Dankdag 2014

DDD

Re: Dankdag 2014

Bericht door DDD »

Ik heb reeds eerder geschreven: waarom baseer je dat de Heere deze preek heeft willen zegenen?

Ik kan me geheel vinden in de conclusies van ds. Van Vlastuin.

---knip---
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

DDD schreef:Ik heb reeds eerder geschreven: waarom baseer je dat de Heere deze preek heeft willen zegenen?

Ik kan me geheel vinden in de conclusies van ds. Van Vlastuin.

---knip---

De bedoeling van een oordeelsaanzegging is niet dat het uitkomt, maar juist leidt tot bekering...

Hierbij een citaat uit de handelseditie van het proefschrift van van Vlastuin

De Geest van opwekking, handelseditie 2091, blz 340
ISBN 90 5829 283 5

Overigens besef ik dat het van een afstand altijd gemakkelijker is om een bepaald oordeel te geven dan staande in de situatie. Ik geef deze kritiek dan ook met schroom. Ik acht Edwards als christen hoog om zijn godsvrucht en ernst. Als theoloog zie ik een scherp en eerbiedig denker voor mij. Bovendien geloof ik dat .God hem heeft gebruikt in een grote geestelijke opleving die heeft door gewerkt naar de opbloei van de internationale zendingsbeweging. Ik doe derhalve geen uitspraak over de geestelijke zegen van de Great Awaking. Waarom zou Gods Geest niet buiten onze orde kunnen treden?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik heb reeds eerder geschreven: waarop baseer je dat de Heere deze preek heeft willen zegenen?
Nogmaals: als je iets leest over The Great Awakening, komt het verhaal over deze preek naar voren.
Bijvoorbeeld hier: http://enrichmentjournal.ag.org/200201/ ... nathan.cfm
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hier wat berichten + reacties erop geknipt.
Veroordelend spreken over een preek in de Bijbel is niet toegestaan.
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

Jaarlijks ga ik met (verlate) dankdag naar een van de gemeenten op Tholen. Bijna iedere vacante gemeente daar heeft dan wel een predikant die de dienst komt doen. Dat maakt de sfeer voor de gemeenteleden daar die nogal verstoken zijn van ambtelijke bediening toch al een beetje feestelijk bij voorbaat.
Het zijn grotendeels nog echte boerengemeenschappen daar en het is de mensen aan te zien als het een goed jaar is geweest in hun handel en wandel.
Ik vind het altijd hele mooie diensten, de kerk is vol, de gemeente zingt bepaalde psalmen uit volle borst en het orgel laat de mooiste (dank)klanken horen.
Dat geeft me echt het idee dat dit een feestdag is. Een in de samenleving vergeten feestdag.
Plaats reactie