Beroepingswerk discussie

Online
DDD
Berichten: 29037
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door DDD »

Nou, volgens mij juist minder vaak. Er is een heel aantal jonge dominees dat twee keer preken per zondag genoeg vindt, of waarvan de kerkenraad dat vindt. Dat kwam volgens mij vroeger (ik bedoel in 1980) niet veel voor.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door WimA »

Anker schreef:
Curatorium schreef:Zit er een (informeel) maximum aan het aantal keren dat je beroept als gemeente per jaar? Zo heeft de GG in Barneveld-Zuid 11 juni beroepen. En over 2 dagen gaat de volgende brief de deur weer uit.

Is het dan in de GG dan toch een vorm van kansberekening?
Maximaal 13x per jaar. Een beroep kost doorgaans 4 weken, 3 weken beslistijd, 1 week ledenvergadering/brief opstellen/laten tekenen/opsturen. Dus 13x4=52 weken.
Waarom mag je er eigenlijk geen twee of meer tegelijk beroepen?
Online
DDD
Berichten: 29037
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door DDD »

Dat is een beetje asociaal in een kerkverband waar veel gemeenten het helemaal zonder moeten doen, maar volgens mij mag het wel degelijk.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door RefoCalvinist »

DDD schreef:Nou, volgens mij juist minder vaak. Er is een heel aantal jonge dominees dat twee keer preken per zondag genoeg vindt, of waarvan de kerkenraad dat vindt. Dat kwam volgens mij vroeger (ik bedoel in 1980) niet veel voor.
Ik doelde op het feit als een gemeente een predikant heeft, er toch geregeld predikanten voorgaan.
Dat gebeurt steeds vaker in de GerGem. Eerst (en overwegend in de meeste gevallen nog steeds) was het leesdienst. Maar nu zie je geregeld dat of predikanten op zondag bij elkaars gemeente voorgaan. Terwijl dat 5 jaar geleden bijna niet voorkwam en er voornamelijk vacante gemeentes werden bediend.
Online
DDD
Berichten: 29037
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door DDD »

Die ontwikkeling heb ik nog niet gesignaleerd. Dat lijkt me een heel goede ontwikkeling. Het voorkomt eenzijdigheden en zorgt ervoor dat gemeenten voeling houden met het geheel van het kerkverband waarvan zij onder Gods voorzienigheid deel uitmaken.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door RefoCalvinist »

DDD schreef:Die ontwikkeling heb ik nog niet gesignaleerd. Dat lijkt me een heel goede ontwikkeling. Het voorkomt eenzijdigheden en zorgt ervoor dat gemeenten voeling houden met het geheel van het kerkverband waarvan zij onder Gods voorzienigheid deel uitmaken.
Zeker is het een mooie ontwikkeling en ook goed te noemen. Maar toch moeten wel de vacante gemeentes voorrang hebben of niet soms?
Online
DDD
Berichten: 29037
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door DDD »

Die gaan er toch niet op achteruit? Ik neem aan dat het niet in mindering komt op de vrije zondagen die de predikant elders preekt, anders zou ik het dan weer een kwalijke zaak vinden. Maar als je gewoon onderling ruilt, zie ik daar geen enkel kwaad in.

Ik denk dat het zeker voor een beginnende dominee een vreselijke opgave is tweemaal op een zondag een zinnige bijdrage te leveren. Als ik een lezing moet geven van een uur, ben ik daar zo 25 uur voorbereiding mee bezig. Nou doe ik dat ook niet elke week, maar dan nog.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door RefoCalvinist »

DDD schreef:Die gaan er toch niet op achteruit? Ik neem aan dat het niet in mindering komt op de vrije zondagen die de predikant elders preekt, anders zou ik het dan weer een kwalijke zaak vinden. Maar als je gewoon onderling ruilt, zie ik daar geen enkel kwaad in.

Ik denk dat het zeker voor een beginnende dominee een vreselijke opgave is tweemaal op een zondag een zinnige bijdrage te leveren. Als ik een lezing moet geven van een uur, ben ik daar zo 25 uur voorbereiding mee bezig. Nou doe ik dat ook niet elke week, maar dan nog.
Gelukkig worden ze in de GerGem hiervoor goed klaar "gestoomd". Maar kan mij inderdaad goed voorstellen dat beginnende predikanten daarmee worstelen. Zeker als ze ook nog een grote gemeente onder hun hoede hebben. Maar zou mooi zijn als het kan!
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Curatorium »

DDD schreef:Nou, volgens mij juist minder vaak. Er is een heel aantal jonge dominees dat twee keer preken per zondag genoeg vindt, of waarvan de kerkenraad dat vindt. Dat kwam volgens mij vroeger (ik bedoel in 1980) niet veel voor.
Klopt. Kwalijke ontwikkeling. Toen ze nog student waren konden ze wel 3x preken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Luther »

Curatorium schreef:
DDD schreef:Nou, volgens mij juist minder vaak. Er is een heel aantal jonge dominees dat twee keer preken per zondag genoeg vindt, of waarvan de kerkenraad dat vindt. Dat kwam volgens mij vroeger (ik bedoel in 1980) niet veel voor.
Klopt. Kwalijke ontwikkeling. Toen ze nog student waren konden ze wel 3x preken.
Ook een predikant heeft een gezin. Fijn dat steeds meer predikanten voor het gezin kiezen, i.p.v. drie of zelfs vier diensten leiden. Bovendien is het niet allen gegeven om de inspanning van drie diensten aan te kunnen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Curatorium »

Voor velen is de zondag een familie/gezinsdag ja, dan proberen ze de tijd voor het gezin in te halen die men doordeweeks niet aan de kinderen kan geven. Predikanten kunnen dat gewoon niet op zondag doen. Ook niet met twee keer voorgaan als het goed is.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Luther »

Curatorium schreef:Voor velen is de zondag een familie/gezinsdag ja, dan proberen ze de tijd voor het gezin in te halen die men doordeweeks niet aan de kinderen kan geven. Predikanten kunnen dat gewoon niet op zondag doen. Ook niet met twee keer voorgaan als het goed is.
???
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Curatorium »

Predikanten moeten vaak reizen op de zondag, bereiden de laatste stukken preek voor, lezen alles nog eens over (zeker als ze zonder papier preken), oftewel; een spelletje Monopoly zit er op zondag, ook met twee keer preken, niet in.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:Predikanten moeten vaak reizen op de zondag, bereiden de laatste stukken preek voor, lezen alles nog eens over (zeker als ze zonder papier preken), oftewel; een spelletje Monopoly zit er op zondag, ook met twee keer preken, niet in.
Je zou bijna medelijden met zo'n man krijgen. :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Curatorium schreef:Predikanten moeten vaak reizen op de zondag, bereiden de laatste stukken preek voor, lezen alles nog eens over (zeker als ze zonder papier preken), oftewel; een spelletje Monopoly zit er op zondag, ook met twee keer preken, niet in.
Je zou bijna medelijden met zo'n man krijgen. :huhu
Dat is een niet erg invoelende reactie.
Gesloten