, want vloeken komen wel in deze serie voor.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Auto schreef:
dennis schreef:Voor de verandering eens in een kinderboek begonnen. Deel een van de serie 'De grijze jagers'.
Volgens enkele jongelui in mijn omgeving heel 'leuke' boeken.
Nu is leuk voor mij niet het belangrijkste criterium voor het lezen van een boek, maar ik ben even toe aan
een luchtig tussendoortje.
Hoe kijk jij aan tegen de soms grove woorden die gebruikt worden en zelfs een enkele vloek die voorkomt?
Ik ben nog geen enkel grof woord tegen gekomen, maar ik ben nog maar net begonnen ...
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Hendrien »

Lees momenteel het boek Wake Up! Zie http://www.zoeklichtwebshop.nl/studiebo ... ke+up_1230. Ik ben het echt niet overal mee eens, maar toch vind ik het erg indrukwekkend.
Zijn er nog meer mensen die het lezen of gelezen hebben?
Plaats reactie