Erdee

Mara

Re: Erdee

Bericht door Mara »

Sheba schreef: Nee dat is geen gevaarlijke redenering. Want als ik op mijn geweten afgaat kan er veel mee door. Of ik denk iets met mijn nauwe geweten te zijn...
Er iets mee te bereiken.... Beter te zijn dan de ander. Of op zijn minst een beetje minder slecht...
Ik vertrouw niet zo op mijn geweten....
Snap je?
En iets laten om de Heere geen verdriet te doen is een goede reden, als de wortel van waaruit dat gedaan wordt maar goed is! maar dingen laten om de Heere geen verdriet te doen en ondertussen nog leven buiten Zijn Verzoenend Bloed is zeer gevaarlijk! En je bent er niets mee!
Ik ben het helemaal met je eens. Met die kanttekening, mij is geleerd als je voelt dat je geweten je waarschuwt, je dit niet moet negeren.
Want na een paar keer, dooft dat dan uit.
God heeft ons een geweten gegeven, dat is niet voor niets.
Want mensen die (bewust) buiten God leven, doen en laten ook dingen, vanwege dat geweten.
Misschien moeten we dit zien als een Zegen, dat Hij de mens nog liet.
Kijk maar wat er gebeurt als mensen doelbewust hun geweten het zwijgen oplegt!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
Sheba schreef: Nee dat is geen gevaarlijke redenering. Want als ik op mijn geweten afgaat kan er veel mee door. Of ik denk iets met mijn nauwe geweten te zijn...
Er iets mee te bereiken.... Beter te zijn dan de ander. Of op zijn minst een beetje minder slecht...
Ik vertrouw niet zo op mijn geweten....
Snap je?
En iets laten om de Heere geen verdriet te doen is een goede reden, als de wortel van waaruit dat gedaan wordt maar goed is! maar dingen laten om de Heere geen verdriet te doen en ondertussen nog leven buiten Zijn Verzoenend Bloed is zeer gevaarlijk! En je bent er niets mee!
Ik ben het helemaal met je eens. Met die kanttekening, mij is geleerd als je voelt dat je geweten je waarschuwt, je dit niet moet negeren.
Want na een paar keer, dooft dat dan uit.
God heeft ons een geweten gegeven, dat is niet voor niets.
Want mensen die (bewust) buiten God leven, doen en laten ook dingen, vanwege dat geweten.
Misschien moeten we dit zien als een Zegen, dat Hij de mens nog liet.
Kijk maar wat er gebeurt als mensen doelbewust hun geweten het zwijgen oplegt!
Ja dat is waar. Maar dat geweten is wel aangetast door de zonden!
Het gaat er ook niet om in deze discussie of je niet naar je geweten moet luisteren! Het zuivere geweten wordt gevormd door het Woord! Niet door ons gevoel....
Het ging in deze discussie erover dat ons onrustig voelen nog niet tot iets maakt etc....
Ons geweten kan door de zonden verkeerd gevormd of voorgelicht worden....

We doen bij kinderen aan gewetensvorming.... Wanneer ik aan mijn kind zou leren dat kijken naar soap-series goed is en snoepen fout. Zal mijn kind zich niet onrustig voelen als het via internet naar soap series kijkt.
Wanneer dat kind wedergeboren is in Christus zal het door Zijn Woord leren dat kijken naar soap-series meedoen is aan overspel, bedrog en diefstal etc. En dus fout is!
Daarom ook mijn eerdere opmerking bepaalde gevoelens, stemmetjes etc te toetsen aan Zijn Woord. ( is het stemmetje namelijk wel altijd het goede geweten?)
Tegelijkertijd kan je je kind keren dat beide zaken niet goed zijn. het kind zal dan een stemmetje voelen of horen dat het verkeerd bezig is.... Maar zolang mijn kind buiten het waarzaligmakend geloof leeft, Christus niet als zijn of haar persoonlijke Zaligmaker heeft leren kennen... Dan kan dat stemmetje nog zo hard klinken. Maar hij of zij is en blijft verloren!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Anker schreef:
Luther schreef: Sja... ik ben van mening dat we met de kerk beter Bijbelstudie kunnen doen. Dat is hard nodig, want de kennis holt achteruit...
Niet alleen Bijbelstudie, maar ook kennis van de dogmatiek. Dat is ook totaal verdwenen bij veel kerkmensen.
Eensch! Wel de goede dogmatiek pakken uiteraard! ;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
Anker schreef:
Luther schreef: Sja... ik ben van mening dat we met de kerk beter Bijbelstudie kunnen doen. Dat is hard nodig, want de kennis holt achteruit...
Niet alleen Bijbelstudie, maar ook kennis van de dogmatiek. Dat is ook totaal verdwenen bij veel kerkmensen.
Dat kan verschillend zijn. Als alle GG-ers en GGiN-ers bijvoorbeeld echt eens werk zouden maken van de dogmatiek van ds. Kersten, om te beginnen, dan zou er al veel gewonnen zijn.
Je bent lid van een kerk, je hebt beleden dat je de leer onderschrijft, alleen zijn er helaas zovelen die echt niet weten welke leer. Best bijzonder.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Sheba schreef:
Anker schreef:
Als we dan maar niet de dogmatiek over het Woord heenleggen! Maar de dogmatiek toetsen aan het Woord! De dogmatiek is bedoeld om de Bijbelse leer te verwoorden ( maar we moeten niet vergeten dat de dogmatiek niet het Woord van God zelf is)
Ik geloof dat mensen zonder kennis van dogmatiek zalig kunnen leven. En mensen met kennis van dogmatiek nog steeds kunnen leven buiten Hem.
Dogmatiek, alsof we daarmee kunnen begrijpen hoe en waarom God zo werkt.... We ahw op de stoel van God gaan zitten, kan een doodse leer brengen...
Ik weet even niet hoe ik het anders onder woorden moet brengen... Waarschijnlijk kunnen anderen dat beter!
@Anker
Ik haal nog maar eens deze post van eerder vandaag naar boven. Je bent er namelijk niet meer echt op ingegaan. Behalve dan door te zeggen dat kan niet! Ik geloof ook dat het niet kan. Maar waarschijnlijk bedoel jij het anders dan ik?
Zou je je mischien nader kunnen toelichten?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Anker schreef:Dat kan verschillend zijn. Als alle GG-ers en GGiN-ers bijvoorbeeld echt eens werk zouden maken van de dogmatiek van ds. Kersten, om te beginnen, dan zou er al veel gewonnen zijn.
Je bent lid van een kerk, je hebt beleden dat je de leer onderschrijft, alleen zijn er helaas zovelen die echt niet weten welke leer. Best bijzonder.
"De leer die in het Oude en het Nieuwe Testament, en in de artikelen des christelijken geloofs begrepen is."
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Posthoorn schreef:
Anker schreef:Dat kan verschillend zijn. Als alle GG-ers en GGiN-ers bijvoorbeeld echt eens werk zouden maken van de dogmatiek van ds. Kersten, om te beginnen, dan zou er al veel gewonnen zijn.
"De leer die in het Oude en het Nieuwe Testament, en in de artikelen des christelijken geloofs begrepen is."
Anker schreef:
Luther schreef:
Anker schreef:
Dat kan verschillend zijn. Als alle GG-ers en GGiN-ers bijvoorbeeld echt eens werk zouden maken van de dogmatiek van ds. Kersten, om te beginnen, dan zou er al veel gewonnen zijn.
Ik dacht eerlijk gezegd eerder aan de Institutie van Calvijn, die is eenvoudiger.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Sheba schreef:
Sheba schreef:
Anker schreef:
Als we dan maar niet de dogmatiek over het Woord heenleggen! Maar de dogmatiek toetsen aan het Woord! De dogmatiek is bedoeld om de Bijbelse leer te verwoorden ( maar we moeten niet vergeten dat de dogmatiek niet het Woord van God zelf is)
Ik geloof dat mensen zonder kennis van dogmatiek zalig kunnen leven. En mensen met kennis van dogmatiek nog steeds kunnen leven buiten Hem.
Dogmatiek, alsof we daarmee kunnen begrijpen hoe en waarom God zo werkt.... We ahw op de stoel van God gaan zitten, kan een doodse leer brengen...
Ik weet even niet hoe ik het anders onder woorden moet brengen... Waarschijnlijk kunnen anderen dat beter!
@Anker
Ik haal nog maar eens deze post van eerder vandaag naar boven. Je bent er namelijk niet meer echt op ingegaan. Behalve dan door te zeggen dat kan niet! Ik geloof ook dat het niet kan. Maar waarschijnlijk bedoel jij het anders dan ik?
Zou je je mischien nader kunnen toelichten?
Dogmatiek is de samenhang van de Goddelijke waarheden zoals die in de Schrift ons zijn gegeven. Dus dogmatiek is niet iets wat los staat van de Schrift. Dus in die zin kan het niet dat je de dogmatiek over de Schrift legt. De dogmatiek komt op uit de Schrift. Daar moeten we dan niet te huiverig voor zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Anker schreef:
Luther schreef:
Anker schreef:
Dat is niet bepaald hetzelfde. De dogmatiek van ds. Kersten hoort zeker niet bij de kerkleer van de Gereformeerde Gemeenten. Hoe kom je erbij. Dat is een particulier project, dat zonder opdracht van de synode of kerkelijke betrokkenheid tot stand is gekomen. En we weten sinds de HSV weer eens te meer wat dat betekent.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Anker schreef: Dogmatiek is de samenhang van de Goddelijke waarheden zoals die in de Schrift ons zijn gegeven. Dus dogmatiek is niet iets wat los staat van de Schrift. Dus in die zin kan het niet dat je de dogmatiek over de Schrift legt. De dogmatiek komt op uit de Schrift. Daar moeten we dan niet te huiverig voor zijn.
Als het goed is gebeurt dat i.d. Maar dat is helaas niet per definitie zo. Gezien de verschillende dogmatieken die er zijn. Dat suggereert dat er toch wel enig verschil tussen zit.
WimA

Bericht door WimA »

Luther schreef:Sja... ik ben van mening dat we met de kerk beter Bijbelstudie kunnen doen. Dat is hard nodig, want de kennis holt achteruit...
Als men dan maar wel, naast de HSV 's, ook de SV k gebruikt, enkel de HSV s zal het gebrek aan kennis niet verbeteren maar er wel voor zorgen dat wordt gedacht de benodigde kennis WEL te bezitten.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Anker schreef:
Luther schreef:
Anker schreef: Niet alleen Bijbelstudie, maar ook kennis van de dogmatiek. Dat is ook totaal verdwenen bij veel kerkmensen.
Dat is niet bepaald hetzelfde. De dogmatiek van ds. Kersten hoort zeker niet bij de kerkleer van de Gereformeerde Gemeenten. Hoe kom je erbij. Dat is een particulier project, dat zonder opdracht van de synode of kerkelijke betrokkenheid tot stand is gekomen. En we weten sinds de HSV weer eens te meer wat dat betekent.
Dat is een echte GerGem-opmerking. Alles wat niet in opdracht van de synode tot stand komt, is niet in orde. Prima wanneer je er zo over denkt. Ik stel echter nergens dat de dogmatiek van ds. Kersten hoort bij de kerkleer van de GG, wat je daar ook onder wil verstaan. Ik stel alleen maar dat het goed zou zijn dat we als kerklid van de GG(iN), de kerkverbanden die zich het meest verwant weten aan het gedachtegoed van ds. Kersten, zijn dogmatiek zouden lezen. Dat zou de kennis bevorderen en allerlei ongecontroleerde misstanden, zoals het klakkeloos massaal omarmen van initiatieven als de HSV, zoals forummers hier mij laten geloven, gefundeerd tegengaan.

Mijn stelling is dat wanneer we grondig kennis nemen van onze geloofsleer we veel minder behoefte hebben en allerlei hertalingen of boekjes die tegenwoordig uitgegeven worden waarin hapsnap wat leerstellige zaken besproken worden. Richt bijvoorbeeld een studiegroep op en ga de Redelijke Godsdienst van Brakel doornemen. ik heb daar ervaring mee, dat is erg nuttig!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Anker schreef:Mijn stelling is dat wanneer we grondig kennis nemen van onze geloofsleer we veel minder behoefte hebben en allerlei hertalingen of boekjes die tegenwoordig uitgegeven worden waarin hapsnap wat leerstellige zaken besproken worden. Richt bijvoorbeeld een studiegroep op en ga de Redelijke Godsdienst van Brakel doornemen. ik heb daar ervaring mee, dat is erg nuttig!
Hear! Hear! Helemaal mee eens. (Hoewel je dat wellicht niet zou verwachten.)
Auto

Bericht door Auto »

Luther schreef:
Anker schreef:Mijn stelling is dat wanneer we grondig kennis nemen van onze geloofsleer we veel minder behoefte hebben en allerlei hertalingen of boekjes die tegenwoordig uitgegeven worden waarin hapsnap wat leerstellige zaken besproken worden. Richt bijvoorbeeld een studiegroep op en ga de Redelijke Godsdienst van Brakel doornemen. ik heb daar ervaring mee, dat is erg nuttig!
Hear! Hear! Helemaal mee eens. (Hoewel je dat wellicht niet zou verwachten.)
Ach, de jonge Luther was ook anders dan de oudere Luther ;)
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Weet iemand waarom de Erdee media nog niet op Blendle staan? Het ND en Trouw staan wel gewoon tussen de kranten en tijdschriften in de internetkiosk, maar het RD en Terdege zie ik niet.
Plaats reactie