Mara schreef:Sheba schreef:
Nee dat is geen gevaarlijke redenering. Want als ik op mijn geweten afgaat kan er veel mee door. Of ik denk iets met mijn nauwe geweten te zijn...
Er iets mee te bereiken.... Beter te zijn dan de ander. Of op zijn minst een beetje minder slecht...
Ik vertrouw niet zo op mijn geweten....
Snap je?
En iets laten om de Heere geen verdriet te doen is een goede reden, als de wortel van waaruit dat gedaan wordt maar goed is! maar dingen laten om de Heere geen verdriet te doen en ondertussen nog leven buiten Zijn Verzoenend Bloed is zeer gevaarlijk! En je bent er niets mee!
Ik ben het helemaal met je eens. Met die kanttekening, mij is geleerd als je voelt dat je geweten je waarschuwt, je dit niet moet negeren.
Want na een paar keer, dooft dat dan uit.
God heeft ons een geweten gegeven, dat is niet voor niets.
Want mensen die (bewust) buiten God leven, doen en laten ook dingen, vanwege dat geweten.
Misschien moeten we dit zien als een Zegen, dat Hij de mens nog liet.
Kijk maar wat er gebeurt als mensen doelbewust hun geweten het zwijgen oplegt!
Ja dat is waar. Maar dat geweten is wel aangetast door de zonden!
Het gaat er ook niet om in deze discussie of je niet naar je geweten moet luisteren! Het zuivere geweten wordt gevormd door het Woord! Niet door ons gevoel....
Het ging in deze discussie erover dat ons onrustig voelen nog niet tot iets maakt etc....
Ons geweten kan door de zonden verkeerd gevormd of voorgelicht worden....
We doen bij kinderen aan gewetensvorming.... Wanneer ik aan mijn kind zou leren dat kijken naar soap-series goed is en snoepen fout. Zal mijn kind zich niet onrustig voelen als het via internet naar soap series kijkt.
Wanneer dat kind wedergeboren is in Christus zal het door Zijn Woord leren dat kijken naar soap-series meedoen is aan overspel, bedrog en diefstal etc. En dus fout is!
Daarom ook mijn eerdere opmerking bepaalde gevoelens, stemmetjes etc te toetsen aan Zijn Woord. ( is het stemmetje namelijk wel altijd het goede geweten?)
Tegelijkertijd kan je je kind keren dat beide zaken niet goed zijn. het kind zal dan een stemmetje voelen of horen dat het verkeerd bezig is.... Maar zolang mijn kind buiten het waarzaligmakend geloof leeft, Christus niet als zijn of haar persoonlijke Zaligmaker heeft leren kennen... Dan kan dat stemmetje nog zo hard klinken. Maar hij of zij is en blijft verloren!