Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Mara

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

WimA schreef:
Mara schreef:
WimA schreef:Met dezelfde redenering zit er toch ook veel schoonheid in theater, films, sport, (pop)muziek, feesten, materialisme enz. enz.
Kortom gezegd, ALLE geneugten van de wereld hebben echt wel een bepaalde schoonheid in zich. Om het wat cru te zeggen: De Duivel is niet achterlijk.
Dat ben ik met je eens. Er schuilt zeker een groot gevaar in. Ik ken heus mijn eigen zwakheden daar in wel.
Het probleem is echter, dat er maar bar weinig echt goede verantwoorde boeken zijn. En al helemaal niet voor de leeftijd tussen 13 en 18!
Die zie je massaal met een Carry Slee.
Mozes bleef niet in Egypte omdat hij in Israël zo bar weinig goede geneugten zag. Ook qua boeken zal Egypte meer te bieden hebben gehad dan het slavenvolk.
Een christen volgt - als het goed is - een weg tegen vlees en bloed in. Daar hoort dan blijkbaar ook het niet hebben van goede boeken bij.
Dat los je niet op door dan maar slechte boeken te lezen!

Mozes ging niet uit zichzelf weg uit Eqypte, de Heere leidde hem van daar.
WimA schreef:Wat anderen doen is geen argument uiteraard. Scholen hebben m.i. overigens hun onderwijskundige redenen.
In dit geval wel. Dacht je dat mijn kinderen dat soort boeken lazen voordat ze naar die school gingen? Ze hebben heel wat keren boos zitten mopperen op die stomme boeken. Want ze vonden er niks aan en begrepen er niet zo veel van.
Ik heb soms zelf een titel aangedragen, omdat ik wilde voorkomen dat ze 10 zogenaamde literaire hoogstandjes moesten doorkauwen.
Ik heb die boekenlijst niet meer bij de hand, anders zou ik je daar wat titels uit kunnen geven. Je zou schrikken. Kennelijk heb jij (nog) geen kinderen op de middelbare, maar ik kan je zeggen: als je er zo in staat, dat je dan van een koude kermis thuiskomt. Want het is wel verplicht!
WimA schreef:Uiteraard mogen/moeten gaven worden gebruikt. Maar niet om zonde in alle schoonheid af te beelden!
Tja, maar dat kan ook rekbaar zijn. Want met een mooie stem mag je dan wel Psalmen zingen volgens jou, maar geen aria's?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Posthoorn schreef:
eilander schreef:@Posthoorn, natuurlijk heb ik die ervaring ook. Denk je dat ik zo'n dik boek als De ontdekking van de hemel ga zitten lezen omdat ik vind dat ik dat moet lezen of iets dergelijks?

Overigens bedacht ik later dat ik dit boek gewoon van de bieb had geleend; dat is dus niet het boek dat ik in de kliko heb gemikt. Dat was een ander dik boek van iemand die Mulisch-achtige trekken werd toegeschreven. Net als huisman houd ik ook van dikke boeken... Ik zie dat bij onze kinderen ook terug, die lezen ook heel erg graag. Als ze terug komen van de bibliotheek van de kerk, is het een avond heel stil - dan zitten ze allemaal op de bank met een boek. De volgende dag hebben ze alles weer uit, da's dan weer jammer.

Maar om terug te komen op de literatuur a la Mulisch: ik heb dus bewust gekozen om dat soort dingen niet meer te lezen. Niet omdat ik er niet van houd, maar omdat ik denk dat het niet goed is. Ik hoef daar geen schouderklopje voor (ik weet zelf het beste dat dit niet op z'n plaats zou zijn), maar anderzijds vind ik het te simpel dat zo'n keuze afgedaan wordt als: nu ja, je bent nu eenmaal geen echte literatuurliefhebber.
Ik ben ook geen literatuurliefhebber, ik had over of je een echte lezer bent of niet, en ik heb uitgelegd wat ik daaronder verstond. Nu goed, jij schaart je kennelijk ook onder die categorie. Maar dan blijft je opmerking toch wat weinig empathisch voor een echte lezer. ;)
Beetje vreemd trouwens dat je van 'dikke boeken' houdt. Je houdt toch niet van een boek om de omvang, maar om de inhoud? Maar goed, misschien ook weer een verkeerde vraag.

Verder ga ik hier de discussie niet aan over wat mag en niet mag op gebied van lezen. Als WimA mij een 'vriend van de wereld' wil noemen, moet hij dat vooral doen.
Gevoelig onderwerp voor je, blijkbaar.
Voor mij net zo goed.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:Gevoelig onderwerp voor je, blijkbaar.
Klopt. Maar dat had je inmiddels wel kunnen weten.
WimA

Bericht door WimA »

Mara schreef:
WimA schreef:
Mara schreef:
WimA schreef:Met dezelfde redenering zit er toch ook veel schoonheid in theater, films, sport, (pop)muziek, feesten, materialisme enz. enz.
Kortom gezegd, ALLE geneugten van de wereld hebben echt wel een bepaalde schoonheid in zich. Om het wat cru te zeggen: De Duivel is niet achterlijk.
Dat ben ik met je eens. Er schuilt zeker een groot gevaar in. Ik ken heus mijn eigen zwakheden daar in wel.
Het probleem is echter, dat er maar bar weinig echt goede verantwoorde boeken zijn. En al helemaal niet voor de leeftijd tussen 13 en 18!
Die zie je massaal met een Carry Slee.
Mozes bleef niet in Egypte omdat hij in Israël zo bar weinig goede geneugten zag. Ook qua boeken zal Egypte meer te bieden hebben gehad dan het slavenvolk.
Een christen volgt - als het goed is - een weg tegen vlees en bloed in. Daar hoort dan blijkbaar ook het niet hebben van goede boeken bij.
Dat los je niet op door dan maar slechte boeken te lezen!

Mozes ging niet uit zichzelf weg uit Eqypte, de Heere leidde hem van daar.
Dat klopt. Wacht je ook op een bijzondere openbaring voordat je het lezen van zondige boeken laat?
Anderzijds, ook wij (jij en ik) hebben deze leiding van Heere. In Zijn Woord staat wat ons te doen staat en wat we laten moeten. Daar is echt geen woord frans bij.
Mara schreef:
WimA schreef:Wat anderen doen is geen argument uiteraard. Scholen hebben m.i. overigens hun onderwijskundige redenen.
In dit geval wel. Dacht je dat mijn kinderen dat soort boeken lazen voordat ze naar die school gingen? Ze hebben heel wat keren boos zitten mopperen op die stomme boeken. Want ze vonden er niks aan en begrepen er niet zo veel van.
Ik heb soms zelf een titel aangedragen, omdat ik wilde voorkomen dat ze 10 zogenaamde literaire hoogstandjes moesten doorkauwen.
Ik heb die boekenlijst niet meer bij de hand, anders zou ik je daar wat titels uit kunnen geven. Je zou schrikken. Kennelijk heb jij (nog) geen kinderen op de middelbare, maar ik kan je zeggen: als je er zo in staat, dat je dan van een koude kermis thuiskomt. Want het is wel verplicht!
Je moppert nu op de school maar je leest nu zelf dit soort boeken en vrijwillig. Een beetje vreemd.
Mara schreef:
WimA schreef:Uiteraard mogen/moeten gaven worden gebruikt. Maar niet om zonde in alle schoonheid af te beelden!
Tja, maar dat kan ook rekbaar zijn. Want met een mooie stem mag je dan wel Psalmen zingen volgens jou, maar geen aria's?
Je mag er geen zonde mee doen! Waarom doe je toch zo naïef? Ik heb niets gezegd over wel of niet aria's. Ik zeg wel wat over een song of aria die de Heere lastert, al wordt deze ook met een mooie stem gezongen.
Zo ook een boek, Een boek waarin zonde wordt "verheerlijkt" moet aan de kant, al is het nog met zoveel schoonheid beschreven.
Dodo

Bericht door Dodo »

WimA schreef: Zo ook een boek, Een boek waarin zonde wordt "verheerlijkt" moet aan de kant, al is het nog met zoveel schoonheid beschreven.
Dit is een belangrijke zin. En ik ben het er mee eens. De strekking van het boek moet nooit zijn dat overspel prima is, dat moorden best kan, dat een losbandige leefstijl er mee door kan etc. De strekking van het boek moet positief zijn.
En in de uitwerking kan het dan zijn dat er een vloek of seksscène in het boek staat. De mate waarin en de manier waarop maken veel uit of je besluit het boek weg te leggen of om door te lezen.
Mara

Bericht door Mara »

WimA schreef: Dat klopt. Wacht je ook op een bijzondere openbaring voordat je het lezen van zondige boeken laat?
Anderzijds, ook wij (jij en ik) hebben deze leiding van Heere. In Zijn Woord staat wat ons te doen staat en wat we laten moeten. Daar is echt geen woord frans bij.
Jij noemt dergelijke boeken zondig. Maar je gooit alles nu wel op één hoop.
En misschien moet ik wel een draai om mijn oren krijgen ja, dat zou best kunnen.
En misschien zitten mijn pinnen wel veel te vast in de aarde en is dit een grotere verslaving dan ik mezelf bewust ben.
Maar ik ervaar dat nog niet zo en als ik het dan wettisch niet doe, heeft dat weinig waarde.
WimA schreef:Je moppert nu op de school maar je leest nu zelf dit soort boeken en vrijwillig. Een beetje vreemd.
Ik mopper niet op school, maar ik begreep het destijds niet, waarom ze kinderen in een kwetsbare leeftijd boeken over allerlei uitspattingen laten lezen.
Op mijn leeftijd (en op de jouwe) zie je dat heel anders en ga je daar ook anders mee om.

En toen onze kinderen die leeftijd hadden, lag er echt geen Wolkers, Kluun of Grünberg mij op tafel hoor, die lees ik trouwens niet.
En als ik nu een boek getroffen heb, dat te ver gaat, klap ik het dicht en praat ik er over. Mijn kinderen hebben inmiddels de leeftijd bereikt waarop ze zelf hun keuzes moeten maken.
En dan zeg ik dat ik dat boek niet verantwoord vind.
Je kunt je kinderen niet overal verre van houden, we leven IN de wereld. En zelfs als je hen op een reformatorische school plaatst, komen ze ook met allerlei wereldse verschrikkelijke dingen in aanraking.
(Er speelde onlangs nog heel wat ergere dingen, dan het lezen van een werelds boek! Had met telefoontjes te maken)

Beter is om hen weerbaar te maken. Ik kan heel simpel Amishboeken voor mijn dochter meenemen, maar die zal ze misschien één keer lezen en dan weet ze dat wel.
Dus probeer ik een middenweg te zoeken.
Ik ben al dankbaar dat de laptop en Ipad op zondag uit blijft! Dan zul je toch iets anders moeten goedvinden, anders bestaat het gevaar dat ze een hekel aan de zondag gaan krijgen.
WimA schreef:Je mag er geen zonde mee doen! Waarom doe je toch zo naïef? Ik heb niets gezegd over wel of niet aria's. Ik zeg wel wat over een song of aria die de Heere lastert, al wordt deze ook met een mooie stem gezongen.
Zo ook een boek, Een boek waarin zonde wordt "verheerlijkt" moet aan de kant, al is het nog met zoveel schoonheid beschreven.
Ik ben niet naief! Maar jij stelt alles zo verschrikkelijk zwart of wit, zonder grijstinten, dat ik meende dat je klassieke muziek ook wel zou afwijzen.
Dodo

Bericht door Dodo »

Kluun is een aardig voorbeeld. Ik ben ooit begonnen in Komt een vrouw bij de dokter.
Wat kan die man schrijven! Het komt echt bij je binnen, hoe hij het beleeft dat zijn vrouw ziek is. Maar wat schrijft hij grof, hij vloekt, ik heb het na een paar hoofdstukken weggelegd. Echt jammer, want hij geeft een goed inzicht in hoe het is als je vrouw zo ernstig ziek is. Maar het was het me toch niet waard.
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Kluun is een aardig voorbeeld. Ik ben ooit begonnen in Komt een vrouw bij de dokter.
Wat kan die man schrijven! Het komt echt bij je binnen, hoe hij het beleeft dat zijn vrouw ziek is. Maar wat schrijft hij grof, hij vloekt, ik heb het na een paar hoofdstukken weggelegd. Echt jammer, want hij geeft een goed inzicht in hoe het is als je vrouw zo ernstig ziek is. Maar het was het me toch niet waard.
Daar ben ik niet eens aan begonnen!
Die man is zo overhypet (als dat een goed woord is) geweest en wat ik er over gelezen heb in kranten en bladen, heb ik al totaal geen lust om daaraan te beginnen.
Het verhaal schijnt waar gebeurd te zijn en zijn ex-schoonfamilie is daar enorm door gekwetst. Als het tenminste allemaal klopt.
Dus ik heb geen idee of de man technisch goed kan schrijven.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Onlangs las ik 'De woongroep', van Franca Treur. (Het is inhoudelijk niet te vergelijken met 'Dorsvloer vol confetti'.) Ik vond het een enorm knap geschreven boek. Het laat de leegheid van het leven van de Viva-vrouw zien. Ze heeft een prima opleiding en een tamelijk comfortabel leven, maar een onvervuld gevoel. Ze is wel zoekend, maar vindt eigenlijk niets. Ze strijdt tegen burgerlijkheid, maar wordt zelf uiteindelijk behoorlijk burgerlijk. Haar leven wordt bepaald door gebeurtenissen, niet door beslissingen. De beslissingen die ze neemt, zijn tamelijk ongemotiveerd.
Dat levensgevoel herken ik niet uit mijn eigen leven of in mijn directe omgeving. En tegelijkertijd is het wel de realiteit voor heel veel mensen. Literatuur geeft mij daar inzicht in.
WimA

Bericht door WimA »

Zita schreef:Onlangs las ik 'De woongroep', van Franca Treur. (Het is inhoudelijk niet te vergelijken met 'Dorsvloer vol confetti'.) Ik vond het een enorm knap geschreven boek. Het laat de leegheid van het leven van de Viva-vrouw zien. Ze heeft een prima opleiding en een tamelijk comfortabel leven, maar een onvervuld gevoel. Ze is wel zoekend, maar vindt eigenlijk niets. Ze strijdt tegen burgerlijkheid, maar wordt zelf uiteindelijk behoorlijk burgerlijk. Haar leven wordt bepaald door gebeurtenissen, niet door beslissingen. De beslissingen die ze neemt, zijn tamelijk ongemotiveerd.
Dat levensgevoel herken ik niet uit mijn eigen leven of in mijn directe omgeving. En tegelijkertijd is het wel de realiteit voor heel veel mensen. Literatuur geeft mij daar inzicht in.
Helder is dat hier een ander doel wordt aangegeven waarom bepaalde boeken worden gelezen. Een eerder genoemd doel was "genieten van (taal)schoonheid".
Maar waarom zou je zo graag inzicht willen hebben in wat realiteit is voor veel mensen? m.a.w. is dit een legitiem doel? (legitiem doel = Bijbelse opdracht).
En de vervolgvraag, is dit middel, het lezen van boeken waarin de zonde wordt gepropageerd, want uit de recensies blijkt wel dat dit boek niet DE Weg aanwijst om uit de leegheid te stappen - gelegitimeerd?
Mara

Bericht door Mara »

WimA schreef: Maar waarom zou je zo graag inzicht willen hebben in wat realiteit is voor veel mensen? m.a.w. is dit een legitiem doel? (legitiem doel = Bijbelse opdracht).
Wij wonen, werken en gaan naar school in een seculiere omgeving.
Wanneer je je dan alleen maar verdiept in wat een christen drijft, zul je dus een heel beperkte realiteit hebben.
Je moet eerst weten wat het hogere doel van die ander is, anders kun je niet over je eigen hoger doel spreken.
WimA schreef:is dit middel, het lezen van boeken waarin de zonde wordt gepropageerd, want uit de recensies blijkt wel dat dit boek niet DE Weg aanwijst om uit de leegheid te stappen - gelegitimeerd?
Nee, maar dat zegt ook niemand hier.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

WimA schreef:
Zita schreef:Onlangs las ik 'De woongroep', van Franca Treur. (Het is inhoudelijk niet te vergelijken met 'Dorsvloer vol confetti'.) Ik vond het een enorm knap geschreven boek. Het laat de leegheid van het leven van de Viva-vrouw zien. Ze heeft een prima opleiding en een tamelijk comfortabel leven, maar een onvervuld gevoel. Ze is wel zoekend, maar vindt eigenlijk niets. Ze strijdt tegen burgerlijkheid, maar wordt zelf uiteindelijk behoorlijk burgerlijk. Haar leven wordt bepaald door gebeurtenissen, niet door beslissingen. De beslissingen die ze neemt, zijn tamelijk ongemotiveerd.
Helder is dat hier een ander doel wordt aangegeven waarom bepaalde boeken worden gelezen. Een eerder genoemd doel was "genieten van (taal)schoonheid".
Maar waarom zou je zo graag inzicht willen hebben in wat realiteit is voor veel mensen? m.a.w. is dit een legitiem doel? (legitiem doel = Bijbelse opdracht).
En de vervolgvraag, is dit middel, het lezen van boeken waarin de zonde wordt gepropageerd, want uit de recensies blijkt wel dat dit boek niet DE Weg aanwijst om uit de leegheid te stappen - gelegitimeerd?
Het is zelfs zeer aan te raden om regelmatig een dergelijk boek te lezen, om stevig kennis te maken met de cultuur waarin wij dagelijks kleven en waarin we als christen ook een taak hebben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Luther schreef:Het is zelfs zeer aan te raden om regelmatig een dergelijk boek te lezen, om stevig kennis te maken met de cultuur waarin wij dagelijks kleven en waarin we als christen ook een taak hebben.
Volgens mij is dit geen goede tip. Ik zou liever een andere willen geven: spreek met mensen, dan maak je ook kennis met de cultuur.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ik vind het altijd wat goedkoop om het lezen van een seculier boek te rechtvaardigen onder het motto: je moet kennismaken met de realiteit of met de tijdgeest of wat dan ook. Inderdaad, dat kun je op de werkvloer ook doen.
Ik denk dat dat ook niet de eerste reden is waarom op de middelbare school boeken gelezen moeten worden.
Boeken vertegenwoordigen een bepaalde culturele waarde, dáár gaat het in de eerste plaats om. Je kunt er wat van leren, zeker, maar het is meer dan dat. Het is kunst en heeft als zodanig een intrinsieke waarde.
Ik weet zeker dat mensen als Zia en Mara niet alleen seculiere boeken lezen omdat ze zo graag kennis willen nemen van de tijdgeest, maar ook domweg omdat ze een mooi boek willen lezen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Luther schreef:Het is zelfs zeer aan te raden om regelmatig een dergelijk boek te lezen, om stevig kennis te maken met de cultuur waarin wij dagelijks kleven en waarin we als christen ook een taak hebben.
Volgens mij is dit geen goede tip. Ik zou liever een andere willen geven: spreek met mensen, dan maak je ook kennis met de cultuur.
Meestal nader je dan niet tot de fundamenten van het denken.
Overigens, @Posthoorn, dat betekent inderdaad dat goede boeken een bepaalde culturele waarde vertegenwoordigen. Maar wel culturele waarde doordrenkt van de cultuur na Genesis 3.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie