Ambtskleding

DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtskleding

Bericht door DDD »

Ik vind dit een belachelijk verwijt. De dienst der verzoening geschiedt door de dwaasheid der prediking, en ik vind dat daar niets oneerbiedigs over is gezegd. Zo bijzonder is het helemaal niet hoor, dat is nu precies de kern van de manier waarop God zich wil openbaren.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Ambtskleding

Bericht door Auto »

DDD schreef:Ik vind dit een belachelijk verwijt. De dienst der verzoening geschiedt door de dwaasheid der prediking, en ik vind dat daar niets oneerbiedigs over is gezegd. Zo bijzonder is het helemaal niet hoor, dat is nu precies de kern van de manier waarop God zich wil openbaren.
Vind jij het normaal om te spreken over "die man is ingehuurd om te preken op zondag" en de naam hebben dat hij de kantjes ervan afloopt?
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Ambtskleding

Bericht door WimA »

Auto schreef:
WimA schreef:
DDD schreef:Ik heb heel wat preken gehoord van 20 minuten waarin meer gezegd werd dan in preken van een uur. Maar in de Gereformeerde gemeenten moeten kerkdiensten gewoon minstens een uur en een kwartier duren. En als het vaak gebeurt dat je na die tijd klaar bent krijg je als dominee nog commentaar van sommigen ook. Dus als dat de verwachtingen zijn kun je de preek maar beter opdelen in drieen. Dat is alles wat ik wilde zeggen.

En daarnaast moet je er natuurlijk voor zorgen dat er in die tijd ook iets zinnigs gezegd wordt. Het is ook de taak van de kerkenraad daarop toe te zien. Als het net zo goed in 10 minuten minder kan, dan kan de kerkenraad daar iets van zeggen.
Het heeft ook wel iets van gewoonte inderdaad. Net zoals een werkgever niet regelmatig zegt: Zo jongens, wat ik voor vandaag gepland had is af, dus lekker naar huis. Meestal doet hij toch zijn uiterste best om de gehele dag vol te duwen met zin EN onzin. Dat is nu eenmaal de gewoonte in dit land. Dat geld ook voor dominees. De man is ingehuurd om te preken op zondag en de - onuitgesproken regel - is dat een dienst in de GG 1,5 uur duurt. Is de dienst door de effectiviteit van de predikant regelmatig korter dan heeft hij toch al snel de naam de kantjes ervan af te lopen.
Wat is het toch eigenlijk een onbeschofte manier om zo over het preken van Gods Woord te spreken. Ik heb er geen andere woorden voor. Doet het je dan helemaal niks dat je zit onder de bediening der Verzoening?
Ik herken me idd niet in dit verwijt. De discussie gaat over de lengte van de dienst en ik geef met voorbeelden aan dat dit ook cultuurgebonden is.
En als je wel eens een standaard beroepingsbrief hebt gehoord dan weet je dat het voornamelijk gaat over de taken, de verdiensten en overige voorwaarden. Dat is allemaal vrij concreet afgebakend.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtskleding

Bericht door DDD »

Ik spreek graag voor mijzelf.

Maar het is heel protestants om predikers te zien als gewone, vrijgestelde gemeenteleden. Ingehuurd is wellicht wat ongelukkig, want ze worden schadeloos gesteld door de kerkelijke gemeenschap.

En inderdaad is het waar dat er mensen zijn die vinden dat een dominee de kantjes ervan afloopt als hij de dienst maar een uur en een kwartier laat duren. Dat heb ik zelf van een dominee gehoord, die kreeg al commentaar als de dienst een uur en twintig minuten duurde. Dus dat is gewoon een feit.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Ambtskleding

Bericht door Auto »

WimA schreef: Ik herken me idd niet in dit verwijt. De discussie gaat over de lengte van de dienst en ik geef met voorbeelden aan dat dit ook cultuurgebonden is.
En als je wel eens een standaard beroepingsbrief hebt gehoord dan weet je dat het voornamelijk gaat over de taken, de verdiensten en overige voorwaarden. Dat is allemaal vrij concreet afgebakend.
Kom op zeg, het is geen voorbeeld jij zegt dit
Dat geld ook voor dominees. De man is ingehuurd om te preken op zondag
En dan heb jij nog nooit goed geluisterd naar hoe de beroepsbrief is opgesteld. Eerst de roeping en dan daar stelt de gemeente een traktement tegenover. Je moet dit niet denigrerend neerzetten en anders moet je het maar normaal verwoorden.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Ambtskleding

Bericht door WimA »

Auto schreef:
WimA schreef: Ik herken me idd niet in dit verwijt. De discussie gaat over de lengte van de dienst en ik geef met voorbeelden aan dat dit ook cultuurgebonden is.
En als je wel eens een standaard beroepingsbrief hebt gehoord dan weet je dat het voornamelijk gaat over de taken, de verdiensten en overige voorwaarden. Dat is allemaal vrij concreet afgebakend.
Kom op zeg, het is geen voorbeeld jij zegt dit
Dat geld ook voor dominees. De man is ingehuurd om te preken op zondag
En dan heb jij nog nooit goed geluisterd naar hoe de beroepsbrief is opgesteld. Eerst de roeping en dan daar stelt de gemeente een traktement tegenover. Je moet dit niet denigrerend neerzetten en anders moet je het maar normaal verwoorden.
Het is niet denigrerend bedoeld, als het zo overkomt spijt me dat. Het ging mij om de duidelijkheid. Paulus heeft het over de arbeider die zijn loon waardig is. En in dit land - in onze cultuur - is een arbeider zijn loon pas waardig als hij minimaal het verwachte aantal uur maakt.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtskleding

Bericht door DDD »

Iedere gemeente of overheid heeft een post 'inhuur derden' oid, en dat is bepaald niet denigrerend bedoeld. Dus ik vind dat je een beetje overdrijft.

Wel is het zo dat een dominee een ingewikkelde rechtsbetrekking heeft met de gemeente, en dat hij relatief veel autonomie heeft. Bij die verhouding past het woord ingehuurd wat minder.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Ambtskleding

Bericht door Auto »

WimA schreef:
Het is niet denigrerend bedoeld, als het zo overkomt spijt me dat. Het ging mij om de duidelijkheid. Paulus heeft het over de arbeider die zijn loon waardig is. En in dit land - in onze cultuur - is een arbeider zijn loon pas waardig als hij minimaal het verwachte aantal uur maakt.
Ok, dank je! :super

Maar toch blijf ik er bij een predikant is geen arbeider in de zin van een arbeidsverhouding en er is geen sprake dat hij minimaal aantal verwachte uren draait.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Ambtskleding

Bericht door Auto »

DDD schreef:Iedere gemeente of overheid heeft een post 'inhuur derden' oid, en dat is bepaald niet denigrerend bedoeld. Dus ik vind dat je een beetje overdrijft.

Wel is het zo dat een dominee een ingewikkelde rechtsbetrekking heeft met de gemeente, en dat hij relatief veel autonomie heeft. Bij die verhouding past het woord ingehuurd wat minder.
Jij begrijpt het punt niet.

Die rechtsbetrekking is niet ingewikkeld, maar wordt ingewikkeld gemaakt. Dat hebben diverse rechters verzucht bij de rechtszaken van afgelopen jaren. En die autonomie valt mee, want op het moment dat er problemen zijn dan wordt de predikant als eerste verantwoordelijk gehouden.

En dat ik hier zo fel op ben is dat in de kerk door het zogenaamde wereldse praten de kern van het ambt naar beneden wordt gehaald.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtskleding

Bericht door DDD »

Misschien is de rechtsbetrekking niet ingewikkeld, in ieder geval promoveren daar mensen op.

Het kan zijn dat ik iets niet goed begrijp, dan wacht ik de toelichting nog graag af.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Ambtskleding

Bericht door WimA »

Auto schreef:
DDD schreef:Iedere gemeente of overheid heeft een post 'inhuur derden' oid, en dat is bepaald niet denigrerend bedoeld. Dus ik vind dat je een beetje overdrijft.

Wel is het zo dat een dominee een ingewikkelde rechtsbetrekking heeft met de gemeente, en dat hij relatief veel autonomie heeft. Bij die verhouding past het woord ingehuurd wat minder.
Jij begrijpt het punt niet.

Die rechtsbetrekking is niet ingewikkeld, maar wordt ingewikkeld gemaakt. Dat hebben diverse rechters verzucht bij de rechtszaken van afgelopen jaren. En die autonomie valt mee, want op het moment dat er problemen zijn dan wordt de predikant als eerste verantwoordelijk gehouden.
Ook de Heere Jezus gebruikt spreekt in een gelijkenis - over de arbeiders in de wijngaard - over inhuur. Men kan er allerlei ingewikkeld gedoe van maken maar daar gaat het in dit topic niet over.
Auto schreef:En dat ik hier zo fel op ben is dat in de kerk door het zogenaamde wereldse praten de kern van het ambt naar beneden wordt gehaald.
Het is altijd gevaarlijk de eigen perceptie als universeel te bestempelen en op basis daarvan anderen te bekritiseren.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ambtskleding

Bericht door Orchidee »

Ambtsdragers op een voetstuk zetten is pas erg! :nonnon
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Ambtskleding

Bericht door Auto »

WimA schreef:[
Ook de Heere Jezus gebruikt spreekt in een gelijkenis - over de arbeiders in de wijngaard - over inhuur. Men kan er allerlei ingewikkeld gedoe van maken maar daar gaat het in dit topic niet over.
Wie maakt het nu ingewikkeld? Wie haalt er nu een gelijkenis bij die kant nog wal raakt met waar het hier over gaat? Kom op zeg.
WimA schreef:Het is altijd gevaarlijk de eigen perceptie als universeel te bestempelen en op basis daarvan anderen te bekritiseren.
Goed dat je even in de spiegel kijkt en dat je het leerpunt van je hier met ons deelt. :super
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Ambtskleding

Bericht door WimA »

Auto schreef:
WimA schreef:[
Ook de Heere Jezus gebruikt spreekt in een gelijkenis - over de arbeiders in de wijngaard - over inhuur. Men kan er allerlei ingewikkeld gedoe van maken maar daar gaat het in dit topic niet over.
Wie maakt het nu ingewikkeld? Wie haalt er nu een gelijkenis bij die kant nog wal raakt met waar het hier over gaat? Kom op zeg.
WimA schreef:Het is altijd gevaarlijk de eigen perceptie als universeel te bestempelen en op basis daarvan anderen te bekritiseren.
Goed dat je even in de spiegel kijkt en dat je het leerpunt van je hier met ons deelt. :super
Sjongejonge.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Ambtskleding

Bericht door Panny »

eilander schreef:
Terri schreef:Wat vinden je man en kinders dan zo fijn aan een preek waar ze horen dat ze bekeerd moeten worden?
Misschien off-topic, maar je hebt dit al diverse malen op het forum geëtaleerd, wat ik prikkelend vind. ;)
Dat is volgens mij niet meer of minder dan gewoon Bijbels.
Ik denk dat ik Terri wel snap.
Want als je alleen zou horen dat je bekeert moet worden, dan mis je nog heel wat.
Het "mooiste" is juist dat de Weg waardoor we zalig kunnen worden gewezen wordt. Dat is de kern van het Evangelie. Genade wordt ons aangeboden en we worden genodigd. Die onbegrijpelijke boodschap van genade voor slechte mensen.
Plaats reactie